Armata Romana

Despre bugetele viitoare ale Armatei si structura de forte revizuita

tancuri TR-85M1

tancuri TR-85M1

Intr-un articol publicat în ultimul număr al Buletinului UNAp intitulat  Interferențe și corelații semnficative între bugetul Ministerului Apărării Naționale și Bugetul Statului Major al Forțelor Navale ce tratează evoluția bugetului total al MApN și bugetului SMFN, sunt prezentate și informații referitoare la viitoarele bugete militare până în 2020 și sunt aduse în discuție unele preocupări față de reformarea Armatei Române.

mapn

Poate cea mai importantă informație prezentată în articol este cea  a bugetelor preconizate pentru MApN în perioada 2014-2020, care ar urma să crească de la 5,2 mld RON în 2014 la 7,2 mld RON în 2020.

Dacă ar fi să suprapunem prognozele Comisiei Naționale de Prognoză despre PIB-ul României disponibile până în 2017, cu bugetele prognozate ale MApN tot până în 2017, în 2014 și 2015 cheltuielile militare ale României vor reprezenta 0,78% din PIB , în 2016 vor reprezenta 0,79% din PIB iar în 2017 tot 0,78%.

Pentru perioada 2018-2020 pentru care nu există încă prognoze recente, ponderea bugetului militar ar urma să fie comparabilă cu cea din perioada 2013-2017.

Nivelul cheltuielilor militare prognozate pentru perioada 2013-2016 este mult sub nivelul considerat necesar pentru această perioadă.

alocatii bugetare

Nivel necesar ce ar putea fi atins în principal prin demararea și finanțarea principalelor programe de înzestrare ce sunt susținute din surse externe bugetului MApN, evident în măsura în care vor exista acele programe de înzestrare.

Un alt obiectiv al MApN menționat trecător în articol este cel al redimensionării structurii de forțe.

” Conducerea Ministerului Apărării Naţionale
are în vedere pentru perioada următoare să
întocmească documentele necesare rezolvării altor
situaţii, precum: redimensionarea structurii de forţe;

acoperirea deficitului de resurse financiare necesare
înzestrării; achiziţionarea avionului multirol;
reforma sistemului medical militar; reîntregirea
pensiilor diminuate în urma procesului de revizuire
şi valorificarea infrastructurii în exces.”              

De câțiva ani tema revizuirii structurii de forțe a MApN apare ocazional fie în documente publice sau în declarații ale oficialilor armatei.

In 2012 ministrul apărării de la acel moment, Corneliu Dobrițoiu, într-un interviu acordat Agerpres evoca opțiunea restrângerii structurii de forțe dar cu păstrarea capacității operaționale.

De menționat că tot în 2012 partidul din care Dobrițoiu face parte, PNL, într-un document intitulat „Viziunea PNL în domeniul apărării” a prezentat o structură sumară pe care Armata Română ar fi trebuit să o aibă undeva la nivelul anului 2030 și care pentru Forțele Terestre prevedea o reducere a numărului de divizii de la 3 în prezent la 2 și a numărului de brigăzi de manevră de la 9 în prezent la 7.

Problemei revizuirii structurii de forțe i-a fost dedicat un subcapitol din Carta Albă a Apărării 2013.

Potrivit documentului procesul revizuirii structurii de forțe va necesita o reconsiderare a statutului rezerviștilor militari, reconfigurarea infrastructurii militare prin comasarea forțelor în locații comune (acolo unde va fi posibil), și nu în ultimul rând realizarea structurii revizuite de forțe va fi condiționată de derularea programelor de înzestrare, în special a celor strategice, întregul proces urmând să se desfășoare etapizat până în 2022.

 

– David Victor –

 

7 Comments

  • Deci, pe 2014 se dau ceva mai multi bani, nesemnificativ insa, bani care se vor duce probabil pe pensii.

    Iar dupa 2015 discutam discutzii si prognoze, orice guvern va fi in functie atunci va aloca fix ce va vrea muschiul dumnealui in functie de situatia financiara. Maronie.

    Daca astia au facut prognoza bazandu-se pe cresterea PIBului asa la misto, din impozite triplate pe proprietate, nu as baga mana in foc ca o sa primeasca bani in plus, de exemplu marirea accizei la carburant le-a redus incasarile la buget.

    A se observa esentialul, si anume ca procentul alocat din PIB e acelasi, in jur de 0.78-0.79%.

    Deci daca PIBul creste conform prognozelor atunci vor atinge 7.2 mld.

    Daca nu, nu!

    In 2020AD se ajunge cu povestea la 7.2 mld Lei PROGNOZAT, era bine daca se facea o prognoza in echivalent euro, pt ca n-am de unde sa stiu ce curs de schimb va fi atunci, si la un leu “slab” 7.2 mld lei in 2020 poate sa fie mai putin decat 5.2 mld lei in 2014.

    “perioada 2013-2016 este mult sub nivelul considerat necesar”

    Deci programele majore de inzestrare sunt amanate sine die, undeva intr-un viitor neprecizat, dupa 2017.

    Ce o fi insemnand “restrângerii structurii de forțe dar cu păstrarea capacității operaționale”, 20 TRuri si toate operationale?

    Deci se pare ca nu se schimba mare lucru in viitorul apropiat.
    Nimic nou la bugete, nimic nou la programele alea majore de inzestrare Fata Morgana. Doar mai dau afara din ei si mai vand terenuri si cladiri.

  • Probabil ca in perioada urmatoare o sa urmeze un „puseu” de modernizare a armatei, este povestea cu Ucraina, in mod normal ar trebui sa se mai invioreze nitel situatia economica, dupa retragerea din Afganistan o sa se elibereze ceva resurse.

    Revizuirea structurii de forte cred ca ar trebui sa fie unul dintre cele mai de urmarit subiecte privind Armata Romana in perioada urmatoare.

    Daca se va decide reducerea efectivelor, si mai ales o revenire la o structura similara celei ce urma sa fie atinsa in planurile de pana in 2006, cu tot respectul toate deciziile luate dupa 2005-2006 de oprit desfintat unitati sau reinfintat altele or sa fie de rasul curcilor.

    Pe de alta parte in unele situatii o modernizare a dotarii iti permite o reducere a efectivelor dar cu o crestere serioasa a capacitatii de lupta, de ex daca s-ar cumpara 4 sist Patriot, structura Bg.1 RAA ar trebui sa se reduca de la 8 batalioane in prezent la 6-7(4 Batalioane Patriot, 1-2 Batalioane HAWK, 1 Batalion tehnic), la fel si in cazul batalioanelor de artilerie, daca reusesti sa inlocuiesti actualele piese cu sisteme moderne(ATROM/RDM-MOBAT), care nu mai au nevoie de 8 oameni pentru fiecare piesa ci de 4-5 la fel poti sa reduci efectivele, si ar mai fi situatiile de dizolvare de la sine a unor structuri, cum este la marina, acolo unde in 2020 o sa expire resursa majoritatii navelor, ca vor sau ca nu vor or sa trebuiasca sa faca reorganizari, desfintari de unitati.

    • Nici prin reducerile de personal nu se obtine cine stie ce spatiu financiar.
      Ex:10000x600x12=72mil.$=8-9 tancuri moderne.

    • @Victor
      “Probabil ca in perioada urmatoare o sa urmeze un „puseu” de modernizare a armatei, este povestea cu Ucraina, in mod normal ar trebui sa se mai invioreze nitel situatia economica, dupa retragerea din Afganistan o sa se elibereze ceva resurse.”

      Bre, io ti-am mai spus ca-ti admir optimismul, dar pe ce se bazeaza 🙂 ?

      Ce fel de modernizare?

      Daca te referi la dotarea tehnica, de ce e probabil asta?

      Ukraina se cam fasaie, sau oricum s-a obisnuit lumea cu ideea de conflict in Ukraina si se relaxeaza. Mai vin 6 canadience, mai vine crucisatorul in vizita la Cta si gata, se relaxeaza de tot.

      Pana una alta nu se vede cresterea semnificativa a bugetului in perioada 2013-2016.

      Deci de unde bani pt puseul ala?

      Daca economia o sa duduie eventual mai angajam bugetari si le mai marim salariile la existentii, nu-ti garanteaza nimeni ca ajung bani in plus la armata.

      Deocamdata puseul a fost doar de reparat niste fieratanii existente.

      Daca te referi la reorganizare de unitati si tactici de lupta, da, o fi posibil, insa nu stiu daca ei doresc schimbari majore.

      De desfiintat unitati sunt de acord ‘cacam’ asta e viitorul.
      Ca asta e…cum au ramas in cateva avioane tot asa raman si fara celelalte, usurel, fara convulsii majore…

    • @Albert: Economiile ce s-ar putea face printr-o reorganizare/reformare a armatei ar fi utile pe o perioada mai lunga de timp, 72 mil $ x 5 ani si ai putea avea suficienti bani pt 2 batalioane de SHORAD-uri 😀

      @Gsg9: Toate discutiile din ultima vreme despre cresterea bugetului MApN, cu Biden, cu pact pe 2% din PIB, cu RFI-uri pt H/SAM-uri, declaratii despre modernizarea fregatelor, nu cred ca s-au facut asa din senin, oricum nu interseaza pe nimeni, cel mai probabil o sa se dea ceva mai multi bani la armata si o sa se miste cateva programe, asta nu inseamna ca in 2020 o sa avem o armata grozava.

      Ce sa facut cu F-16 si suplimentul de 700 mil RON pt reanimare de tehnica(in 2013 60% din echipamente erau nefunctionale), raportat la perioada 2005-2012 este „fabulos”, ca asta ne arata cat de grava este situatia, cat de subfinantata a fost armata, cat de nesincronizata cu situatia generala a fost alta discutie.

      Ca o curiozitate, din cate vad incepe sa se petreaca o reorganizare in privinta subordanarilor batalioanelor de art.aa catre brigazile de lupta.

      Anul trecut Batalionul 3 Gepard a trecut din subordinea Bg 282 in suborbidea Bg 81, Batalionul 288 aa a trecut din subordinea Bg 1 in subordinea Bg 282.

      Astazi pare ca Bg 1 nu mai are in subordine nici un batalion aa, iar Batalionul 55(care se afla in subordinea Bg 81), nu se mai afla in subordinea nici unei brigazi(din ce am scormonit eu pe net).

      Cred ca resubordanarile astea de batalioane aa intre brigazi, si lipsirea unei brigazi de un astfel de batalion face parte din procesul de redimensionare a armatei, pregatind terenul pentru unele comasari de brigazi(speculez, intuiesc).

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: