Aviaţie

Directorul Antonov spune ca finalizarea celui de-al doilea Mriya ar fi prea costisitoare

Oleksandr Donets, CEO al Antonov, a declarat că finalizarea celui de-al doilea avion gigant An-225 Mriya este neviabilă economic.

Antonov An-225 Mriya

Antonov An-225 Mriya

Prezent pe aeroportul Hostomel din apropierea Kievului, la ceremonia de întămpinare a avionului Mriya care a aterizat cu o încărcătură de echipamente medicale destinate ajutorării Ucrainei în combaterea pandemiei de COVID-19, directorul Antonov a declarat pentru presă:

“The unfinished aircraft needs to be redesigned completely. Moreover, the current Mriya already has limited use, as it is simply too big and too expensive for many freight transport jobs.”

Primul An-225 Mriya a fost construit în 1988 și a fost destinat transportului vehiculelor lansatoare și a componentelor din programul spațial sovietic. Mriya a devenit faimos pentru transportarea navetei sovietice Buran acroșată dorsal.

Programul Mriya includea construirea a două avioane agabaritice, însă lucrul la cel de-al doilea An-225 a fost oprit în  anul 1994 datorită lipsei fondurilor necesare. Programul a fost reluat în 2009, însă în prezent avionul este complet în proporție de doar 70 de procente.

De-a lungul anilor, compania Antonov a informat că pentru finalizarea celui de-al doilea avion gigant este necesară o investiție majoră.

În anul 2016 situația părea să se rezolve prin implicarea companiei chineze Airspace Industry Corporation of China, însă chinezii s-au retras din cauza costurilor foarte mari.

Primul și singurul avion Mriya funcțional este utilizat de către Antonov Airlines, compania fabricantului ucrainian de avioane, pentru zboruri comerciale de transport agabaritic.

În prezent, conform declarațiilor lui Donets, finalizarea celui de-al doilea avion are sens doar pentru scopul inițial: lansarea din aer a navelor spațiale și transportul de componente pentru industria spațială.

“According to estimates made in 2012, when our relations with (Russia) were good, (the costs of construction) has reached nearly $460 million for the old specifications it was built with. Were the plane to be redesigned with more modern components, the price would be even higher.”

În același timp, popularitatea Mriya pentru transport este limitată – clienții Antonov Airlines preferând avioanele An-124 Ruslan, o familie de avioane de transport greu proiectată anterior.

“Mriya is not contracted as often as the Ruslans, because Mriya was designed specifically for transporting Burans, not humanitarian cargo. Basically, for space. This was something the Soviet Union could afford. Most importantly, nearly 35 percent of the world’s airports can’t provide landing space for Mriya. Because of its dimensions and wingspan, it doesn’t fit runway strips… We will not recoup the costs.”

Până la această dată, An-225 Mriya a rămas cel mai greu avion construit vreodată, având cea mai mare anvergură comparativ cu oricare alt avion cargo operat pe întreaga planetă.

Mriya efectuează în mod normal aproape 20 de zboruri anual, iar contractarea costă cel puțin un milion de dolari. Avionul An-225 a stabilit aproape 250 de recorduri în transportul civil, inclusiv recordul de transport al unei încărcături de 253.8 tone pe calea aerului.

Pe 11 Aprilie, Mriya a revenit la zbor după aproape doi ani petrecuți la sol – perioadă în care avionul a fost reparat și modernizat.

A fost contractat de către Polonia pentru transportul a 400 de tone de materiale medicale din China pentru combaterea COVID-19.

Vizita în Polonia a avionului gigant a stârnit entuziasmul fanilor aviației, iar aeroportul din Varșovia a emis un comunicat prin care insista ca fanii să nu vină pentru a vedea cu proprii ochi Mriya și a nu risca contaminarea cu COVID-19.

Aproximativ 80 000 de oameni au urmărit online sosirea avionului gigant la Varșovia.

Pe 23 Aprilie, avionul a aterizat pe aerodromul de casă (Hostomel) încărcat cu 100 de tone de material medical pentru efortul anti-pandemie al Ucrainei. Mriya a fost întâmpinat la sol de către înalți oficiali ai Ucrainei, inclusiv de către președintele Volodymyr Zelensky.

La numai câteva zile distanță, pe 27 Aprilie, avionul gigant a efectuat încă o misiune transportând încărcătură medicală aterizând pe aeroportul german Leipzig, misiunea făcând parte din programul Armatei Germaniei de achiziție a 25 de milioane de măști faciale.

Ministrul german al Apărării, Annegret Kramp-Karrenbauer, a întâmpinat personal avionul pe aerodromul din Leipzig.

Iulian Iamandi

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: