Armata Romana Fortele Navale

Ce n-a inteles ministrul Apararii din achizitii…

Moda comunicării pe rețelele de socializare nu-i comunicare sau deschidere ori transparență, dar e… la modă. Dacă Donald Trump și Elon Musk își fac de cap pe Twitter, cei doi nu-s un exemplu de urmat pentru că deseori reacționează virulent – precum ministrul Leș, ieri – și apoi își cer scuze. Tentația de a scoate telefonul din buzunar și de a da o scriere pe Facebook e dificil de controlat, deși pentru o parte dintre followeri e de mare impact.

Impactul însă, poate cauza neplăceri prin efectul asupra altor factori. Dar, să lăsăm comunicarea.

Planeta parcă ar fi într-un episod de dinaintea începerii oficiale a celui de-al doilea război mondial. Iar se mușcă din hărți, iar se mușcă din hărți, iar scârțâie alianțele, iar se poftește la resurse.

Iar suntem în neputință din vina politicienilor.

Și e greu cu achițiile astea, culmea… când ministrul Apărării are experiența unui an “Octombrie 2015 – octombrie 2016: Secretar de stat – Departamentul pentru Armamente, Ministerul Apărării Naţionale;”. Să nu fi avut habar ministrul Leș și să i se fi părut o noutate contestarea câștigătorului unei licitații? Oare n-a văzut până acum că este o practică foarte des pusă în aplicare?

Sau a vrut să se foloască de criză pentru a câștiga la imagine?

„Putem înțelege că sumele puse în joc de statul român sunt extrem de atractive pentru companii, însă găsesc inacceptabil ca interesele de securitate ale României, și ale Alianței deopotrivă, să fie sacrificate în goana după profit ale unor companii mânate de interese obscure. Este deja un fapt cunoscut că Olanda blochează intrarea României în Schengen pentru a nu-și periclita afacerile în portul Rotterdam, însă prin obstrucționarea programului de dezvoltare și modernizare a forțelor navale române îi spunem că a mers prea departe.”

Vorbele ministrului român al Apărării, Gabriel Leș.

Zero diplomație. Zero pricepere. Zero înțelegere.

Evit să zic ceva de interesele obscure, interese pe care cei care știu… știu cam pe unde sunt interesele și cel puțin niște nume românești de personaje din joc. Nu-i subiectul scrierii de acum.

Dar…

Cele trei companii care au participat cu oferte la competiția pentru programul românesc de achiziție a patru corvete și modernizare a două fregate nu se udă cu apă când văd bănișorii românilor. Naval Group, Damen, Fincantieri… au de lucru. Nu-s în criză de comenzi, nu-s în foame de bani. Cu sau fără contractul românesc, navaliștii francezi, olandezi și italieni vor merge mai departe. Cel puțin olandezii și italienii, nu vor pleca din România. Nu vor muta șantierele navale cu totul la ei în țară, nu vor da afară muncitorii români și-i  vor înlocui cu eschimoși, nu se vor împiedica de necâștigarea unui contract cu statul român.

După cum nici afacerile portului Rotterdam nu-s motivul pentru care România nu este primită în Schengen, ci corupția din România – corupție creată și dezvoltată majoritar de către partidul (cu trei nume, de-a lungul istoriei) din care face parte ministrul Leș.

Diversiunea asta – sper să fie diversiune și nu o gafă – va avea impact diplomatic. Ministrul Apărării a dat-o în bară, iar treaba asta se va simți în cadrul viitoarelor întâlniri cu oficiali olandezi de rang înalt.

Ministrul Apararii, Gabriel Leș, in SUA - Sursa foto: Pagina de internet a Guvernului României

Ministrul Apararii, Gabriel Leș, in SUA – Sursa foto: Pagina de internet a Guvernului României

Din păcate, hainele de ministru îi sunt cam largi domnului Leș.

Dar n-a înțeles nici asta, până acum.

Iulian Iamandi

20 Comments

  • Nu sunt de aceiasi parere cu tine! Sper sa ai dreptate si sa ma insel eu, acum ca a picat guvernul PSD si vor veni opozitia la putere, sa vad in cati ani intram in Shengen ! Chestia cu Roterdam e adevarata si vor pierde sute de milioane de euro. Nu se va mai ocoli Europa pe apa,totul va pleaca din Constanta cu auto sau tren catre inima Europei. Ai vazut in presa, ca Mugur Isarescu a spus ca 6-8 banci straine sau organizat sa franeze economia Romaniei ,prin dobanzi si speculatii bancare? Urmeaza sa dea un raport in CSAT. Asta cu coruptia e praf in ochi si ai lor sunt corupti. Toti care au candidat la functii in Parlamentul European, aveau dosare pe abuzuri ,trafic ,etc. Deci nu e numai la noi..

    • chestia cu Olanda / Constanta / Shengen este un mare bullshit! dau un examplu mic asa – ca sa import un container de teava din India, este mai scump sa il duc in Constanta decat sa il duc in Antwerp, Rotterdam sau Gdansk, ca si cost ptr transport maritim. Desi evident ca firma din Romania nu are sens sa duc un container in porturile mentionate de mine mai sus si apoi sa il transport routier in Romania, la fel iti poti imagina cat ar costa sa in aduci in Romania si sa il transporti rutier in vestul Europei! Va pleca auto si tren zici tu? Care auto, care tren? Cele care fac 2, 3 zile ca sa tranziteze Romania? Banuiesc ca o sa spui ca tot din cause lor, a vesticilor, nu avem noi infrastructura rutiera, feroviara, portuara..

      • Tot ce vine din Asia, Africa, ajunge mai repede si mai ieftin prin Constanta in centrul si vestul Europei, decat Roterdam, ar fi si mai rapid si mai ieftin daca am fi in SHENGEN.

      • Stii unde e Gdansk?, la naiba in Polonia la Baltica, cum poti sa sustii ca e mai ieftin decat in Constanta. Sa aduci din India prin Atlantic, in Gdansk? Glumesti ! Nimeni nu vrea o Romanie puternica! Suntem o tara cu resurse si potential….cine nu crede asta sa emigreze….

        • vb din experienta profesionala (lucrez!) si nu din auzite. si da, este mai scump per container sa aduc marfa in Constanta (punct).

        • da stiu unde este Gdansk, iar exemplul a fost dat ptr.ca am client on Polonia unde livrez teava din Asia, si am incercat sa vad daca este mai usor sa descarc container in Romania si sa livrez rutier in Polonia (era vb despre optimizarea documentelor mele de transport si import). comparand doar cost container vs livrare port, Gdansk mai ieftin decat Constanta, fara sa adaug transport rutier and shit.

  • Pana la urma ce vor Damen? Sa isi vada de treba, au avut pret mai mare asta e ! NG de departe sunt cei mai buni, fac submarine nucleare, portavioane, portelicoptere( Mistral) ,nave militare la greu. Radarele cele mai bune tot Franta cu Thales, rachete tot ei ,cel mai bun sistem de management a luptei SETIS tot ei. Sa isi vada de lalele….

  • Cum a spus ministrul Les, e bataie pe banii pentru corvete, dar asta e in secundar. Principalul e sa livrezi corvetele unei tari NATO, din Europa !!!. Din cate informatii am, niciunul din competitori nu a livrat unei tari NATO, doar la arabi sau asiatici….

    • Mai exact, miza este construirea de corvete pentru tari din Europa de Est. N-au nevoie tarile vestice de modelele de corvete cu care s-a ofertat pentru programul romanesc. Occidentalii isi permit nave mai mari, mai puternice, mai scumpe. Si, in general, pentru misiunile din apropierea litoralului vesticii folosesc OPV-uri.

  • Detest comentariile politice pe site-uri cu teme militare.Voi sunteti un pic mai moderati,dar ceilalti de la Romil. spui ca sunt agentie de propaganda pentru partidele de dreapta.
    Eu vreau sa vad programul de achizitii militare pe care il vor pune pe masa liberalii.
    De bine de rau dupa PSD ne-am ales cu F-16,baterii Patriot,transportoare Piranha si HIMARS.
    Acuma in legatura cu declaratia lui Les,mie mi se pare chiar foarte oportuna,dupa ce au pierdut pentru a doua oara licitatia,Damen putea sa nu puna bete-n roate inzestrarii marinei romane cu corvete multifunctionale.

  • cum, ma, sa aduci marfa din asia pentru Europa si sa o descarci la Constanta? :))))) Dar in Trieste ce-ai esti prost sa nu o descarci? sau te dau banii afara? sau la salonic? sau, sau, sau, sau…

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: