Marină

Damen a tăiat prima bucată de oțel pentru nava de sprijin de luptă a Marinei Regale Olandeze

Combat Support Ship “Den Helder”

Pe 2 decembrie, la șantierele navale Damen din Galați a fost tăiată prima bucată de oțel pentru nava de sprijin de luptă (Combat Support Ship) “Den Helder” a Marinei Regale Olandeze. Aceasta este prima din șaisprezece loturi, totalizând 7.500 de tone de oțel în 180 de secțiuni.

Aceasta marchează o etapă importantă în acest proiect, fiind prima parte tangibilă a construcției.

Tăierea oțelului trebuia să aibă loc în februarie anul viitor. Damen Schelde Naval Shipbuilding a avansat termenul pentru a proteja progresul proiectului în timpul actualei pandemii de coronavirus și pentru a gestiona într-un mod eficient măsurile sporite de securitate sanitară care afectează modul de lucru pe șantierul naval.

Odată cu construirea CSS, capacitatea de aprovizionare maritimă a Marinei Regale Olandeze va fi restabilită. Nava va opera alături de “HNLMS Karel Doorman” Joint Support Ship (JSS) și se bazează pe același design. Nava poate opera în întreaga lume și într-un mediu ostil, protejată de fregate. În plus, ea poate fi folosită în lupta împotriva traficului de droguri, controlarea fluxurilor de refugiați și ajutor de urgență.

Ingineria navei se desfășoară în principal în Olanda și proiectul va furniza lucrări pentru peste 100 de companii, în principal olandeze. Până în prezent, au fost semnate 47 de contracte pentru CSS, dintre care 34 cu furnizori maritimi olandezi.

Următoarea etapă va fi în luna mai a anului viitor, când va avea loc ceremonia de punere a chilei.

EFICIENȚĂ ÎMBUNĂTĂȚITĂ PENTRU NOUA NAVĂ DE SPRIJIN DE LUPTĂ

Pe 19 februarie, directorul Organizației pentru Materiale de Apărare din Olanda (DMO), viceamiralul Arie Jan de Waard și noul director executiv al grupului Damen Shipyards Group, Arnout Damen, au semnat contractul pentru noua navă de sprijin pentru luptă HNLMS Den Helder. Contractul include inginerie și producție. Evenimentul a avut loc pe puntea HNLMS Karel Doorman, așa-numita Joint Support Ship, cealaltă navă de aprovizionare care a servit ca bază pentru noul design.

Cu Den Helder, capacitatea de aprovizionare maritimă a Marinei Regale Olandeze va fi restabilită. Această navă va înlocui HNLMS Amsterdam, care a fost scoasă din uz din cauza reducerilor bugetare din 2014. Cealaltă navă de aprovizionare, HNLMS Karel Doorman, a intrat în flotă în 2015 înlocuind HNLMS Zuiderkruis. Den Helder va fi livrat în iunie 2024 și va fi pe deplin operațional un an mai târziu. Nava va avea o lungime de peste 178,3 metri, o grindă de 26,4 metri, și un pescaj proiectat de 8,3 metri. Deplasamentul este de 22.595 tone. Este ceva mai mic decât Karel Doorman (204,7 x 30,4 x 8,0 metri) cu un deplasament de 27,800 de tone. Această navă tip Joint Support Ship (JSS) are capacități de încărcare mai mari și mai multe facilități. Echipajul permanent al navei de sprijin de luptă (CSS) este format din 75 de persoane. În plus, sunt disponibile facilități pentru încă 85 de persoane pentru efectuarea unor sarcini suplimentare legate de misiune.

Eficiență îmbunătățită cu 7%

Nava va fi echipată cu un grup generator diesel Wärtsilä (Tier 3) ce livrează o putere instalată de 15,8 megawați. Motoarele de propulsie electrică și cele două elice cu înclinație fixă permit o viteză maximă de 19 noduri. Testele extinse efectuate pe model la Institutul de Cercetare Maritimă din Olanda (MARIN) au dus la o creștere de șapte la sută a eficienței propulsiei în ceea ce privește JSS. MARIN marcat finalizarea măsurătorilor alături de mulți oaspeți printr-un spectacol de lumini,  fiind cel de-al 10.000-lea model testat de la fondarea institutului.

Echipament

Nava este echipată cu două stații de realimentare pe mare (RAS) pe ambele părți, construite în conformitate cu standardul NATO (STANAG), pentru a furniza navelor NATO combustibil pe mare, în timp ce ambele nave pot naviga și efectua manevre. Nava poate furniza 7.600 m3 de motorină (F 76) și 1.000 m3 de combustibil pentru aviație (F44), precum și 226 m3 de apă potabilă și 290 m3 de uree destinat unui catalizator tip reducere catalitică selectivă (SCR). Nava este, de asemenea, capabilă să furnizeze pe mare: muniție (capacitate de depozitare 434 tone) și alte bunuri, cum ar fi provizii și piese de schimb. Nava poate transporta, de asemenea, 24 de containere pe punte și una sub punte. Nava va fi echipată cu două macarale de 40 de tone. Două ambarcațiuni de debarcare (Landing Craft Vehicle Personnel, 24 de tone) vor fi plasate în nișe; una la tribord și una înspre babord. Același lucru se aplică celor două ambarcațiuni rapide de interceptări pentru forțele speciale (FRISC, de 10 tone). Nava va avea două bărci de salvare. Nava oferă, de asemenea, facilități pentru operațiuni cu elicopterul. Hangarul este conceput pentru operațiuni cu două elicoptere NH 90 sau un Merlin sau NH90 în combinație cu două vehicule aeriene fără pilot (UAV). Nava este echipată cu un spital (Role-2 basic plutitor), de dimensiuni mai mici decât cel de la bordul JSS.

Supraviețuire

În timpul proiectării CSS, s-a acordat o atenție deosebită creșterii capabilității de supraviețuire a navei. Anume, capacitatea navei și a sistemelor sale de a rămâne funcționale în timpul unei misiuni într-un mediu ostil. Acesta este compus din: susceptibilitate, vulnerabilitate și recuperabilitate a navei. Pentru platformă, acest lucru înseamnă că semnăturile, zgomotul subacvatic, secțiunea transversală a radarului și radiația în infraroșu (IR) sunt reduse pe cât de mult posibil. În ceea ce privește vulnerabilitatea: se vor aplica cerințe de șoc, ceea ce va duce la pereți etanși și alte protecții și – destul de important – o compartimentare generală bine concepută al navei. Îmbunătățirea recuperabilității este obținută, de exemplu, prin controlul avariilor și stingerea incendiilor și, acolo unde este eficient, o automatizare suplimentară. Comunicarea internă este importantă și, prin urmare, va fi instalat un sistem wireless, prin care tot personalul este echipat cu un dispozitiv mobil, care servește și la gestionarea alarmelor. Nava va primi cel mai nou sistem de securitate cibernetică.

Cu focus pe mentenanță

Pregătirea mentenanței navei este foarte importantă pentru transferul adecvat către flotă și, prin urmare, se acordă mai multă atenție producerii de documentație tehnică extinsă, achiziționării pieselor de schimb corecte și educației și instruirii. CSS Den Helder va fi construit în întregime la șantierul naval Damen din Galați, România, inclusiv punerea în funcțiune și executarea de probe pe mare. Construcția va fi în conformitate cu regulile clasei DNV-GL și Naval Ship Code, echivalentul naval al SOLAS.

3 Comments

  • E interesat cum este subliniata constructia in intregime, punerea in functie si executarea probelor la Galati. Este si de asteptat sa se intample asa, avand in vedere ca nu este o nava de lupta ci de sprijin.
    Speram sa vedem si nave de lupta construite, puse in functiene (inclusiv probe) de la Galati/Mangalia.

  • Nu prea mă pricep eu dar parca olandezi au meșterit ei pe la Galați niște corvete care au plecat plutind…cam una pe an. Oare olandezii ăștia lucrează cu forța de muncă românească ? Oare plătesc la bugetul de stat ceva taxe ? Oare țin în viață două orașe din România ?
    De curând am citit că nemții au acordat olandezilor de la Damen un contract de peste 4 miliarde euro pentru construcția unor fregate și corvete 🤔 bine..astea le sudează nemții că au și ei șantiere navale in Germania 😉 că o să le arate olandez’u unde, cum și cât asta se numește “meserie te halesc”… 🤭
    Noi i-am luat pe francezi în brațe că prețul lor a fost cu 50.000 euro mai mic, fără să ne gândim că până se semnează contractul, până vine francezul cu pix’u si cu trusa de scule la C-ța, până se mai învață roman’u cum sta treabă cu “cheia franceza” aveam in probe o corveta și încă două începute sau și mai bine !
    Vedem noi…..peste ani buni o să realizăm că ne-am scumpit la tărâțe că țiganii…iar “economia” de 50.000 euro a început deja să se traducă in costuri suplimentare.. care la sfârșit o să fie de ordinul zecilor de milioane sau mai mult.
    Unde nu e cap vai de picioare…

Leave a Reply to Patriot'u X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: