Aviaţie

Brazilienii selecteaza armament pentru Gripen

JAS 39 Gripen C

JAS 39 Gripen C

Brazilienii s-au hotarat asupra pachetului initial de armament ce va echipa flota de 36 Gripen E/F, aeronave ce vor fi livrate incepand cu 2019.

Avioanele vor fi initial asamblate local din kit-uri livrate de SAAB, urmand ca ulterior procentul de echipamente si subansamble fabricate in Brazilia sa creasca. Embraer va asigura o buna parte din subansamble conform unui contract in valoare de 4.6 miliarde $ semnat intre Ministerul Apararii si Corporatia Suedeza de Credite pentru Export, contract aprobat de Senatul Braziliei pe data de 5 August.

Revenind la armament, lista cuprinde IRIS-T si A-Darter (aflata inca in dezvoltare de un concern format din sud-africanii de la Denel si doua firme locale: Avibras si Mectron) ca rachete WVR de noua generatie, respectiv SPICE-250 si SPICE-1000 ca armament ghidat EO/GPS pentru atacul asupra tntelor terestre. In ceea ce priveste solutiile de conducere a focului si recunoastere au fost selectate tot produse de provenienta israeliana: Litening G4 respectiv RecceLite 2.

In acelasi context surse din Ministerul Apararii au lasat sa se inteleaga ca aeronave Gripen C/D ar putea fi inchiriate sau luate in leasing ca solutie interimara pana la operationalizarea celor de noua generatie.

Planurile pentru achizitia a 12 Gripen C/D fusesera anulate in luna Iunie ca masura de reducere a costurilor.

Via:
Jane’s

– Marius Constantin –

21 Comments

  • Nu dati cu parul dar mi se pare un pret prea mare pe care Brazilia il plateste pt 36 de avioane. Ve-ti spune ca acesta ar fii un program pe care l-am fii urmat si noi dar cu un pret mediu de 120 mil USD mi se pare cam scump…..

      • Prietene, tehnologia asta nu poti zice ca e ultimul ragnet. Iar in 2019 cu aceeasi bani, teoretic ti-ai putea cumpara F35A, e drept ca fara asamblare locala….

          • Bre, n-am intrebat LM cat o sa coste in 2019 un F35A. M-am uitat ce e scris pe ici pe colo si zic ca au ca target 100 mil $ cu motor…. (probabil depinde si de cerere).
            Cat despre Gripen mi se pare pretul cam mare avand in vedere ca nu au dezvoltat nimic special in afara de celula. Motorul l-au adaptat, electronica la fel, si tot asa. E o evolutie a Gripenului pana la urma urmei.
            Dar de aici se poate trage concluzia ca offsetul il cam plateste cine cumpara. Ceea ce nu e rau pt o tara ca Romania care nu va sti unde sa investeasca, iar banii pe un asemenea program va fii nevoita sa-i plateasca. Partea mai proasta e ca daca nu ai organisme de control (ideal incoruptibi;e) ale impementarii offsetului e cam degeaba. Ei se fac ca investesc si raman cu banii (cunoasteti – nu?). Alta problema cu offsetul o reprezinta multiplicatorii – stie cineva ceva despre ei in cazul Romaniei?

            • @ Mihai – Brazilia are nu doar offset ci acces total la tenologie, devine partener in program. Brazilia are si avantaj deoarece Embraer are avioane vandute in multe locuri din lume si este unul dintre liderii avioanelor mediu curier – exemplu Lufthansa opereaza o flota destul de mare de Embraer.
              Deci Brazilia are de ce sa bage mai multi bani pentru a obtine mai multe transferuri de tehnologie.
              La noi nici dupa Piranha nici dupa contractul EADS nu s-au luat prea multe la offset.

              • Ma indoiesc ca vor avea acces total la tehnologia Gripenului. Poate acces total la tehnologia pe care Saab o foloseste la Gripen. Si daca e sa discutam cam cat Saab realizeaza din avion si cat altii….
                Nu cred ca GE a transferat tehnologie catre Volvo Aero asa ca nici Volvo nu are ce transfera Embraer/sau partener. De asemenea – nu cred ca in privinta radarului se va transfera tehnologia GaN ph module TR. Tunul de bord consider ca va fi in continuare produs de Mauser, Selex va produce in continuare Skyward-G, Martin Baker cu scaunul lor, samd.
                Ca se va transfera tehnologie de fabricatie a celulei, ca vor programa brazilienii la greu e alta treaba, dar nu cred ca Brazilia era asa straina de asemenea lucruri avand in vedere expertiza lor.
                Asa cum au intelegerea cu sud africanii de la Denel pt fabricare unor componente asa probabil vor avea si cu brazielieni.
                Deci cu tot respectil Marius, Brazilia nu va avea acces total la tehologie…

                  • Nu chiar tot ce aveau 😉
                    Pe langa procesul ala monocrystal pe care toata lumea il considera Holy Grail, mai sunt altele pe care GE nu le impartaseste cu nimeni, dar care fac diferenta intre cate sute de ore la motoare rusesti si mii de ore la cele americane:
                    http://www.industrial-lasers.com/articles/2008/08/laser-shock-procesing-of-aircraft-engine-components.html
                    In Europa nu exista tehnologia dezvoltata asa ca se trimit motoarele peste ocean.
                    Apoi mi-e cam greu sa cred ca GE permite Volvo sa transfere tehnologia existent mai departe la 3rd parties….
                    Si pana la urma ce sa faca brazilienii cu toata tehnologia aia dupa terminarea programului Gripen? ca doar nu s-or apuca sa-i concureze pe GE, PW, RR sau CFM.

                    Deci putem spune ca sunt transferate toate planurile, si vor avea acces la soft. Dar nu poti zice ca ai acces total la un avion la care o gramada de firme participa.

                    • @ Mihai – documenteaza-te cu privire la RM 12 si vei vea surpriza sa constati ca Volvo l-a mai optimizat si apoi modifiarile motorului sub licenta au fost aplicate si la GE 404. Daca nu se facea de catre GE transferul de tehnologie cam cum crezi ca s-ar fi putut ca sa se realizeze un motor mai performant/optimizat decat cel original?
                      Apoi ca sa fii integrator de sistem nu este asa simplu precum pare la prima vedere, toate firmele automotive sunt de fapt integratoare de sisteme, o mica parte din componente se fabrica la ei, restul sunt date de furnizori specializati pe anumite nise.
                      Si Boeing-ul este tot un integrator de sistem asa ca nu este putin.
                      La RM 12 s-a meriatat sa se cumpere licenta deoarece Gripen C/D + A/B au trecut de ordinul a 200 de exemplare.
                      Pentru Gripen E/F nu s-a justifiat dezvoltarea in continuare a RM 12 deoarece in plan sigur erau doar 60 de avioane pentru Suedia, apoi a venit contractul cu Brazilia ( dupa suspendarea pe termen nedeterminat al contractului cu Elvetia)

                    • @ Marius – bre – eu ce zic si matale ce intelegi?
                      nu contest competenta Volvo Aero in ceea ce priveste motoarele, nu sunt ageamii ca vb aia doar ei au modificat JT8u` pt Viggen. Nu am stipulat nicaieri ca nu au optimizat/imbunatatit 404u` (cu toate ca din discutiile mele cu tehnicienii Gripen veniti la MK acum `nspe ani baietii ziceau ca ele sunt cam “invizibile”).

                      Chiar daca au tranferat tehnologia palelor monocristal asta nu inseamna ca au tranferat si LSP-ul. Cu alte cuvinte – motorul tau are o viata mai lunga decat care folosesc pale de alte tehnologii, dar nu asa de lunga ca cele monocristal tratate LSP de catre GE. Adica in loc de 4000 ore ai doar 1000-1500 pana la RK. Daca vrei 4000 – le impachetezi, trimiti la GE si ti le proceseaza ei. Asa face si RR, si Safran si altii.

                      Ce deal a avut GE cu Volvo nu stiu, dar e logic ca ce s-a imbunatatit de catre Volvo a fost cu acordul GE si ei l-au implementat. Vice-versa ma tem ca nu prea….

                      Complet de acord cu faptul ca orice sistem e in mare parte o integrare de subsisteme pe care integratorul principal le cumpara. Deci si prin urmare nu poti zice “acces total la tehnologie” deoarece o mare parte nu iti apartine si nu poti vinde pielea ursului din padure.
                      Asa cum Romania a cumparat licenta Bac 1-11, aceasta s-a restrans la fuselaj, nu si la motoare.
                      Eu asta am pus in discutie – termenul de “acces total”.

                      Cand Volvo a cumparat licenta de 404 era cumva stipulat in contrat ca poate revinde/transfera tehnologia la 3rd parties? Ma indoiesc.

                      Uita-te mai sus/jos in commenturi si vei intelege de ce am comentat postarea ta.
                      “The Gripens will be initially locally assembled but later mostly locally sourced by Embraer through a USD4.6 billion deal between the Ministry of Defence and the Swedish Export Credit Corporation that was approved by the Brazilian Senate on 5 August.”

                  • Mihai GE e oricum motoristul lui Embraer – nu cred ca e nici o problema, pana si la indieni le-au dat GE414 dupa ce au dat chix cu kaveri-ul lor (btw, su30mki cu 2 motoare ge414 in loc de alea rusesti – sunt mai mici, mai puternice, mai putin gurmande, mai putin “fumegoase”, tin de doua ori mai mult intre doua RK – cum ar fi :))

                    Si la cateva avioane, nu esti cioasca sa vrei sa asimilezi tot. Daca esti LM si ai cateva mii de avioane pe logbook atunci da,

                    Daca esti Saab si te chinui sa treci de 100 de aparate cu grippen E/F, atunci iei off the shelf de la cine are sa iti dea scaun, radar etc si le integrezi nu ti le faci tu singur – nici saab nu cred ca are toata tehnologia, doar atata ca are acord cu selex par exampli sau cu ge

                    • F414 e mai puternic decat RD33 (de pe MiG-29). Al31 de pe Su-27/30 e deja in clasa de 12 tone forta… nu prea pot fi comparate

                    • Problema nu e de dat motoarele, toata lumea stie ca GE le trateaza pt o durata mai mare, ideea e ca nimeni nu a reusit sa reproduca rezultatele. Fiecare incearca dar nu le iese precum la GE. Nu degeaba toate motoarele de pe avioanele americane de la B1 au ca cerinta sa fie “tratate”.
                      Su30 cu F414 nu prea vad asa cum nici F14 nu a primit Al31…

                      “Si la cateva avioane, nu esti cioasca sa vrei sa asimilezi tot. ” – de acord, dar nu poti induce in eroare opinia publica ca in urma unui asemenea contract avioanele vor fi realizate in Brazilia. Deja unora de la noi le zboara gandurile – cumperi ca astia 36 si dupa aia faci cate vrei – ca de – totul se fabrica la tine in tara – cine sa te opreasca? Componente la fuselaj, asamblare, coding, simulatoare da

            • OGMA Portugalia, unde ne repara F16-le, e subsidiara embraer
              Mai au una in florida care fac biznis jeturi

              La “civile”, au intrat pe piata lui Bombardier CSeries, initial sub 100 de locuri unde boeing parca a zis la un moment dat ca nu va fi cerere si e neeconomica treaba, si au avut parca un acord ca nu vor trece la 3+3 unde incep Boeing 737 si airbus 320- numai ca ei in aranjamentul asta au ajuns cu avioanele “lungi” la 124 de locuri, unde sunt mult mai economice decat cele 3+3 la aceeasi capacitate ca au sectiunea frontala mult mai mica
              Ergo au o gramada de comenzi si peste o mie de avioane “civile” fabricate

      • Din cate stiu eu Chilienii au AMRAAM pe F-urile lor. Altii nu stiu sa aiba prin zona. Poate Peruanii R-27 pe MiG-29. Nu stiu Argentinienii ce armament AA vor primi odata cu Kfir block 60.

        • Pentru o tara care se vrea putere regionala…ar cam trebui sa aiba in vedere si rachetele BVR. Din cate stiu au Derby deja pe F 5 -uri asa ca poate o sa le transplanteze pe Gripen E/F pana una alta.
          Totusi fara Meteor sau AMRAAM nu prea ii vad bine intr-un ipotetic conflict cu Venezuela sau Chile.

    • Faptul ca nu echipeaza Gripen cu rachete BVR nu inseamna ca arunca banii aiurea. Poate ca nu au buget pentru asa ceva momentan si or sa le achizitioneze mai incolo. Sa nu uitam ca nici noi cand am modernizat 21-le nu am inclus Derby pe lista de armament.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: