Aviaţie

Croatia va cumpara F-16 din Israel

F-16C Bsrak, nr. 326 (SN 86-1609, via F-16.net)

Damir Krstičević, Ministrul Apararii din Croatia, a anuntat ieri in cadrul unei conferinte de presa castigatorul competitiei pentru dotarea cu un nou avion multirol. Astfel, in urma evaluarii ofertelor primite, contractul va fi incredintat Israelului care va furniza 12 aeronave multirol F-16 C/D Barak.

Valoarea contractului va fi de 2.9 miliarde de Kuna (cam 480 milioane de dolari), platile urmand a fi esalonate pe o perioada de 10 ani. Negocierile preliminare au fost deja purtate la nivel guvernamental de croati si israelieni (in Ianuarie 2018 s-au desfasurat negocieri intre Premierii celor doua state), fiind demarate si discutii cu Statele Unite.  Conform planificarii, contractul in forma finala va fi gata in maxim 12 luni iar livrarile ar urma sa aiba loc intre finalul lui 2020 pana in 2022.

Studiul tehnico-tactic a presupus evaluarea a patru domenii principale si zece subdomenii, fiecare cu sub-criteriile sale. Au fost punctate un total de 122 criterii si subcrieterii, cu un total de 284 elemente. In urma evaluarii comparative, oferta israeliana a fost considerata ca fiind cea mai buna si cea mai completa.

Propunerile au venit din partea Statelor Unite, Greciei si Israelului (toate pentru F-16, noi respectiv la mana a doua), Suediei (SAAB JAS-39 Gripen, noi) si Coreei de Sud (KAI F/A-50). Ulterior coreenii s-au retras din competitie motivand ca nu pot indeplini criteriile din caietul de sarcini.

Oferta suedeza a fost refuzata in principal din considerente de cost: 8 miliarde de Kuna (1.33 miliarde dolari). Grecii au avut cea mai ieftina oferta dar aceasta nu a fost luata in calcul din considerente tehnice.

Israelienii au oferit 12 (10 monolocuri si 2 bilocuri) F-16 C/D Bk30 Barak. Avioanele aflate in uz, vor fi la standarde compatibile NATO si modernizate.

Pe langa avioane, israelienii vor mai livra echipamente individuale de zbor pentru piloti, un simulator de zbor, instructie si antrenament pentru piloti si tehnicieni, echipamente si utilaje de deservire a avioanelor la sol, loturi initiale de piese de schimb si un pachet initial de armament pentru instructia personalului tehnic si navigant. Vor mai fi de asemenea asigurate adaptarea, modificarea sau construirea infrastructurii necesare pentru operarea aeronavelor multirol, inclusiv sprijinul logistic initial ( cu dislocare de instructori in Croatia) pentru o perioada de 3 ani.

Avioanele oferite au fost supuse deja unui program de modernizare a sistemelor si structurii avand disponibile cam 3000 ore de zbor ce ar asigura o perioada de utilizare de 25 de ani conform proiectiilor expertilor Fortelor Aeriene Croate. Pachetul se refera la 100 ore de zbor/avion/an pentru un total de 1200 ore de zbor/an.

Avioanele F-16 C/D israeliene au o vechime de 30 de ani. 75 de F-16 Bk30 (51 monolocuri si 24 bilocuri) au fost livrate in cadrul programului Peace Marble II in intervalul 1986-1988. Dintre acestea mai sunt operationale aproximativ 70.

“Grosul” armamentului destinat F-16 croate, va face obiectul unui contract separat.

Via:
MOHR

Marius Constantin

20 Comments

    • Nu mai gasim nicaieri F-16 A/B Bk 15 MLU. C/D-uri din block-urile initiale (25/30) sunt peste tot. MLU-urile nu sunt disponibile pentru ca resursa lor e pe duca iar operatorii (Olanda, Norvegia, Belgia, Danemarca) au fotarat sa traga de ele pana cand F-35 va intra in dotare in numar suficient.
      Bk15, fara MLU mai sunt disponibile la AMARG, dar vor trebui modernizate.

  • parca sunt cam ieftine, 300 si ceva de milioane euro pentru 12 avioane – e mai putin de jumatate din pretul “portughezelor” care sunt si mai vechi decat astea.

    as suspecta ca trebuie sa fie un “catch” pe undeva, niste costuri ascunse. nu sunt israelienii chiar asa generosi in afaceri.

    • Pretul portughezelor a fost undeva la 180 milioane de Euro ( cu tot cu modernizare, instructie si sprijin logistic). Restul a mers dincolo de ocean pentru armament, instructie &alte-cele.
      Ramane de vazut cat vor plati croatii pentru pachetul final de armament (de la americani) si ce va contine acesta…

      • Nu, 180 erau avioanele chioare – afacerea a fost in jur de 630 cu modernizarea la standard MLU, fara armament.

        Nici nu cred ca s-a luat armamentul inca pana in ziua de azi, nu aveau nici de ce pentru ca nu poti folosi armamentul pe avioane care nu sunt operationale, expirau rachetele alea prin depozit.

        Israelienii livreaza si destul de rapid, practic la un an-doi dupa semnare – fata de portughezi care s-au cacait 5 ani pentru modernizarea a 12 avioane amarate, cred ca era mai rapid sa le faca de la zero. Dar firma aia OGMA e cat un service auto mai rasarit de pe la noi.

        Insa o sa vedem daca semneaza pana la urma contractul cu Israelul – in cele 12 luni de negocieri parca vad ca apar tot felul de costuri suplimentare si pana la urma poate se restarteaza iarasi toata treaba. Croatii nu vor sa treaca de 400 milioane euro cu niciun chip.

        • 186.2 milioane de Euro (fara TVA) au fot platite portughezilor pentru:
          -12 aeronave multirol F-16 A/B MLU recondiționate și aduse în stare de zbor,
          -14 motoare F100-PW-220E, recondiționate,
          -instrucție și antrenament pentru un lot de 75 tehnicieni și 9 piloți,
          -servicii de asistență tehnică asigurate de o echipă portugheză în România pentru o perioadă de doi ani, costurile urmând a fi suportate, evident de partea română.
          Avioanele erau deja la standard MLU cu soft la standard OFP M4.3, urmand a fi aduse la standard OFP M5.2 (LM a incasat pentru asta cam 2.5 milioane de dolari)
          108.2 milioane de euro au costat de fapt avioanele (conform Rezolutiei Consiliului de Ministri al Portugaliei, Nr. 55/2013 )
          Inca 470 milioane (de dolari de data asta) merg catre americani pentru armament si servicii.
          Restul pana la 630 milioane rezulta din diferente de curs valutar euro/dolar si taxe pe valoare adaugata.

  • Parerea mea, nu se compara Barak forjat cu MLU-ul nostru.
    Mai zice clar ca mai au 3000 ore, ale noastre manxre avioane parca 4000 ore.
    Si Barak eu nu stiu sa fie compatibil MLU. Israelienii sunt atlfel la F-uri decat ceilalti.
    Ai nostri au facut alegerea corecta cu MLU. Acum conteaza si restul macar inca 30 de bucati in 5-6 ani.
    MLU se preteaza ( opinie personala si pertinenta) mai bine in cadrul NATO decat BARAK, desigur cu exceptia lui block 50/ 52….( da Domnul cel de Sus cu o esc. nou-nouta macar)
    Ai nostri decidenti au facut bine la F-uri, restul e…Cancan…
    Si croatii se stie sunt rupti in fund ai caute ieftineli, vezi si Kiowa oferite aproape gratis.
    Buh-bye si take-it-easy !

    • Intr-adevar, avioanele israeliene sunt personalizate pentru ei, dar merg in NATO, poti sa le pui Link 16 si armamentul e compatibil. Dar nici nu prea ai ce sa faci cu 12 avioane vechi in NATO, se incurca aia de tine, aia au mii de avioane, nu sta alianta in 12 bucati vintage F-16 din 1983 ale noastre.

      Avioanele vor fi luate si de croati tot pentru a indeplini obligatia de politie aeriana – sa nu-i mai plateasca pe unguri sa le-o faca. Noi o mai facem cu MiG 21, dupa care vom trece pe F-16.

      Sa speram ca Aerostar poate sa devina un fel de hub regional de mentinut avioanele astea vechi in functiune, desi sunt cam putine pentru moment ca sa renteze investitia in training si certificarile astea, daca nu sunt deja prinse ca obligatie de offset.

      • Ca aparatele de zbor sa fie compatibile NATO ele necesita modificarea OFP pentru a asigura suportul criptografic atit pentru MIDS LVT/Link 16 cat si pentru sistemul IFF care la randul lui necesita anumite modificari structurale pentru instalarea antenelor IFF compatibile cu NATO. Actualul OFP 5.2 nu este compatibil in mare parte cu armamentul de provenienta israeliana si necesita shimbari pentru a asigura integrarea.

        • Nu stiu daca croatii au de gand sa faca modificarile astea – cred ca nu.

          Vor pur si simplu niste avioane care zboara cat de cat, cu care sa faca politie aeriana pe cont propriu.

          Dar daca ar vrea sa le faca compatibile NATO, cred ca nu ar fi imposibil. Nu stiu daca ar merita efortul si banii, daca implica modificari structurale cum spuneti, probabil si schimbare de soft si cine stie ce o mai avea nevoie, IFF mod 5, probabil ar escalada costurile mult prea mult pentru anvelopa croata.

          • Fara IFF nu au ce cauta in aer. Croatia face parte din NATO Integrated Air Defense System (NATINADS), iar portiunea lor a sistemului de supraveghere este bazat pe AN/FPS-117. Nici nu se pune problema ca aparatele respective sa se ridice de la sol fara un IFF corespunzator.

            • @ Alex in acest moment croatii fac politie aeriana cu MIG 21 BIS nu prea modernizate la standard NATO – pe lozinca merge si asa…..nu am citit niciunde ca sa le fi montat cineva IFF-uri moderne la vreunul din RK-urile prin care a trecut.
              Apoi asta inseamna ca polonezii sa fi modificat IFF-urile lor pe MIG 29 – de asta parca am citit ceva…dar despre slovaci si ale lor MIG 29 nimic.

  • Fifor a declarat ,ca Romania negociaza cu SUA pt.cumpararea de f16,second-hand,pt. un numar de 40 avioane,anul asta 4buc.,iar in anii urmatori de restul de 36 buc.Avioanele f16 romanesti au o resursa de zbor de 4000 de ore -200 de ore zbor per avion pe an,cele pe care le cumpara croatii doar 3000 de ore ,si pot zbura doar 100 ore per avion.Diferenta de pret este facuta de nr.pieselor de schimb pt. avioane[se vorbeste de un lot intial de piese de schimb], de armamentul cumparat si de numarul lor[se vorbeste de un lot initial de armament,grosul armamentului care va fi livrat croatilor va face obiectul unui nou contract.]Avioanele f16 romanesti au costat 120 miloane,restul a fost pregatirea a80 militari,armament de peste 100 milioane,30miloane pregatirea bazei care a primit avioanele f16 romanesti.F16 romanesti au o resursa de zbor de 4500 de ore de zbor si nu 4000 cum am scris mai sus.Trebuie sa vedem si nr de militari croati pe care ii instruieste Israelul,costul cel mai mare este pregatirea personalului navigant si a mecanicilor si inginerilor care se ocupa cu intretinerea avioanelor,precum si cu calitatea si cantitatea armamentului achizitionat.Dupa ce luam in calcul toate aceste lucruri,precum si in ce consta modernizarea acestor avioane[cel croat si cel roman],putem judeca corect pretul avioanelor.

    • Croatii nu le modernizeaza, le iau asa cum sunt. Au considerat ca nu e nevoie de avioane moderne ca sa faci politie aeriana.

      Realitatea e ca nu au bani pentru fortele aeriene, sunt o cenusareasa a bugetului croat si 300 milioane de euro e deja maximul posibil.

      Foarte important, croatii primesc simulator, training la ei acasa si adaptarea infrastructurii, ultima valorand in jur de 70-100 milioane doar ea. Dar probabil o sa zboare doar de ziua nationala, nu li se va da un buget de utilizare normala.

      Israelienii planuiesc probabil sa isi scoata profitul din mentenanta.

      Sa vedem cine pacaleste pe cine, croatii poate se duc la Aerostar, au mai avut relatii, dar am senzatia ca daca fac asta si ii taie de la bani pe israelieni isi aduc aia aminte ca sunt niste chestii interpretabile prin unele locuri din contract, descopera ca avioanele nu includ motor, scaune, etc…. Au si ei probabil in plan niste zone contractuale unde pot baga niste surprize, sau chiar un switch undeva in avion sa il “defecteze” cand vor ei. Nu prea i-a pacalit nimeni pe israelieni.

  • Cel mai corect ar fi fost pentru croati sa achizitioneze avioane F16, folosite, direct din SUA.
    Politicienii croati sunt corupti asa ca au fost receptivi la spaga oferita de israelieni.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: