Arsenal

Armureria Resboiu: Animal Planet

Iveco Cameleon Combat

Doamnelor, don’şoarelor şi domnilor, pentru că în curând se vor împlini nişte ani de la naşterea lui Steve Irwin (… şi odihneşte-l Doamne în loc cu verdeaţă…) vom bârfi astăzi despre un animal mic, născut pe însoritele plaiuri ale Macaroniei şi crescut de buna verişoară Lizica a Doua în prostul obicei al ceaiului de la ora 5.

Spunem „animal mic” pentru că nu are prea multe tone, comparat cu dihănii precum Leclerc, ca să răsucesc şurubelniţa în rană maharajahului Iulică, şi pentru că face parte din chestiile less glamour, nefiind suficient de sexy precum Rafale sau Tigre. Doamnelor, don’şoarelor şi domnilor, vom vorbi azi despre un animal de povară, nu cu urechi lungi, doar adaptat principiului „cameleonu’ îşi schimbă culoarea, da’ năravu’ ba”. Deci vorbim despre logistică.

Acu’ ceva ani, un fost ofiţer din Royal Marines, cu diplomă de inginer la purtător, şi-a stors creierii ca să găsească un mijloc de a croi o maşină de cărat adaptată unei „secţiuni” de infanterie (la noi s-ar putea spune „grupă”) de 10-12 persoane, cu armamentul aferent, care, totodată să fie disponibilă şi în alte variante. Inspirat de unul dintre sistemele ce au eficientizat logistica armatei engleze, DROPS (dismountable rack offload and pickup system) ce permitea unui camion echipat cu braţ hidraulic să salte şi să coboare în mod independent, fără a mai apela la macarale şi alte marafeturi, un container ISO, omu’ nostru a găsit soluţia de a aplica o versiune mai mică în dimensiuni pe un camion cu sarcina de 3 tone, clocind astfel o sculă cu o capacitate de încărcare mai mare decât a unui Land Rover şi cu mobilitate superioară unui camion clasic. O sculă taman bună pentru formaţii mici, ce trebuie mişcate pe teren accidentat, cu o viteză mare, fără prea multe mofturi.

Examinând piaţa de vehicule corespunzătoare, echipa de proiectare s-a oprit la modelul Iveco Daily 4×4, sculă la mare modă pe continentul european, Iveco fiind unul dintre giganţii sectorului de vehicule comerciale. Derivat din camionul/duba Iveco Daily, pe care o vedem peste tot şi pe drumurile româneşti, echipat cu un motor turbo-diesel de 3 litri cu o putere de 176 cp, Cameleon şi-a început viaţa ca vehicul utilitar. Cei de la Oviks (compania producătoare) l-au luat în configuraţie şasiu (deci fără nici o suprastructură) şi au început să-l modifice, prin adăugarea sus-amintitului braţ hidraulic, a unei trape cu sistem ring-mount pentru o mitralieră universală de calibrul 7,62 mm, a unor bulbar-uri, protecţii pentru faruri, etc. Dotările opţionale se referă la blindaj, firma fiind capabilă de a aduce maşinile la un nivel de protecţie B4 conform standardelor NATO.

Ăăăăă, da.

Vorbim despre ce este capabil să care ăsta mic în spate, adică despre module. Modulele sunt un fel de bene ce pot fi demontate şi schimbate de pe camionul de bază în cel mult trei minute, schimbând destinaţia acestuia de la camion de transport persoane la ambulanţă, de la vehicul de transport mortiere la cisternă de combustibil, de la dubă de poliţie la punct medical avansat, de la „arici” la basculantă.

1. Module de luptă/patrulare, sau „bade pălărie nouă, tu mi-ai rupt inima-n două

Module de transport, cu o capacitate de 8-12 + 2 persoane, având o putere de foc de 1 (pe cabina camionului) + 2 alte mitraliere universale, modelul preferat fiind FN MAG 58/L7A1 de calibrul 7,62 mm. Mai pot fi montate mitraliere de calibru 12,7mm şi aruncătoare de grenade automate de calibrul 40 mm. Modelul pe care-l vedeţi în imaginea de mai jos este unul updatat, având suplimentar o turelă cu două mitraliere M2HB de 12,7 mm şi containere de muniţie de capacitate mărită. Aceasta este configuraţia „arici”.

2. Module de sprijin, sau „Infanteria Marină + mortiere = LOVE

Această categorie cuprinde 3 module până acum, modulul mortier, capabil de a transporta 6 oameni plus un mortier de calibru 81mm/82mm/120mm şi muniţia aferentă, fiind capabil de o desfăşurare extrem de rapidă a mijloacelor de foc indirect de calibru mare integrate forţelor de infanterie uşoară. Alte module sunt cel de comandament şi de evacuare medicală, ce pot fi debarcate şi utilizate în configuraţie statică. Modulul de evacuare medicală poate fi configurat în funcţie de cerinţele clientului, de la nivel de transport răniţi la nivel de mini-sală de urgenţă.

3. Module de suport logistic, sau „chiar de plouă, chiar de ninge / umezeala nu m-atinge

Modulele sunt în general cu corp închis, fiind disponibile ca atelier mecanic, macara, troliu, etc, cu corp expandabil (din configuraţia normală de 2×3 m se ajunge la 6x3m) şi iluminare electrică, încălzire/aer condiţionat, ce poate fi folosit ca mini-sală de operaţie, dormitor, post de comandă, celulă de operaţii, etc. Alte module sunt cele de cisternă de apă/combustibil, cu o capacitate de 1800 litri şi pompă integrată.

Mai există o versiune pentru forţele specială, convertită din modelul „arici” prin eliminarea plafonului cabinei şi montarea unui parbriz rabatabil, mărind astfel capacitatea de încărcare, facilitând observarea şi asigurând comandantului vehiculului posibilitatea de a folosi o mitralieră în mod lejer.

Dorind Armatei Române să aibă în dotare chestiile astea cât mai curând, vă las să vă spălaţi ochii:

-Sweeper-

 

5 Comments

  • Din ce am vazut MApN isi propunea(si inca isi mai propune cand va avea muchos dineros), sa cumpere 15 autocamionete si 43 autocamioane capacitate mica, astea find prinse in programul de dotare cu platformele de transport multifunctionale, nu de bataie, le dadeau pe la batalioanele de transport auto si atat.

    In afara de Iveco, ce parere aveti in comparatie cu Magna Sprinter, am vazut ca is folosite de catre SMURD.

Leave a Reply to Cristian X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: