Aviaţie

Avioanele Yak-130 sunt gata de a fi transportate in Siria

Yak-130

Yak-130

Rusii de la Lenta, citandu-si colegii de breasla de la RIA Novosti, anunta ca avioane din tipul Yak-130 comandate de Siria sunt gata de a fi transportate catre cumparator.

Informatia are ca sursa una dintre declaratiile delegatiei Rusiei la Le Bourget.

Conform publicatiei ruse Kommersant, plata in avans pentru primele sase avioane Yak-130 a fost efectuata luna aceasta.

Sursa: Lenta

Ce impact vor avea sase avioane moderne pentru antrenament avansat si lupta asupra situatiei din Siria? Pai, cu o floare nu se face primavara… insa putem conta pe cresterea nivelului de pregatire al pilotilor sirieni.

Implicarea acestor avioane in lupta impotriva rebelilor, nu ar fi un factor decisiv pentru infrangerea acestora. Cel mai probabil insa, sirienii vor tine departe de actiune avioanele Yak-130 pentru a nu da motiv de blocare a unor viitoare transferuri de tehnica de lupta asupra careia sa se poata pune stampila de armament ofensiv.

In cazul implicarii unei forte multinationale la nivelul actiunilor impotriva Libiei, Yak-urile nu inseamna nimic. Chiar daca au posibilitatea de a utiliza trei tone de arme, aceste avioane nu ar putea sustine lupte aeriene impotriva unor inamici cum ar fi F/A-18 Hornet/Super Hornet, Rafale, Typhoon, Tornado, F-15/E, F-16.

Totusi, livrarea cu succes a sase Yak-130 reprezinta o miscare importanta (mai ales un precedent) pe tabla de sah.

Cel mai probabil insa, israelienii le vor distruge la sol in urma unei campanii de media prin care se va spune ca Yak-130 sunt capabile sa foloseasca armament chimic. 🙂

 

– Iulian Iamandi –

9 Comments

  • Din cite stiu eu avioanele astea de mult trebuiau livrate si nu au nici o legatura cu lumpta impotriva “rebelilor”, Daca sirienii nu au fost instructati in Rusia, banuiesc vor pleca instructori si ingineri rusi in Siria cu ele…, ia ceva timp sa stii sa le folosesti la capacitatea maxima, plus, sa le transformi in avioane de atac la sol mai ia ceva timp….

    • oricum, avionul arata bestial. Ce bine le-ar sta la vreo 20 de bucati in RoAF ca supliment la multirol:) Lor sau fratilor M-346. Interesant de vazut daca vor ajunge in Siria cum se vor integra in tabloul general si ce vor face in lupta.

          • desi iulian spune in articol ca nu vor face mare lucru, daca vor fi folosite corect si vor veni cu tot armamentul modern pe care-l pot cara s-ar putea nu sa schimbe cursul conflictului dar sa se cunoasca unde intervin ele. Ma refer la faptul ca vor beneficia de aparatura moderna de recunoastere si ochire, timp de “loitering” si precizie in actiuni. Un fel de mici A-10 sau Su-25 care gratie conteinerelor noi de ochire va putea interveni dinafara razei de actiune a tunurilor de 23mm si a rachetelor Igla care au facut destule victime in randul MiG-urilor su Su-urilor actuale. Are 9 pct de acrosaj si “loitering time” deci flexibilitate marita pt misiuni. Per total s-ar putea sa fie mai adecvate decat supersonicele.
            In ce priveste RoAF, as scoate la pensie sau vinde IAR-99 si le-as inlocui cu Yak-130 (chit ca-s rusesti, nu ar fi o premiera in NATO) sau M-346 cu rol dual de politie aeriana contra aeronavelor cu viteza medie, precum si antrenament avansat si mentinerea abilitatilor de pilotaj in vederea conservarii pretioaselor ore pe supersonice. Costul estimat pe ora de zbor e estimat la 18-20% din cea pe supersonic de gen. 4. N-ar fi mai eficient decat 40 de ore pe supersonic daca s-ar face 15 ore pe supersonic (interceptie rapida/lupta aeriana) si 125 ore pe Yak-130 (atac la sol, acrobatie, mentinerea skill-urilor, patrulare, atac naval, samd). Ar rezulta un onorabil numar de 140 ore/an. Ramane descoperita trecerea de la elice la jet…no problem, pt. 40-60 de piloti de fast-jet-uri cat ar avea Romania, la o cariera medie de 15ani/pilot rezulta o medie de 4-5 piloti noi pe an care s-ar putea f. bine forma in UK/Franta/SUA.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: