Armata Romana Fortele Navale

BSDA 2014 – IAR-330 Puma Naval

Iata ca s-a incheiat si cea de-a 5a editie de BSDA sau pe romaneste Marea Neagra Aparare si Aerospatiale, MNAA.

In acest prim episod va voi prezenta fotografic elicopterul Puma Naval.

La eveniment a fost expus cel de-al 3lea elicopter intrat in dotarea Fortelor Navale si anume elicopterul 142. De la prima vedere mi-au sarit in ochi cateva lucruri cum ar fi ca nu are instalate inca lansatoarele de capcane termice, in cabina are un singur CDU (Control Display Unit) fata de doua cate are Puma SOCAT.

 

Cabina IAR-330 Puma Naval

Cabina IAR-330 Puma Naval

Cabina IAR-330 Puma Naval

Cabina IAR-330 Puma Naval

Cabina IAR-330 Puma Naval

Cabina IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

M-a impresionat ‘masina de cusut’ capabila de a face 3000 de gauri pe minut care poate fi vazuta mai jos. Are o magazie de 3000 de cartuse, sursa independenta de curent electric, nu are recul si este o placere sa imprastii democratie cu ea. In spatele masinii de cusut se vad cei 6 sono-buoys.

Masina de cusut

Masina de cusut

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

IAR-330 Puma Naval

 

Elicopterul a plecat in a 3a zi pe la amiaza spre Brasov pentru a-si continua programul de upgrade. Vor fi instalati lateral doi piloni de acrosaj pentru doua torpile. Pilonii vor fi montati in locul treptei de acces in cabina. In momentul de fata cei insarcinati cu ‘torpilarea’ sint la pregatire in Franta.

 

– Bogdan Movileanu –

46 Comments

  • CDU? E CIU (Cockpit Integrated Unit). 😉
    Și Puma M are tot una singură, SOCAT-ul e singurul care are două.

  • Bun, deci asa-i zice. Am folosit, defapt, am imprumutat “CDU” din aviatia civila. Nu i-am stiut exact denumirea si nu prea aveam de unde sa aflu. Din pacate nu am avut pe cine sa intreb despre asta inainte sa dau drumul la articol. Orice fel de corectare si completare este bine venita.

    • Are lansatoare de capcane termice pe carenajele ateriyoarelor principale. Erau acoperite cu capace.

      Inițial au fost tot două CIU. Apoi au apărut noi echipamente și unul a fost mutat pe consola tactică. Cea din cargo, stg. spate.

  • Stiti ce nu vad in nicio poza de la Puma Naval? Sistemul de bruiaj montat pe SOCAT impotriva rachetelor cu ghidaj IR. Sper ca l-au inlocuit cu ceva mai bun sau o sa il monteze altfel este posibil ca sa aiba probleme in mediul de lupta naval si ar fi pacat. Chiar si intro misiune antipiraterie s-ar putea sa ai surprize…

  • @ Bogdan – mie imi place scula scuipatoare de 3000 de focuri pe minut dar intrebarea tot ramane ce te faci daca si asupra ta se trage cu 14.5 mm sau 12.7 mm ca tu nu ai blindaj pe cand un MLI da.

    • In timp ce spui “Tatal nostru” si “Crezul” faci tot posibilul sa te indepartezi de locul de unde se trage asupra ta. Nu vad altceva ce sa faci intr-o Puma.

    • Aici nu calibrul este important ci cadența. Nu pot să vă invit la o tragere dar găsiți pe youtube câteva imagini sugestive. Tastați Dillon Aero.

    • nu cred sa fie misiunea tipica ,chiar de conjuctura angajarea mijloacelor blindate adverse
      in schimb sa tragi din aer ,pe usa laterala cu ce aveam montat pana acum ,la cadenta lor de fooc rezulta putin inefectiv
      dispersarea e mare
      antipersonal si mijloace mobile usoare ,masini teren ,etc,e ideala chestia asta
      daca se trage cu 14,5 sau 12,7??
      daca esti in alt tip de elicopter navalizat ce faci?
      acelasi lucru ca si in puma

      • @ Nico – dupa parerea mea ar trebui sa mai adaugam ceva elemente de blindj macar pana la 7.62, aici vroiam sa ajung.
        Kevlar-ul in zona trragatorului ca sa nu isi ia un glont prin podea nu cred ca are un mare impact asupra masei maxime a Puma, de-asemenea scaunele pilotilor ar trebui blindate.

  • Am înţeles bine, trei elicoptere navale mari şi late? De fapt, ce mă întreb? Doar n-o să avem elicoptere mai multe decât nave! Mă rog, pentru speriat “branconierii” de calcan turci, cred că e suficient …

      • Am crezut că sunt îmbarcate! Altfel, cu raza de acţiune de 550km şi zona litorală a României lată de cca 170km, dacă pleacă după un submarin (sinucigaş la mai puţin de 200m) riscă să nu mai vină acasă. Dar poate mă înşel …

        • 580 km este raza de actiune nu distanta maxima de zbor, daca patrulezi de la tarm doar nu esti nebun ca sa te duci mai departe decat poti intoarce acasa. Mai exista si rezervoare suplimentare pentru misiuni mai lungi.

          • marius asta e veche, de la L (si asta avea aripile pliabile, habar nu aveam)
            http://www.iar.ro/TECHDAT.pdf
            e “range” nu combat radius
            si asta inseamna cum scriu ei, doar doi piloti, motoarele noi, si echipamentul cum a iesit din fabrica, fara ce mai agatza si mai incarca ei sa isi faca misiunea

        • Sunt patru livrate și operaționale/(bile). Încă unu sau două, parcă, aproape gata la Brașov. Două sunt trimise la fabrică pentru modificări și modernizări. Din ce îmi dau seama se vor mai comanda și construi (poate reconstrui) câteva. Forțele navale vor avea nevoie de ceva mai mult de patru, iar la aviație s-a redus numărul prea tare.

          • Nu cred ca mai sunt elicoptere “noi”
            uite ce zic chiar ei
            Dinamica ofertei de produse este o consecinţă a următoarelor acţiuni:
            – sistarea, în ultimii ani, a fabricaţiei elicopterului uşor mono-motor IAR 316B Alouette III (motiv principal – atingerea limitei de viaţă) şi a elicopterului IAR 330 PUMA, în principal ca urmare a faptului că a fost sistată fabricaţia motoarelor noi TURMO IVCA şi a ansamblelor mecanice (TURBOMECA şi EUROCOPTER Franţa nemaisusţinând importul de completare necesar producătorului intern).

            in 2013 iarasi zic ca nu a fost nimic la RK (hai sa zici ca e o “reconstruire”)
            1.1.2.3. Ponderea fiecărui produs din totalul vânzărilor
            mii lei – fără TVA
            Vânzări în funcţie de tipul de produse anul 2009 anul 2010 anul 2011 anul 2012 anul 2013
            Modernizare elicoptere IAR 330 PUMA+RK 42,69% 20,09% 63,77% 39,08% –

            doar revizii, piese de schimb etc, si din alea jumate pe la tari de afara care mai opereaza puma
            ma rog poate ca sunt in stare sa fabrice 330SM “nou”, daca cineva le-o cere

          • 3 cu nr de bord 140, 141, 142, asta ultimul pozat de voi la bsda

            care mai e ? doar daca numaram ca steagurile lui pristanda poate mai gasim cateva

        • Din cate stiu initial au fost cumparate 3 elicoptere IAR-330 N, la inceputul lui 2013 a aparut stirea despre un al patrulea Puma Naval comandat de MApN, prin 2002 se vorbea ca necesarul de elicoptere navale ar fi de 8.

          Acum, au aparut detalii despre al patrulea elicopter, poze sau alte referinte??Se lucreaza la el la IAR-Ghimbav??Sau macar exista?

  • Mai multe. Mai mari – Cougar in varianta Naval. Cu rachete neaparat si sonar ambarcat!

    Puma Naval ramane elicopterul meu favorit ce zboara sub cocarde tricolore.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: