Aviaţie

Avionul chinez J-20 superior F-22 in misiunile de atac la sol

J-20... raptorul (?) Chinei

J-20… raptorul (?) Chinei

Analizand imaginile recente cu prototipul inmatriculat “2011” al avionului stealth chinez de generatia a cincia J-20, jurnalistii de la Beijing Sina Military Network concluzioneaza ca acesta ar avea capabilitati de atac la sol superioare americanului F-22.

Mai exact, specialistii de la Sina Military Network afirma ca sistemul de tintire electro-opticde sub botul lui J-20 indica faptul ca avionul a fost proiectat in principal pentru misiuni de atac la sol, iar capabilitatea stealth fac din acesta un bombardier perfect.

Cele mai multe din misiunile executate cu avioanele americane F-16 Falcon sau F-15E Strike Eagle in Afganistan si Irak au fost asupra tintelor aflate pe sol. F-22 a fost de asemenea proiectat cu capabilitati de atac la sol, cu JDAM si bombe cu diametru mic, insa avionul poate fi detectat de inamic in faza in care radarul de bord emite radiatii electromagnetice pentru a urmari tintele de pe sol.

Dupa ce toti cei treizeci si cinci de sateliti ai fazei a doua a retelei chineze de navigatie Beidou vor fi plasati in orbita, J-20 va fi capabil sa execute atacuri de precizie impotriva tintelor de pe sol la fel ca si F-22, chinezii dezvoltand propriul JDAM si bombe cu diametru mic pentru avioanele stealth proprii.

J-20 poate fi inarmat cu pana la 24 bombe cu diametru mic, comparativ cu opt cate poate cara F-22, iar sistemul de tintire electro-optic va imbunatati capabilitatile de atac la sol ale avioanelor chineze.

Sursa: Want China TImes

 

– Iulian Iamandi –

 

18 Comments

  • O intrebare. Daca F-22 foloseste un radar pentru a urmari tinte la sol de la distante de 24 mile(cam atat le-a iesit la teste cu JDAM) “sistemul electrono-optic” de pe J-20 pe ce principiu functioneaza? El cu urmareste tintele si le incadreaza?

  • Sun Tzu zicea sa pozezi ca esti tare cand esti slab si sa postezi ca esti slab cand esti tare.Asta fac acum rusii, chinezii si americanii.Fiecare pozeaza in ce vrea.

  • Eu zic sa mai asteptam un pic ca sa il vedem si zburand si apoi o sa ne pronuntam de ce poate si ce nu. Daca vrei mie imi pare un Typhoon/Rafale stealthizat pana la ce nivel nu stiu. Cred ca Su T 50 PAK FA va fi superior lui J 20 si asta din cauza motarelor in primul rand, aici China are deficiente majore.
    Al doilea punct este legat de asigurarea calitatii produselor electronice unde in China de multe ori este valabila povestea Țmerge si asaȚ si asa.
    In al treilea rand cam greu sa surprinzi vecinii supertehnologizati dotati cu sateliti militari si avioane la fel de bune daca nu un pic mai bune cu toata flota la sol.
    In al 4-lea rand tactica Chinei cred ca este mai slaba decat tactica USAF si USN si de aici rasfrangerea si spre aliatii USA din Pacific.
    In ceea ce priveste Rusia si ea se pregateste ca in cazul tradarii partii chineze sa se descurce singura.
    China trebuie sa se extinda undeva si eu cred ca o sa fie Africa, aici au si resurse si tari cu aparare aniaeriana si aviatie insignifianta.

    • adica niste nenici se apuca de trasat linii pe poze si scot o “analiza” din palarie si jbang, fac o afirmatie ca sa contina “F-22” ca sa atraga atentia si noi ne repezim sa comentam, frumos. De-acum daca tot n-am putut sa ma abtin si-am scris, mie J-20 mi s-a parut dintotdeauna ca are fatza de “striker” si nu de “fighter”.

      • apai la ce forma “balistica” are, numa fighter nu e. are genul de aerodinamica cu care zbori foarte repede intr-o singura directie. e clar o clona de Mig 1.44, nici nu cred ca e mai manevrabil decat un F16 la cate e de mare hardughia. si probabil ca motoarele nici nu sunt vectorizate.

      • acuma problema se pune totusi, ce se fac rusii daca mizeria asta de J20 e intr-adevar stealth si fabrica cateva sute de bucati. chinezii ar fi instare, si nu stiu cate SU27/30/35 le-ar trebui rusilor la asa o saturatie. Plus ca si chinezii mai au clonele alea de SU27.

  • Am auzit des problema cu saturatia si cred ca este un falsa. In primul rand clonele de Su27 cu variantele lui sunt la alt nivel tehnologic decat Mig-21 si in mod sigur costurile de productie si exploatare sunt mai mari. J-20 chiar daca este inferior sub unele aspecte lui F-22, F-35 si cine stie T-50 reperezinta un salt tehnologic fata de ce faceau chinezii pana acum. Un astfel de proiect inglobeaza solutii tehnologice revolutionare (un pic pretentios spus dar merge la limita) care sub nici o forma nu sunt ieftine ca sa-ti permita sa fabrici astfel de avioane la un numar atat de mare incat s avb de saturarea defensivei adverse. Sa ne gandim ca toata lumea vorbeste de un numar de avione din gen. Mig21 care satureaza adversarul, clone de Su care sturaza prin numar si acum J-20 care..ghici..ar putea fi produs intr-un numar coplesitor. Daca ar gandi chunezii astfel pana la urma singura tinta saturata ar fi economia lor care nu este un sac fara fund oricat de mare ar fi boom-ul lor economic.

  • Tocmai pentru asta au creat americanii F 35, sa acopere deficitul pe aceast palier. In vecii venicolr nu vor reusi chinezii sa faca un avion mai buna ca americanii. In timp ce asiaticii lucreaza la avionul de generatia a aV-a, SUA lucreaza la drone si avione de generatia IV. Shalom! 🙂

    • @ Cezar nu prea cred ca generatiile de avioane se schimba asa usor, gandeste-te ca nici nu au aparut requirements pentru generatia a 6-a. Unii chiar contesta apartenenta la generatia a 5-a a F 35 din cauza lipsei supercroazierei si a supermanevrabilitatii – pe care detractorii F 35 o contesta.
      Ramane de vazut cand China va fi capabila de un avion de paritate cu cele americane.

      • De fapt citisem undeva de posibilele cerinte ale gen VI. Daca imi amintesc bine era vorba sa fie cel putin la fel de stealth ca F-22 (daca nu si mai stealth), sa evolueze cu viteze pana la 3 mach, sa aiba supermanevrabilitate si supercroaziera (si un alt fel de tractiune vectoriala) si posibilitatea de a-si folosi potentialul maxim la orice regim de viteza si altitudine, materiale “inteligente” in constructie care sa schimbe configuratia radar dupa vointa, arme cu energie dirijata integrate (in loc de tun de bord), rachete noi duse in locasuri interne desigur, avionica si mai sofisticata, posibil si sa poata fi adaptat si ca drona, comunicare in retea, posibilitatea de a dirija drone etc.

        Deja unele din astea sunt realizate, F-35 lucreaza “in retea” de ex, iar neoficial se spune ca prototipul YF-23 (ala cu motoare GE parca) atingea 2,8 mach si zbura fara probleme la 30.000 m altitudine in timpul testelor, si era si mai stealth decat F-22

  • Intram prea repede in jocul ziaristilor chinezi. Inainte de toate, trebuie sa ne dam seama ca acestia compara mere cu pere. Pentru ca nu poti compara capacitatile reale ale unui avion aflat in serviciu operativ, cu capacitatile teoretice ale unui avion aflat in stadiu de prototip, care ar putea ajunge oprational peste 10-15 ani…

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: