C-130 Hercules, Fortele Aeriene Romane

C-130 Hercules, Fortele Aeriene Romane

Lockheed Martin preconizează un viitor luminos pentru programul multianual de achiziție a avioanelor C-130 Hercules. Potrivit programului ce se întinde pe o perioadă de 5 ani, gigantul american ar trebui să livreze beneficiarului – Pentagonul – 79 de aeronave de transport tactic C-130J SuperHercules în intervalul cuprins între anii fiscali 2014-2018.

Lawrence Gallogly, director de dezvoltare a afacerilor pe partea de ”air mobility” a USAF preconizează că continuarea programului ar putea genera economii de până la 600 milioane de dolari pentru guvernul american.

”Semnele sunt bune, atât din partea clientului, cât și din partea Congresului” a declarat Gallogly pentru REUTERS. Potrivit Biroului de Evaluare a Programelor și Contalilizare a Costurilor din cadrul Pentagonului, prin acest program multianual de achiziție se vor realiza economii de până la zece procente față de achiziția individuală a aeronavelor.

LM fabrică C-130 cu o cadență de 24 exemplare pe an și preconizează continuarea producției până în 2020-2025. C-130 Hercules a fost vandut în 14 țăti, iar vânzările pentru modelul J sunt sunt preconizate la încă 200 bucăți. Printre clienți se numără Egiptul, India, Libia și Arabia Saudită (care a scos din buzunare 6.7 miliarde de dolari pentru 25 de C-13J-30 și KC-130J-30).

Cum reușește LM să asigure fluxul continuu al producției la uzina din Marietta, Georgia? Simplu! Prin lobby…

Începând cu 1990, LM a raportat contribuții totale către eșalonul politic în valoare de $22.289.859, iar cheltuielile de lobby ajung anual la alte câteva milioane de zgomoței verzi. Punctul culminant a fost atins în 2008, cand gigantul a platit $16.181.506. Astfel, prin procedeul de adaos congresional (congressional add-on), Lockheed a reușit să bage pe gât Pentagonului Hercules-uri de care nu avea nevoie. Potrivit unui studiu realizat de GAO la cererea senatorului John McCain în 1998, pe parcursul a 20 ani, între 1978 și 1998, Forțele Aeriene au solicitat un număr de 5 C-130 Hercules, in timp ce Congresul a mai adăugat 256.

Anul trecut, USAF evidenția un necesar de șapte C-130J, totuși a beneficiat de finanțarea și livrarea a 14 exemplare.

Programul C-130J Super Hercules a fost demarat de Lockheed din bani proprii, înghițind un miliard de dolari în costuri de dezvoltare. Rezultatul a fost un avion care nu presta chiar ”as advertised”, fiind măcinat de tot felul de probleme. Un raport al Inspectoratului General al Pentagonului concluziona: “The design of the C-130J is not stable and the C-130J aircraft has not passed operational testing. It is not operationally effective or suitable.”

Toate astea pentru un avion care a ajuns, după repetate creșteri ale prețului – pe model F-35 – sa coste 93.6 milioane de dolari, cu 61%mai mult decât varianta anterioara, C-130H și cu 307% mai mult decât varianta E.

Mai multe detalii despre ”matematica” C-130 Hercules găsiți AICI

– Marius Constantin –