Lacrimi, strângeri în brațe, emoții, sărutări întrerupte de comenzi militare, toate parcă și-au dat întâlnire marți, 23 martie, în Portul Militar Constanța la ceremonia de plecare a Navei Școală Mircea într-un nou marș de instrucție și reprezentare.

Corespondenta NS Mircea - Cap Compas Ajaccio!

Corespondenta NS Mircea – Cap Compas Ajaccio!

Prieteni, rude și părinți ai studenților de anul II ai Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” și elevilor de anul I ai Școlii Militare de Maiștri Militari „Amiral Ion Murgescu”, au invadat practic dana dintre fregatele T22 încercând să petreacă o moleculă de timp în plus cu cei de care vor fi despărțiți timp de patru luni; patru luni în care deopotrivă, elevii și studenții se vor instrui și vor trăi experiențe unice la bordul legendarului velier românesc, patru luni care vor reprezenta însă o etapă care le poate marca definitoriu evoluția viitoare în carieră.

Corespondenta NS Mircea - Cap Compas Ajaccio!

Corespondenta NS Mircea – Cap Compas Ajaccio!

Mircea șlefuiește caracterele; NS Mircea transformă copii în bărbați” – cu femininul adecvat, sunt doar două dintre sintagmele pe care le auzim aproape obsesiv la fiecare ceremonie de plecare a navei în marșul de instrucție. Pentru tinerii de la bord, Mircea reprezintă o provocare căreia trebuie să-i facă față, NS Mircea va fi o călătorie inițiatică în abisul cunoașterii tainelor marinăriei – deși cuvintele pompoase nu rezonează foarte bine la bordul acestei nave -, NS Mircea va fi cu siguranță un moment T0 în viața fiecăruia.

Corespondenta NS Mircea - Cap Compas Ajaccio!

Corespondenta NS Mircea – Cap Compas Ajaccio!

140 de oameni, incluzându-i aici pe cei doi cadeți bulgari care s-au ambarcat în preziua plecării, cu visele și speranțele lor au plecat într-un nou marș al NS Mircea.

Corespondenta NS Mircea - Cap Compas Ajaccio!

Corespondenta NS Mircea – Cap Compas Ajaccio!

Fiecare marș al legendarului velier românesc este unic prin rută, participanți, experiențe și amintiri.

Corespondenta NS Mircea - Cap Compas Ajaccio!

Corespondenta NS Mircea – Cap Compas Ajaccio!

Ar trebui să menționăm doar primul marș executat în 1939, la mai puțin de două luni de la intrarea navei în serviciul Marinei Militare; traversadele Oceanului Atlantic din anii 1976, 2004 și 2009; marșul din 2013 care a reprezentat reîntoarcerea marinarilor români pe Sfântul Munte Athos după 80 de ani de absență sau chiar la marșul din anul 2014 când NS Mircea a participat la Regata Mării Negre, prima competiție nautică organizată de Sail Training International în Marea Neagră.

Corespondenta NS Mircea - Cap Compas Ajaccio!

Corespondenta NS Mircea – Cap Compas Ajaccio!

În acest an, dincolo de festivalurile nautice la care va participa NS Mircea, marșul este unul special deoarece la bord se vor instrui 110 cadeți germani; datorită faptului că velierul Gorch Fock II, aparținând Marinei Militare Germane se află în reparații, NS Mircea a fost ales pentru instruirea acestor cadeți și este o mândrie pentru Forțele Navale Române.

Corespondenta NS Mircea - Cap Compas Ajaccio!

Corespondenta NS Mircea – Cap Compas Ajaccio!

Până să înceapă această premieră la bordul navei, vor trece puțin peste două luni timp în care velierul românesc va acosta în 7 porturi din 5 țări.

Corespondenta NS Mircea - Cap Compas Ajaccio!

Corespondenta NS Mircea – Cap Compas Ajaccio!

Pentru cei care n-au fost pe Mircea, cred că viața la bordul unui velier este simplă și aduce cu perioada romantică a navigației; dar realitatea este diferită. Mircea este frumos văzut din afară și greu, văzut de pe navă. Iar prima săptămână din marș, la bordul NS Mircea, a fost una dificilă pentru studenți, elevi dar deopotrivă pentru instructori și membri ai echipajului.

Cunoașterea navei, dormitul în hamac, primele urcări în arboradă, trecerea prin strâmtorile Bosfor, Dardanele, Messina și Bonifaccio, desfășurarea pe vergi, determinarea punctului navei cu ajutorul sextantului, traiul în comun în cazărmile navei și numeroasele servicii, au umplut timpul cadeților aflați la bord.

Și, așa cum recunosc fiecare dintre ei, de la deșteptare, urmată de înviorarea care constă în urcatul în arboradă și până la stingere, puține sunt momentele în care elevii și studenții au timp liber. Un timp liber în care în multe zile, sateliții s-au vorbit parcă să ocolească ruta aleasă de Mircea și astfel cu toții trebuie să învețe și să învățăm să comunicăm și să ne ascultăm unii pe ceilalți la bord.

Corespondenta NS Mircea - Cap Compas Ajaccio!

Corespondenta NS Mircea – Cap Compas Ajaccio!

Deja velele au fost învergate și se așteaptă vântul potrivnic între Ajaccio și Vigo (primele două porturi din acest marș) pentru ca NS Mircea să navige pentru prima dată în acest marș ajutându-se de forța vântului.

La bordul NS Mircea se fac ultimele pregătiri – bricuirea punții, lustruirea alămurilor – pentru primul port de escală al navei, Ajaccio, din Insula Corsica. Un port de escală în premieră pentru NS Mircea, care își va duce cadeții prin locurile copilăriei lui Napoleon Bonaparte.

Corespondenta NS Mircea - Cap Compas Ajaccio!

Corespondenta NS Mircea – Cap Compas Ajaccio!

Și cum la bordul navei, este ambarcat locotenentul Nicolae Aurel Napoleon, escala din Ajaccio va aduce în premieră …un  Napoleon orașul nașterii lui Napoleon Bonaparte.

Dar despre un Napoleon pe urmele lui … Napoleon, veți citi în corespondența  viitoare.

Căpitan-comandor Mihai Egorov

31 mai 2017, Strâmtoarea Bonifaccio.