Aviaţie Geopolitica

China inarmeaza Argentina cu avioane moderne multirol

CAC J-10

CAC J-10

Scriam nu cu mult timp în urmă, că salavarea Argentinei este China.

N-am premonit rău: Argentina şi China vor forma un grup de lucru care va analiza posibila introducere în Fuerza Aerea Argentina (FAA) a unui tip nou de avion de vânătoare chinez.

Grupul de lucru, care a fost discutat în cadrul vizitei preşedintelui Argentinei, Cristina Fernandez de Kirchner, la Beijing, vizită desfăşurată între 2 şi 5 Februarie a.c., va a analiza posibilitatea transferului de echipament militar chinez către Buenos Aires. În prim planul transferului de echipament militar ar putea fi Chengdu Aircraft Corporation (CAC) FC-1/JF-17 sau CAC J-10.

FC-1

FC-1

Înainte de transferul oricărui tip de avion, grupul de lucru va examina capabilităţile FAA de integrare a avioanelor chineze în propriul inventar, precum şi de mentenanţă în timpul serviciului.

Argentinei i se vor furniza 14 avioane, dacă transferul propus va merge mai departe.

De câţiva ani încoace, Argentina a tot încercat să înlocuiască bătrânele Dassault Mirage IIIEA, IAI Dagger şi McDonnell Douglas A-4 Skyhawk aflate în dotarea FAA, cu un tip de avion mult mai capabil.

Ştirea cu grupul de lucru argentiniano-chinez apare la câteva săptămâni după ce a fost anunţată curtarea Argentinei de către Rusia, care ar fi propus închirierea unei escadrile cu avioane de atac Suhoi Su-24 Fencer.

Deşi MoD-ul britanic a luat în serios ştirile pe acest subiect şi a revizuit apărarea Insulelor Falkland, avioanele Su-24 nu ar fi avut în realitate nici o valoare operaţională pentru FAA.

Mai rău decât atât, s-a demonstrat că Rusia regiza jocuri politice cu Marea Britanie ca şi răspuns la atitudinea britanicilor faţă de implicarea Moscovei în criza din Ucraina.

Alte opţiuni, mult mai realiste, pentru Argentina au fost în lunile recente avioane din surplusul spaniol de avioane Mirage F1, avioane israeliene Kfir, dar şi preaminunatele Saab Gripen E şi F.

Avioane Gripen, Suedia 2012

Avioane Gripen, Suedia 2012

Cele mai de dindărăt s-au blocat din motive economice, sau politice – propusa achiziţie de Gripen E/F a a fost ştampilată cu “Veto” de către Marea Britanie, care produce multe din sistemele de la bordul Grifonului.

Avionul chinez FC-1/JF-17 a fost de asemenea văzut ca posibilă opţiune pentru FAA… cât despre J-10… acesta a fost precum în bancul cu calul lui Marin. Adică n-avea nici o legătură.

Prezentat pentru prima dată în anul 2006, J-10 este o superbitate care la prima vedere a fost inspirată din eurocanarduri, iar la a doua vedere a fost dezvoltat din IAI Lavi, care la rândul său este un derivat din chipul şi mai ales asemnănările cu F-16 de la Lockheed Martin.

CAC J-10

CAC J-10

J-10 este un monoloc de vânătoare, monomotor, care poate atinge o viteză de Mach 1.8.

Pe cei 11 piloni de acroşaj avionul J-10 poate utiliza armament în greutate de 6,6 tone.

Armamentul este reprezentat de rachete aer-aer PL-8 (Python 3), PL-11, PL-12, Vympel R-73 şi R-77, rachete aer-suprafaţă C-801 sau C-802, rachete anti-navă YH-8K sau anti-radiaţie YJ-9, până la şase bombe ghidate laser sau cu cădere liberă de jumătate de tonă, precum şi de un tun de 23 mm.

Sursa: Janes

 

– Iulian Iamandi –

18 Comments

  • Sper sa se ajunga la capat cu vanzarea de avioane chineze Argentinei. Oricum o colaborare dintre cele doua tari ar aduce beneficii substantiale ambelor tari.

    Chiar si asa nu cred ca Argentina ar indrazni, chiar si in viitorul mediu, sa mai ameninte insulele Falklands/Malvine. Nu ar castiga mare lucru. Asta daca nu cumva s-ar descoperi cine stie ce rezerve de gaze sau petrol pe langa insule, desi chiar si atunci riscul ar fi destul de mare tinand cont ca englezii nu dau inapoi cand vine vorba de a lupta in colonii.

  • Nu pricep exprimarea, ca J-10 n-avea nici o legatura… De ce n-ar avea? Este exact din aceeasi categorie cu Gripenul.

    • Intre el si un F 16 C/D pe cine ti-ai pune banii> ? Care crezi ca ar fi disponibilitatea de misiune a J 10-ului?
      Eu cred ca este un avion bunicel dar nu as prea paria pe el in confruntarea 1 vs. 1 cu un avion rusesc sau occidental de aceeasi generatie.

      • J-10 C este echivalentul F-16 E/F si Gripen E/F. Adica este un avio peste F-16 C/D orice block sau Gripen C/D. Exact ce a spus Raptor, are AESA + alte bunataturi

        • 1 nu este egal cu 1 cand este vorba de tehnica de lupta chinezeasca la fel cum un radar AESA chinezesc nu este capabil sa faca aceleasi lucruri ca si un radar oocidental in speta USA sau EU.
          La fel cum sunt multe telefoane care au acelasi specificatii pe hartie dar culmea unele merg mai bine decat altele si au o alta perioada de viata.

          • Eu nu spun ca J-10C este mai bun decat F-16E/F sau Gripen E/F, spun doar ca este din categorie cu ele. Insa pot sa afirm cu mana pe inima ca J-10 C este peste F-16 C/D block 52+ si peste Gripen C/D, asta este o certitudine.

            • Eu nu as fi atata de sigur de ceea ce ai afirmat…..
              Sa nu uitam ca de exemplu Gripen C/D si F 16 Block 50/52+ au electronica occidentala si mai au avantajul data link-ului de tip NATO si Suedia. Apoi J 10 este prima platforma chinezeasca care este proiectata si construita la 9 G+ pe cand Occidentul si Rusia faceau demul astfel de platforme.
              Daca J 10 era asa de bun si electronica asa de bine pusa la punct nu mai exista nevoie pentru Su 35BM deoarece China produce deja J 11 varainta pe platforma Su 30 MKK.
              Era mult mai simplu sa importe din Rusia motoarele Al 41 si sa transfere upgradey avionica de pe J 10 B.
              Anyway – pentru Argentina din punct de vedere militar J 10 este cea mai serioasa si de viitor platforma, in acelasi timp FC 1 aka J 17 este la acest moment cea mai sustenabila varianta.

              • Pai iti spun si de ce am dreptate, electronica occidentala este mai buna, insa cea de pe F-16 block 52+ sau Gripen C/D este din alta generatie fata de cea de pe J-10C, iar datalink-ul de tip NATO doar le ajuta sa comunice intre ele, cu siguranta ca si J-10C au o modalitate de a schimba date intre ele, macar daca iei in considerare ca au la indemana tehnica ruseasca. Faptul ca pt chinezi este prima platforma proiectata si construita la 9 G+ este irelevant, pentru ca este o platforma construita cu ajutor strain, unii spun ca israelieni altii spun ca rusi, insa este o platforma buna. De ce chinezii inca achizitioneaza S-35 BM? Pentru ca cele doua modele nu joaca pe acelasi post, fac parte dintr-o combinatie strategica, tactica in care fiecare isi are rolul lui si exceleaza pe zonele lui, se completeaza cu alte cuvinte. Ca sa fiu mai succint, Su-35 este pentru superioritate aeriana, iar J-10 joaca rolul avionului de vanatoare usor, de prima linie. Este precum F-16/F-15 sau F-35/F-22.

                • Tu ai citit ce am scris eu mai sus? Am intrebat de ce nu era buna platforma J 11 derivata directa din familia Su 27 la care se putea puna electronica de pe J 10? Asta am scris! Concluzia – J 10 este un avion bun de generatia a 4-a dar faptul ca are AESA nu il face sa fie imediat superior unui avion de generatia a 4-a occidental de tip F 16 Block 50/52+ sau Gripen C/D – orice ar povesti hartia avioanele occidentale au chestii in plus care sunt mult mai testate.
                  Nu spun ca J 10 este slab dar spun sigur ca abia acum a ajuns la maturitatea tehnologica deoarece in Argentina ar fi primul client extern al acestui produs.

  • Produsul chinezesc este mai ieftin decat cel rusesc si in plus de asta, datorita embargoului impus Rusiei, achizitia facuta de la chinezi nu va supara occidentul.Ca ar fi fost mai ok ca argentinienii sa isi poata cumpara de la rusi, aparate SU35, datorita suprafetei mari a tarii, este alta poveste.Chiar daca are autonomia de zvor mai kica fata de un SU35, Gripenul E in numar mai mare ar fi fost grozav pentru marii mancatori de fasole.

    • Argentienii ar fi castigati daca ar tine aproape de chinezi pentru ca si-ar putea cumpara tehnica militara moderna la un pret mai mic fata de cel practicat de alte tari, inclusiv Rusia.

  • HMS Dauntless poate distruge toate avioanele din America de Sud inainte sa decoleze. Nu cred ca sunt prea ingrijorati englezii.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: