MiG-21 BIS croat

MiG-21 BIS croat

Zilele trecute, MoD-ul Croației a anunțat rezultatul competiției pentru prelungirea resursei celor 7 MiG-uri 21 pe care Forțele Aeriene Croate le operează.

La competiție s-au prezentat Aerostar Bacău, care le-a mai servit croaților o sesiune de RK pentru MiG-uri în 2003 și Ukrspecexport, reprezentată de Uzina de Avioane Odessa, bugetul alocat de croați pentru afarere fiind de 20 milioane de foșnitori europeni.

Pe parcursul a două sesiuni de negocieri, românii și ucrainienii s-au bătut în oferte. Astfel Aerostarul a ofertat 18.6 milioane de euro pentru RK-ul a 12 BIS-uri, în timp ce samagonezii au ofertat inițial 17.5 milioane pentru același număr de zburătoare.

Știind că croații mai au doar 7 MiG-uri 21, l-am rugat pe amicul nostru croat Igor Tabak  – cu care tot purtăm discuții pe marginea subiectului încă de anul trecut – să arunce puțină lumină peste ițele încurcate ale afacerii…

Astfel, pe lângă cele 7 MiG-uri 21 pe care deja le operează, croații au mai fost interesați de achiziția a înca 5, pentru obținerea unei escadrile cu efectiv complet. Acum… pe la colțuri prin Croația se vorbește că Aerostarul ar fi intenționat să cumpere 5 exemplare de MiG 21 BIS pe care să le readucă la stare de zbor pentru croați. Țara de origine a celor 5 BIS-uri este Yemenul, care, acu’ ceva vreme a trimis niște jucărele la intreținere la Odessa. Dar, datorită neplății serviciilor prestate, yemeniții s-au trezit cu BIS-urile sechestrate și – în cele din urmă – scoase la produs valorificat de ucrainieni.

În consecință, RK-ul va fi executat la Uzina de Avioane din Odessa, ucrainienii adjudecându-și contractul la un preț ofertat (în a doua tranșă de negocieri) de 13.9 milioane de euro, preț ce se referă la revitalizarea celor 7 MiG-uri croate și achiziția a încă 5 (originare din Yemen),conform comunicatului MoD-ului Croației.

Potrivit unor speculații, oferta samagonezilor vine la pachet cu un alt contract de aproximativ 4.5 milioane de zgomoței europeni, de data asta pentru revitalizarea a 6 elicoptere Mi-8 croate, la atelierele din Sevastopol.

În dulcele stil clasic, afacerea s-a desfășurat cam ca la noi (pe modelul achiziției multirolului) – în spatele ușilor închise, cu o totală lipsă de transparență, totul fiind presărat cu scurgeri accidentale de informații către presă, urmate de dezmințiri publice din partea Ministerului Apărării…

– Marius Constantin –