Aviaţie

Avioanele Gripen A si B au executat ultimul zbor, in formatie Brad de Craciun

Last Christmas Tree Formation Saab J39 Gripen A B

Last Christmas Tree Formation Saab J39 Gripen A/B

La zi de sărbătoare, de Sfânta Lucia, s-a încheiat o eră pentru escadrila F7 şi Forţele Aeriene Suedeze.

Major Stefan Rexling

Major Stefan Rexling

Atunci, pe 13 Decembrie adică, a avut loc ultimul zbor al avioanelor JAS 39 Gripen A şi B. Acest ultim zbor a fost executat în tradiţionalul “Chirstmas flight”, în formaţie “Brad de Crăciun”.

Începând cu 1996, Flotila F7 – care a fost prima dotată cu JAS 39 Gripen – a zburat în “Brad de Crăciun”.

Ultimul zbor cu versiunile A şi B nu reprezintă mai mult decât un ultim zbor. Avioanele Gripen în versiunile C şi D sunt operate în cadrul Flotilei 7 încă din anul 2010, an din care în cadrul acestei unităţi a demarat pregătirea piloţilor străini pe mai noile C/D-uri.

“Zborul de Crăciun” a fost implementat ca tradiţie şi este executat desigur, dacă vremea o permite.

The gang who finished working with the Gripen in the A and B version

The gang who finished working with the Gripen in the A and B version

Pe scurt, este vorba de o formaţie strânsă şi de la sol este percepută ca un brad de Crăciun zburător.

Atunci când “Bradul de Crăciun” trece pe deasupra localităţilor, pe o rută pre-stabilită, avioanele au luminile de aterizare aprinse.

Zborul în această formaţie constituie şi un exerciţiu pentru piloţii care iau parte la misiune.

Anul acesta, “Bradul de Crăciun” a trecut peste şapte localităţi, inclusiv peste oraşul Lidköping din apropierea Flotilei 7.

Sursa: Forsvarsmakten

Acuma, fiecare cu ale lor. Îi admirăm pe alţii, în lipsă de ceva autohton.

Şi nu pentru că noi nu am avea piloţi capabili să facă un zbor în “Brad de Crăciun”! Lipsa de orice şi doar bogăţia în lipsuri, ne privează de bucuria de a admira pe cer aşa ceva şi pe la noi.

Ar fi oare situaţie de faliment dacă s-ar organiza exerciţiu de zbor în formaţii “Brad de Crăciun” de la Borcea, Câmpia Turzii, Bacău şi Boboc, fiecare formaţie pe câte un traiect în urma căruia să bucure sute de mii de români?

Între altele, suedezii consideră că această tradiţie îmbunătăţeşte calităţile de zbor ale piloţilor participanţi. Noi nu ne gândim la aşa ceva?

Ia să vedem două fotografii cu ai noştri, în formaţii mari:

An-26, L-39, IAR-99

An-26, L-39, IAR-99

MiG-21, la ROIAS 2006

MiG-21, la ROIAS 2006

Ei, cum e? V-ar place ca serile acestea să vedeţi pe cer un “Brad de Crăciun” zburător, oferit de SMFA?

5 Comments

  • Mi-ar placea extraordinar de mult… din pacate nu stiu daca mai avem suficiente apte de zbor sa poata realiza un mini-brad de Craciun sau daca le pot porni pe toate cele apte. Asta ca sa nu vorbim de problemele mai presante: combustibil, mentenanta etc.

    As prefera anul acesta imaginea superbelor pasari de otel, decat a saniei Mosului. Si totusi Mos Craciun exista! sa speram ca poate vom avea parte macar de un ultim zbor in formatie largita candva (desi prevad ca zborul de retragere din serviciu al Mig-ului va fii facut de 1 biloc si 2 monolocuri)

  • bre, sa fim seriosi…n-ar putea decola 10 avioane odata de pe o baza aeriana nici daca le-ar lua si pe cele din celula de alarma… 😐

    • Intarzierea luarii unei decizii pentru achizitia de avioane care sa inlocuiasca LanceRele, de la an la an, ar putea duce in viitor la posibilitatea de a ridica numai celula de alarma.

      Si, daca nu putem face “bradul” cu zece, ne multumim si cu 6, in doua triule, iar restul ne imaginam noi… 🙂 Gestul conteaza!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: