Aviaţie

Airbus va produce la Ghimbav elicoptere Super Puma Mk 1

super puma

Ministrul Economiei, Constantin Niță și Guillaume Fary, CEO al Airbus, au semnat miercuri un memorandum de înțelegere  cu Airbus Helicopters pentru ca IAR Brașov să ia parte la producția de elicoptere Super Puma Mk1.

Prezent la eveniment, premierul Victor Ponta a amintit că România deţine deja de la compania Airbus 8 elicoptere EC185 pentru SMURD şi s-a arătat convins că ministerele Apărării şi de Interne vor beneficia de pe urma propiectului Super Puma MK1, scrie Mediafax. “În perioada următoare atât armata, Ministerul Apărării Naţionale, cât şi Ministerul de Interne au nevoie să-şi modernizeze fllotele de elicoptere şi sunt convins că un produs fabricat în România cu tehnologia cea mai înaltă la nivel mondial este un obiectiv pentru ministerele de resort”, a spus Ponta.

El a adăugat că la proiect s-a lucrat mult timp şi trebuie să se lucreze în continuare, astfel încât în 2015 să se deschidă linia de producţie pentru Super Puma MK1, iar în 2016 să poată zbura prima aeronavă produsă de acest tip produsă la Ghimbav. Guillaume Faury a susţinut, la rândul său, că noua linie de producţie de la Ghimbav va fi benefică pentru România din punctul de vedere al tehnologiei, know how-ului, locurilor de muncă şi va spori competitivitatea economiei româneşti pe plan internaţional, oferind posibilităţi de export.

Faury a evocat lunga tradiţie a Airbus în România, de la fabricarea sub licenţă în anii ’70 a elicopterelor Puma şi Alouette, până la înfiinţarea Eurocopter în 2012 şi proiectele de modernizare a aeronavelor de tip Puma.

Ministrul Constantin Niţă a declarat, totodată, că Guvernul va oferi sprijinul său acestui proiect, în conformitate cu normele Uniunii Europene, şi şi-a exprimat speranţa că noua linia de producţie va fi inaugurată anul viitor.

Acţionarii IAR Braşov (IARV), companie controlată de stat, au hotărât să pună la dispoziţia Vadstena, firma înregistrată de Airbus Helicopters în România, un teren de 15.000 de metri pătraţi pentru producţia de elicoptere Super Puma în România, precum şi intrarea indirectă în acţionariatul firmei din România a Airbus Helicopter.

sursa: digi24

– David Victor –

22 Comments

  • E bine.Era mai bine daca era prezentat si graficul cu gradul de integrare locala a productiei,ca suprafata locatiei mai putin importa.

    • de parca cineva stie graficul ala pe care-l vrei tu…

      sa nu uitam principalul motiv al transferului productiei in Romania – manopera mai ieftina in partile migaloase, relativ low tech care in franta ridica pretul final.
      nici gand vorba de motoare sau alte subansamble complexe si nici prea mult din strucura.

      in fine – bine macar ca dau or sa aibe niste salariati – poate se angajeaza si baietii de la ARCA :))))))

      • @mihai:
        orice lucru trebuie inceput dintr-un loc. Sunt sigur ca daca se vor descurca la “partile migaloase” in timp vor primi o pondere din ce in ce mai mare din contracte. In orice caz a te lipi la producatorii mari de elicoptere cu productie e o cale mai sigura de a produce aeronave decat a face tot felul de experimente pe cont propriu.

        • @stelian – nu zic ca nu e bine dar cresterea ponderii depunde in buna masura de cat de bun au marketingul cei de la airbus. Se spera atragerea unor noi clienti prin pretul mai scazut al elicopterului asamblat in Romania. Acuma sa vedem daca or si reusi ca daca nu mi-e ca MApNu` comanda 24 si dupa aia se inchide taraba si pleaca lumea acasa…

          • N-ar fi rau deloc sa comande macar 24. Si o modernizare a tuturor Pumelor existente la nivel de motor. Super Puma Mk1 parca este pe Makila 1, nu?

            • Banuiesc ca or sa taie din actualul numar de 36 Pume si vor comanda doar 24 de elicoptere noi (evident la un orizont indepartat).
              Sunt curios daca MAIu` va continua cu Mi-17 sau nu.
              Cat despre aviatia de transport – avem 7 Spartane – capcauni domne` – zici ca mutam Romania !!!

              Motoarele la SuperPuma sunt Makila 1 – acum ramane de vazut daca vor merge pe varianta 1A (care e de o seama cu Puma) – deci poate iese din fabricatie si or fii si ei intelepti sa monteze 1A2.

          • Bre pana la 24 de Super Pume(care costa niste sute de milioane de euro), si Makilizarea restului flotei de Pume cred ca ar fi mult mai indicata o reorganizare a flotei de elicoptere.

            Fortele Navale spuneau ceva de capabilitati SAR+ASW, cred ca s-ar impune transferarea Pumelor de pe MK catre marina si mutarea Pumelor Navale de la Tuzla pe MK sau viceversa, sa mai economiseasca ceva bani.

            Restul de Pume „supravietuitoare” de pe Bacau, Luna, Otopeni, Giarmata cred ca ar trebui comasata intr-o singura escadrila/regiment pe o singura baza aeriana(20 si ceva cate or mai fi), cum au facut fratii bulgari, unguri cu Mi-8-urile lor supravietuitoare ca noi cu astia trebuie sa ne comparam, incerci sa fi mai aproape de unitatile de parasutisti, eventual transferi Pumele direct la Fortele Terestre.

            SOCAT-urile trecute si ele la Fortele Terestre, de 15 ani tot zic de trecerea elicopeterelor de atac la Fortele Terestre si nimic.

          • @mihai.
            Daca nu va merge investitia asta e, pierzi/castigi negustor te numesti. Dar momentan nu mi-as face griji, Airbus Helicopters (fostul Eurocopter) sunt printre cei mai de succes producatori de aeronave pe plan mondial si asta de zeci de ani. Daca s-au descurcat pana acum se vor descurca si de-aici incolo. Sa nu se faca mai nimic in fabrica aia asa cum e din ’89 incoace ar fi mai ok? + ca sa nu confundam “investitiile” volatile a diversi vanzatori de slapi si guma turbo cu investitiile industriale occindentale care in general au fost calculate si serioase, adica nu prea-mi vin in minte exemple de “tunuri”.

            • @stelian – eu nu am zis ca investitia nu e buna samd.- doar ca nu ma astept sa fie vreo activitate prea intense acolo. Linia de favricatie va exista in parallel in Franta pana prin 2017? deci sa zicem ca prin 2020 vom fii unic producator SuperPuma si variant militara numai ca la momentul ala elicopterul o sa aobe o varsta – dar poate ma insel si o sa aibe acelas succes precum Mi-8/17….

            • Stelian deocamdata la IARV care e inca majoritara de stat e investitia, 11 milioane de euro
              Francezii doar delocalizeaza deocamdata asamblarea finala, muta linia, si cumpara manopera si serviciile de sustinere

              Oricum e un lucru foarte bun pentru romania, sper sa mai apara si altii
              Ca zboara din 78, asa e, dar e modernizat constant si inca se poate sa aiba o piata, si are sustinerea airbus (nici vorba ca BAC si Rolls Royce de pe vremea lui cioasca, cu speyurile date la fokker), prefer din astea decat prastiile noastre locale

      • este “graficul”, dar e cu multi de “daca”

        deocamdata primele doua etape, doar asamblarea finala la “civil”, din componente contractate de Vadstena de la furnizori (motoare, fuselaj, tren, cablaje etc etc)

        si IARV incearca sa faca si ea oarece componente de structura, in prima etapa, si le trebuie 1 milion de euro sa inceapa sa le fabrice, si poate sa preia fuselajul de la TAI Turcia daca are 10 milioane de euro sa isi faca pregatirea fabricatiei, si daca le iese un pret competitiv fata de TAI

        si la cablaje electrice la fel, “cu condiţia reducerii cu cel puţin 10% a costurilor nerecurente comparativ cu Labinal Maroc.” – horror cu cine trebuie sa concureze romania la costuri reduse, exact ca la Dacia

        Oricum e foarte bine, sper sa vina si oarece comenzi pentru variantele militare, si de la romania ar fi bine sa vina oarece comenzi, de oriunde, mai, fortzele terestre, navale, orice, puma clasic ma indoiesc sincer ca mai poate fi fabricat undeva de “nou”, daca se hotarasc sa mai inlocuiasca din cele vechi din anii 80

          • @albert: pai fac precum toate firmele: se imprumuta la banci, atrage investitori, emit actiuni, samd. Pentru asta exista directori si departamente comerciale. Tipii aia care in general sunt cel mai bine platiti intr-o firma.

          • A raspuns Stelian mai jos
            In lumea civilizata, asta se face asa:
            1. Faci un plan solid de business
            2. Si cu el, o parte din bani, poti face o majorare de capital social cu cash de la actzionari, sau cauti niste investitori noi
            3. apoi cu asta arati bancii ca si actionariatul societatii are incredere in planul tau de business si restul de bani, ii imprumuti de la o banca

            10 milioane de euro in romania, la cati bani se sparg pe cate o asfaltare sau plantare de panselutze sau mai stiu eu ce “proiecte”, nu e un capat de lume

            Totusi e airbus, nu e cum au patit astialaltii de la ghimbav cu aripa fixa, care cred ca au dat faliment dupa ceva tzeapa cu ceva firma de prin state

            Singurul risc mare, e ca la Nokia, esti manufacturier doar si nu ai drepturile de proprietate industriala si know how etc, si Airbus zice clar ca face fuselaj daca scot pret mai bun ca la turci, face cablajele daca scot pret mai bun ca la marocani – se prea poate ca sa zboare si ei ca Nokia cand gasesc ceva mai ieftin prin te miri ce coltz al lumii

            • cu drepturile de proprietate se rezolva tot in trepte:
              dupa ce inveti sa faci fuselaje si alte structuri ca pe Tatal Nostru, la un pret OK, la calitate foarte buna, poti sa-ti deschizi si birou de proiectare.
              Nici producerea de subansamble pt. un producator mare sau mai multi nu e deloc un lucru rau, te familiarizezi cu concepte si paradigme de proiectare, cu tehnologii de executie, iti faci scoala.
              Si intre timp vezi si ce se cauta pe piata.
              Si dupa cativa ani de “ucenicie” de-asta, daca crezi ca sunt intrunite conditiile si e rentabil, te poti apuca sa produci aparate de conceptie proprie.
              Nokia a fost totusi un caz mai special in sensul ca era o firma in mari dificultati financiare si a facut in perioada aia multe miscari bizare si imprevizibile. Nu cred ca e cazul cu Airbus. In orice caz aeronavele nu-s telefoane sa se arunce dupa cativa ani, constructorul poarta raspunderea aeronavei multi ani dupa fabricatie. E aiurea sa se fatzaie de colo colo.

  • Relativ interesant ce spune Ponta:

    „În perioada următoare atât armata, Ministerul Apărării Naţionale, cât şi Ministerul de Interne au nevoie să-şi modernizeze fllotele de elicoptere şi sunt convins că un produs fabricat în România cu tehnologia cea mai înaltă la nivel mondial este un obiectiv pentru ministerele de resort”

    Nu stiu daca elicopterele ar trebui sa constituie o prioritate de dotare, dar na, e promitator 😀

    Interesanta ofensiva franceza(impreuna cu altii), in Romania, la contractele cu statul ma refer, povestea cu autostrada Comarnic-Brasov, posibila achizitie de catre Tarom a 15-20 Airbus A320/330, Renault Trucks/Mizil si acum posibila poveste cu Super Puma.

    • deocamdata sa speram ca o parte din elicopterele produse la brasov, vor fi destinate romaniei
      dupa programele alea de second hand, third hand cu fregatele inarmate cu mitraliere sudate pe punte, f16A MLU inarmate cu ce s-a gasit, hawk olandeze de remorcat la parada etc – un program cu niste scule noi poate ca ar mai schimba oarecum mentalitatea

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: