Aviaţie

Armata Serbiei nu mai dispune de nici un avion de lupta in stare de zbor

 

 

J-22 Orao pe Batajnica, 2009

J-22 Orao pe Batajnica, 2009

In urma recentelor  inundații din țara vecină și câteodată prietenă, au apărut îndoieli asupra capacității Armatei Sârbe de a-și îndeplini cea de-a treia misiune constituțională respectiv cea de a ajuta populația în cazul unor dezastre naturale, și cum o îndoială nu vine niciodată singură următoarea întrebare a fost legată de capacitatea Armatei Serbiei de a putea îndeplini misiunea sa principală, de apărare a țării.

O sursă apropiată de comandamentul Forțelor Aeriene a comunicat agenției de presă Beta că Aviația Militară Sârbă nu dispune în prezent de nici măcar un singur avion de luptă în stare de zbor, stare determinată de lipsa bateriilor pentru aparatele MiG-21 și MiG-29, baterii ce nu au fost cumpărate din Rusia.

Costul per setul de baterii este de câteva zeci de mii de euro, problema nefind cauzată de lipsa banilor ci de procesul birocratic greoi care prelungește  la nesfârșit termenul de livrare, chiar și escadrilele rusești care folosesc avioanele MiG-29 procurându-şi bateriile de pe piața civilă.

Situația generală a Aviației Sârbe este una foarte gravă, pe lângă lipsa bateriilor se adaugă lipsa pieselor de schimb, a combustibililor sau chiar personaluiu calificat. În plus, la avioane a apărut deja şi problema resursei disponibile.

Pe hârtie, Serbia dispune de de 2 brigăzi de aviație staționate în Batajnica, Kralijevo și Nis, cu mai multe tipuri de avioane și elicoptere.

Aviația de luptă a încetat să mai zboare de luna trecută, moment în care situația nu era deloc mai bună, din parcul total de avioane MiG-21/29 de câteva zeci, erau active numai 3 aparate.

Două aparate MiG-21 au beneficiat de o prelungire a resursei de zbor cu 1-2 ani, durata  extensiei resursei de zbor va expira în cursul acestei luni pentru unul dintre aparate, după care va fi definitiv consemnat la sol, împreună cu restul flotei de MiG-21 a cărei resursă de 30 de ani a expirat anii trecuți.

Din cele 4 avioane MiG-29 care au supraviețuit bombardamentelor NATO din 1999, foarte rar mai mult de 3 aparate au putut fi utilizate simultan, în ciuda faptului că au beneficiat de lucrări de reparații în urmă cu câțiva ani.

In prezent, pentru prima dată de la cel De-al Doilea Război Mondial, Forțele Aeriene Sârbe nu mai execută misiuni de apărare aeriană.

Armata Sârbă mai dispune și de aparate de luptă Soko Orao NJ-22 și SuperGaleb G-4 de producție proprie, însă flota de aparate Orao este în întregime reținută la sol în urma prăbușirii unui aparat în Noiembrie 2013, iar recent un Soko Orao dublă comandă a executat un zbor de test după încheierea unor lucrări de reparații care au durat câțiva ani..

Flota de aparate Super Galeb pentru a mai putea fi utilă într-un viitor în care Forțele Aeriene Sârbe vor dispune de un nou avion de luptă necesită modernizări, care întârzie de mai mulți ani.

Avioanele Utva-75 pe care se execută antrenamentul de bază se află și ele la capătul puterilor, avionul Lasta-95 ce ar urma să le înlocuiască, întârzie să intre în dotare din pricina prăbușirii unui astfel de aparat în 2012 și a lipsei modificărilor care să prevină repetarea altor accidente.

Aviația de transport dispune de 2 avioane An-26 a căror resursă expiră în 2014 pentru un avion și 2015 pentru celălalt, bani pentru prelungirea resursei nefind prevăzuți.

Flota de elicoptere de transport este compusă din numai  2 elicoptere Mi-17 (cu o vârstă de 24 de ani) și 6 Mi-8 (cu o vârstă de 34 de ani).

Sursa: In Serbia

 

–  David Victor –

10 Comments

  • Pentru modernizarea aviatiei sarbe se discuta cumpararea a 6 MiG-29SMT/M2 intr-o prima faza care sa fie folosite in comun cu actualele MiG-29A/UB si a inca 6 MiG-29 intr-un viitor oarecare.

    Criza din Crimeea cred ca a picat exact la tzanc pentru afacerea asta, in contextul in care Serbia incearca sa intre in UE cumpararea de armament din Rusia nu cred ca va fi deloc privita bine de occident(oricum nu era privita bine o situatie in care nu vesticii primeau bani ci rusii 😀 ), acum putand fi folosita ca un pretext pentru fortarea cumpararii unor avioane vestice, cel mai probabil Gripen.

    Si din nou situatia se complica, MiG-29 era poate cea mai la indemana solutie, sunt in general mai ieftine decat avioanele vestice(ca nu sunt la fel de fiabile, ca la fabricarea lor sunt folosite piese prelevate de la alte avioane aflate in conservare, ca sunt din multe puncte de vedere sub performantele aparatelor vestice, alta discutie), 12 Gripen costa cam un miliard dolari, necesita schimbarea intregii infrastructuri, cele 3-4 MiG-29 pe care le mai au este putin probabil sa fie pastrate, iar sarbii nu stiu daca au de unde sa scoata 1 mld dolari.

    Nefiid exclusa situatia in care peste cativa ani Serbia va renunta definitiv la aviatia de lupta.

    • Ca sa exploatezi Grifonul nu este nevoie sa schimbi toata infrastructura.Gripenul poate folosi actualele piste de decolare.Serbia are nevoie de 12 avioane, noi, pentru misiuni de politie aeriana.Suedezii ar putea oferi sarbilor Gripenul NG in conditii financiare reciproc avantajoase.Azi primesti avionul iar plata o incepi peste 5 ani cu intindere pe o perioada de 15 ani.Nu prea cred ca sarbii se vor orienta spre Gripen.Daca nu cumpara avioane de la rusi poate ca vor cumpara aparate Mirage de la francezi.Poate.
      Daca si rusii intampina dificultati birocratice la achizitionarea acumulatorilor pentru avioanele lor MIG29, mai putin fiabile decat cele vestice, atunci nu trebuie sa ne para rau dupa MIG29.Pacat ca nu s-a reusit vanzarea acestui avion atunci cand se putea obtine un pret decent.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: