CF-105 Arrow

CF-105 Arrow

Cu mare surprindere am văzut un fel de trezire la realitate a canadienilor. Cel puţin, a unuia. Parcă acum, la început de 2013, încep şi ei să înţeleagă ce ţeapă şi-au luat. Pardon, ce ţepe!

Pe această linie curge articolul lui G. N. Hamilton, care ne este prezentat ca fiind un cititor al Defense Watch, retired physic prof (as well as ex-RCAF), autor şi trimiţător de articol cu argumente pentru o soluţie de avion de luptă multirol made in Canada.

M-a făcut să zâmbesc, descoperirea articolului şi n-a fost din sadismul bucuriei că a murit şi capra vecinului. Nu.

Mi-am amintit de Bomarc, dintr-un număr vechi-vechi al revistei Modelism. Ce vremuri! N-aveam internet, doar câteva reviste, luate in mare parte la schimb cu cei mai mari. Aşa mergea pe atunci, căci până şi pentru un exemplar din Modelism trebuia să ştii pe cineva, ca să ţi se dea “pe sub tejghea”.

Săru’mâna în gând pentru tanti Aurelia de la chioşcul din colţul Halei, care ani de zile – după ce au remarcat ai mei că aveam un fel de fixaţie cu revista aia de apărea de patru ori pe an – a avut grijă să dea o mână de ajutor pentru fericirea unui puşti care avea în cap avioane, nave, tancuri… ca şi acum.

CF-18 Hornet

CF-18 Hornet

Şi Hornetul a fost în Modelism, dar după… când deja era democraţie şi se numea Modelism Internaţional.

So, canadiezul a deschis ochii şi a spus că în afara cumpărării de F-18 Hornet, dacă trage linie în 2012 iese o mare ţeapă, eventual o ţeapă mare: sistemul SAGE/Bomarc, 200 de F-104 Starfighters, 66 F-101 Voodoo, 138 F-5 Freedom Fighters, plus anularea programelor avionului CF-105 Arrow şi a sistemului de rachete Sparrow/Astra.

Jeap, totalul este de 11 100 000 000. Dolari, un’şpe miliarde şi o sută de milioane de bucăţi.

Cu excepţia avioanelor multirol CF-18, toate celelalte programe de sisteme de armament au fost “fiscal fiascos in one way or another”.

Eh, au pierdut pariul cu armamentul, cum ni l-a pierdut şi nouă Petre Roman pe cel cu agricultura.

Bomarc SAM

Bomarc SAM

SAGE/Bomarc a fost un sistem sol-aer total inefectiv şi USAF a anulat procurarea de rachete Bomarc la scurt timp după ce le-a cumpărat Canada din SUA.

USAF a spus că sistemul era depăşit şi foarte costisitor.

Purchase Price 1960 Dollars $271,000,000                          2012 Dollars   $2,153,419,338

F-104 Starfighter Canada Canadair

F-104 Starfighter

Cele 200 de interceptoare supersonice pentru altitudine mare tip F-104 Starfighter au fost re… alocate rolului neintenţionat de atac la sol cu armament nuclear/recunoaştere foto.

110 din cele 200 au fost pierdute datorită accidentelor, iar F-104 a primit porecla de “the Widow Maker”.

Purchase Price 1960 Dollars $420,000,000                          2012 Dollars   $3,223,885,714

F-101 Voodoo

F-101 Voodoo

F-101 Voodoo, 132 de bucăţi împărţite în două tranşe egale, care trebuiau să fie un înlocuitor bun al lui Avro Arrow, respins de către RCAF ca şi înlocuitor al CF-100.

Purchase Price 1961 Dollars $122,000,000                          2012 Dollars   $923,892,080

Canadair CF-5A Freedom Fighter

Canadair CF-5A Freedom Fighter

 F-5… RCAF a cumpărat în total 138 de bucăţi. F-5 Freedom Fighter a fost un avion incapabil de a juca rolul avionului de vânătoare în cazul unui conflict între NATO şi OTV dat fiind raza scurtă şi încărcătura ofensivă uşoară.

Purchase Price 1968 Dollars $252,391,275                         2012 Dollars   $1,680,166,484

Acestor socoteli se adaugă şi următoarele:

Cancellation Charges CF-105 Arrow [5]                      2012 Dollars $2,908,308,169

Cancellation Charges Sparrow & Astra System     2012 Dollars $309,901,690                                    

 

                                                Total Expenditure 2012 Dollars        $11,199,574,111

The projected cost of 100 CF-105 Arrows including all development cost and supply of weapons and spares in 1958 Dollars. $781,000,000,      in   2012 Dollars        $6,198,033,802

Mda.

Tristă-i viaţa şi pustie…

G. N. Hamilton se întreabă pe la final, cu ce s-au ales în urma cheltuielii grăsuţe şi îşi răspunde sincer:

The answer is a second rate, third world Air Force.

 Staţi, că încă n-a cântat tanti aia grasa!

What did we loose? A workforce of 25,000 – 30,000 skilled engineers and technicians, as well as a world class aircraft industry that has taken us 40 years to recover. For the 11.1 billion in wasted 2012 dollars we could have saved our world class aircraft industry, a 1958 workforce of 25,000 – 30,000 and produced the most advanced fighting aircraft in the world. The debate continues.

 Aproape că mi-e drag de canadiez. Aşa cum îmi e drag de fiecare dintre cei care îşi pun problema.

Ia priviţi:

Now, 40 years later our aircraft industry is again world class. So why not build our own? It’s time for the Canadian Government to bolster aeronautical experts from Bombardier Aerospace, Bristol Aerospace,  Rolls-Royce Canada and numerous other Canadian aerospace companies to come up with a Canadian designed and built fighter replacement for the F-18 Hornet.  There is time.  If Sweden can do it, we can too.

 Da vărule, aşa e. Dacă Suedia poate, puteţi şi voi. Numai că voi aţi frecat menta la umbra NORAD-ului, în general, iar suedejii au stat cu frica în sân, că poate pune boleşvicul bombardeaua pe ei şi le strică şenila lui Ivan florile de gheaţă de pe geamuri.

Experienţa aia suedeză e greu de recuperat. În rest, toţi colorăm frumos.

As an alternative, we could build the proven Swedish the JAS39 Gripen under license for a costs of $60 million per plane vs. the unproven F-35, at projected of cost $138 million per plane. Saab has offered to allow Bombardier to build the Gripen jets, which would provide jobs and boost the Canadian economy.  Not only are the initial procurement cost of the Gripen low, it is the least expensive modern fighter to operate at approximately $4,700 per flight hour vs. the F-35 cost of $21,000 per flight hour. (Kyle Meema article, Ottawa Citizen, Jan. 7, 2013)

Vax, CD-ul ăsta îl ştim şi noi…

Sursa: Ottawa Citizen

 

– Iulian Iamandi –