Aviaţie

Armata SUA doreste tun de 20 de mm cu orientare 360 de grade pe viitorul elicopter de atac si cercetare

Elicopterul care va înlocui OH-58 Kiowa și o parte dintre elicopterele AH-64 Apache, va trebui să dispună de o echipare care să îi permită penetrarea rețelelor de apărare antiaeriene inamice și să zboare cu o viteză mai mare decât aeronavele echivalente aflate în prezent în serviciul operativ al U.S. Army.

Bell 360 Invictus

Bell 360 Invictus

Oficialii responsabili de modernizarea U.S. Army au solicitat companiilor de aviație propuneri de echipare a viitorului elicopter de cercetare cu sisteme de misiune cum ar fi un nou tun de 20 mm conform si tehnologii avansate care sa permita optiunea de a alege intre zborul cu sa fara echipaj la bord.

Aceasta solicitare de informatii a fost emisa dupa desemarea de catre US Army a ofertelor Bell Textron Inc. (Invictus) si Lockheed Martin Sikorsky (Raider X), la sfarsitul lunii Martie, ca finaliști si câștigatori ai fazei de construcție de prototipuri în cadrul programului FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft).  Aeronavele sunt proiectate în cadrul efortului FVL (Future Vertical Lift) destinat înlocuirii elicopterelor de cercetare OH-58 Kiowa și a unor elicoptere mai vechi tip AH-64 Apache.

Future Vertical Lift este unul dintre cele mai importante programe de modernizare din noua strategie lansată în anul 2017 de către armata americană, program care are ca scop înlocuirea majorității platformelor principale de luptă începând cu anul 2028.

Companiile interesate pot trimite până la jumătatea lunii următoare idei pentru echiparea FARA cu capabilități de navigație cum ar fi soluții vizuale pentru navigare aeriană DTED (Digital Terrain Elevation Data) în medii în care sistemul GPS nu poate fi utilizat.

Oficialii FARA sunt de asemenea interesați de soluții și aplicații software dedicate zborului cu autonomie supravegheată și echipaj opțional, precum și de tehnologii care să ofere piloților sprijin în luarea deciziilor, cum ar fi comenzi vocale pentru unele sisteme.

Sistemele tip head-up și de afișare montate pe cască vor trebui să fie de înaltă definiție, color și compatibile cu dispozitivele de vedere pe timp de noapte.

Elicopterele FARA vor trebui înarmate cu un tun de calibrul 20 de milimetri capabil să fie orientat 360 de grade în azimut și 60 de grade în elevație.

De asemenea, Armata S.U.A. este interesată în particular de soluții care să genereze interferențe aerodinamice minime pentru a reduce rezistența la înaintare având în vedere că aeronavele sunt proiectate să zboare la viteze de 200 de mile pe oră, sau mai mult.

Prototipul original Lockheed Raider a zburat încă din anul 2018 și a depășit viteza de 200 de noduri, conform informațiilor comunicate de către reprezentanții Sikorsky. În prezent, elicopterul este modificat în Raider X, care va fi mai mare cu 20 de procente pentru programul FARA.

Oficialii Bell sustin ca elicopterul 360 Invictus ar trebui sa fie capabil sa zboare la viteze mai mari de 180 noduri sau 200 de mile.

Oficialii US Army vor ca sistemele proiectate pentru FARA să poată fi integrate și pe FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), de asemenea dezvoltat în cadrul FVL cu scopul de a înlocui elicopterele UH-60 Black Hawk.

La mijlocul lunii Martie oficialii responsabili de aviația US Army au selectat Bell Textron Inc. și Sikorsky Aircraft Corp. ca participanți la faza de demonstrații competitive și reducere a riscurlor (Competitive Demonstration and Risk Reduction) a programului FLRAA, fază care ar trebui să dureze până în 2022.

În 2022, US Army plănuiește să selecteze un constructor pentru înlocuitorul lui Black Hawk.

Ca parte a programului Joint Multi Role Technology Demonstrator (JMR-TD) al US Army, Bell Textron a dezvoltat tiltrotorul V-280 Valor iar Sikorsky-Boeing au dezvoltat elicopterul SB-1 Defiant, cu rotoare coaxiale.

Potrivit solicitării de informații, US Army intenționează să organizeze în această vară sau la o dată ce va fi anunțată ulterior o zi în care partenerii industriali să prezinte propunerile pentru programele FARA și FLRAA.

Evenimentul va avea loc în Huntsville, Alabama.

Iulian Iamandi

5 Comments

  • 20 mm nu e totusi modest? Inteleg ca ar fi acelas calibru precum la AH-1, dar oare in timpurile noastre 20 mm sunt destui pentru a distruge tinte slab/mediu blindate?

    • Majoritatea IFV-urilor au 30+ mm adica bataie efectiva mai mare decat un tun de 20 mm.
      Si da, teoretic elicoptere ataca de sus, dar asta nu inseamna ca se intampla de fiecare data.
      Si daca 20 mm ar fi destul, de ce Apache are 30?
      Sa zicem ca la cercercetare ar fi indeajuns. Dar la Apache-urile pe care trebuie sa le inlocuiasca?

      • ifv ca sa doboare elicopter tre sa aiba si radar iar cand e ocupat de lupte terestre nu prea are treaba tunul de pe el cu lupta aeriana ca de aia multi folosesc spaag ,iar cerinta este si in functie de experienta in lupta ,care poate a demonstrat ca tunul de 30 chiar nu e necesar ,iar tunul pe un mijloc aerian de lupta eu stiu ca de cand cu rachetele BVR ,e armament secundar ca doar americanii au operationalizat si f35 chiar daca munitia de la Namo era varza si nu puteau sa folosesca tunurile dar asta ce sa ii faci probabil ca o sa se aleaga praful de imperialistii astia ca nu stie cu ce sa mananca razboiul

        • IFV-urile nu trebuie sa aibe radar ca sa doboare elicoptere. Sistemele optice, chiar si modelele mai vechi, sunt capabile sa incadreze tinte (printre care si elicoptere) si sa execute foc. Evident, nu pentru asta au fost concepute, dar capabilitatea exista. Cat despre SPAAG, ele variaza in calibru de la 20 la 57 mm (76.2 fiind ceva particular), majoritatea grupandu-se intre 23 (sovietic) si 35 mm (vestic). Deci exact calibrele pe care le intalnesti astazi pe APC/IFV-uri.

Leave a Reply to Mihai X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: