Aviaţie

Croatia solicita avioane de lupta

MiG-21 Bis croat

Potrivit unui comunicat de presa emis de Misterul Apararii din Croatia, RfP-uri pentru avioane de lupta multirol au fost trimise catre 5 state: Coreea de Sud, Israel, Grecia, Suedia si Statele Unite.

Croatii sunt interesati de F-16 (noi sau la mana a doua din Statele Unite, Israel sau Grecia), FA-50 al coreenilor de la KAI sau de eurocanardul suedezilor, SAAB JAS-39 Gripen. Contrar informatiilor initiale aparute in presa locala, Mirage 2000 si Kfir-ul israelian nu au fost incluse in solicitari.

Propunerile sunt asteptate pana pe 3 Octombrie, selectia s-ar realiza in urmatoarele cateva luni iar primele livrari sunt asteptate la sfarsitul lui 2020. Ministerul ar dori achizitia a cel putin 18 avioane multirol pentru inlocuirea flotei de MiG-21 Bis si UM aflate in prezent in inventar.

“Dupa primirea propunerilor, acestea vor fi analizate pe parcursul lunilor urmatoare iar parametrii principali ai procedurii de selectie se vor rezuma, pe langa caracteristicile si capabilitatile aeronavelor, la trei segmente: pret, contract interguvernamental si pachdetul de cooperare industriala”.

In momentul de fata in inventarul croatilor mai sunt 12 MiG-21 Bis si UM (dubla comanda) a caror ultima revizie capitala a fost facuta in Ucraina, vecinii de la est reusind sa sufle contractul celor de la Aerostar.

In urma reparatiei capitale in Ucraina croatii nu au avut parte de o inbunatatire substantiala a disponibilitatii tehnice efectul fiind chiar invers: doar o treime din cele 12 avioane fiind apte de zbor, situatie ce a declansat o investigatie a politiei militare croate.

Croatii si-au manifestat intentia de a inlocui MiG-urile 21 inca din 2006. In 2008 a fost trimis primul RfI catre mai multi potentiali furnizori, procesul fiind blocat in urma refuzului Guvernului Croatiei de a aloca fondurile necesare. In Iunie 2015 s-au trimis din nou cereri de informatii, acestea asigurand baza pentru RfP-urile trimise in prezent.

Via:
OBRIS

Marius Constantin

6 Comments

    • Uite aici eu zic ca are o mare sansa FA 50 -ul Korean sa intre or piata din Europa, este inlocuitorul ideal de MIG 21 in cazul in care nu ai ambitii de putere regionala.
      Depinde doar de producatorul KAI daca vine de mana cu Elbit si casca cu visit integrat DASH + racheta Derby care este compatibila cu radarul Elta EL/M 2032 deja integrat.
      O sa fie interesant si pretul final vs. Gripen C/D la configuratia mai sus amintita.

  • Epopeea croatilor cu vecinii nostri certati cu ivanii este binecunoscuta, insa se pare ca pretul cel mai mic nu iti da mereu s calitatea ceruta. Cred ca pe acestia i-a indepartat de romani si un mai vechi incident cu un MIG 21 de-al lor, avion ce a luat foc in aer cu multi ani in urma, venit la bacau pentru revizie. Pana la urma vorba aia cu cat dai atata face, este adevarata si de ea s-au convins si croatii.

    • Cel aprins in aer nu era al lor, era al unor africani. Afacerea cu Aerostarul a picat pe considerente de pret: croatii aveau 7 Bis-uri disponibile pentru RK, dar vroiau o escadrila completa. Bacauanii ar fi trebuit sa se descurce cumva de inca 5 avioane. Ucrainienii au oferit 7 avioane reparate plus inca 5 din stocuri proprii la un pret total mai mic decat cel al romanilor. Ca, per ansamblu, croatii au iesit in pierdere se vede acum. De unde rezulta ca cel mai mic pret, nu e mereu cel mai bun criteriu de selectie…

Leave a Comment

%d bloggers like this: