usa-china

usa-china

Daca am face un clasament global, China ar iesi pe locul I la dezvoltarea puterii aeriene, facand-o mai repede decat orice alta tara din lume.

Eu unul, desi am urmarit zilnic evolutia Chinei inca de cand am avut primul job cu calculator conectat la Internet, ridic mainile. Ma predau, caci nu mai pot identifica in acest moment fiecare tip de avion din dotarea PLAAF. Nu stiu fiecare ce “J” este – iar dincolo de avioanele de vanatoare mi-e la fel de greu sa zic despre fiecare elicopter ce “Z” este.

N-am reusit sa tin pasul, cum nici altii nu au reusit sa il tina in evolutie si productie.

Revenind la clasamentul de-l aminteam la inceput, un site taiwanez – Xin Lang Jun Shi (il stiti dupa nume, desigur) – citand date din saptamanalul britanic Flight International cu referire la anul trecut, afirma ca in 2013 China a iesit pe locul doi la numarul de avioane de vanatoare.

Da, pe locul doi deja… Adica, fix matematic, chinezii dispun de 1453 avioane de vanatoare. Top of the Hill este SUA – norocul nostru, nu? – care la numaratoarea in cauza a iesit proprietara a 2740 avioane de vanatoare.

Pe trei este Rusia. Vecinii si prietenii nostri rusi poseda 1438 avioane de vanatoare.

Sper doar ca taiwanezii nu s-au dus la vale pana in coada clasamentului si nu au publicat pozitia ocupata de Romania in perioada post-orientare catre Politia Aeriana.

Va rog sa nu va incruntati in directia mea. Eu doar… citez.

Contrar curentului care poarta la vale tarile ce reduc bugetele militare ca si impact al crizei economice, China isi mentine cadenta in Marsul Lung si exceleaza pe ici pe colo, prin locurile esentiale in doctrina proprie si uneori dificil de decriptat.

La capitolul avioane de generatia a treia si la cel al avioanelor specializate, China ia premiul I cu coronita cu tot.

Aparent, nu-i mare lucru. Practic insa, China era in urma rau la dotarea cu avioane specializate.

In ceea ce priveste avioanele de generatia a treia, nu trebuie sa ne ameteasca apa rece a cunoasterii existentei avioanelor de generatia a cincea in alianta din care facem parte.

Daca in urma cu doi – trei ani ma gandeam la problemele pe care le poate pune China intr-o batalie aero-navala cu SUA & Co. prin trimiterea de drone de MiG-17/19 pe care vanatorii americani si AEGIS-urile sa isi consume rachetele inainte ca in lupta sa intre avioanele moderne ale Chinei… acum exista varianta in care avioanele americane si aliate sa intalneasca de la inceput adversari de nivel apropiat.

China cu siguranta nu a renuntat la transformarea avioanelor vechi in drone. Acum e mai rau, a crescut agresivitatea potentiala.

Sa batem in lemn. La o adica, ma indoiesc ca avioanele de lupta inamice ar trage pe dreapta cu pilotii emotionati de vreun girofar.

Apropos de girofare, Flight International a facut si un clasament al celor mai raspandite avioane in 2013.Ā  Campion a iesit F-16, cu 2281 bucati.

Adica, unul din fiecare sapte avioane de vanatoare din lume este F-16.

Asa, si?

 

– Iulian Iamandi –