Selex ES, parte a companiei Finmeccanica, a lansat zilele trecute BriteCloud Expendabla Active Decoy (EAD) in Churchill War Rooms, Londra.
BriteCloud este rezultatul unui concept nou de proiectare si tehnologii aplicate in contramasurile fata de rachetele cu ghidare radar si a radarelor de control al tirului.
Cu aceleasi dimensiuni ca ale unui “flare” clasic, dispersat din cartuse standard “flare” de 55 milimetri, alimentat de baterii, BriteCloud atrage amenintarile la distanta de platforma gazda, generand distante mari de ratare a tintei.
Selex ES a anuntat Saab ca fiind primul partener care va oferi sistemul BriteCloud clientilor, ca si dotare suplimentara pentru toate versiunile avionului multirol Gripen, atat cele existente cat si viitoare.
“Having assessed its capability, BriteCloud will increase the survivability of Gripen, further enhancing the fighter’s attractiveness to customers.” said Pete Forrest, VP marketing and sales for electronic warfare at Selex ES, adding; “We’re working with Saab towards flight tests of the BriteCloud on Gripen which are expected to take place in 2014.”
BriteCloud este succesorul tehnologic al generatiilor predecesoare de tinte false pentru frecvente radar, cum ar fi TRD (Towed Radar Decoys).
Cand un pilot lanseaza un BriteCloud, dispozitivul cauta amenintarile si contracareaza amenintarea prioritara cu ajutorul avansatei tehnologii DRFM.
Pulsatiile radar inamice sunt receptionate de catre calculatorul de bord al BriteCloud si folosite pentru a simula o tinta falsa.
Sursa: Selex ES
– Iulian Iamandi –
Parca la un momentdat se zvonea ca si Romania vrea din astea:
http://adevarul.ro/international/in-lume/israelul-testat-succes-prastia-david-1_528ceb95c7b855ff561a2c4c/index.html
doar daca au evreii ceva pe la mana a3-a! altfel nu n eintereseaza
frate Romania nu mai vrea nimic, nici macar sa traiasca nu mai vrea!
sistemul antiracheta israelian e altceva, e bazat pe interceptori bazati la sol. in cazul Brite Cloud e vorba de un sistem “active decoy” – cand avionul este tintit cu o racheta, pilotul poate lansa aceste flares care sa apara ca tinte false si sa pacaleasca rachetele si radarul inamic.
acest echipament reduce mult sansele de succes ale rachetelor inamice si creste probabilitatea de supravietuire a avionului intr-un mediu ostil.
foarte interesant ca Gripen este prima platforma pe care se instaleaza noul sistem. suedezii sunt considerati cei mai rapizi in adoptarea noilor tehnologii, Gripen fiind si prima platforma pentru rachetele Meteor.
Eurofighter are un sistem de achizitie de tehnologii mai rigid, fiind nevoie de aprobarea a 4 guverne si o gramada de integratori implicati.
americanii au un sistem si mai incet de schimbare dat fiind numarul mare de avioane si forte utilizatoare (marines, navy, air force, national guard) implicate, rigiditatea programelor si costurile imense care le implica o schimbare de sistem la un asemenea numar de aparate si categorii de forte.
francezii au si ei un sistem rapid de adoptie de tehnologii, cu exceptia faptului ca e bazat exclusiv pe chestii frantuzesti – pe cand suedezii pot cumpara sisteme si din alte tari vestice putand opta pentru ce li se pare lor mai bun pe piata.
Era de asteptat sa apara ceva nou in domeniul bruiajului. Batranele fashioare din folie de aluminiu nu mai sunt de mult eficiente, iar sistemele de bruiaj clasice sunt vulnerabile la algoritmi “home-on-jam”. Acum, insa, nu-mi dau seama din schita sistemului daca are emitator IR (sau e pur RF). Pare ca da, insa nu e clar.