Diverse Fortele Navale Marină

Damen Galati – exporturi navale in perioada 2008 – 2016

SIGMA 10514 KRI Raden Eddy Martadinata

SIGMA 10514 KRI Raden Eddy Martadinata

Mai la vale veti gasi un scurt tabel care cuprinde toate exporturile de constructii navale cu destinatie militara sau speciala realizate de Romania in perioada 2008-2016. Livrarile au fost facute de Damen Galati iar valoarea totala a produselor exportate a fost de peste 258 milioane euro.

An Tara Valoare in Euro Produse exportate/licentiate
2008 Olanda 685523.00 Suprastructură navă (Holland P840 – OPV Holland Class ?)
2009 Olanda 7574870.00 Componente navă militară de patrulare (Zeeland P841 – OPV Holland Class)
2010 Olanda 268115.00 Documentaţie tehnică pentru navă militară
2011 Olanda 14600000.00 Navă de patrulare militară (Friesland P842 – OPV Holland Class)
2012 Olanda 14970000.00 Navă de patrulare militară (Groningen P843 – OPV Holland Class)
2013 Olanda 75292402.00 Licenta navă transport deşeuri nucleare (BV Sigrid – pentru Suedia) si  licenta corp de navă suport logistic (HNLMS Karel Doorman – A833)
527345.00 Licenta documentaţie de execuţie pentru fregată multirol (SIGMA)
73407754.00 Navă transport deşeuri nucleare (BV Sigrid – pentru Suedia)/corp de navă suport logistic (HNLMS Karel Doorman – A833)
527345.00 Documentaţie de execuţie pentru fregată multirol (SIGMA)
Norvegia 15401000.00 Licenta corp de navă pentru cercetare (Marjata 4 – ELINT)
2014 Olanda 604634.00 Tubulatură specială pentru navă militară/documentaţie de execuţie pentru fregată multirol (SIGMA 10514 – Indonezia)
520000.00 Licenta si tubulatură specială pentru navă militară (SIGMA 10514 – Indonezia)
Indonezia 560000.00 Licenta si tubulatură specială pentru navă militară (SIGMA 10514 – Indonezia)
1769972.00
Norvegia 4495863.00 Licenta si corp nava militara (Marjata 4 – ELINT)
19896863.00
2016 UAE 13800000.00 Licenta navă de patrulare militară (OPV Arialah – UAE)
13363914.00 Navă de patrulare militară (OPV Arialah – UAE)
Total 258265600.00

Informatiile au fost compilate consultand sit-ul Agentiei Nationale pentru Controlul Exporturilor, organism apartinand Ministerului Afacerilor Externe. Navele au fost identificate din surse deschise, in urma consultarii portofoliului de comenzi si a graficului de livrari Damen.

Sursa:
ANCEX

Marius Constantin

30 Comments

  • Marius, informatiile tale vin sa confirme faptul ca la Galati va ramane foarte putin din valoarea totala a contractului, care are ca titular firma Damen din Olanda, “fabricarea” la Galati reusind sa “intoarca” ( offset) in economia nationala in jur la 10-15 % din costul total al contractului undeva la maxim 50 milioane euro/nava, la o manopera estimata de maxim 3000000 ( 3 milioane) ore/nava. ceea ce era de asteptat avand in vedere ca din start echipamentele electronice si armamentul care valoreaza mai mult decat 50 % ( 800 mil euro) din valoare totala a navelor sunt procurate confirm HG, separat de Romtehnica, fiind aleasa o procedura exceptata in mod expres de la aplicarea legislatiei de offset. Valorile prezentate de tine surprind insa caci m-as fi asteptat la mai mult, si fie salariile muncitorilor de la Galati sunt extrem de mici, fie tabla folosita nu provine din productia de la Galati, insa 15 milioane euro pentru hull-ul unei nave de patrulare este o suma extrem de mica. Nici vorba asadar de cele 25000 de locuri de munca care pe 7 ani ar insemna 350 milioane de ore manopera, la 5 euro/ora ar fi mai mult decat valoarea contractului 🙂 si bineinteles nici vorba de 1.6 miliarde euro investitii, ce au aruncat pe piata Ciolos si Motoc…

    • Gata, ai si bagat pentru partid? Da zi-mi si mie, Brazilia ce offset a oferit pentru investitiile lui dragnea?

      • Nu ma mira, pentru ca pana la un punct comentariile voastre sunt de inteles. Pe mine nu ma deranjeaza sa largesc discutia, daca vreti sa o duceti in directia ” hotii nostri sunt mai buni si mai frumosi decat…ai lor ( in nici un caz zi mei)”, si poate este bine sa punem lucrurile in perspectiva. Lui Dragnea, daca vreti sa incepem de la el, i-a scapat un porumbel din gura. A fost prima data cand un politician roman a rostit apasat cuventul “offset” si a accentuat “de calitate”. De 20 ani offsetul a fost calcalt in picioare si marginalizat de politicieni, indiferent de culoare si de gasca de generali si ofiteri din conducerea MApN. Conventia Democrata a ridicat un adevarat zid pentru a proteja interesele sistemului si a innabusit in fasa orice discutie despre offset. chiar si asa lucrurile au progresat pana la momentul in care s-a aprobat si OUG prima data in 2002 intr-o forma care a facut-o de la inceput lipsita de efectivitate. Iar guvernul Nastase a vut grija mai intai sa cumpere cele doua vechituri neinarmate de la englezi…Achizitia de avioane Spartan s-a facut si ea fara offset, iar Dobritoiu, Dusa si Ponta au fost protagonistii principali ai achizitiei de vechituri F-16 A/B Block 15 cu un MLU anemic, radar si motor in principal ramase la performatele unui Block 25. Ponta in ticalosia lui indescriptibila a avut chiar nesimtirea si imbecilitatea sa afirme nici mai mult nici mai putin ca “Romania nu-si permite sa cumpere decat echipament militar la mana a doua”. In total 1 miliard de dolari aruncati pe fereastra, 0% offset, OGMA Portugalia rentabilizata, Guvernul socialist portughez frate si prieten incentivizat pentru a oferi suport la nevoie ( la fel ca si simpaticul Tony Blair cu fregatele si prietenul Mittal ), un numar de firme care au furnizat echipamente au facut afacerea vietii lor, ar fi interesat de urmarit traseul banilor si facturilor, unde apare Romtehnica si cat s-a scurs la intermediarii romani si in buzunarele politicienilor. DNA-ul are insa tinte fixe, in mintea lor si a celor care-i manevreaza daca Tariceanu si Ponta sau Dragnea sunt eliminati vafi democratie in Romania. Insa si ei si voi uitati de “sistem” marea gasca de generali din servicii si din armata, activi si in rezerva, grupurile de interese din politica care atunci cand un capo mafioso este afectat ( nicidecum neutralizat vezi cazul Adrian Nastase) are intodeauna la indemana o noua figurina, vezi succesiunea Iliescu, Nastase, Ponta, Dragnea, Grindeanu, in linia a doua actionand o armata de “capo regimes” ( baroni 🙂 ) din care se selecteaza si care isi promoveaza oamenii credinciosi in guvern, vezi exemplele Dusa si Les ambii cu puternic iz de rumegus. Daca vreti extindem discutia si la paduri, taieri ilegale, si alte tari socialiste care si-au impus conditiile inca din timpul negocierilor pentru aderarea la UE. Sa nu uitam ca in tot acest timp nici pentru contracte valoric mai mici cum ar fi cele de Spike, sparte la valori sub 100 milioane Euro pentru a ocoli Parlamentul unde s-ar fi putut pune intrebari…Romania nu a realizat nici un fel de offset si asta include si cele doua contracte semnate in timpul lui Ciolos, Borc si Motoc. Venirea lui Ciolos si a “tehnocratilor”, competenti, integri si curajosi ( unii chiar “tineri, frumosi si liberi”) ar fi trebuit sa insemne o cotitura la 180.Legislatia ar fi trebuit revizuita pentru a o face efectiva, OCATS-ul regandit, etc….daca era nevoie dat afara cativa generali protejati de Hapau. Dar guvernul Ciolos face exact opusul. Anihileaza practic legislatia de offset printr-o OUG si produce cele mai mari gogomanii care odata puse in practica ar condamna atat inzestrarea cat si economia la a ramane la nivelul tarilor subdezvoltate, caci Romania este deja acolo. Cum spuneam lui Dragnea i-a zburat pasarica din gura si cred ca acum regreta. Atat Grindeanu cat si Iohannis au abordat un limbaj eufemistic la bilantul MApN, contractul de corvete continua din cate stiu, puteti sa stati linistiti, actinuea dragul vostru Ciolos a lui Motoc, Borc si Les va fi continuata de Dragnea, grindeanu si acelasi Les. La fel si transportorul desi probabil la sfarsitul anului pe 30 Decembrie Les va mai achizitiona numar nedivulgat de Piranha, al 6lea lot, tot cu banii jos, si peste 3-4 ani de 2 % ( din care cca 0.7%) sunt credite, se va descoperi ca nu mai sunt bani pentru alte contracte, asa ca va las pe voi sa va imaginati restul.

        • Offsetul e o poveste frumoasa de spus copiilor. Inca nu am auzit de offset de succes in afacerile cu armament, si-s mari sanse ca nu o sa aud.

          Daca esti atractiv pentru investitori, vor veni. Daca nu, poti sa urli cat vrei

          Daca vrei armament performant, dai banu’. Nimica bun nu se obtine pe gratis si cu risc 0

          • Cei ca tine fac de ras si pun Romania intr-o situatie stanjenitoare. Am fost martor nemijlocit la astfel de momente. Era si o nota de dispret greu de camunflat si de ascuns exprimata de “investitori”. Citez dintr-un studiu/carte recent doar un exemplu : “It is commonly agreed that Nokia has become a technology powerhouse due to the technology transfer offsets obtained by Finland from defence deals”. Coreea de Sud si Japonia sunt mentionate putin mai inainte. In Europa pe langa Finlanda sunt destule exemple de sucess, pana la mijlocul anilor 90 cand a renntat oficial la acest mecansim deveind self-sufficient a fost Franta, insa Austria, Elvetia, Danemarca, Olanda, Norvegia si de curand Polonia sunt exemple de netagaduit . Afirmatiile tale tin mai degraba de logica si bagajul “Codrin Stefanescu” , altfel nici un cunoscator nu te va lua in serios. Personal nu inteleg motivatia din spatele afirmatiilor tale decat daca esti un troll DGIA care apara interesele mafiei generalilor si coloneilor din MApN sau un tanar teribilist care nu stie si nu a vazut prea multe si vrea sa-si dea iportanta si dintre astia sunt multi pe aici.

          • Desi daca stau sa ma gandesc mai bine, dupa patima cu care te exprimi, esti mai degraba angajatul roman al reprezentatei unei firme straine de defence sau al lui Aurica Cazacu si celor de teapa lui care au inflorit ca ciupercile dupa ploaie in Romania si sub protectia DGIA desfasoara activitati contrare interesului national.

            • LOL. Atatea randuri si singura referinta e o revista a unor tipi din India, care se plang si ei ca si noi ca nu au investitori.

              • Mda, era de asteptat. Iti dai seama sper ca nu scriu pentru tine…Toate tarile mentionate mai in postarea mea anterioara au facut din offset punctul central al strategiei lor de achizitii. Si sunt doar cateva exemple. Asta in pofida opozitiei si lobbyului firmelor exportatoare, a tarilor si chiar Comisiei Europene si Congresului American. Iar referinta era despre Nokia, un exemplu mai putin cunoscut si citat. Dar poate imi spui tu ce offset a facut romania la rachetele spike si il compari si cu exemplul Poloniei. Sau poate compari achizitia in curs a Danemarcei de la GDELS cu ce face Romania de cativa ani buni. Despre F-16 probabil ca si acolo vei aplica tactici diversioniste similare, bagatelizare, luat in ras, oricum cei ca tine nu au pentru ca nu au cum sa aiba argumente, singura lor speranta este sa traga discutia in jos cm am spus, in zona Codrin Stefanescu.

                • Da` offset la contractu` EADS de securizare a granitelor? pe unde ai auzit?
                  Inainte de a discuta despre offset ar trebui sa discutam despre transparenta in comunicare, ca noi avem o boala sa fie totul la secret…

                  • Eu nu am auzit, tu ? Inainte, dupa, impreuna, intr-adevar faptul a specificatiile tehnice sunt “secrete” iar de curand se da doar valoarea contractului iar numarul de bucati devine si el secret ( vezi contractul de Piranha facut de Ciolos si tehnocrati pe 30 Decembrie ! )9 bineinteles sub 100 milioane de euro ca sa nu treaca prin Parlament, cum l-au spart si pe ultimul de Spike intr-unul putin sub 100 si al doilea de nici 20 milioane ). Buni baieti romanii, hai sa le lasam niste margele in mainile alea intinse.

                    • Contractul la care te referi e pentru vehicule auxiliare (pucnt mobil de comanda, ambulata, vehicul teh-evac) care sa completeze dotarea batalionului de Piranha deja in serviciu. Erau planificate de mult timp; Ciolos doar a alocat banii. Daca n-ar fi facut-o el ar fi facut-o Grindeanu.

  • Niste prosti, ce sa ofere astia statului roman la nivel de nave militare? Sunt vai mama lor….las ca ne aduce Ponta de la turci sau Dragnea din Brazilia niste bijuterii de nave, construiete la cheie. Fara batai de cap sau complicatii prea mari!@ 🙂 Spaga cat cuprinde….ca-n basme!

  • @ Don buni, e bun offsetul de acord, dar mai vezi si ce comenzi presupune ca sa poti obtine ceva ok. Legat de Damen, ca offset era vorba sa umble si la copaiile T22.

    • Imi pare rau rti, insa aroganta si lipsa bunei credinte, vezi raspunsurile tale la comentariile legate de Grippen-Ungaria, nu te fac nici pe tine nici pe laur mai sus, niste parteneri demni de un dialog care sa merite sa fie onorat. Nu ma asteptam sa aveti cunostintele necesare, acestea se formeaza in multi ai de zile ( ca o paranteza la vreo saptamana dupa ce patronul de la Axis, cel care apoi a vandut copaile lui AN, fusese la PM de atunci cu oferta de la Grippen, eram la el in birou, chiar vis-a-vis de guvern si faceam un mic chit-chat sau paw-wow. “Mi-am dat seama ca ai fost pe acolo inaintea noastra” mi-a spus cu un zambet, mi-a aratat oferta de offset, am mai glumit putin de una de alta, militarii romani sunt o sursa nelimitata…erau cel putin 4-5 in acel moment mirandu-se la pliante prin diverse camere si sala de asteptare si la fel ca si pe acest forum Barry imi spune: toti se intereseaza vor ce-i mai bun si noi stim ca nu au bani ). Cum spuneam, nu ma asteptam sa aveti cunostintele minime despre offset, insa in aceste circumstante ar fi trebuit mai multa circumspectie, nu crezi ? Daca crezi ca te-am nedreptatit esti liber sa-mi demostrezi opusul si sa-mi arati cum ar putea o firma sau ce interes ar avea sa execute offset la un contract pe care nu il executa. Sau cum o firma care “umbla”la “copaile” alea ca sa folosesc jargonul tau ar putea califca “umblatura” ca offset. Poti sa-mi explici ce ai vrut sa spui cu ” dar mai vezi si ce comenzi presupune ca sa poti obtine ceva ok ???” Daca te referi la marimea contractului sunt de acord cu tine, insa atunci te intreb eu cine i-a impiediccat pe romani sa faca un contract de 36 sau 48 de avioane ca polonezii insa ei au preferat sa sparga cntractul in cateva batch-uri ?Sau cine i-a impiedicat sa faca acum 7-8 ani sau acum 15 ani un contract de transportor cum a facut Finlanda sau cum face acum Danemarca in loc sa sparga contractul si sa cumpere un batch azi, unul peste un an altul al 5-lea pe 30 decembrie ! 2016. 0% offset. Si inca o remarca. Faptul ca tu sau altcineva agreaza cu jumatate de gura ca e doar “bun” sau nu are putina importanta. Tarile care vor vrea sa se dezvolte vezi exemplul cu Nokia-Finlanda vor negocia si se vor folosi de aceasta parghie, cele ca Romania vor “analiza” doar, in genunchi si cu mana intinsa…scuze se vor gasi; muieti sunt posmagii ?

  • Despre offset sa discutat de mult timp. Sunt avantaje sa intorci bani in economie dar nu la contracte de o duzina din x echipamente. Cat priveste cunostiintele pe care le am sau nu, nu despre asta este discutia. Eu am subliniat ca nu tot timpul offsetul este cel mai important lucru, spre exemplu polacii (pe care ii lauzi) sunt suparati de cum a decurs afacerea cu F 16 si avioanele nu sunt operationale la capacitatea convenita in contracat. Noi la cat am platit pe tot pachetul am iesit mai bine, desi am fi putut sa iesim si mai bine dar politrucii tradatori lucreaza. La oferta pentru corvete, netransparenta din cauza Mapn, consider ca iar am fi iesit destul de bine tinand cont ca se faceau carcasa aici si ca offfset includea modernizarea T22. Pretul era bun caci includea armamentul si electronica.

    • Nu le ai, cunostintele, stai linistit, asa ca o incheiem aici, nu are rost. “ca offset includea modernizarea T22” spune totul. Restul sunt afirmatii fara acoperire, vorbe aruncate in vant, care nici ele nu merita atentie. Ceea ce insa descalifica din start comentariile tale, pe langa aroganta si nestiinta, sunt comentariile/cuvintele derogatorii, gen “polacii”.

      • Tu ai retard ? Habar nu ai ce inseamna offset si te mai dai si rotund. Sunt cuvinte in vant pentru o coada de topor ca tine ce nu are argumente. Daca postezi kilometric dar bati campii este inutil. PS. Invata sa vorbesti romaneste mai bine ca nu te mai dai de gol.

  • F-16 romanesti sunt aduse la nivel de Block 40-42,si nu Block 25,declara comandantul aviatiei militare romane.Se vorbeste ca in constructia corvetelor Damen ar fi implicat si santierul naval din Constanta.A fost o discutie saptamana trecuta,cum ca contractul cu Damen a fost anulat,total gresit,nu a existat nici un contract cu Damen,exista doar o hotarare de guvern,ca sa existe un contract cu Damen ,trebuia sa fie aprobat de parlament ,pt.ca valoarea lui depasea 100 milioane de euro,si doar atunci putea sa fie anulat de guvern.Contractul cu Damen va fi discutat saptamana viitoare in guvern,si apoi va fi trimis pt. discutii in parlament.Se pare ca au loc discutii intense si negocieri intre oficialitatile romane si Damen,cu privire la contractul corvetelor SIGMA.Firmele straine din ROMANIA au o cifra de afaceri de 140 milarde de euro ,si platesc impozite in Romania de 3,6 miliarde de euro.Firmele romanesti au 20 suta din totalul cifrelor de afaceri din Romania[firmele straine au o pondere de 80 la suta],si firmele romanesti platesc un impozit de peste 51 de miliarde de euro.Anul trecut firmele straine au scos din tara ,profituri de 41,5 miliarde de euro ,fara sa plateasca impozit statului roman.Asa ca cei care contribuie cel mai mult la bugetul de stat ,sunt firmele romanesti.Firma Damen ,odata ce au fost exprimate nemultumiri privind valoarea contractului corvetelor,au stiut sa vina la negocieri cu statul roman.

    • Pe 28 Februarie ministrul apararii, Gabriel Les a avut o intrevedere cu ambasadorul Olandei la Bucuresti. Asta poate insemna mult sau poate sa nu insemne nimic…

      • Marius Constantin, “fabricarea” la Galati este un rezultat neonorant pentru ambele parti, atata vreme cat nu s-a facut nici o licitatie sau cerere de oferte. Este impotriva practicilor comerciale, a legislatiei, nationale si europene ( cioaca cu “interesul esential de securitate” pare scrisa de niste analfabeti cu 4 clase ) bazate pe criterii de transparenta si competitivitate. Criteriile sunt de tot rasul, analiza se face pentru Clasa 9 declarata corespunzatoare, decizia este luata pentru clasa 10, si bineinteles Armata Romaniei le vrea pe toate la “dimensiunea” maxima. Pretul pentr hull este la fel in Ro cu cel din Olanda, Marea Britanie, Suedia sau Italia desi de la manopera trebuia sa rezulte o ieftenire substantiala. Echiparea este bineinteles secreta…si facuta separat de Romtehnica pentru a evita aplicarea criteriilor de offset. Multe echipamente si multe firme sunt potentiali furnizori si la alte programe, o “carta alba” a inzestrarii ar pune toate aceste achizitii cap la cap si s-ar putea cladi o strategie coerenta de offset. In multe tari frrmele competitoare la contracte de miliarde, incep dinainte activitati economice specifice, creditele fiind trasferabile, iar uneori ca in cazul Saab-Elvetia ( Elvetia super bogata este necrutatoare cand vine vorba de offset…doar romanii sunt foarte lejeri ca doar nu dau de la ei…)chiar daca nu castiga contractul pur si simplu continua cu ce a inceput. Romanii insa sparg contractele inadins, sunt mafii intregi de “reprezentanti” care roiesc in jurul MApN, alcatuite din fostii “specialisti” care pe mana cu actualii, care viseaza si ei la ziua cand vor deveni “fosti” nu fac decat sa mai puna la cale un comision si nicidecum sa apere interesul national. Ca Romania va cumpara ce va cumpara are mai putina importanta in aceste circumstante, in cativa ani datorita slabei dezvoltari economice, a ingroparii industriei de profil, a daugarii pretului intretinerii si pieselor de schimb din import, totul se va impotmoli. Si poate e mai bine asa ca noi am dat dovada dupa dovada ca nu ne putem autoadministra si autoguverna.

    • Marius ( Bojan) , are vreo importanta ca sunt Block 25 sau 40/42 ?; crezi ca acolo sus avioanele se bat in definitii, sigle, nick-name-uri ? Cand motorul nu “trage” ( mai mult impinge) si cand bataia si unghiul radarului tau sunt insuficiente mai are vreo importanta ca sunt 60 sau 70 km si al inamicului este la >100 km ? Vine un R-27 , de fapt cateva ca sa nu ai incotro si esti gata. Cu tot ELINT-ul si ELIsRA sua ce-or mai avand pe ele. Insa pot sa fie si F-22 ca F-35 este vai de mama lui, daca bietii piloti zboara 25 ore/an….

      • Tie iti place sa te auzi vorbind ? Pai si pe Mig 21 se zboara mai mult, R-27 e asa suprema doar in prezentarile vodcarilor, ELINT-ul ala face mai mult decat lasi tu impresia. Fabricarea este fabricare, nu este nici o cioaca (mai citeste legislatia) bla bla bla. In scurte cuvinte esti slab pregatit, vorbesti mult si te crezi important, patetic si penibil.

        • Esti furios. Sa nu crezi ca nu te inteleg. Ca nu-ti inteleg sentimentul de neputinta si frustrare. Si ca nu-i inteleg cauzele. Nu vreau insa sa te jignesc cum o faci tu aici. Nu mi-ar face nici o placere, la fel cum nu-mi face placere sa te vad cum iti exhibi frustrarile si neputinta. Chiar daca si tu si ceilalti va meritati soarta, nu este placut sa vezi cat de jos poate cobora conditia umana.Insa la urma urmei fiecare popor isi merita conducatorii, nu ? Esti liber sa nu citesti postarile mele, oricum nu sunt pentru cei ca tine, cum mentionam in alta postare. Poti sa stai linistit, prezenta mea a fost pur pasagera, am destula ocupatie, mesajul care am avut de transmis l-am transmis. Acum 20 ani faceam legislatia despre cei ca tine vorbesc in necunostinta de cauza.

          • Gogule esti razna, lasa psihologia ca nici la asta nu excelezi. Vorbesti iar mult si prost, tot ce ai scris a fost demontat in mai putine cuvinte si fara mari aere de cunoscator (mai citeste de Nokia). Te vaiti ca nu sunt de nivelul tau dar continui sa ma luminezi desi nimeni nu iti cer asta. Te crezi expert in offset si legislatie de achiziti dar nu reusesti sa intelegi ce inseamna, cate tipuri sunt sau ce conditii se ofera. Dai exemple aiurea (Polonia-unde aberai cu 200% – cand de fapt au cerut 170% dar au realizat mai putin si mai scump iar avioanele au rata de disponibilitate mai mica) sau compari Romania cu Elvetia, “cunoscatorule”. Limbajul tau fals studiat imi arata ca esti un comunist care sa spalat si vrea acum sa fie recunoscut ca mare capitalist. Postarile tale sunt doar abureli grosolane ambalate frumos intr-un limbaj ce se vrea cult si pretentios. Chiar si acum ocolesti raspunsurile (din lipsa argumentelor) nu tu pomeneai mai inainte de rachete, avioane si altele ? Si ce hal de raspunsuri ai dat. Mai citeste si celelalte postari si vezi cate esti de penibil (polaci-derogatori). Vrei sa pari “citit” dar cand iti sunt puse la indoiala afirmatiile in loc sa argumentezi cu ceva te dai lovit ca nu esti priceput de muritori. Bagi sparle cu offset la Damen, apoi cand vezi ca nu merge,un fitil cu lipsa de “transparenta” si apoi o dai in derizoriu cu “fabricarea” – pui de lele al cui esti tu ? Pe unde poti ma arunci o vrajeala de genul “nu ne putem autoguverna” sau “fiecare popor isi merita conducatorii” tu bag de seama ai nevoie de un “tatuc” ! Mergi linistit ca nu te plange nimeni, “geniu” neinteles. PS. Plimba ursul si nu uita de medicamente !

    • Marius, e usor de contracarat ce spui tu aici. Compara APV-ul ( radarul ) de pe F-16 romanesc cu cel de pe Block 52. Si compara tractiunea variantei de motor de pe F-16 romanesc ce cea de pe block 52. In aviatie nu se spune si nici nu exista “motoarele sunt aduse la zero km”, e acolo ceva cu resursa, e usor sa te documentezi.

    • Pai cine nu il lasa ? Citeste postarile lui si vezi care este jocul. E liber sa scrie ce vrea dar la fel si eu (in limite acceptabile).

  • Referitor la nava ELINT norvegiana Marjata 4, tocmai ce am gasit un articol ce face referire ca a fost construita in Romania si a trecut Bosforul in 2014.
    Tocmai gasisem pe net ca a costat 500 milioane si am cautat date despre aceasta si am aflat ca au fost inca 3 nave botezate cu acelasi nume.
    Acum ramane de vazut daca a costat aceasta suma Marjata 4 sau Marjata 3.

    Si cand noi ne gandim ca flota inseamna 4 corvete, pe cand baietii mari joaca cu nave adevarate care au in spate nave ca Marjata, Oste, Depuy de Lome, Eletra, Impecable, Echo si care or mai fi pe partea asta de razboi electronic.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: