Experți în avionică militară de la Boeing Co. vor converti 18 avioane retrase tip Lockheed Martin F-16 aparținând U.S. Air Force în drone-țintă sofisticate pilotabile sau fără pilot la bord, în cadrul unui contract în valoare de 24,7 milioane de dolari.

QF-16

QF-16

Oficiali aparținând Air Force Life Cycle Management Center de la Eglin Air Force Base, Florida, oferă o modificare de contract pentru Boeing Defense, Space & Security în St. Louis pentru conversia a 30 avioane F-16 în ținte aeriene la scară reală (FSAT).

Boeing a câștigat un contract în valoare de 28,5 milioane de dolari în luna Martie a anului 2015 pentru conversia a 25 avioane retrase tip F-16 în drone-țintă QF-16, însă zilele trecute a fost activată o opțiune a contractului. Tranzacția implică Lot 5A de producție în programul QF-16 FSAT.

Forțele Aeriene utilizează  de câteva decenii avioane de luptă reactive convertite în drone, începând cu anii ’60, când au fost convertite 24 avioane Lockheed F-104 Starfighter în drone-țintă.

Și alte avioane americane de luptă au fost convertite în drone-țintă, cum ar fi F-100, F-102, F-106 și F-4.

Experții Forțelor Aeriene utilizează avioanele de luptă convertite în drone-țintă în cadrul testărilor cu rachete sofisticate și sisteme de război electronic.

Deși unele dintre aceste avioane de luptă convertite în rolul de drone-țintă sunt distruse în cadrul testelor, deseori dronele folosesc senzorii de bord pentru calcularea punctului de explozie a rachetei pentru a înregistra “victoria” fără distrugerea avionului țintit.

Aceste avioane vor înlocui în flota Forțelor Aeriene  dronele-țintă QF-4, care la rândul lor sunt convertite din avioanele de luptă tip McDonell Douglas F-4 Phantom, avioane retrase din serviciul activ în anii ’80.

Noile QF-16 aduc un nivel superior de sofisticare a capabilităților dronelor-țintă americane, avioanele F-16 fiind de generația a patra iar cele de tipul F-4 fiind clasificate în generația a treia.

Boeing a demarat convertirea avioanelor F-16 în drone QF-16 în anul 2010. Experții companiei demontează de pe avioanele F-16 retrase componente care nu mai sunt necesare în noul rol, componente precum radarele APG-66/68 și tunul de 20 de milimetri. De asemenea, în urma modificărilor aduse avioanele QF-16 pot fi pilotate sau nepilotate.

Boeing instalează și un sistem de siguranță care permite terminarea zborului dacă drona iese de sub control.

Șefii Air Force urmăresc achiziția unui total de 120 de QF-16 până în 2019, opțional putându-se ajunge până la 210 QF-16 în anul 2022.

Sursa: Military Aerospace

Iulian Iamandi