Fortele Aeriene

Cum s-a transformat avionul folosit de Ceauşescu şi Băsescu. În ce scop va fi utilizat

Boeing 707-3K1C, YR-ABB

Boeing 707-3K1C, YR-ABB

Boeing-ul 707-3K1C Carpaţi, cunoscut drept aeronava prezidenţială, a fost vândut în 2012 de autorităţile române şi va opera din 2014 în misiuni militare ale SUA şi ale NATO. Aeronava care a fost utilizată de fostul dictator Nicolae Ceauşescu, dar şi de actualul preşedinte Traian Băsescu până în 2010, a fost vândută companiei americane Omega Air cu suma de 2 milioane euro.

Boeing-ul prezidenţial a fost vândut în 2012 şi a părăsit ţara în septembrie. Într-un răspuns oficial, Ministerul Apărării a confirmat pentru gândul că aeronava Boeing 707-3K1C a fost vândută. “Aeronava Boeing 707-3K1C nu mai aparţine Companiei Române de Aviaţie Romavia R. A”, se arată în raspunsul trimis de MApN pentru gândul.

Avionul prezidenţial a fost cumpărat şi înregistrat de compania Omega Air din Statele Unite. Pe Internet au fost postate câteva poze cu aeronava care acum are indicativul N707GF. Omega Air este unul dintre cei mai importanţi traderi de aeronave Boeing 707 din lume.

Contactaţi de gândul, reprezentanţii Omega Air au confirmat achiziţionarea avionului în 2012. Aeronava Boeing va fi recondiţionată până în 2014 şi va fi transformată într-un tanker (avion-cisternă n.r.). Practic, aeronava va fi folosită pentru a permite realimentarea avioanelor de luptă în aer.

Ulick McEvaddy, unul dintre fondatorii companiei Omega Air, a declarat că după ce va fi recondiţionat Boeing-ul 707 va fi utilizat în misiunile militare ale NATO. ” Aeronava urmează să fie transformată într-un tanker (avion cisternă) în 2014. Avionul va fi utilizat de Armata SUA dar şi de către state aliate precum Australia, Marea Britanie, Canada dar şi de către ţările partenere NATO”, a explicat pentru gândul Ulick McEvaddy

Ministerul Apărării a precizat că nu poate divulga preţul de vânzare deoarece contractul de vânzare-cumpărare are clauze de confidenţialitate. Potrivit informaţiilor obţinute de gândul, preţul de vânzare a fost de 2 milioane euro. Reprezentanţii Omega Air nu au infirmat şi nici nu au confirmat preţul de vânzare.

Boeing-ul 707 Carpaţi a fost produs în 1974 şi a fost utilizat de Nicolae Ceauşescu ca şi avion de rezervă. În 1990 după ce aeronava oficială a fost avariată grav în urma unor teste, Boeing-ul 707 Carpaţi a funcţionat ca transportor oficial al Adminstraţiei Prezidenţiale. Avionul a fost utilizat pentru ultima dată în 2010 când a fost “pensionat”, după 36 de ani de activitate. După 2010, Administraţia Prezidenţială a folosit pentru cursele externe un avion Airbus închiriat de la Tarom.

De Biro Attila

Sursa: Gândul

 

– Victor –

 

3 Comments

  • Ar fi posibil ca in viitor RoAF sa inchirieze avionul asta?

    Eventual la comun cu bulgarii, ungurii, birmanezii :))), ca la..

  • penultimul preszidential a fost tot un boeing 707, yr-abd, (ultimul avion 707 fabricat de boeing in 1979)
    in 1991, cand se pregateau sa il duca pe iliescu in china, la aterizarea din zborul de pregatire, au lovit pista cu motorul nr 4, s-a fisurat aripa, curs din vreo 40 de tone de petrol de la bord si damaged beyond repair

    am vazut ceva poze de la astra (astra era de stat in 1991, si a platit dauna), trebuie sa le caut, pe aviation safety nu sunt poze decat cu avionul intreg

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: