Armata Romana Fortele Terestre

Cu Bizonul in campul de tinte

TR-85 M1 Grafenwhor

TR-85 M1 Grafenwhor

La mare depărtare de casă, într-un poligon tare – s-o zicem drept – şi în compania unor camarazi de Alianţă, militari români din cadrul Fortelor Terestre demonstrază şi îşi demonstrază profesionalismul la turnirul CALFEX.

Am descărcat pozele din cel mai recent comunicat de la faţa locului şi mânat de două sentimente, cel de admiraţie pentru instantaneele surprinse, dar şi de ceva remuşcări… căci este de abia cel de-al doilea material pe temă pe care reuşesc să îl văd – din lipsa timpului, aţi remarcat lipsa mea de pe aici în ultima vreme – ei bine, mi-am zis că trebuie să trag de bateriile-mi descărcate şi să.

E prea frumos, prea impresionant, prea deosebit, e cu ţestoasele care imi sunt atât de drage, e şi… mai altfel, atât în ceea ce priveşte subiectul în sine, dar şi senzaţia că sunt acolo, senzaţie dată de modul în care este făcută relatarea şi de imaginile alea care mă fac… un pic invidios, recunosc.

V-am mai spus-o, de mic şi până la momentul în care am descoperit primul PC, mi-am dorit să mă fac ofiţer de tancuri. “Când mă fac mare”.

Poate “data viitoare” are să îmi iasă. Data viitoare am să mă fac şi pilot, dar şi scafandru la GNFOS, paraşutist la DCSL, “Zimbru” la Bistriţa ori Dej, puşcaş mitralior la 2 Călugăreni, comandant de fregată…. Am o listă lungă, aşa-i.

Random, recunosc dar şi promit că va urma, vă invit să-mi fiţi aproape la re-citirea comunicatului şi admirarea pozelor:

TR-85 M1 Grafenwhor

TR-85 M1 Grafenwhor

Antrenamentele pentru exercițiul multinaţional de tip CALFEX au continuat cu exerciții tactice tip LFX de nivel pluton. După executarea execiţiilor tactice cu trageri de luptă  de către compania de infanterie, „Jderii” (maşinile de luptă) au trecut la întreţinere şi au lăsat locul „Bizonilor” (tancurile TR85M1) în poligonul de tragere.

TR-85 M1 Grafenwhor

TR-85 M1 Grafenwhor

Încă de la primele ore ale dimineţii motoarele Bizonilor au început să răsune pe câmpul de luptă, pregătirea muniţiei, încărcarea în tancuri şi… gata de acţiune. Simplu şi eficient, fără zarvă, fără agitaţie, doar comenzi scurte şi zgomot de motoare.

TR-85 M1 Grafenwhor pz10

TR-85 M1 Grafenwhor

Deplasarea în campul tactic fară evenimente, ţintele parcă nu voiau să apară, se părea că mai au ceva de mers până la primul aliniament amenajat pentru tragere când se aude scurt prin staţie comanda pentru tancul patru să angajeze ţinta care se deplasa dinspre liziera pădurii.

TR-85 M1 Grafenwhor

TR-85 M1 Grafenwhor

O oprire bruscă, ţeava se mişcă uşor către stânga, deodată se opreşte, se aude un zgomot puternic, o flacără la gura ţevii, mult praf şi undeva în depărtare se vede o luminiţă, un nor imens de praf şi fum şi locul unde fusese ultima dată ţinta. Si acesta a fost doar începutul, toate patru tancurile au început să tragă în diversele tipuri de ţinte fixe sau în mişcare aflate la diferite distanţe.

TR-85 M1 Grafenwhor

TR-85 M1 Grafenwhor

Un „spectacol” care a durat mai bine de două ore, ţintă după ţintă, zgomot, foc şi praf, într-un poligon cu un teren accidentat, paţial acoperit cu vegetaţie, cu ţinte camuflate. Un câmp de ţinte automatizat, care permitea deplasarea ţintelor, atât de front cât şi în adâncime, au încercat să pună în dificultate subunitatea de tancuri.

TR-85 M1 Grafenwhor

TR-85 M1 Grafenwhor

Comandantul de companie, aflat în tancul său, urmărea acţiunea dinapoia plutonului aflat pe aliniamentul de tragre şi tot nota meticulos câte ceva într-un carneţel, singurele comenzi care se auzeau prin staţie erau cele ale comandatului de pluton şi confirmările comandaţilor de tancuri : ţintă lovită sau recepţionat!

TR-85 M1 Grafenwhor

TR-85 M1 Grafenwhor

Întrebat de obiectivele pe care le-a stabilit pentru acest exerciţiu, comadantul companiei tancuri, căpitanul Marius Macovei a ţinut să precizeze : „ mi-am propus să confirm rezultatele foarte bune obţinute luna trecută în centrul de instruire din Hohenfels la exerciţiile tactice tip STX şi FTX la care am utilizat sistemele tactice MILES, şi am stabilit mai multe obiective de instruire care au vizat obiţinrea unui procentaj mare de lovire a ţintelor, însă am ţinut să creştem nivelul şi complicăm puţin scenariul şi, întrucât facilităţile poligonului au permis, am introdus o varietate de ţinte, atât fixe cât şi în deplasare, pentru a putea verifica angajarea ţintelor fixe sau în deplasare, de pe loc sau din mişcare.”

TR-85 M1 Grafenwhor

TR-85 M1 Grafenwhor

Plutonierul Tiberiu Ioniţă, mecanic conductor tanc, este foarte mulţumit de comportamentul „Bizonului” său: „dat fiind terenul variat, cu zone mlăştionoase, traversat de şanţuri şi zone pietruite, partea de ofensivă a fost destul de dificilă însă tancul s-a comportat excelent!”

TR-85 M1 Grafenwhor

TR-85 M1 Grafenwhor

În perioada imediat următoare activitățile vor continua cu executarea exerciţiilor tactice la nivel companie, întreţinerea tehnicii şi armamentului şi menținerea în stare de operativitate, exersarea procedurilor tactice şi pregătirea comandanţilor de subunităţi pentru îmbunătăţirea procedurilor de lucru specifice.

Cavalerii Negri

Cavalerii Negri

Detaşamentul de instrucţie din cadrul Forţelor Terestre Române de tip ”Battle group” are în compunere 190 de militari din Batalionul 300 Infanterie Mecanizată „Sfântul Andrei” şi Batalionul 284 Tancuri „Cuza Vodă” din Galaţi, care utilizează ca tehnică de luptă maşinile de luptă ale infanteriei , tancurile TR85M1 ”Bizonul” şi transportortoarele amfibii blindate TABC79 cu aruncătoare de bombe cal. 82mm.

TR-85 M1 Grafenwhor

TR-85 M1 Grafenwhor

Sursa: Fortele Terestre

Autor: Căpitan Daniel Nistor

Foto: Căpitan Daniel Nistor, Caporal Nicuşor Comănescu

… cărora le mulţumim!

– Iulian Iamandi –

50 Comments

  • Da totul este superb.
    Dar e necesar sa margem mai departe, suntem in secolul XXI! nu mai merge sa tragem cu obuze proectate din al Doilea Razboi Mondial, e necesar sa primim un alt tip de tanc si alt tip de munitie.
    In rest toate bune si frumoase.

  • partea “artistica” a pozelor in exercitiile astea din germania …9,5 din 10
    si bizonul se vede frumos
    cu toata constructia sa cu “add-on-uri” nu prea uniforme
    cu tot roncaitul motorului sau ,ca de tractor ,tipic ptr injectia directa din primele generatii
    dar ,cu de toate,..e al nostru si se vede frumos
    ai un sentiment de mandrie…,ca e facut la noi
    totusi as vrea sa vad o “masina” mai “potrivita” ptr rolul de “mbt”
    ceva cu forme mai regulate ,sa permita utilizarea de blindaj suplimentar mult mai “suplu”
    cu un tun de vreo 120
    cu un powerpack de ceva 1500 ,care sa sune a diesel “nou” adevarat
    sunt convins ca ai nostri le-ar face sa “mearga” ,macar la fel de bine ca si pe actualele
    macar vreo 100

    • Din nefericire, pe sasiu de T-55, fie si cu modificarile TR-ului, n-ai sa prea vezi curand asa ceva. ‘Scheletul’ de baza tot ala e, un concept din 1950. Pentru toate bunatatile noi trebuie un sasiu nou. In conditiile in care proiectarea unui tanc nou dureaza iar armata are nevoie de ele saptamana trecuta, cea mai buna solutie raman tot stocurile in conservare ale armatelor vestice (cu modernizarile de rigoare). Desi nu mi-ar displacea nici vreo suta sau cam asa de PL-01.

      • Am inteles ca israelienii au anuntat un contract chiar marisor de vanzare a unor Merkava 4. Catre o tara cu care au relatii de securitate foarte bune si destul de indelungate, dar contractul prevede sa nu se dezvaluie numele clientului cica.

        Pretul ar fi 4,5 milioane dolari per tanc, si contractul ar fi de cateva sute de milioane de dolari. Cu alte cuvinte la sub 700 de milioane $ ar puteau fi vorba de 150 de tancuri, iar Merkava 4 chiar e unul din cele mai bune tancuri din lume, iar nou si la banii aia nu cred ca s-ar gasi nimic mai bun (nici chiar SH din “vest”).

        Acum speculez si eu (si visez un pic) dar daca noi suntem clientu si am lua si ceva transfer tehnologic pentru diverse piese de schimb, munitie etc, si inclusiv tunul (cal 120 mm, superior celui L/44 de pe Leo-2 A5) sa-l facem si aici am putea pune tunul ala pe alte 150 de TR-85 sa zicem (TR-85 modernizate, M2 sa zicem). Plus un motor mai puternic (1200 cp) si ceva blindaj reactiv (inclusiv adaptarea sistemului Trophy de pe Merkava 4).
        Cu 1 miliard de euro cred eu ca am putea face ceva de genu asta si inclusiv am da ceva de lucru si industriei locale si am si avea o forta de tancuri chiar OK (300 de tancuri din care 150 ar fi de top si 150 ar fi OK si ele).
        Sigur, licente pentru LAHAT (si proiectile sageata, in caz ca nu producem deja) si Spike ar fi si ele foarte bune (chiar necesare).

        • Nu noi. Alții. Noi ar fi trebuit să ne orientăm spre Leo2A6 olandeze sau A5 din stocul nemțesc. Sigur că, am mare slăbiciune pentru A6HEL sau cele iberice… dar asta nu s-a împlântat și discutăm discuții. N-a fost să fie, poate a fi tura viitoare.

            • Ori Leo-2 ori M-1 “dieselizate”, M-1 existand in stocuri suficiente in SUA. Desi un tanc cel putin in teorie excelent, Leo-2 poate avea in contextul actual o problema politica data fiind atitudinea politica destul de ambigua a Germaniei relativ la ultimele evenimente. Referitor la producerea sub licenta “in integrum” a tancului in Romania oricum mie personal mi se parea oricum o posibilitate indepartata dar acum imi pare imposibila. Nu cred ca in contextul actual fie Germania fie SUA ar lasa in Romania secretele de fabricatie ale unora din cele mai bine evaluate tancuri occidentale. Orice loc de fabricatie din Ro ar fi prea vulnerabil la spionaj atat dpdv al proximitatii geografice cat si a existentei inca in “sistem” al unui numar considerabil de posibile “cartite”. Deci in actualul context de dupa Feb 2014, realist vorbind, cred ca o licenta pt. orice fel de arma complexa de prima mana este exclusa.

              • @Stelian de acord ca oricare dintre tancurile Leopard 2 , M1 Abrams dieselizat, Challenger 1/2 ne-ar ridica potentialul Fortelor terestre, problema este ca mai nou apar tot mai multe poze cu Abrams M1 A1 facute knock-out de ISIL in luptele cu Armata Irakiana.
                Se pare ca orice tanc ai avea daca nu ai echipaje bine antrenate tot degeaba e.
                Cat priveste licentele aici nu sunt de-acord cu tine, exemplu fiind Suedia si Finlanda care au primit know how occidental. DNA-ul isi face treaba din ce in ce mai bine, probabil ca si o parte din sericii la fel si pana la urma din tari precum Iraksau Egipt poti scoate si mai usor informatiile.

                • @marius: eu am vazut poze cu Abrams-uri bushite de ISIL dar inca nu sunt lamurit. Din doua motive:
                  1. spre deosebire de Siria unde distrugerea tancurilor era filmata clar cu punct si virgula in Irak nu am vazut inca un film in care pe parcursul a 30-50 de secunde sa vad cum un M-1 e lovit de o racheta si dupa aia ia foc. Oficial acum se stie ca M-1 ala din poza care apare si pe tehnomil si care pare sa faca “cook-off” e o situatie in care un pachet exploziv a fost aruncat prin oblonul deschis al comandantului. Cel putin asa scrie pe Jane’s.
                  2. M-1 din Irak sunt variante de export downgradate. In orice caz e complet adevarat ca daca echipajele nu-s pregatite corespunzator (pana apare inteligenta artificiala adevarata) poate sa aibe masinaria 101 calitati – degeaba.
                  In legatura cu licenta imi mentin oarecum pozitia, una e sa ai in exploatare un tanc alta e sa ti se dea licenta (si odata cu ea tehnologia) sa-l fabrici. Din ce stiu fabricarea in Egipt consta in asamblarea de kit-uri deci exclude realizarea blindajelor si probabil si a altor componente sensibile. Pur si simplu imi e greu sa cred ca vine GM sau KMW in Ro si arata cum se face blindajul spatiat pt M-1 sau Leo-2 sau placile alea de uraniu saracit. Idem pt. partea electronica, motor, samd.
                  In orice caz, dotarea cu un tanc performant a devenit urgenta si sansele pierdute acum cativa ani cand se vindeau prin Europa Leoparzi intr-o veselie, se vor razbuna.

                  • Pai cand noi umblam dupa potcoave de cai morti aka saga multirol altii vindeau Leopard 2 prin Europa…dar asta este, au sa fie si altele, s-ar putea ca Merkava 4 sa fie zolutia sau 12-24 de AH 64 Apache….in cazul in care avem verzisori…

                    • Leo2A4 s-ar putea gasi pe la tarile care sunt in dificultati economice gen Grecia si Spania, tari a caror bugete de aparare nu-s stralucite Austria si Elvetia. Acum pt ca suntem asa de bine dotati pe toate capitolele nici nu stim ce sa cumparam – mai multe multiroale? sam-uri? tancuri? rachete antitank?

                    • la precizia de microni ma refeream la piesele in miscare in componenta tunului si intreg ansamblul ,nu la alinierea tevii in sine

                    • eu am intrat pe pagina kmw si leo 2 a4 ,apare intre produsele inca in fabricatie
                      mie mi se pare inca cel mai bun ptr noi
                      cu tunul l 44
                      greutatea de 55 ,poate si blindajul suplimentar ce iese pe acolo prin poze, scrie pe acolo ca se duce la 62 tone
                      viteza de 72 km la ora
                      contiinui sa cred ca variantele de la a5 in sus au niste chestii care rezulta mai mult mofturi ,singurele chestii utile fiind tunul de 55 si blindajul tip cuna de pe turela
                      ma intreb cat ne-ar costa leo a 4 noi

                  • iti raspund aici ca dincolo s-au epuizat reply-urile
                    galetii ,ca sunt turnati se pot face?
                    la fel toate elementele de suspensie
                    cutia blindata?
                    turela ,in varianta baza ,fara blindajul suplimentar?
                    parti optice,mitralierele de pe turela ,etc?
                    se poate face asamblare finala?
                    se pot face studii ,care sa-ti dea un raspuns
                    legate de cost,de cum se face logistica,de cat ar rezulta produsul final
                    pe producator ,cred ca il intereseaza in pprincipal sa vanda cu un profit si o posibila piata cu posibilitate de “extindere” in zona
                    nu cred neaparat sa se duca mai in sus la pret
                    e vorba de identificat unde se poate si ce se poate face
                    nu cere nimeni sa se faca aici rulmentul turelei sau elementele de la umerii tunului aici
                    daca iesi mai scump ,nu e nevoie neaparat sa-l faci ,poti sa cumperi ,dar totusi trebuie respectata legea offsetului
                    investitia in bunuri civile ,implica folosirea lor pe timpul vietii utile in economia reala cu impact in viitor
                    cum produsele folosite de militari ,nu au folosinta pe timp de pace ,trebuie o compensatie care sa faca utila achizitia lor,atunci un produs cumparat si nefolosit timp de 30 de ani decat in aplicatii ,ptr ca e pace ,sunt bani aruncati dpdv economic,de aia e necesara compensatia ,adica offsetul
                    daca in privinta multirolului eram contra datorita lipsei unei infrastructuri care sa “absoarba” natural si sa aseze investitia “offset” ,nu sunt de aceeasi parere cu produse mai putin complexe
                    industria actuala autohtona are capacitatea de a “aseza” o astfel de investitie

                    • @niko: da, galetii se pot face in Ro, nu e problema. In RO se toarna aluminiu la greu si realizarea galetilor nu ar fi o probl. Elementele de suspensie, barele de torsiune, probabil se pot face, probabil s-ar cumpara prefabricate sau otelul necesar si s-ar prelucra in Romania piesele.
                      Cutia blindata nu si turela nu. Pentru ca e facuta din otel special, otel a carui procedeu tehnologic nu ti-l da nimeni de bunavoie si chiar daca sa zicem ca l-ar da ai nevoie de instalatii speciale in care sa-l fabrici. Un tanc modern nu e facut din otel de constructii sau de locomotiva. E otel care la fel ca si aliajele aeronautice se produce in cantitati mici si in care mare parte din costuri provine din cercetare si studii. Iar firmele care l-au conceput trebuie sa-si scoata banii pe el cumva. Parti optice probabil da, s-ar putea face macar partial in Ro, mitralierele de pe turele teoretic da, dar crezi ca renteaza sa deschizi o linie de productie pentru cateva sute de mitraliere? Doar daca vrei sa iasa mitralierele ca si cum ar fi aurite. Cu siguranta se poate face aici si mare parte din instalatia electrica, parte a masinariei care inghite multe ore de manopera. Da, asamblare finala se poate face relativ fara probleme numai ca aici intra in scena echipa de “tipurituri” care se simte jignita sa “stranga suruburi”. Deci din pct. meu de vedere varianta cea mai OK ar fi asamblarea de kituri in Ro la care s-ar adauga fabricarea reperelor a caror tehnologie nu pune probleme. Si compensarea prin offset acolo unde se poate. A…si foarte important, tot ce inseamna fabricatie si asamblare ar trebui licitat in economia reala pe criterii competitive nu cedat fara concurenta celebrelor fabrici-fetish UMB, Moreni, etc. Acolo lucrurile sunt prea stricate ca sa mearga ceva. Singura mica probl e ca treaba cu fabricarea in Ro ar fi un fel de partea a 2-a pentru ca partea 1 e ca tancurile alea relativ noi trebuiau inca de “luna trecuta”.

                  • de acord ca inca umb si moreni par sa aiba o structura “anchilozata”,ce se misca greoi
                    probabil o “conducere” mai profesionista si “flexibila” plus rezolvarea cadrului legislativ caracteristic ar da un suflu nou
                    ma refeream la mitralierele de pe turela ..,cand spuneam
                    si nu stiu de ce trebuie sa fie de aur ,ptr ca pe turela unui tanc ,chiar si nou nu trebuie sa pun mg 42 ,sau nu stiu ce alta scula facuta in nr de 100 sub licenta sau alte sf-uri
                    exista la umb turela telecomandata cu mitraliera cal 12,7 deja ,..deci?
                    la fel alta de 7,62 nu cred ca e sf sa pui pe turela ,toate sunt si la pret cred decent
                    la fel sistemele optice ce le acompaniaza
                    nu stiu daca ar vrea ei sa “sudeze” carcase aici
                    dar ,totusi un tanc nou nu e blindat total “din nastere”
                    de acord ca e facut din oteluri mai speciale si probabil intarit in zona lagarelor ce suporta forte foarte mari, ptr ca a suporta un cuplu si o putere ca cea a powerpackului mtu nu e usor
                    la fel sa mentii tolerante ,nu stiu ,cred de ordinul microonilor in zona turelei ,tunului necesare preciziei tragerilor nu e sarcina usoara
                    ptr cine nu “vede” unde vreau “sa bat” sa inteleaga ca un tragator de elita ptr a lovi la 800 de metri intr-un cerc de 50 cm face practica si trage tinandu-si si respiratia ,ptr ca 1 mm mai sus ,sau mai la stanga poate insemna 1 metru la tinta pe dinafara
                    dupa aia la un tanc ,sunt o gramada de elemente elastice ,de la suspensie ,care trebuie coordonate ,ptr a avea precizie etc
                    de acord ca au sistemul de stabilizare,care sa conttrabalanseze acest efect ,sistemul de conducere a focului etc
                    dar sistemele de ochire ,alinierea tevii, sistemele de conducere a focului in general sunt “aliniate” si au nevoie de precizie maxima
                    cam astea ar fi la tanc componentele cheie si de asta poate intelegem de ce tunul rheinmetall e instalat pe o multime de alte tancuri ,dar nu si fabricat de multi
                    la fel de ce unii precum spaniolii au preferat dezvoltarea unor scf mai complexe locale
                    la fel cum grupul energetic e facut de ei
                    dar ptr offset nu-tin cere nimeni sa vrei sa faci ce nu poti
                    ci ,ca offsetul sa nu se faca pe fabrici de frigidere ,ci in acelasi domeniu ,sau adiacent ,ca sa fie o chestie coerenta
                    si nu avem nevoie de nanotehnologii
                    si sigur nu iesi mai scump
                    daca ar fi coerenta situatia la noi s-ar face astfel
                    iti dau 5 milioane sa-mi faci 2 prototipuri
                    tu te duci ,ca agent comercial ,la institute cercetare si le ceri sa-ti faca n chestii ,calcule ptr subansamble ptr n bani
                    te duci la institute testare si le ceri testarea
                    etc
                    in final ai calcul total si coerent al bugetului
                    nu faci tu prin institutele statului ,stabilesti cerinte anacronice ,le dai bani unora de pe la uzine ca sa sudeze fara rost si in general obtii o structura anapoda si nu ai habar cati bani cheltuiesti
                    cam asa e situatia ,bineinteles simplist vorbind, in rest e invelita intr-un marasm birocratic si legislativ ca sa nu inteleaga nimic “muritorul de rand”
                    in general lucrurile corecte si bune sunt simple …ca si constructia leo 2

                    • @ Niko – nu este vorba de precizie de microni, teava tancului dupa cateva trageri pe timp de ploaie se incovoaie putin, calculatuorul balistic stie sa corecteze fara probleme acest lucru masurand cu cun laser gradul de incovoiere al tevii.
                      Poti sa faci multe din un tanc in Romania si eu nu inteleg de exemplu aversiunea ta si a altora pentru offset-ul in masini de “spalat si frigidere” – sincer acum. Orice produci si vinzi inseamna mai multi bani la buget, mai multi bani la buget inseamna ca cei 2 % de la aparare sunt mai multi bani – rezulta poti sa iti cumperi echipament mai mult intr-un an fiscal si poti sa te dotezi mai bine.
                      A si sa nu uitam poate poti sa faci offset cumparand o fabrica de blindate APC-uri TBT-uri si sa le fabrici in Romania ca e mai simplu ca la tancuri.

                  • De, mai visam si noi din cand in cand, vorba lui Gsg hehe.

                    Eu zic ca n-ar fi rele deloc Merkavele 4 alea, daca chiar le vom lua noi. Dar daca nu e sa fie, ce sa zic

              • Hmm, unii vad ca incep sa scrie lucruri traznite hehe (as putea spune si un pic ilogice pe alocuri), astfel de chestiuni ma lasa in ceata asa…nici nu stiu ce sa mai spun.

                Ceva mai serios acum, daca chiar am lua Merkava 4 in conditiile in care am spus ar fi zic eu o afacere excelenta. Tancul e peste Leo-2 A4, e cred ca cel putin la nivelul lui Leo-2 A6 cand tragi linie si aduni putere de foc (mai ales daca pui si LAHAT), protectie (mai ales daca pui si Trophy, desi chiar si fara) si mobilitate (Leopard e cu vreo 2-3 tone mai usor si e mai rapid pe sosea dar Merkava e mai rapid sau mai mobil in teren accidentat). In plus, e evident mai ieftin si nou (nu stiu cat ar costa Leo-2A4 plus kiturile alea, nu cred ca ar fi semnificativ mai ieftin, asta daca chiar ar fi mai ieftin si nu mai scump per total), si dat fiind legaturile dubioase dintre nemti si rusi as prefera sa nu depindem de ei in astfel de situatii.

                In plus Merkava 4 a fost testat si in lupta impotriva celor mai moderne rachete AT rusesti si s-a descurcat mai mult decat onorabil (inclusiv sistemul Trophy a fost testat real cel putin odata din ce am citit).

                Am putea colabora chiar la mai multe chestii cu evreii, de la licente pentru tunul de 120 mm (superior celui L/44 german) care ar putea fi pus pe un eventual TR-85 M2 la licente pentru LAHAT (parca proiectile sageata facem deja, trebuie schimbat calibrul in cazul ala), Spike, ATROM, poate modernizare LAROM si diverse colaborari legat de drone (am putea beneficia de ceva experienta de la ei, senzori, comanda si control etc). Ar fi bune niste drone pentru cercetare si dirijarea focului blindatelor si artileriei, poate chiar unele ceva mai mari si cu raza de actiune extinsa capabile sa care si sa traga macar 2 Spike (sau LAHAT) in tinte mai importante (radare mobile, blindate sau centre de comanda, depozite de combustibil etc).
                Cred ca si dpdv financiar am putea sa obtinem un pret OK la o astfel de colaborare largita, si in plus ar avea si industria noastra ceva de lcuru, ceva modernizari si cu o conducere mai buna si o (re)intrare poate mai in forta pe piata mondiala (in anumite nise cel putin)

                Ma rog, ce spun eu e ce as face sau vrea eu, habar n-am ce se discuta in cercurile celor “din sistem” sau de la butoane si care iau deciziile.

                • “parca proiectile sageata facem deja”

                  Ce proiectile sageata om fi facut nu erau prea grozave.

                  Daca te referi la BM421 Sg, la ala mare colaborare de productie nu am inteles ca facem, respectiv sagetile din tungsten vin gata sub forma de… sageata 🙂 din tzara aceea foarte foarte foarte “sfanta” si noi le punem doar aripioarele 🙂

                  Asa ca probabil au un stoc limitat pt razboi, folosibil numai in caz gaureala cu T-urile si nu pe la aplicatzii.

                  Ca sa poata folosi sageata aia au trebuit sa imbunatateasca un pic tunul de 100, sa puna niste mansoane la tzevi ca sa nu le crape la presiunile crescute plus alte mici modificari pt fiabilizare, si astea parca s-au facut numai la Bizoni. Iese in fuga alergand la gura tevii cu 1400m/s, nu-i chiar asa de rau.

                  “de la licente pentru tunul de 120 mm (superior celui L/44 german) care ar putea fi pus pe un eventual TR-85 M2 la licente pentru LAHAT (parca proiectile sageata facem deja, trebuie schimbat calibrul in cazul ala)”

                  Nu-i mai simplu si mai ieftin sa luam direct o licentza “la evrei” sau “la Israel” si sa fabricam evrei sub licenta decat sa ne mai chinum noi cu atatea licentze 🙂 ?

                  Care tunuri de 120 fabricate unde si instalate pe ce? Resita-i moarta, TR85M2 nu va mai exista…

                  “Cred ca … un pret OK …(re)intrare poate mai in forta pe piata mondiala…”

                  Matale esti un credincios si un visator…o sa reintram pe nisa de cartofi prajiti, cu cartofii prajiti prin Turcia la care noi le punem umbrelutze…

                  Relativ la tancuri, acuma se scot si se pornesc ce ragalii metalice mai avem prin depozite.

                  A uploadat MApNul pe Faceintrebuci filmuletz cu TR85urile nemodernizate de la Bacau scoase la aplicatii, ca acuma le-or fi cumparat acumulatori, ulei si motorina.

                  https://www.facebook.com/photo.php?v=409957325810190&set=vb.141113432694582&type=2&theater

                  Pe musichie de Rammstein 🙂 si dupa aia ceva in ruseste …sa moare toate dujmaniii…

                  Astea-s tancurile pe urmatorii cel putin inca 10-15-20 de ani si nu va mai bateti capul cu altele. Daca iese vreo trosneala acuma curand, n-ai de unde alte tancuri, alte SAMuri, alte tunuri etc. Te bati cu ce ai si ai invatat sa le folosesti si sa le intretii.

                  Si pana la urma ce vreti sa faceti cu ele?

                  Cu cine va bateti? – ca sa citez un personaj binecunoscut ‘voo’, si anume foarte din “system”

                  De la germani in contextul actual, cu Germania cu limba rusiei in gat, nu as cumpara tancuri.
                  De la evrei e o varianta cam exotica si oricum si evreii pot fi santajati de rusi.
                  Asa ca daca nu cumperi de la japonezi, sud coreeni sau mai stiu eu ce, ramane numai varianta cu M1 de la marele licuriu. Asta daca or vrea sa-ti vanda 😉

                  • @gsg9

                    “Matale esti un credincios si un visator”
                    – pai am si recunoscut asta. Ma rog, mai mult visator decat credincios. Si ai sa razi, dar am chiar si o parte mai pesimista desi mult mai mica decat extremele in care cad unii si altii

                    “Si pana la urma ce vreti sa faceti cu ele?

                    Cu cine va bateti? – ca sa citez un personaj binecunoscut ‘voo’, si anume foarte din “system”

                    -hmm, interesanta intrebare. Da oare de ce fraierii aia de americani si rusi au atatea rachete nucleare? Ca doar nu o sa le lanseze nicaieri, nu-i asa?
                    Sau balticii, cica vor sa-si cumpere rachete AT Javelin si MLI-uri CV-90, la ce naiba le-or trebui nu stiu. Pana si olandezii dau o gramada de bani pe niste avioane F-35 desi sunt la dracu-n praznic si nu-i ataca nimeni (ma rog, sa zicem ca platesc tributu de fapt). Matale ce crezi, chiar?

                    “De la evrei e o varianta cam exotica si oricum si evreii pot fi santajati de rusi”
                    – hmm, deci evreii pot fi santajati de rusi sa ce? Si cum? Sa nu ne vanda tancuri, sau ce?

                    “Asa ca daca nu cumperi de la japonezi, sud coreeni sau mai stiu eu ce, ramane numai varianta cu M1 de la marele licuriu. Asta daca or vrea sa-ti vanda ;)”
                    – nu-mi spune, ii santajeaza rusii si pe astia si nici ei nu mai vor sa ne vanda hehe? Ori care ar fi motivul?
                    Sigur, americanii se comporta dubios cu noi si cu polonezii de ex., in privinta asta (nu doar legat de transfer de arme si tehnologii, ci pana si legat de vize de ex, desi suntem teoretic cele mai pro-americane tari din Europa, cel putin pana acum).
                    Nu cred insa in nici un caz ca ar zice nu daca am da banu. Sigur, nu ar transfera aici productia de componente pentru ICBM-uri ori pentru noile motoare ale avionului de gen. 6 dar sa fim seriosi totusi, la chestii mai comune nu cred ca ar fi probleme.
                    Sper sa nu zici si tu acum ca si Stelian, cum ca ar colcai de spioni rusi printre maistrii, inginerii, sudorii si tanchistii sau soldatii romani, si le e frica nemtilor sau americanilor sa nu afle aia ce blindaj au ei la tancuri.
                    Nu de alta da pe langa Abramsurile si F-16 vandute (de fapt donate) egiptenilor, irakienilor, pakistanezilor etc (si care pot fi studiate mult mai usor de alte parti la o adica) n-as fi surprins sa aflu ca rusii au spioni si legaturi mai serioase chiar in Germania sau SUA (numai zic de alte tari europene) fata de ce au la noi. Vezi si cum au pus mana hackerii chinezi pe ceva documentatie serioasa de la F-35 (din Anglia daca nu ma insel).

                    Cat despre instructie, sa fie cat mai multa, bine ca se face si aia, chiar daca e cu tehnica invechita, macar au inceput sa bage bani pentru pregatire. Conteaza la o adica foarte mult si omul, nu doar tehnica, desi evident tehnica superioara, la oameni pregatiti cat de cat la acelasi nivel, isi va spune cuvantul. Macar acum stam bine la asta (din ce am vazut si am inteles si dupa ultimele exercitii comune) fata de perioadele trecute (gen WW 1 sau WW 2), dar evident suntem iarasi in urma cu tehnica.

                    Parerea mea e ca la noi e vorba mai mult de lipsa vointei si a inteligentei (si chiar a coloanei vertebrale) alora de la butoane si mai putin cea a putintei (legat si de industria militara dar de fapt in general). Dar asta e alta discutie

                    Apropo de posibila afacere cu Merkava 4, citeam undeva ca zilele astea cica e o sedinta comuna a guvernelor roman si israelian, la ei acasa.

              • Noi suntem „autorizați” pentru Leo-2 și cred că e cel mai bun ce am putea avea acum.
                M1, veritabil, cel pe care l-am dori, nu uzează decât yancheii. Ce au egiptenii e altceva și nu e nici măcar mai bun decât un Leo2 vechi – blindajul șmecher e cam lipsă, pe ici pe colo, prin părțile esențiale.

                • Da, am inteles ca au scos stratul de blindaj din uraniu saracit, la Abramsurile de export, si au bagat altceva mai “clasic”.
                  Nu stiu ce sa zic de Leo-2, modele mai vechi nu cred sa mai fie prea multe, Leo-2A4 nici nu cred sa merite, e de generatie cu T-72 si e inferior modelelor noi de tancuri (Abrams, Leo-2 A5/A6, Merkava-4, Leclerc etc). Poate fi modernizat, kituri de blindaj etc dar aia costa bine de tot (plus apoi intretinerea, ca e mai vechi, etc etc)

                  La banii aia de care se zice, 4,5 milioane bucata, si la ce tanc e Merkava-4 (e lejer la nivelul lui Leo-2A6 zic eu) ar fi o prostie sa nu luam asa ceva, daca chiar suntem pusi sa luam ceva

                  • Radu, Leo2A4 nu are ce căuta în aceeași propoziție cu T-72 (în orice variantă). Altă concepție, clasă, capacități… T-72 poate fi alăturat cu TR-85M, dacă vrei, cu Leopard 1A5 (în ciuda blindajului).
                    A4 face față câmpului de luptă actual, chiar fără modernizări. Face față celor mai noi T-90, după mine. Deci nu e de aruncat. Problema e că nimeni nu mai vinde, iar noi nu ne-am înghesuit când trebuia, de m-au apucat pe mine pandaliile — acu nu ai ce, chiar cu banii jos. Nu imposibil, dar nu prea văd cum, s-a cam ratat treaba. Oricum, ar fi fost, potrivit patrioților de servici, o mare trădare și subminare națională… recunosc trădarea!

                  • nu cred ca are vreo importanta munitia complexa ,gen lahat ,sau nu stiu ce blindaj high tech,chestii foarte complexe ,daca tu nu ai un suport consistent
                    sau blindaje gen trophy
                    etc
                    alea sunt ca sa le “scoata ochii” la arabeti ,sau altii cu bani ,ca ei la randul lor sa scoata din portofel
                    in rest ,iti trebuie o baza flexibila ,usor de intretinut etc ,cu repere vitale usor de gasit sau procurat
                    tancurile nu sunt avioane ,unde daca pui un rucsac pe o aripa ,incepe sa traga dreapta
                    pe un tanc poti sa pui lejer un tun suplimentar de 25 mm ,sau o statie teleoperabila cu ca 95 spre ex
                    structura lui “o inghite” lejer
                    sau poti sa pui blindaj tu ,daca produci
                    sau munitie de tun specifica ,daca ai asimilate si ai specificatii
                    si nu prea te intereseaza ce fac altii ptr ca ale tale sunt unice
                    dispunerea camerei de lupta si a diverselor subansamble nu cred ca sunt “science fiction” ptr nici un serviciu de informatie a oricarei armate serioase

                  • in alta ordine de idei toate tancurile au calitati si defecte date de solutiile tehnice adoptate
                    sa ma explic
                    turela inalta a mli 84 m1 poate fi un avantaj cand silueta e mascata de teren
                    o alta masina cu o silueta mai inalta dar inaltimea la care e amplasat tunul mai mica poate fi in dezavantaj
                    una ,e ptr ca nu-ti ofera un camp de tagere bun , a doua sa presupunem ptr ca ar expune partial partea superioara
                    dar ,la nivel de detaliu sistemele optice de descoperire ,ochire la mli sunt amplasate la nivelul carcasei blindate ,facand sa nu poti beneficia real de avantajul epus mai sus
                    si la o masina care are sistemele optice montate la nivel superior tunului ,sau acelasi ,sa poti extrage mai mult sii sa te plasezi in avantaj
                    astea sunt la nivel detalii ,ca sa ma fac inteles
                    leopardul a fost testat in conditii de relief foarte variat ,de la nemti(foarte similar cu ce avem noi),pe la spanioli(alta temp,gradiente sol si compozitie) ,afganistan(de catre canadieni)
                    toti ,dar absolut toti ,incantati de modul cum se comporta senilatul
                    merkava apartine noii idei de design vehicule de lupta si e la granita tanc- mli greu
                    foarte bine protejat ,eu tind sa cred ca e foarte mobil ,probabil nu la nivelul leo2 ,dar suficient si in sine cred ca e o masinarie buna
                    dar sa aleg ,probabil as alege leo 2 ,ptr ca inca ptr perioada urmatoare e utilajul cel mai omogen cu multa margine de upgrade
                    si as spune chiar si upgrade la nivel de genul ..pus dale de beton pe lateralul turelei precum sirienii cu t 72
                    si ,nu stiu dar la o varianta basica ,fara multe chestii de impodobit bradul probabil s-ar putea cumpara si nou(bineinteles cu offset si restul si aici chiar cred ca s-ar face ceva util u offsetul)
                    pe aici citisem ca varianta “spanish” ajunsese pe la 9 milioane bucata ,dar au chestii facute local pe la indra ,unele chestii high tech ,nu imprescindibile, care scazute sa spunem ca ar lasa pretul variantei “ro” ,pe la 6 milioane
                    vreo 100 ex ,600 milioane ,insirate pe vreo 4-5 ani ,vreo 100 milioane anual ,sa spunem reinvestiti prin offset in umb si moreni ,mai finantezi si ceva din tbt
                    asta optimist vorbind si simplist

                    • eu nu stiu de ce-si imagineaza lumea ca produs in RO un Leo-2 ar iesi cu mult mai ieftin. Colonelul Trofi a aratat clar pe celalalt blog ca simplul RK si modernizare a TR-85 a ajuns la 2.4 mil EUR per bucata facut la UMB. Si asta acum ani buni. Eu cred ca facut in Ro ar iesi cel putin la fel de scump daca nu mai scump. In primul rand pt ca nu exista o industrie orizontala de amploarea necesara. In al doilea rand un tanc nu e avion dar nici mormanul de otel care era acum 40-50 de ani nu mai este. Cursa intre blindaje si loviturile antitanc ce a avut loc in ultimii 30-40 de ani a dus la solutii foarte elaborate de blindaje compozite, spatiate, ceramice, cu uraniu saracit si mai nou cu nanomateriale si alte bazaconii. S-a ajuns la echivalente RHA incredibile de peste 1200mm intr-un spatiu fizic mult mai mic. Si multe din solutiile tehnice sunt destul de secrete, nu se va repezi nimeni sa vanda licentele de fabricatie.

  • Tare mult mi-ar plăcea să văd tancurile în acţiune! Nu am avut ocazia să le văd decât faţa cea cuminte, la parada de 1 Decembrie!

  • Adina, cu stimă declar că mai bine nu vei vedea tancurile noastre în acțiune, deși cred că ți se va îndeplini dorința…

    • Atata doar ca sunt 103 (sau 104) si nu 130 (mai sunt vreo 40-50 de MLI-uri Marder si cateva vehicule logistice, depinde unde mai citesti despre asta).
      Si nu sunt “de lux”, sunt Leo-2 A4, tancuri din aceeasi generatie cu T-72. Sigur, pretul e foarte bun per total, la ce au luat ei, doar ca afacerea e de anul trecut cel putin, acum incep livrarea inteleg eu (probabil pana acum au mesterit la ele, le aveau si ei depozitate pe undeva, numai erau demultisor in folosinta).
      Ce alte “vechituri” au mai avut (Leo-2A4 si chiar Leo-2A5, asta e mai nou totusi) le-au dat la polonezi cred, tot la preturi destul de mici dar e si ceva de lucru la ele dupa asta, modernizari, reparatii etc. si astea vin separat. Cu ocazia asta cred ca le-au pus si capac oricarui proiect de tanc local (chiar si facut sub licenta, ca tot vorbiram de asa ceva), daca chiar aveau polonezii asemenea idei, si i-au facut si mai dependenti de ei.

      Eu nu as fi contra sa luam si noi niste Leo-2A5 macar, la preturile astea (A6 banuiesc ca sare bine peste pretul ala de e vorba la Merkava 4) dar odata ca nu prea mai sunt pe piata (poate nu stiu eu totusi), apoi e vorba ca germanii sunt cam dubiosi vizavi si de relatiile cu rusii.

      • Despre contractul de sute de milioane ptr. Merkava 4 am citit si eu.Inteleg ca si bugetul apararii israelian are dificultati.Cine are bani sa plateasca imediat comanda,Columbia sau Vietnamul?Eu cred ca Vietnamul,exista niste precedente in colaborarea militara cu Israelul,recent o fabrica de arme IMI in Vietnam,care vor inlocui complet AK-47.
        Ca o curiozitate,am vazut ca Merkava are si o componenta proiectata de rusi.

      • Polonezii n-au pus capac la nimic in pofida LEO A4^A5.la blindatele moderne ca proiect se lucreaza pe concepte de platforma senilata universala pe care se pot monta diverse module.Vei vedea in toamna la MSPO 2014 lucruri absolut noi.

  • are cineva idee cat costa un strv 103? pt relieful Ro si pt doctrina noastra un autotun de genul asta ar fi bun, macar pt inlocuirea tunurilor at de 100 mm. probabil majoritatea celor nemodernizate de suedezi sunt cazute, iar cele modernizate s-ar putea sa fie cat un T 72 nemodernizat. dar conceptul de la baza tancului e perfect pt relief accidentat si pt lupta de aparare

    • strv 103 e un tanc cu fani putini dar buni, cam ca si F-20 la avioane. teoretic are calitati f bune, practic are o particularitate destul de nasoala mai exact faptul ca nu poate trage din mers. Ceea ce in contextul actual in care se marseaza pe “shoot an scoot”, daca te uiti la ce se intampla in Siria de exemplu, e un mare dezavantaj. Am vazut film cu T-72 care s-a ivit de dupa o cladire, a tras un foc, si pana sa se retraga si-a si incasat una. Probabil era pandit sau cine stie, dar e un exemplu a ce se poate intampla. E de urmarit pe filmuletele ANNA tactica tanchistilor sirieni dupa ani de conflict (care tanchisti sirieni sunt probabil la ora asta printre cei mai buni din lume): inaintare concomitent cu BMP-urile, schimbarea continua a locului in formatie acolo unde locul permite, rotirea permanenta a turelei in cautare de tinte, inaintare cu acoperire din partea BMP-ului, foc executat din scurt urmat de retragere imediata, si de la capat. E ceva foarte dinamic. Un strv 103 nu stiu cum ar face fata. Dealtfel nici nu l-a cumparat aproximativ nimeni in afara tarii muma. Tinand cont ca vremea lui de glorie a fost prin anii 70 probabil in zilele noastre echivalentul lui ar fi o Toyota cu ATGM-uri

      • corect, dar nu asta intrebam, ci pretul. strv 103 nu e tanc de folosit in ofensiva, mai ales in orase. a fost gandit pentru aparare in relief dificil (padurile suedeze), are lama de buldozer, isi sapa singur adapost, are profil foarte jos, e greu de lovit. e un hetzer la puterea a treia. trage si demareaza. in marsarier.

        cam asta ne-ar trebui si noua in cele doua porti (mures, somes), in dobrogea si pe FNG.

        shoot and scoot.

        iar un autotun e mai ieftin decat un tanc din cauza ca nu are turela.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: