Armata Romana Fortele Aeriene

De prin sertarele parlamentului

IAR-TD

De prin sertarele parlamentului mai aflam unele lucruri interesante, mai exact, din raspunsul Ministerului Apararii din data de 28 sepembrie 2016 la o interpelare a deputatului Iacoban Sorin Avram, aflam urmatoarele:

In privinta planurilor MApN vizavi de aparatul IAR-99 Soim, mai exact a motivului pentru care sa renuntat la fabricarea acestui tip de avion, se mentioneaza ca la nivelul INCAS exista in derulare un proiect de modernizare a IAR-99, iar in cea ce priveste planurile armatei de a construi noi aeronave, se comunica ca Ministerul Apararii prin ACTTM coopereaza cu operatori economici autohtoni pentru realizarea proiectului IAR-99 TD, cea ce ar constitui una dintre primele asumari publice de catre armata a proiectului IAR-99 TD.

In document se face referire si la un contract anulat de livrare a unor aparate IAR-99 catre Republica Moldova, merita amintit ca la inceputul anului 2012 Ministerul Apararii de la Chisinau anunta ca intentioneaza sa achizitioneze un numar de 8 avioane de lupta si 8 elicoptere, cel mai probabil avioanele de lupta avute in vedere erau IAR-99.

De asemenea, se face si o enumerare a proiectelor SMFA de modernizare a tehnicii existente in cadrul industriei nationale de profil, printre care.

Elicopterul de Transport pentru Misiuni ONU, in septembrie 2016, aparea informatia conform careia Airbus Helicopters doreste sa vanda Romaniei un numar de elicoptere H215M pe care Armata Romana sa le foloseasca in misiuni sub egida ONU, iar ca alternativa exista optiunea modernizarii unui numar de aparate IAR 330 Puma aflate in dotare pentru o suma de aproximativ 68 milioane euro, tot in aceiasi perioada, presedintele francez Francois Hollande, prezent la inaugurarea fabricii Airbus de la Ghimbav, ii face cadou premierului roman o macheta a elicopterului Airbus H215 in culorile natiunilor unite.

Dacian Ciolos si Airbus H215M

In cele din urma, in data de 28 decembrie 2016, MApN incredinta IAR-Ghimbav, un contract in valoare de 70 de milioane euro pentru modernizarea unui numar de 7 elicoptere IAR-330 Puma, deci un pret de aproximativ 10 milioane euro per aparat, comparabil cu costul per aparat platit de catre Marea Britanie pentru modernizarea a 24 de elicoptere SA 330 Puma, respectiv 11 milioane lire sterline pe aparat(12 milioane euro), modernizare care a inclus printre altele inlocuirea motoarelor Turmo IV cu motoare Makila 1A1, adaugarea de protectie balistica si un pachet nou de avionica.

Pana la acest moment nu exista alte informatii in spatiul public despre stadiul acelui contract, daca elicopterele modernizate ar putea sa fie folosite in misiuni ONU si ce anume ar presupune acea modernizare, cert este ca discutiile privind cumpararea de elicoptere Aibus H215M de catre Armata Romana sunt in continuare vii.

Si nu in ultimul rand se face vag referire la o platforma aeriana C4ISR care – se subintelege – sa intre in dotarea RoAF, care in conformitate cu contextul in care este pomenit in document, ar putea sa provina din echiparea unei aeronave aflata deja in dotarea Fortelor Aeriene, sau poate in proprietatea Statului Roman, cu sisteme necesare realizarii acestui tip de misiuni, cu atat mai mult cu cat cumpararea unui nou avion s-ar putea dovedi prohibitiva pentru posibilitatile bugetare limitate ale Romaniei, iar lista cu posibilii “candidadti” este interesanta.

BN-2 YR-BNR din dotarea INCAS

Recent Selex anunta selectarea de catre INCAS a radarului Vixen 500E pentru echiparea demonstratorului tehnologic al IAR-99 TD, ocazie cu care, pentru a evidentia buna colaborare cu industria din Romania, amintea si de livrarea catre INCAS a unui radar Seaspray 5000E care a fost instalat pe un avion destinat misiunilor speciale de tipul BN-2 aflat in proprietatea INCAS, avion folosit pentru misiuni stintifice si de monitorizare a mediului, un concept interesant si relativ apropiat de proiectul INCAS este Tecnam P2006 MRI, dezvoltat de catre compania austriaca Indra prin echiparea unui avion de mici dimensiuni Tecnam P2006 cu un radar Seaspray 5000E, avion destinat in special supravegherilor maritime, de asemenea compania Britten-Norman, care a dezvoltat BN-2, a prezentat conceptul Defender 4000, care conform descrierii producatorului este o platforma accesibila C2/ISR, in urma echiparii cu un set de senzori, in 2014 Britten-Norman si Selex incepusera colaborarea pentru integrarea pe avionul BN-2 a radarului AESA Seaspray 5000E, lucru care impreuna cu alte echipamente i-ar spori capacitatile ISR, un detaliu interesant provine din publicatia European Energy Innovation, care intr-un articol despre INCAS, mentiona ca institutul dispune de 2 avioane BN-2, dintre care unul urmeaza sa fie echipat cu echipamente de masurare atmosferica iar al doilea sa fie echipat cu un radar Seaspray 5000E SAR, lucru care ar putea indica o posibila utilizare in supravegherea maritima, la fel ca Tecnam P2006 MRI.

Desigur, INCAS este o institutie civila iar avioanele de care dispune sunt civile si destinate(cel putin oficial) misiunilor civile, asa ca este hazardat sa discutam de o posibila militarizare a unuia dintre avioanele sale.

An-26 nr.810

In decembrie 2016 MApN incredinta societatii Romaero SA un contract care viza printre altele, realizarea unor lucrari de reparatie capitala pentru avionul An-26 nr.810, aparatele An-26 fusesera retrase de la zbor odata cu livrarea celor 7 avioane C-27J Spartan, asa ca ramane de vazut care va fi rolul acestui Antonov care va fi readus in dotare, acela de a suplimenta flota de avioane de transport Hercules si Spartan sau i se va rezerva un nou rol, eventual de platforma C4ISR.

– David Victor –

2 Comments

Leave a Comment

%d bloggers like this: