Armata Romana Aviaţie Diverse Fortele Aeriene

Avioanele CF-18 vor parasi Romania in Ianuarie

CF-18 Hornet escorteaza un C-27J Spartan al Fortelor Aeriene Romane in timpul unui exercitiu de Politie Aeriana

Detasamentul canadian, Air Task Force Romania, se apropie de finalul dislocarii pe aeroportul Mihail Kogalniceanu. Astfel, cele 4 luni de dislocare in Romania ca parte a Operatiunii Reassurance a NATO, se vor incheia pe data de 31 Decembrie.

Cele 4 CF-18 Hornet din componenta ATF Romania se vor intoarce in Canada in luna Ianuarie , potrivit unui comunicat al Fortelor Armate ale Canadei.

Avioanele Hornet, impreuna cu aproximativ 135 militari canadieni fac parte din 2 Air Expeditionary Wing cu baza la Bagotville si 4 Wing, cu baza la Cold Lake.

Canadienii au executat misiuni de antrenament impreuna cu aeronave ale Fortelor Aeriene Romane – MiG-21 Lancer, F-16 si elicoptere IAR-330 Puma, avioane F-16 portugheze, elicoptere Blackhawk americane precum si mijloace AWACS ale NATO. De asemenea canadienii au efectuat si misiuni de antrenament in colaborare cu nave militare ale Frantei si Romaniei.

La mijlocul acestei luni, in spatiul aerian al Romaniei a avut locu un exercitiu Enhanced Air Policing organizat de catre Comandamentul Aerian Aliat de la Ramstein si SMFA. In cadrul exercitiului Avioane CF-18 Hornet au intarceptat o aeronava de transport C-27J Spartan care, potrivit scenariului, avea dificultati la sistemul de comunicatii radio.

Imagini surprinse in timpul exercitiului puteti urmari mai jos:

La finalul filmului, comandantul ATF Romania, Locotenent Colonelul Mark Hickey, face un scurt bilant al activitatii canadienilor in Romania.

Marius Constantin

12 Comments

    • Complet operationala v-a fi in 2019, dar Miclos zicea ca ar fi sanse sa faca politie aeriana in 2018, am vazut un interviu cu Miclos in care zicea ca au probleme cu pilotii, ar trebuii sa aiba 1,5 piloti/avion, deocamdata lucreaza la asta, in potugalia au fost instruiti doar 9 piloti din care 2 instructori, asa ca pt 12 aparate ar trebuii undeva la 18 piloti. Ceea ce nu cred ca au, zicea ca daca v-a fi nevoie vor lua piloti de Mig21 LanceR, dar oricum din ce stiu dureaza cam 2 ani pana se formeaza un pilot pe F16

      Ce e sigur, ca se intorc englezii cu Typhoon, deci pana in aprilie sigur nu fac politie aeriana ale noastre F16.

      Informatii luate dupa canalele de stiri!

      • Deci in aproximativ 6-7 ani de la semnarea contractului vom avea in final o escadrila operationala de avioane la mana a treia in varsta de peste 36 de ani… Comparativ, cehii aveau una de avioane noi in serviciu NATO QRA la 1 an de la semnarea contractului iar dupa cativa ani faceau ei serviciul QRA pentru NATO in tarile baltice, aducand o contributie pozitiva la alianta.

        Ce inseamna sa iei decizii politice fara legatura cu realitatea tehnica si economica, pe criteriul politrucului roman “sa ne facem noi intrare la X sau la Y, sa-i multumim si pe americani, si pe portughezi, pe Barroso, etc. Intr-adevar, politic parea o treaba desteapta pentru guvernul Ponta, repara relatiile externe dupa suspendarea lui Basescu si ii multumeau pe toti si isi facea intrari – care s-au consumat dupa un an, cand a inceput sa umble cu rusii si turcii – insa tehnic si economic era cea mai proasta solutie.

        Sa speram ca a invatat ceva Romania din aiureala asta de achizitie – daca chiar erau obligati de cineva sa ia neaparat F-16 fara licitatie macar sa fi luat unele noi sau daca nu erau fonduri sa fi inchiriat o flota de A/B de la americani la cheie precum Italia ca solutie interim pana cand erau bani sa ia avioane noi – nu cumperi si apoi te chinui 7 ani sa integrezi cateva avioane vai de mama lor din 1982-83 pe care va fi extrem de greu sa le mentinem apoi operationale pentru ca vom ramane singurii cu asa ceva.

        • Nu, nu au invatat nimic, bani pt avioane noi nu au, cel mai probabil vor cumpara din SUA tot SH, dar problema e ca SUA nu prea mai are Block 15 A/B cu resursa de zbor (asta din ce se vb si pe alte site-uri de profil), asa ca poate vor cumpara Block 30, 40 50/52 C/D ceea ce iar nu se pupa, asta arata cat de incompetenti pot fi cei de la conducerea FARo + parte politica!

          Asa ca daca se vor cumpara cele inca 36 de F16, escadrila completa de 48 v-a complet operationala undeva prin 2030, poate chiar mai tarziu!

          Sper din tot sufletul sa ma insel!

          • Polonia a explorat si ea ideea de a cumpara avioane F-16 vechi de la americani, dar au concluzionat ca e prea scump si are mai mult sens sa ia avioane noi.

            Acum se pregatesc de o competitie.

            La noi deciziile sunt luate de politicieni precum Ponta, Dragnea, Basescu, etc. – iar oamenii de specialitate sunt marginalizati – urmarea e ca rezultatele sunt astea pe care le vedem.

            Pana si pe vremea comunistilor specialistii aveau un cuvant de spus – si nu se poate spune ca au dat chix in achizitii atunci, pare ca lucrurile s-au degradat din unele puncte de vedere.

          • @ Cosmin le-ai cam mixat de nu s-au vazut, o escadrila in majoritatea fortelor aeriene este formata din 12 la unii pana la 16 avioane, nicidecum 48.
            Pentru noi 48 de avioane inseamna 4 escadrile.
            Faptul ca nu exista F 16 MLU sau cu posibilitati de trecere prin OCU+MLU este minciuna daca cauti in USA sunt peste 48 de avioane la prima vedere care pot trece prin acest program.
            Faptul ca urmatoarele escadrile vor fi F 16 C/D

          • faptul ca urmatoarele avioane vor fi F 16 C/D nu face decat sa ma mai bucure putin F 16 C/D -ul are potential sa i se ridice durata de viata a structurii la peste 12000 de ore de zbor.
            Pentru mine ideal ar fii sa se cumpere inca 4-6 F 16 MLU ca sa se asigure ca vom avea o escadrila completa de-a lungul vietii operationale si dupa sa se treaca la altceva – F 16 C/D, Gripen E/F sau alt tip de aparat care o sa zboare in urmatorii 10 ani. Aici intra si FA 50-ul care are potential de a deveni noul F 5 al vestului.

            • Da Marius!

              “Pentru noi 48 de avioane inseamna 4 escadrile.” Ok! Greseala mea ! 4 escadrile ! In mintea probabil era 48 de aparate operationale!

              Dar timpii de operationalizare sunt aceeasi! Prima escadrila v-a fi operationala in 2019, iar dupa vedem in fuctie de cate se cumpara si unde se face modernizarea, dar cred ca restul de 36 vor fi operationale dupa 2030, pana atunci posibil sa mai vedem inca o escadrila operationala undeva in 2025 in sus, Sa avem 24 de aparate operationale, deci 2 escadrile, ca sa fiu clar! Sper!

              Faptul daca mai sunt sau nu A/B nu stiu, era un zvon ca nu ar mai fi cu resursa de zbor, si ca s-ar putea sa cumparam C/D, daca sunt A/B inseamna ca vor cumpara A/B

              Acum eu cred ca nu iese fum fara foc, poate nu mai sunt 36 cate am avea nevoie noi, poate mai sunt doar cateva 12-20 nu stiu zic asa!
              Deci asta vroiam sa subliniez, ca cei din FARo ar fi trebuit inatai sa indentifice toate cele 48 de F16 de acelasi tip, apoi sa faca cumparaturi!

              Legat de ce mi-ar fi placut, mi-ar fi placut orice, nou sa fie si fabricat in Ro sau asamblat macar! Mai mult mi-ar fi placut o combinatie de 32buc Gripen + 16buc CF18 Hornet sau F16 32 buc + F15 16 buc, dar e greu sa se intample!

        • @ Alex3 – nu cred ca F 16 MLU este de vina pentru lentoarea cu care se face operationalizarea escadrilei de F 16 ci banii si mai ales cum se face alocarea bugetului. Ca SAAB Gripen C/D din punct de vedere ingineresc era solutia mai buna este si parerea mea, mai ales la ce preturi s-a platit pachetul cu armament.
          Trebuie insa sa ne uitam si la partea plina a paharului suntem asigurati de 10 ani -15 ca avem cu ce zbura si ca nu am ajuns azi in postura Bulgariei care trage de 2-3 MIG 29 clasice si nu reuseste din vari motive sa mentina pe linia de plutire flota invechita si nemodernizata de MIG 29.

          • Nici eu nu cred ca F-16 MLU e de vina pentru ceva, e doar o masinarie.

            De vina sunt aia care au facut achizitia in halul asta. Se stia de atunci ca va dura cel putin 5 ani livrarea, desi banii au fost dati in avans (chiar e pus termenul in contract asa, nu a intarziat nimeni).

            Asta pentru ca fabricuta aia portugheza care le-a modernizat e doar un atelier, cat un service auto, era dimensionata sa tina in serviciu cateva avioane, flota portugheza, si nici sa vrea, sa vina unii cu geamantane de bani la usa, nu avea capacitatea sa lucreze mai repede…

            Dar asta e trecut, sa speram ca in viitor vor lasa specialistii militari seriosi sa faca achizitii si nu se vor mai baga alde Ponta, Basescu, Dragnea sau cine stie cine peste ei sa le comande ca albul e negru iar negrul e noul roz… Ca acolo se rupe firul, cand se baga politrucii romani in chestii unde nu se pricep.

            Altfel, lipsa de respect pentru specialisti la noi e boala veche – si Ceausescu venea si dadea indicatii pretioase in fabrici, dar parca politrucii actuali il si intrec in prostie, cu rezultatele care se vad.

  • Partea financiara a contractului pentru 12 F 16 , a fost bagata la secret de stat.
    Se stie ca avansul a fost de 100 milioane euro. Cind si cum a fost achitata diferenta de 500 milioane euro , secret.

  • nu cred ca se poate secretiza bugetul – iar guvernul a publicat deja cat a costat achizitia de F-16.

    in plus, in lumea vestica se publica astfel de lucruri pentru ca se respecta dreptul contribuabilului – si americanii publica cat costa fiecare sistem militar.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: