Aviaţie Fortele Aeriene

Despre F-16 portugheze: cat si pentru ce platim

F-16 in Monte Real

F-16 in Monte Real

N-am mai tratat cam de mult subiectul ăsta, în parte din cauza caftului civil sirian, in parte din cauza încăpățânării cu care presa noastră evită subiectul…

Așadar, ce cumpăram de la portughezi și cât ne costă?

Scurt istoric:

Portughezii au cumpărat de la americani, începând cu 1990 două loturi de F-16A/B. Primul lot de 20 F-16A/B Bk15 OCU a fost livrat ca parte a programului EDA începând cu 1994. Al doilea lot, de 25 F-16A/B Bk15 și 20 kituri de upgrade MLU, a fost livrat începând cu 1999; cele 5 bucăți F-16 nemodernizate au rămas pentru canibalizare. În cele din urmă, toate cele 40 de avioane sunt trecute prin programul MLU, unul dintre ele fiind pierdut ăn urma unui accident. Forțele Aeriene Portugheze mențin în serviciu operațional 30 de exemplare F-16MLU, restul de 9 fiind puse în conservare.

România intră pe fir și după lungi negocieri, în urma unui proces de selecție mai mult sau mai putin transparent, se bate palma pentru 12 bucăti aeronavă multirol aflate în uz…. de fapt în conservare.

Subiectul a fost întors pe toate părțile – cel puțin cele vizibile – așa că nu detaliez….

Întrebarea care se pune e pentru ce scoatem banii din buzunare și mai ales cât scoatem din buzunare. Răspunsul îl găsim, evident, peste gard, în publicațiile oficiale ale Guvernului Portughez.

România cumpără de la Portugalia (cu sprijinul și aprobarea Statelor Unite), contra sumei de 186.2 milioane de euro (la care după caz s-ar putea adăuga și TVA) un pachet de produse și servicii ce include:

  • 12 aeronave multirol F-16 A/B MLU recondiționate și aduse în stare de zbor,
  • 14 motoare F100-PW-220E, recondiționate,
  • instrucție și antrenament pentru un lot de 75 tehnicieni și 9 piloți,
  • servicii de asistență tehnică asigurate de o echipă portugheză în România pentru o perioadă de doi ani, costurile urmând a fi suportate, evident de partea română.

Diferența de la cele 9 F-16 stocate în Portugalia la cele 12 ce vor fi livrate Forțelor Aeriene Române vine din surplus american, ca EDA. Cele 3 F-16A, EDA și modernizarea lor vor costa Guvernul Portughez 108.2 milioane de euro, eșalonați pe tranșe intre 2013 și 2017.

Toate cele 12 avioane F-16 MLU ce vor fi livrate RoAF vor fi aduse la standardul OFP 5.2 (cele 9 aflate momentan în conservare sunt deja standard 4.3).

În consecință, putem presupune că diferența de bani până la suma de aproximativ 670 milioane de euro dată publicității de autoritățile române ar putea rezulta din armament, echipament de deservire la sol și servicii de antrenament (ce vor fi probabil achiziționate direct de la Guvernul Statelor Unite).

Via:
Rezolutia Consiliului de Ministri, Nr. 55/2013

– Marius Constantin –

66 Comments

  • Bre, nu sunt eu cel mai bun la portugheza, dar “preparação e revisão
    geral de 14 motores” nu mi se pare ca suna a motoare noi pentru avioanele care astfel vor fi ca noi, de la un ministru citare…

    Deci? Avioane sh, motoare sh, avionica sh, armament sh?

  • @ Marius
    Simulatoare facem la Simultec, pentru tot ce inseamna fighter(inclusiv F-5M, braziliene) si aripa rotativa(inclusiv pentru SeaKing). Evident, Simultecu’ nu presteaza in folosul comunitatii…

    • Ca sa le facem, trebuie sa avem aprobari si interes. Iar interes exista acum doar pentru o “colaborare apropiata” cu fratii polaci.

      Om trai si om vedea, da’ am vaga impresie ca vom plati si steguletele alea cu “remove before flight” de pe la tubul Pitot, caz in care pregatirea se va face, obligatoriu, contra cost prin strainatatiuri.

  • bah pana la urma pretul pe cele 12 bucati nu este prea mare – dar trag linie si ma aleg doar cu bani scosi din tara asa pe degeaba…avioanele nu sunt proaste daca este sa socotim dupa MLU tape 5.2 si dupa ce ni se promite ca mai au resursa de zbor.
    Faza este ca s-ar putea ca sa se aglomereze defectiunile tehnice in perioada urmatoare din cauza tehnicienilor neantrenati si mai ales din cauza faptului ca sunt la sfarsitul duratei de viata. Oricum afacerea din punctul meu de vedere este paguboasa si doar este din ciclul forme fara fond. Exercitiu de imaginatie cat dracu ne costa armamentul si ce cuprinde? AIM 120 AMRAAM – cate bucati ca sa cumperi la 12 aparate sa spunem 48? Maxim 72? – asta este sub 80 de milioane de USD in rest AIM 9 X / IRIS-T (putin priobabil)si mai putin probabil AIM 132 ASRAAM inca 72 de bucati? Deci toate astea costa 150-160 milioane de dolari si restul, unde sunt restul de bani? SDB? Pavway II rachete antinava? Ce? De ce este secretomania asta pazita in toate structurile guvernamentale proprii? Mi se pare ca se incearca cumva mascarea incompetentei proprii din ministerele nostre.

    • Cel putin teoretic, ar trebui sa vedem niste notificari pe DSCA privitoare la pachetul de armament si (de ce nu antrenament) pentru RoAF.
      Asta daca nu cumva a ramas inca valabila notificarea din 2008…

    • @marius fenchea restul banilor va fi bagat in modernizarea adusa la ultimul standard disponibil pe piata, inclusiv AESA, inclusiv armamentul care si acesta va fi de ultima generatie. Adica peste modernizarea portugheza si revitalizare… se va mai face inca una cu americanii! Cred ca si Dusa a declarat treaba asta daca nu gresesc

      • @ Robert Ionut – ceea ce spui tu cu radare AESA nu prea are rost la avioane de 30 de ani vechime care au resursa spre finalul vietii operationale.
        Daca este cum spui tu este cea mai proasta varianta ca sa pui avionica de ultima generatie pe structura obosita cu resursa de zbor de 3500 de ore din cele 8000 disponibile la un airframe nou.
        Cat priveste armamentul aer-aer tare sunt curios ce offset se va obtine pentru el. Dupa parerea mea ar trebui revizuita cantitatea de armament fata de cea din 2008 si cumparat doar atata cat este necesar pentru 12 bucati.

        • @marius fenchea iti amintesc ca mig-urile noastre 21 care inainte de 2000 aveau si ele cam 25 de ani si inca se zbura calumea au primit avionica foarte sofistica si pentru ziua de azi, practic la avionica avem peste toti vecinii, chiar daca unii au carcase mai noi! Nu or sa fie doar 12 bucati, o sa mai fie inca 12 bucati, iar dupa se vrea direct trecerea prin 2020-2022 pe 12 F35… acum multi zic ca spun SF-uri, dar cam asta este trendul! Se deschid din ce in ce mai multe portite, pentru ca unele tari renunta la el din motive electorale!

          • @Robert Ionut

            Motivele electorale sunt (in continuare) legate de pretul programului si de faptul ca pastrarea lui atrage redimensionarea altor categorii de forte (din cauza banilor care trebuiesc luati de la marina sa zicem si investiti in F-35).

            • Da griffon, pentru ca occidentalii europeni devin din ce in ce mai pacifisti, si nu poti sa le explici pentru ce trebuie atatea miliarde pe avione… Nu vezi ce s-a intamplat in Anglia cu votul pe tema Siriei? Cum sa iti zic, si politicii percep ca populatia nu mai vrea razboaie, sunt niste partide in Europa care militeaza pentru desfintarea armatei de tot!

          • In 2020 nu vor “trece” pe F-35 nici clientii “premium” gen Anglia. Despre Israel se spune ca va avea prima escadrila operationala prin 2017, cu perspective de intarziere.

            Acum, stau si ma intreb. Tu scrii ce visezi noaptea sau esti pur si simplu un mitoman fara pereche?

            • Marius tot mai multe tari renunta la F35 dupa cum vezi, din motive electorale mai mult, asa ca se creaza portite pentru altii care vor sa cumpere. Anglia in primul rand are Typhoon uri. Asa ca la ei cam nu e nici o graba, singura ar fi modelul pentru portavioane! Am zis prin 2020 2022 ca o data relativa bineinteles. Asa ca nu, nu visez noaptea!

            • Tipul asta in primavara ii lua pe unii de naivi si o tot dadea inainte ca lucreaza la MAPN asa ca din surse foarte sigure ne spune ca Romania va primi moca de la americani aparate FA18 si ca in curand Romania va dezvolta pe plan local un nou tanc de lupta, TR 85 M2.
              Ai dreptate cu ambele caracterizari.

              • Sorin nu am spus niciodata moca, nu spune bazaconii. Am spus ca se cauta bani da? Si apropo de TR 85 M2, o sa fie o modernizare, nu un tanc nou!

            • 1. Noi putem sa iesim cu ele din tara si sa facem ce vrem, unde vrem, Ungurii nu! SAC SAC 😀

              2. Radarul cu raza mai mare.

              3. Numarul de avione aproape triplu operationale.

              4. Ei rachete aer-aer au cat sa le ajunga pentru 20 de tiruri, cu o rata de succes nu stiu cat de mare.

              5. Noi putem sa folosim armament est vest cum bine stii.

              Iar lista continuo…

              Singuru avantaj ar fi ca e avion mai nou, unghiuri de viraj mai bune, dar se cam opresc aici… dupa parerea mea.

              5.

              • greu sa iesi cu migul din tara
                ca nu te prea ajungi cu benzina – asta e marea boala a lui 21, picioarele scurte si sarcina utila mica, ai o tona pe 4 acrosaje, daca iei doua bidoane sub aripi sa te mai si intorci acasa nu prea mai ai ce duce , doua bombitze de cate 250 de kg si gata nici o rachetutza
                sau 4 rachetutze si nici o bombitza

                prietenii de dincolo daca vin cu doua su34, agata de ele mai multe bombitze decat pot duce toate migurile care le-am putea ridica noi maine in aer
                plus ca le duc si mult mai departe decat ar ajunge ale noastre

                • George ale lor crezi ca sunt capabile sa zboare atata drum? Ale noastre macar mai duc ceva. Si oricum, la radare la sol stam chiar bine, in caz de eventualitate, stim din timp ce se intampla!

              • 1. Asta-i buna cu iesitul din tara, pot sa iti dau exemplu cu cehii la Tiger Meet, ungurii au participat fara probleme la exercitii internationale.
                2. Radaul de pe Gripen C/D are descoperire mai mare decat Elta EL/M 2032 de pe MIG 21 LanceR C. – ti-o pot confirma si pilotii nostri.
                3. Numarul de avioane operationale care ar putea sa se lupte cu o rata de succes cu Gripen-ul este de 22 sau cate LanceR C mai exista din cele 26 initiale.
                4. Si ei pot folosi Python 3 si Magic 2 daca ar fi cumparat sau si-ar fi propus ca sa cumpere, asta nu este nicio slabiciune a avioanelor ci a strategiei de achizitie maghiare.
                5. armamentul est care mai este disponibil pe LanceR C / A/ B nu rupe gura targului, singura exceptie fiind rachetele R 73 care nu stiu cata resursa mai au.
                6. Ai fi putut spune ceva de casca Elbit DASH – casca pe care ungurii nu stiu sau nu am informatii ca ar fi achizitionat-o pentru Gripen.
                – Ungurii au pe ale lor Gripen-uri sistem de alimentare in aer, noi nu.
                – Sarcina utila a Gripen-ului se apropie de F 16 la MIG 21 este destul de redusa sub 2000 de kg lucru care se simte in cazul unor misiuni de interdiction strike sau CAS
                – Gripen -ul poate sta mai mult in aer.
                – Disponibilitatea de misiune a Gripen este cu mult peste a MIG 21-lui.
                Deci unde este avantajul?
                Am impresia ca voi la MApN va dezinformati unul pe celalalt sau ca sunteti in globul vostru de sticla si ca nu vedeti mai departe de el.

                    • Hai domne lui domnu Robert Ionut i sa cautat in cornite ca ar fi nustiu ce ins de MApN care are nush ce informatii top secret sau care manipuleaza discutiile de pe siteurile cu specific militar..iar omul cred ca a inceput sa le creada.

                      Probabil ca e un pusti de 12 ani care se distreaza de minune aruncand o piatra intr-o balta si dupa aia murind ras vazand cum hoardele de destepti se chiunie sa o scoata.

                    • Marius, tipul asta este un impostor.Este doar un troll de ultima speta.Lucreaza el la MAPN cum lucram noi pentru guvernul din Vanuatu.Daca chiar nu ai ce face cu timpul tau ii acorzi importanta si iti pierzi vremea cu el.
                      Este foaret adevarat ca fiecare dintre noi are dreptul sa comenteze orice postare si sa socializeze cu oricine vrea si poate.
                      Nu vreau sa iti spun ce sa faci.Nu imi permit acest lucru.

                • Marius fi serios, Ungurii au avione cisterna? :))) Elta are raza mai mare! Nu trebuie sa rupa gura targului, atata timp cat adversaru e in chiloti! Exercizii international e altceva, eu ma refer la combat! Ungurii nu au nici DASH, nici Python 3 si nici Magic!

                  • nu ungurii au – AIM 9X si AIM 120 AMRAAM.
                    Si raza de actiune de unde ai scoas-o la Elta EL/M 2032.
                    Care este conul de descoperire a tintei? Ia spune!
                    Care este raza de actiune a unui Gripen C/D fara rezervoare suplimentare si care este la LanceR C raza de actiune?
                    Cam ce racheta aer-sol are Romania echivalenta sau mai buna decat AGM 65 Maverick?

                    • Marius asa imi cumpar si eu Saab fara optiuni pe el, degeaba pot realimenta in aer daca nu am benzinarie zburatoare, degeaba pot pune fel de fel de arme daca nu le am pe stoc. Degeaba am Maverick daca nu pot sa trag cu el in afara tarii. Parca si RESBOIU a scris ca nu au voie sa iasa cu ele din tara sau sa ia parte la situatii de lupta in afara granitelor, corect? Da au rachete, dar problema e cate au? Au 20 de bucati. Rata de succes care o fi? Apropo de radar, si pe Wiki scrie. Apropo ei au rezervoare suplimentare? :))

                    • s-a mai explicat pe aici – Desi avioanele sunt inchiriate (contractul e de tip lease to buy, ele nu sunt inca cumparate) ungurii le pot folosi in afara tarii in misiuni NATO sau ONU.

                      Spre exemplu, Ungaria face politie aeriana in Slovenia. Cehii, care au doar lease, au facut in tarile baltice si le vine randul sa faca in Islanda.

                      Pentru orice alte misiuni, gen ca s-ar supara Orban pe careva, trebuie aprobarea proprietarului, adica Suedia.

                      Tinand cont ca si le-au luat pentru apararea tarii lor si nu pentru a ataca Romania cu ele, probabil ca nu le-a pasat de restrictiile de utilizare in afara tarii.

                      si unde s-ar duce cu ele daca nu e misiune NATO sau ONU? In HarCov? Lasand la o parte ca misiunile externe costa bani – ungurii au vrut sa mearga in Libia dar nu si-au permis financiar sa-si cumpere rachete pentru acea operatiune.

                    • @ Robert Ionut – dar ungurii au posibilitatea ca sa se realimenteze la avioanele NATO MIG 21 LanceR C nu are acea posibilitate deci?! De ce spui ca acea optiune este inutila?

      • helau
        sunt totusi f16A cu nas mai mic decat alea facute pe banii arabiei saudite
        nici macar radarul de pe f16c nu o sa il aiba, ca nu incape “fizic” in celula de f16a
        doar oarece upgradeuri electronice, proc de semnal mai nou si alt calc de comanda la radar si asta e de unde scoateti aesa ??

          • O sa ia radarul de pe C la flex ca sa incapa – LOL…
            Acum serios:
            Se poate ca sa pui AESA pe F 16 A / MLU doar ca nu prea cred ca se merita.
            Poti ca sa pui inclusiv Raven-ul de pe Gripen pe F 16 MLU daca chiar vrei si se justifica financiar.
            Eu nu cred acest lucru din pricina faptului ca MLU este vazut de MApN ca suficient de avansat si nu cred ca ar fi avut rost conversia la MLU a celorlalte 3 daca le mai prevedea un upgrade ulterior cu radare AESA.

            • marius pai da un telefon la licurici
              spune ca ai un change request si vrei neaparat aesa in nasul lui f16a
              intreaba cat costa si cat dureaza
              apoi imparte aia la 9 celule de f16a care le ai
              apoi iti bagi picioarele, si socotesti ca de banii care i-a cerut licuriciul sa faca radarele “pe comanda” iti iei 9 celule de f35 noi noutze, sau resapezi de aceeasi bani 1001 de celule de mig21 bis din kirghistan si alte tari de astea cu radarele de lancer c si macar stii o treaba

              la fel cu rezervoarele conforme pe A – se poate, licuriciul calculeaza celula, se duce la fabrica, se face ranforsare la structura, se pun conducte, pompe, upgrade la softul de fbw care echilibreaza avionul mutand kerosen de colo prin avion – sigur ca se poate

              Numa ca licuriciul cred ca stiind ca sunt doar 9 celule de f16 a si 3 de b sau cate or fi cred ca nici nu o sa se sinchiseasca sa iti puna un salesman de la ei sa iti faca o oferta “custom”, la ce scoruri are impartit la 9 celule obosite

              • @ Paul s-ar putea ca sa nu coste neaparat mai mult din cauza faptului ca si la MIG 21 LanceR C s-a folosit un radar cu o antena mai mica de dimensiunile conului platformei MIG 21.
                Totusi ma indoiesc ca are sens modificarea aceasta la niste aparate care sunt invechite oricum ai lua-o.

        • Dobritoiu anul trecut a spus ca nu vor beneficia de modernizari, poate doar upgradeuri din paleta MLU, M6/6.1 TAPE de ex.

          In 2011 au aparut informatii potrivit carora Romania se gandea la radare AESA pt niste F-16 sh, de atunci insa nu sa mai auzit nimic si nici nu cred ca se va mai face ceva in acest sens, tinand cont ca primele F-16 AESA in USAF ar trebui sa apara in 2017 iar noi undeva in 2025-2030 vom renunta la F-16(teoretic).

          Pe F-16 Block 15 se pot pune radare APG-68V9, deci ar avea ceva loc, in Taiwan pe avioanele F-16 Block 20 se vor monta radare AESA, bine avioanele alora sunt niste struto-camile cu avionica de Block 15 si structura de Block 30.

  • Sa fie oare posibil ca in spatele acestei secretomanii sa stea un program de achizitii si investitii ceva mai vast in aviatie si armata in general?
    Prea multi bani bagati in 12 fiare ruginite…….nu se justifica investitia. Cat despre diferenta de la 12 avioane la minimul de 48 convenit cu NATO ce planuri sunt? Cand, ce si de unde vom lua diferenta, noi sau SH deopotriva. PS De IAR XT ce se mai aude, ca se apropie faimosul an 2017 cand vor deveni operationale cele 12 baraci zburatoare si nu vor avea pe ce sa se antreneze. Nu cred ca IAR 99 standard si Soim corespund dpdv tehnic si logistic noului tip de avioan implementat de RoAF. Din cate stiu eu, ele nu vor avea parte de modernizare cu Elbit ci cu LM. Si pentru cei care stiu mai bine, exista vreo sansa ca IAR XT sa fie derivat din IAR 93 sau ceva nou nout, ori e Soim-ul facelift remotorizat si dotat cu radar? Nu prea vad cum Soimul monomotor, subsonic, proiectat initial pentru antrenament si cam atat, poate efectua eficiend misiunile de bombardament la sol chiar daca a fost modernizat. Cred ca se cuvine o separare pe viitor a celor doua tipuri de misiuni pentru o eficientizare sporita. IAR 99, dupa mine, se preteaza bine pentru antrenament, iar 93-iul pentru bombardament la sol si oarecum pentru misiuni limitate de interceptare/politie aeriana, daca el este dotat corespunzator (gen…radar, electronica si arme de la elbit si motoate din zilele noastre). Resboiule, ziceai ca vei face un anunt legat de IAR 93, de niste teste ceva….cand ai de gand sa ne spui mai multe? 🙂

    • Soimul este superior Lancer-ului in misiuni CAS. Soimul este modernizarea variantei Standard si este compatibil cu pregatirea pentru multirol.

      Iar despre IAR-93 au iesit deja la suprafata cele pe care urma sa le spun.

      • Nu stiu ce a iesit la suprafata, Resboiule, ca eu inafara de ce ziceai tu cu testele alea hidraulice la sol, crezandu-te pe cuvant, nu am mai auzit si nu am vazut nimic, nicaieri despre asa ceva. Daca ai mai multe detalii da-le….sau lasa si tu un link ceva unde sa putem si noi sa ne informam si delectam creerele noastre patriotice! 🙂 Acum, fara sa repet prea mult pentru a nu deveni plictisitor, legat de IAR XT, stie careva ceva noutati? Se mai face, nu se mai face si ce va sa fie el in realitate….unul nou sau faceliftul la Soim? Merci…astept raspunsuri si pareri!

  • Mie mi se pare simplu ca buna ziua: in trecut am cumparat vechituri de la rusi, acuma cumparam de la americani. Va mai aduceti aminte cand ieseam cu migurile la arat? Sa vedem daca se da si f16 pe brazda”
    Ce e asa complicat?

  • Re: la arme…. Polonezi au primit cu pachetul original 8xaim 120 , 8 x aim 9x, 16x Agm 65 de avion plus alte cele.
    Acu inca un an au mail luat ceva arme

  • Dupa cum stiti si voi una dintre camerele parlamentului elvetian a votat in favoarea achizitionarii de Gripen NG.Luna aceasta, pe data de 18, se va pronunta si cealalta camera a parlamentului.Imi permit anticipat sa afirm ca si aici rezultatul va fi pozitiv pentru achizitionarea Gripenul NG la pachet cu offsetul pentru industria elvetiana de profil.Offsetul a contat foarte mult in luarea acestei decizii.
    Elvetienii sunt foarte pragmatici.Nu sunt fraieri.Fac ceea ce este mai bine pentru tara lor.
    Sper ca dupa data de 18.09.2013, dupa ce se pronunta si cea de-a doua camera a parlamentului elvetian cu privire la achizitionarea Grifonului, domnul George Visan sa faca un comentariu despre aceasta optiune.Stiu ca daca ar fi fost dupa el si ar fi depins doar de el, azi elvetienii aveau si ei mandrete de F16A, numai bun de resapat.Normal ca nu s-ar fi pus problema offsetului.
    Personal imi pare rau dupa Gripen NG.Ar fi cel mai indicat avion pentru aviatia noastra, din toate punctele de vedere.
    Pacat ca nu a fost vointa politica ca sa cumparam F16, nou, de la americani, daca s-a dorit neaparat F16.
    Mi-ar place sa comentam peste 10 ani de la intrarea in dotarea aviatiei noastre, a aparatelor F16A.Cred ca vor avea o soarta apropiata de MIG29.
    F35, nou, este o utopie pentru dotarea aviatiei noastre in urmatorii 20 de ani.Doar cei rupti de realitatea economica si sociala a Romaniei mai cred in acest proiect care de altfel nu prezinta interes pentru marea majoritate a contribuabilului roman asa ca politicianului roman, oricare ar fi el, ca toti sunt la fel, ii este foarte usor sa arunce praf in ochii romanasilor.

    • Eu am inteles ca domnii comandanti ai fortelor aeriene romane au comunicat guvernului, acum cativa ani, ca avionul care corespunde armatei romane ar fi F/A-18 Super Hornet.

      Dar nu i-a luat nimeni in seama… nu stiu de ce.

      Eu personal as fi preferat chiar si MIAGE 2000 dar francezii nu vor sa ne sustina deloc in cadrul UE. asa ca… MIRAGE-ul nu face parte din planul romanesc.

  • […] La care se adaugă valoarea exactă pe care portughezii se asteaptă s-o primească de la Guvernul României:186 200 000,00 EUR, la care s-ar putea adăuga – după caz – și eventuale taxe pe valoare adăugată. Tot din Portugalia, din textul Resolução do Conselho de Ministros n.º 55/2013 am aflat și ce vom primi pentru această sumă. […]

  • DEZAMADIRE!

    ce vom face cu 12 avioane F16? probabil vom mai tine in operate 24 de MIG 21 LanceR dar… cat timp? pana in 2017 am inteles.

    Daca inginerii de la Aerostar si Elbit se joaca putin cu MIG-ul s-ar putea sa aiba o surpriza pilotii de F 16.
    Eu cred ca MIG 21 Lancer este peste F16-Block 30.
    Binenteles ca nu a mai primit nici un UPGRADE, din pacate.

    Cum ar fi stat un motor Klomov sau un Mitor de BIS… dar si rachete MICA sau Derby dar si Python-5.

    Acum nu am mai fi vorbit de F-16

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: