Armata Romana Aviaţie

Despre a doua escadrila de F-16

F-16 portughez

F-16 portughez

Ministrul Apărării aflat într-o vizită la Sibiu a făcut câteva declarații cu privire stadiul programului de dotare cu avioane F-16 și la posibilitatea achiziției unei a doua escadrile.

„Piloţii noştri şi personalul tehnic de la Forţele Aeriene se află în Portugalia la pregătire. Pregătirea se face pe avioanele noastre, care deja au fost modernizate. Primele şase vor sosi în 2016, următoarele şase în 2017. În acelaşi timp, pregătim infrastructura de la Aeroportul Feteşti pentru a opera de pe acest aeroport avioanele F16 şi sunt în pregătire formalităţile, e destul de complicat, pentru achiziţia celei de a doua escadrile, adică tot 12 avioane”  

Intenția de achiziție a unei a doua escadrile de aparate F-16 este cunoscută de câțiva ani, fără a se face publice posibila proveniență, bugete potențiale sau termene de livrare, singurul detaliu relativ cunoscut ar fi o posibilă preferință a RoAF pentru varianta F-16 Block 15, opțiune care ar simplifica suportul logistic.

De asemenea strâns legat de achiziția celei de-a doua escadrile de F-16 este viitorul ultimelor MiG-21 LanceR de care România dispune, care potrivit unui răspuns de presă al MApN ar putea fi menținute până în 2020, pe „bursa zvonurilor” fiind evocată posibilitatea utilizării flotei de MiG-21 până în 2025.

– David Victor –

 

 

39 Comments

  • Am si eu o intrebare de amator, versiunile duble (B, in cazul asta) ce capacitate operativa au? Stiu ca misiunea principala e conversia pilotilor, dar intr-un scenariu de lupta ar putea fi folosite alaturi de simple?

    • Dublele au capacitate deplină de angajare a luptei aer-aer/aer-sol, în orice profil de misiune. Asta era deosebirea fundamentală între agregatele rusești și cele occidentale.
      Dublele MiG (21, 23 și 29) aveau capacitate de luptă limitată drastic față de simple, care era adevăratele platforme de război, în timp ce dublele erau proiectate ca platforme intermediare de perfecționare și antrenament, păstrând capacitate parțială de luptă. Singura cerință era ca, dinamic vorbind, dublele să zboare la fel de bine pt a emula caracteristicile și comportamentul simplelor. Diferența de capacitate de care scriu se referă la echipamentele instalate și mici diferențe ale instalațiilor de comandă.

      • chiar mai mult
        ultimele f16 ale israelienilor sunt doar duble
        or fi stiind ei ca acolo sus doua perechi de ochi si doua creerashe simtz si vaz mai monstruos decat o singura pereche

      • Pot să tragă de ele cât timp Aerostar acceptă să le facă RK și siniștrii să le dea la zbor…
        500 cu 500 cu 500 de ore și tot așa, deși structurile au ceva ani, chair cele mai noi și „non-forjate” dintre ele (LanceR C).
        Îndrăznesc să afirm că cea de-a doua escadrilă nu fa fi încheierea subiectului platformelor noi pt aviație, însă am ceva nelămuriri în privința stocului european de F-16AM/BM. Noi le-am luat pe cele mai bune, din staocul dat, cu cele mai bune structuri ce se găsesc… Personal am mari dubii că Blk 15/ OCU/ ADF „care este”, stocat sau în uz prin lume, accesibil, ar putea constitui cea mai bună alegere sau măcar la fel de bună precum cele achiziționate deja, care repet, reprezintă o bună valoare pt resursele alocate – puțin zburate, deja modernizate (recent au finalizat tape Romania cu ceva adaptări și îmbunătățiri față de 5.2std – destul de reușit de altfel).
        Nu aș fi surprins să decidă să treacă la blk 25 sau chiar să migreze pe „lotul” C blk 30/32 de la amerikansky.

        • da,insa vad ca se cramponeaza la cifra magica de inca 12 cand noua ne trebuiesc minim inca 18 aparate sa fie cel putin 30 de toate.caci datorita vechimii multe nu vor fi apte de zbor in decursul forjarii lor in ROAF.si cred ca n-ar fi rau sa ceara si vreo 4-6 bucati din celebrul cimitir american exclusiv pt. piese.cam de la 30-32 aparate pot spune ca incepem sa avem forte aeriene.sub acest numar ne mintim.

          • Ai ceva argumente sau vb așa din ce auzi pe ici și colo?
            De unde ideea asta și fixul că îs vechi și bune de lada de gunoi, sau că dacă sunt o duzină nu e escadrila completă, aud???
            Prostii și informații nemestecate redate mecanic și aiurea. Cu resurse puține nu are sens să achiziționăm mai mult decât putem zbura… nici polacii nu le zboară pe toate (mă rog prin rotație, dar nu pot susține 48, doar 30-36 maxim).
            Ideea e să le zburăm câte 90-120 de ore/an nu să le ținem ca bijuteriile – vezi austriecii, iatlienii și spaniolii… Eu zic că mai bine evităm prostia, chair în ultima clipă, decât să trecem de la una la alta mai mare. Trebuie ținut cont că acum flota românească nu mai este una simplă și lowc-cost, ci una mult mai complexă (ca întreținere) decaât orice am avut în dotare vreodată… am ajuns în rând cu lumea, cu costurile care vor fi. Nu vor fi toate la zbor, dar vor fi operațioanle oricând 7-9, ca părere personală, dacă vor fi corect (între)ținute.

            • Pai cam asa e
              70% disponibilitatea la zbor daca ai piese etc

              Portughezii au avut ceva canibalizate – noi din pacate nu o sa avem nici unul pentru asa ceva

            • spun asta pt. ca e pur si simplu PACAT sa te coste primele 12 peste 600mil. euro,adica ”sistemul” F16,apoi cand trebuie sa cumperi si o a doua escadrila pt. C.T. avand in vederi ca de data aceasta ar trebui sa achizitionezi doar aparatele care se pare ca vor costa in jur de 15,maxim 20 mil. euro bucata cu tot cu modernizare tape 5.2, tu sa iei doar inca 12 cand sti ca nu vor fi operationale mai mult de cum spuneai si tu,7-9 din 12.nu e ok rationamentul meu?m-am batut eu cu caramida in piept ca ne-ar trebuie 48 dalea si inca 24 dalelalte ca toti aiuritorii de pe youtube? stiu ca aviatia a devenit din ce in ce mai scumpa.vezi cazul Austriei cu eurofhigterele lor.totusi,altceva e sa ai cate 15-16 aparate pe cele 2 baze din care sa nu fie apte de zbor 3-4 aparate,rata care tine cont si de vechime,corect? 12 pe Borcea din care 7-9 apte si inca 12 pe C.T. din care alte 7-9 apte, mi se par totusi cam putintele.

              • daca vine cineva si spune sa mai luam pana la 48 de f16 (a doua sau a treia mana) rad de el.nu ar fi deloc indicat.poate inteleg mai bine cat ne-am permite.Romania nu poate tine asemenea forte.totusi, 24 sunt putintele fiind vechi.30-32 ar fi cel mai indicat numar.sa zicem 30 si 4 separat de la Amarg pt.piese.

                • si mai vad necesar sa ceara obezilor inca 2-3 hercules de la Amarg,sa le modernizeze.ar mai fi necesare intre 8-10 A-10.la elicoptere cand incep astia productia la Brasov,probabil 2017-2018, anual sa se achizitioneze 3 aparate super-puma plus modernizarea cu makila a altor 4-6 IAR330.

            • Astea-s prostii,daca nu poti avea 48 de avioane pt. ca nu le poti zbura atunci sa desfiinteze Fortele Aeriene si gata.12,24 sunt o mizerie,nu au nici o capacitate de lupta,si 48 sunt putine,Romania ar avea nevoie de 100-120.Daca grecii cu o economie cu 50% mai mare isi permit (sau,na,permiteau) 200 de pasari,om putea zbura si noi 48,asa ca sa lasam scuzele idioate.

              • …păi tocmai că nu-și permiteau… și fix pe raționamentul tău, anume că dacă nu sunt X măcar câte au turcii, nu avem aviație… prezentul confirmă gândirea deficitară a grecilor, nu doar în echiparea armatei, dar oricum.
                Apoi, cine ți-a zis mamă că ne trebuie 100-120? Că au moderinazt atâtea 21-ri, e altceva și din alte motive, nu le mai repet că deja ne plicitsim.
                24 F-16 echivalează cam cu 75 de LanceR ca și capacitate de cărat, acoperit executat misiuni AS și AA.
                Deci, or fi prostii pt tine și alții care nu știu despre ce e vb în poveste. Pentru unii însă nu sunt așa prostii, dar tu înghite ce scriu „păcălicii” esperți, nu cumva să meditezi sau doamne! să calculezi treaba.

                • Bine ca-si permite Iordania cu un PIB de 38 mld $ ,sa tina 47 de F16 (16 in inventar ,15 comandate sa inlocuiasca F5).Romania cu un PIB de 4 ori mai mre nu poate !

                    • Dar ai idee câte zboară? Apoi…mhm… iordanienii îs aliați vechi și tot vechi utilizatori de teknikă americană, inclusiv F-16, deci nu comparăm mere cu mere, ci cu slănină…

                    • Nu trebuie sa te superi,eu imi mentin parerea,24 de F16 pt. o tara Europeana cu 20 mil. de locuitori,230.000km2,situata in apropierea Rusiei,este un nr. insignifiant.

                    • Stai calm, nu-i nicio supărare. Doar că nu îs de acord să răspândim opinii nefondate, cu atât mai mult cu cât sunt preluate de la păcălici de se dau experți dar fără nicio logică.
                      Ca să adaug, uite, dacă la noi vb de subfinanțare cronică și dezinteres al populației și politicienilor, la polaci e alta treaba și cu PIB mult mai mare, cu economie ceva mai performantă și cu conștientizarea riscurilor militare, dar nu și-au achiziționat decât 48, folosind circa 30-36. De atâta au nevoie și mai multe pun mai mult probleme. Bun, mai au 29-urile (în situația LanceR-urilor la noi). Flotele moderne îs mici. Uite la englezi, RAF are sub 200 de vânători/bombardieri, de ce nu au 1000, doar e mare putere. Nemții de ce țin oprteționale doar o mână de escadrile? Francezii de ce au tot scăzut flota, renoirea fiind lentă?

                    • Ok,nu cer 100-200 dar un 48-60 e musai daca vrei cat de cat o capacitaye de aparare.24=Politie Aeriana nu Forte Aeriene.

                    • @ Flogger:
                      “și-au achiziționat decât 48, folosind circa 30-36. De atâta au nevoie și mai multe pun mai mult probleme. Bun, mai au 29-urile (în situația LanceR-urilor la noi). ”

                      Ca tot veni vorba de cele 48 F-16 poloneze… NU uita de cele 32 MiG-uri 29 (pe care le-au tot trimis la politie aeriana prin Tarile Baltice pe motiv de fiabilitate mai mare(!) si cost mai redus decat la efuri) si cele peste 30 de Su-22. Asta ca tot vorbeam de mere si slana

        • pai dublele care or sa vina la noi – sunt din alea din desert scoase de la conservare si modernizate
          de astea s-ar mai gasi pe la amarg cred

          sa operezi doua versiuni de f16 la 24 de avioane 🙂 vorba lui miron costin, se sparie gandul

          • Paul, OK, dar de ce să insiști în situațiunea care este, anume căci Blk15 cu 4000 de ore rămase nu cunosc… Dacă știi, anunță-mă să le rezerv repede, măcar să vb să le pună sub tejghea 🙂

            • deci agreezi ca toata achizitia a fost facuta un pic pe repede inainte dupa betia din anii 2006-2013? Boon concluzia ori Block 50/52+ ori Block 30/40 cu viata in ele suficienta pana in 2035. Deci acelasi tip de avion si block-uri diferite….Nu se pupa de tot dar nici nu sunt diferite ca Mirage-ul 2000 sau Gripen de F 16…not funny!

            • Pai stii ca 4000 ala nu e un numar magic care sa fie scris pe vreo hartie si lipita de avion
              Vorbesti cu licuriciul sa iti vanda din exces 12 avioane sau mai multe sa ai ce canibaliza, din cele aflate in storage
              Apoi fix cum face aerostarul cu lancerele, le duci la fabrica fie la lm, sau la sabca sau turci sau cine mai are licenta la structura de f16, aia le desfac bucata cu bucata si le inspecteaza, ce e de inlocuit se inlocuieste daca ai cu ce, ce se repara se repara cu tehnologia de reparatie din manualul dat de licurici
              La motor la fel – iei motoarele, le duci la p&w aia fac o reparatie capitala si dupa rk la motor aia iti dau un numar de ore pana la urmatoarea reparatie si pa

          • În timp ce Blk 30/32 sunt destule cu viață în ele. Numai dacă nu cumva apare surpriza surprinzătoare și ne alegem cu Blk52 😀 !
            Nu că ar avea sens ce scriu, dar cine știe, cu logica care este unde este…

            • Block 30 sunt alea cu common engine bay/big mouth – deja e alta structura – pe dinafara de la 50 de metri poate ca arata la fel dar cred ca sunt foarte putine piese identice

              La americani fiecare “wing” isi putea alege motorul intre p&w si ge de la block 30, dar era acelasi tip pentru fiecare “wing”

              adica un “wing” tipic de f16block 30 are 72 de avioane identice
              ai 72 de avioane identice, si toti pilotii din “wing” calificati sa le zboare, si tehnicii sa le intretina si sa le inarmeze, si cu scule de mentenanta si tot

              pe cand asa 12 de un fel 12 de alt fel, cand ai asa putini piloti si asa putini tehnici, si rachete de tz-shpe feluri cate 3 din fiecare – mega cosmar logistic o sa fie

              • De acord. Știu că e altă ciorbă, dar mă gândeam la statistică… cantitativ vb șansa de a găsi păsări bune e la Bk30. Pt o flotă micuță am luat f bine, cele portugheze au fost tare bine alese, nimic de zis. În perspectivă însă asta te limitează. Pe de altă parte, generic, orice alegere limitează… De aceea cred că per ansamblu problema majoră a fost întârzierea și nu alegerea în sine. Știi și tu că polacii doreau mai puține, doar că nu prea se negociază pt loturi mai mici de atât, dacă cauți avantaje industriale sau de altă natură. Și așa au mărit miza, dar și noi putem avea ceva avantaj dacă, prin minune, grupăm comanda cu alții – chiar pe achiziție + modernizare, nu neaparat noi.

            • @ Paul si Flogger – eu zic sa nu dramatizam situatia nu este asa de naspa pe cat se prezinta. Undeva pe forum imi puneam problema de minimul necesar de avioane si la 16 eram cam la limita minima admisa.
              Concluzia 24 pot acoperi nevoile RoAF pe timp de pace si stabilitate din regiune.
              Pe de alta parte introducerea unui block nou insemana evolutie dar sincer as spune ca daca tot sunt block-uri noi atunci as merge pe Block 40 /50+ daca tot ajungem cu 2 tipuri din acelasi avion.
              Mai exista si exemplul Thailandei care zboara F 16 si are si Gripen C/D amele tipuri in numar destul de redus.
              La momentul propunerii venite din Suedia cu cele 24 de Gripen C/D acesta al omogenizarii flotei a fost unul dintre motivele secundare ale sustinerii mele pentru varianta suedeza.
              Principalul avantaj al achizitiei de avioane noi insa o reprezinta offset-ul cu industrializarea ce face infuzie de capital a producatorului care doreste sa vanda.
              Problema acum este alta: Ai 12 avioane F16 MLU relativ moderne si capabile pe orizontul 2016-2025. Bun, acum ce pui in locul MIG 21 LanceR C-urilor? Raspunsul il poti da si din faptul ca RoAF o sa exploateze din nou 2 tipuri total diferite de avioane F 16 si MIG 21.
              Raspunsul logic – orice tip de F 16 este mult mai comun cu F 16 MLU deja achizitionate.
              Calculul este simplu se pot achizitiona siun numar mai mic de MLU-uri si ajungem cu 16-20 de avioane operationale sau punem 12 + 12 avioane (eu le prefer noi) F 16 sau alt tip pe care sa il putem zbura si intretine.
              Avioane pe care sa le putem zbura si intretine pe langa F 16 din spatiul aflat sub sfera de influetna USA – nu sunt asa de multe Mirage 2000, Gripen sunt cele care imi vin in minte si poate, aici este un mare poate FA 50 Golden Eagle (avion care e undeva la 90 % din capacitatea unuia dintre avioanele multirol enumerate mai sus).
              Deci optiuni reale prea multe pe masa RoAF nu exista si astfel se pot face calcule paralele cu toate aceste tipuri ca sa vezi cum ai iesi cu o medie de 200 de ore zburate in 10-15 ani.

              • eu as spune ca optiunile cu un alt tip de aviion ies din calcul pe motive de scolarizare piloti etc …ppartea cu operarea ..nu are rost sa ai un pilot oomologat ptr fiecare tip de locomotiva
                pe partea cealalalta nici mig-urile ce le-am avut si avem in dotare au fost “standardizate”…pe tip in serii mari ,e adevarat ca mai putin complexe …dar avem si experienta cu intretinerea pieselor unicate din serii intregi..iar-ul 93
                asa ca ideea cea mai buna si ieftina daca tot s-a mers asa ar fi un block apropiat de cel existent cu multe ore disponibile ,in buna stare ce poate fi pe partea de avionica cat mai comun,apropiat cu cele existente
                nu cred sa fie chiar asa mare chestia cu logistica pieselor ptr doua serii de 12 fiecare

                • @ Niko – nu cred ca iese din start din discutie nicio optiune, atata timp cat ai comonalitate intre sistemele de comunicatii, armament si data link poti sa integrezi 2 tipuri in RoAF.
                  Asa cum am spus as prefera ca tura a 2-a sa fie noi chiar daca sunt un pic diferite de cele 12 MLU achizitionate.
                  Nu este un capat de tara ca fiecare baza aeriana sa aiba o varianta diferita de F 16 sau chiar alt tip de avion, pana la urma este treaba MApN-ului si a RoAF sa faca calculele.
                  Deocamdata din partea MApN-ului si CSAT-ului cu optiunea lor si cu lipsa de comunicare inteministeriala s-au bagat intr-o spirala de cheltuieli militare relativ mai greu sustenabile.
                  Practic – MApN-ul nu aduce banii scontati din offset in economia romaneasca – astfel nu exista apoi bani de noi achizitii pentru MApN deoarece bugetul cu 1,7% sau cat este este tot la fel de mic ca si anul trecut.

                  • nu ma refer ca nu se poate
                    de putut se poate orice
                    nu e ca ar fi si logic
                    eu zic ca e mai logic sa se continue cu achizitia unei a doua escadrile fara sa se inceapa a bate appa in piua din nou
                    nu e important din prisma numarului sa fie neaparat noi sau etc
                    important e daca se gasesc convenabile pe piata sh ..iei si incepi sa gandesti inspre viitor ceva cu mai multa perspectiva
                    gen f 35
                    ai putea avea la orizontul 2017-2018 2 escadrile complet operationale pe 2 baze si parte din probleme ..cat de cat rezolvate
                    asa se pot prioritiza celelalte…gen rachetele cu raza lunga etc ce mai trebuie prin casa
                    problema cu offsetul si industria si restul cum o pui cum o intorci e pe termen mediu-lung daca vrei sa faci ceva ca lumea

                    • @ Nico – tare mi-e mie teama ca alea 2 escadrile vor fi toata marea achizite RoAF in materie de supersonice in urmatorii 12-15 ani.
                      De aceea as face-o cu grija alegerea celei de-a 2 escadrile si de aceea as merge pe 16 noi tura asta ( teoretic nu ar trebui sa ne coste prea mult) practic…o sa vedem.

                • @ Niko – daca ai 2.5-3 piloti calificati asa cum preved normele NATO pentru fiecare avion detiunt eu cred ca numarul este arhisuficient, problema este exact cea spusa de Flogger – sa ai gaz sa le poti zbura sufient pe avioanele pe care le ai in dotare este mai important decat numarul statistic.

  • cred ca au citit si ei de soacra lui Moisescu care si-a imprumutat nora cu 670 de milioane de euro 🙂
    s-au gandit ca mai are doamna la saltea niste bani, si le mai da de a doua escadrila ca fix atata a costat oficial si programul nostru de f16 🙂

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: