Armata Romana Fortele Aeriene

Airbus inaugureaza saptamana viitoare fabrica de elicoptere de la Ghimbav si asteapta comenzi de la statul roman

h215

Airbus H215

Fabrica de elicoptere militare de transport Airbus, de la Ghimbav, va fi inaugurată săptămâna viitoare, eveniment la care va fi prezent şi preşedintele Franţei, Francois Hoolande, alături de premierul Dacian Cioloş. Serge Durand, directorul general al Airbus Helicopters Industries, spune că societatea are deja clienţi pentru elicopterele care vor fi produse de anul viitor, dar că speră că printre clienţi să fie şi entităţi din România.

„Suntem în grafic cu investiţia de la Braşov, construcţia fabricii fiind în curs de finalizare. Foarte curând vom inaugura fabrica. Airbus Helicopters realizează astfel un transfer important de tehnologie către România, ţară pe care grupul nostru o consideră un loc ideal pentru investiţii în domeniul aeronauticii“, a afirmat Durand, într-un interviu citat de News.ro.   Înainte de inaugurarea fabricii, francezii de la Airbus s-au asigurat că dispun de personal calificat, una dintre problemele tot mai mari cu care se confruntă investitorii străini pe piaţa locală. 

Forţa de muncă specializată, problemă mare   Astfel, 21 de specialişti români au absolvit în această vară un curs de pregătire de 11 luni la fabrica Airbus Helicopters de la Marignane, Franţa. Însă pregătirea angajaţilor în Franţa rezolvă doar o parte din necesarul de forţă de muncă.   Pentru asigurarea forţei de muncă pe termen lung, Airbus Helicopters a încheiat un parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Inspectoratul Şcolar Braşov, Ambasada Franţei şi a Germaniei, Clusterul Transilvania Aerospace, Institutul Francez din România, Alianţa Franceză Braşov, Colegiul Tehnic Transilvania, Universităţile Aix din Marsilia şi Paris-Sud.   Francezii de la Airbus au un grafic strict legat de producţia pe care vor să o realizeze la fabrica din România. „Fabrica de la Ghimbav va atinge capacitatea maximă de producţie în 2020, când vom livra 15 elicoptere H215 pe an. Cu aceste aparate de zbor de ultimă generaţie, fabricate în România, Airbus Helicopters ţinteşte piaţa globală a elicopterelor semi-grele la costuri reduse“, a precizat Durand.   În 2020, fabrica de elicoptere de la Ghimbav va avea 350 de angajaţi.   Aparat ideal pentru ONU   „Avem deja clienţi pentru elicopterul H215. (…) Modelul H215 este un aparat ideal pentru misiuni ale Naţiunilor Unite: operaţiuni de lucru aerian, transport utilitar, operatiuni de mentinere a păcii şi acţiuni umanitare, combaterea incendiilor, transport de persoane, misiuni ale forţelor de poliţie, de căutare şi salvare“, a spus Serge Durand.   Pe lângă producţie, fabrica de la Ghimbav va asigura, în colaborare cu compania IAR, mentenanţa pentru aparatele fabricate.   Unul dintre potenţialele contracte discutate în mediile militare este legat de o eventuală modernizare a elicopterelor IAR 330 Puma ale Armatei Române de către Airbus.   Elicopterele Puma, fabricate în anii ’70 în România sub o licenţă cumpărată din Franţa, au motoare considerate de specialişti prea slabe pentru perioada actuală, iar tehnologia este depăşită. Armata a modernizat 25 de aparate la standardul SOCAT în perioada 1999-2005, printr-un contract cu IAR Braşov şi firma israeliană Elbit.   Airbus vrea comenzi de la statul român   Însă Airbus sugerează că o nouă modernizare a vechilor aparate Puma ale armatei nu ar fi o opţiune de dorit. „În ceea ce priveşte elicopterul Puma, având în vedere că este un elicopter din generaţia anilor 1960-1970, orice modernizare a acestuia nu-i va putea asigura un grad de disponibilitate comparabil cu cel al elicopterului H215, care este de 94-98%, în consecinţă ne concentrăm eforturile spre H215 ca elicopter de nouă generaţie“, a spus directorul general al Airbus Helicopters Industries.   Francezii de la Airbus ţin să sublinieze că o astfel de investiţie este una pe termen lung, iar România are de câştigat din revenirea în clubul restrâns al producătorilor de elicoptere.   Pentru uzina din România, Airbus Helicopters a înfiinţat filiala Airbus Helicopters Industries, care se ocupă de construcţia liniei finale de asamblare a elicopterelor H215. Compania se va ocupa şi cu vânzarea şi exportul produselor în toată lumea.   La dezvoltarea proiectului H215 în România participă companiile româneşti IAR, Aerostar, Aeroteh şi Turbomecanica.

sursa: adevarul.ro

27 Comments

  • Citisem prin alt ziar ca “fabrica” (adica hala de asamblare) e gata deja – il asteapta pe nea Oland (ca cica H e mut) sa vina sa taie panglica.
    Ce ma ingijoreaza pe mine e “piata” de care dispune H215 la momentul asta – UN si asteapte si ceva comenzi de la romani plus un gros de la MApN. Pai ce faci prietene – deschizi linia de montaj, cand ajungi la capacitate optima prin 2020 – incepi sa o dai pe aia ca daca nu comanda statul roman – dai oamenii afara si inchizi cascarabeta ca nu ai comenzi?

    In rest – pana in 2020 le doresc angajatilor sa isi ia lefuri cat mai mari, sa obtina cat mai multe posturi de “re-proiectanti” si la o crestere cat mai mare a proportiei componentelor realizate in tara.

    PS: – cat despre inlocuirea pumelor – da sunt de acord ca o modernizare nu isi are sensul. Acum ca or fi H215 sau altele – om vedea – in functie si de pret…

  • “Fabrica de elicoptere militare de transport Airbus, de la Ghimbav, va fi inaugurată săptămâna viitoare, “… pana acum se batea moneda pe H215 civile!
    Pana una-alta, Eurocopter are numai de castigat: mana de lucru ieftina, toate comenzile din portofoliu raman in-house (nimic nu se face la IAR Ghimbav). Asta inseamna sa nu ai concurenta, sau sa te asiguri ca nu ai concurenta.
    Refetritor la o eventuala comanda din partea Fortelor Aeriene, pretul ar putea ajunge la 1.1 miliarde pentru 30 de bucati in varianta CSAR/gunship.
    http://www.france24.com/en/20160809-france-sells-military-helicopters-caracal-kuwait-1bn-deal

      • De fabricat, nu mai fabrica nimic (dupa ce a finalizat livrarea celor 3 Puma Naval). asigura reparati, reviizii capitale pentru Fortele Aeriene si pentru clienti externi. Cam atat.

        • Pai asta o sa faca si in continuare, plus ca o sa mai faca si mentenanta la H215 astea noi…. Deci aia cu lacatu` e scremuta din tastatura – poate sare vre-un “patriot” ultras d-ala cu “ne vand politicienii, politrucii, nu ne lasa astia d-afara etc”

          • Mentenanta H215 va fi facuta la Airbus Heli Romania. De ce sa externalizezi reparatiile (catre IAR) cand ai deja oamenii instruiti si fara comenzi? Pana una-alta, cred ca singurii care vor avea de lucru de pe urma H215 sunt cei de la Aerostar (pe partea de hidraulica/tren de aterizare) si cei de la Aeroteh (cablaje). Turbomecanica nu are (inca) licente de fabricatie/reparatie pentru Makila si CTP-urile aferente. IAR contribuie cu siguranta cu terenul pe care a fost construita hala de motaj final.

            • “Pe lângă producţie, fabrica de la Ghimbav va asigura, în colaborare cu compania IAR, mentenanţa pentru aparatele fabricate” – asa zice Adevarul….

    • Ce sa castige IAR-ul din afacerile astea?

      Airbus si-a construit o fabrica de la zero, in principal pe banii si aranjamentele lui, daca are cineva de castigat sau de pierdut asta este in primul rand Airbus.

      IAR-ul produce un elicopter de pe timpu’ lui Brejnev si Gicu Dobrin..ce va urma este usor de intuit.

      Disparitia IAR-ului va fi putin resimtita si pentru ca in zona sa infipt foarte serios Airbus prin fabrica unde se vor produce elicoptere, Premium Aerotec si Airbus Helicopters Romania unde se repara elicoptere.

      Daca dispare pe cale naturala IAR-Brasov, stim deja ca cimintirele sunt pline de oameni de neinlocuit.

      • Nu e neaparat nevoie sa dispara IAR. Fiecare cunoferta lui. Airbus sa faca Super Puma iar IAR sa faca Rooivalk sub licenta. La cat de inghesuiti sunt Denel cu elicopterul ala cred ca l-am putea obtine in conditii avantajoase. Suna bine?

          • Denel Rooivalk este dezvoltat din Super Puma. Deci au foarte multe chestii in comun. Gard in gard IAR ar face treaba buna cu Airbus. Licenta mai ieftina si usor de obtinut ca asta greu gasesti. Denel n-a vandut Rooivalk pe nicaieri, au facut cateva pentru SAAF dupa care intreg programul a fost oprit si bagat la naftalina. Daca era un elicopter de succes si la mare cautare ne-ar fi dat licenta mai greu. Zic eu

            • Pai eu te intreb ceva – tu raspunzi altceva…
              Cine sa cumpere licenta de Rooivalk? MApN? IAR?
              Daca zici MApN – iti zic ca nu are program de dotare cu elicoptere de atac in viitorul apropiat.
              Daca zici IAR – pai si cui sa vanda elicoptere de atac?
              oricum – nici unul nici altul nu au bani de licenta – deci vb de SF-uri. Si chiar daca ar fi licenta pe gratis – cam cate bucati ne-am permite? (ca cik e ~ 40 mil…)

              Cumpararea licentei e o variant destul de dezavantajoasa – ca te trezesti peste 10 ani ca ai un produs deposit, la care nu ti-ai recuperat investitia…

              • Da, MAPN. Tot n-o inteleg pe aia cu elicopterul depasit. Pai peste 10 ani vom continua sa achizitionam si sa zburam Super Puma. Cu care Super Puma se inrudeste Rooivalk foarte indeaproape. La fel cum se inrudeste Iroquois cu Cobra. Din considerente de cost si comonalitate ar fi de preferat varianta asta. Bani multi costa orice elicopter de atac, nu numai Rooivalk. Iar licenta o obtii la pretul si in conditiile pe care: ori ti le impune vanzatorul daca e bazat, ori in conditiile in care i le impui tu vanzatorului daca-l prinzi la stramtorare si in nevoie. Denel Dynamics e la stramtorare si in nevoie, ca au bagat bani in Rooivalk si nu l-a cumparat mai nimeni. Nici macar SAAF (decat un lot mic de evaluare). Si sta degeaba in hangar… Si (vorba lui gsg9) anii trece dejaba. Asa se iau licentele. Nu cazaturi pe bani multi de la furnizori super bazati cum lua Ceausescu. Valabil si in cazul contractorilor ucrainieni de la care am putea lua scule frumusele in conditii avantajoase(ca-s si ei la stramtoare si in nevoie de noi) si pe care sa le facem loco iar apoi sa le vindem inapoi ucrainienilor in stare de functionare, calitate mai buna si livrare fara obstacole. Si fara spagageala ar fi ideal.

                • Rooivalk e bazat pe Orix, care e doar un fel de SuperPuma: fuselajele au fost fabricate la Ghimbav, grinzile de coada si moroarele Makila sunt de SuperPuma (motoarele au ajuns in Africa de Sud printr-o combinatie dubioasa ce implica Franta si Portugalia).
                  Revenind la Rooivalk… au fost manufacturate (nu fabricate) o duzina, ceea ce inseamna ca costurile de R&D nu au fost amortizate, de unde rezulta un cost de achizitie foarte mare si posibilitati indoielnice de asigurare a mentenantei… My two cents

                  • Ce importanta au costurile de r&d (care data fiind configuratia lui Rooivalk nu pot fi prea mari) atunci cand programul e cu un picior in groapa. In situatia actuala Denel nu e in pozitia de a impune pretentii mari la transferul licentei catre IAR. Intr-o situatie oarecum asemanatoare se afla Avioane Craiova. Daca India dintr-o data ar da de pamant cu Sitara si ar trimite o delegatie la Craiova ca sa solicite acordarea licentei pentru Soim, eu ma indoiesc ca vom putea ridica pretentii mari in privirea acoperirii costurilor de r&d si a unei posibile concurente din partea HAL in conditiile in care Soimul la export a fost un flop, iar la intern are un viitor foarte nesigur. Are si furnizorul constrangerile lui nu numai cel care solicita transferul licentei. Lumea de obicei se uita atent la pozitia in care te afli si sansele pe care le ai pe piata internationala ca furnizor inainte sa te contacteze. Si te iau de acolo, nu de unde crezi tu ca te afli.

                • Pai n-auzi bre ca MApN-u` nu are in program echipare cu elicoptere de atac in viitorul scurt/mediu? Ca nu are bani…
                  Ca in 10 ani vom zbura cu Super Puma – da` de ce esti asa sigur?
                  Daca n-ai inteles-o pe aia cu elicopterul depasit iti explic mai in detaliu: zicem ca luam licenta anu` viitor, facem vre-o 40-50 de bucati in 10 ani, adica pana in 2025. Dupa 2025 matale crezi ca Rooivalku` care acum are 10 ani si in ~2025 o sa aibe 20 de ani o sa fie modern?

                  Si cu licenta e mai complicat ca Rooivalku` nu e chiar 100% African, ca nu te gandesti ca iti da Denelu` si licenta la licenta lor de Safran, si alte gadgeturi p-acolo.
                  Si asa ca fapt divers – licenta aia cam cat crezi ca o sa te coste? 10.000 de euro? Eu banuiesc ca vreo juma de miliard, cu toate problemele pe care le invoci a le avea in momentul de fata Denel.
                  Deci dai juma de miliard pe licenta, mai dai vreo 100 milioane pe retehnologizarea fabricilor si training, dupa care te apuci sa faci 50 de elicoptere la un pret mai mic decat 40 mil (sa zicem 25). Adica 600 mil (investitie) + 1.25 miliard productie = aproape 2 miliarde pe 50 de elicoptere de atac. E bine – zic eu…

              • Pana acum discutam discutii, cam de 10 ani nu sa mai discutat oficial din partea armatei de elicoptere noi, prin 2004-2005 aparuse o cheste cu 12 IAR-330 iar prin 2008 Dobritoiu spunea ca mai bine cumparam 24 de F-16 sh(in loc de 48 de bucati), iar de diferenta de bani sa se cumpere 24 de elicoptere de atac pt sprijinul trupelor din Afganistan.

                Tot atunci se spunea ca vor fi bani(conform planificarii de la acel moment), pt elicoptere noi de atac, undeva prin 2030.

                Nustiu daca exista o intelegere intre Airbus si statul roman, facem fabrica la voi dar luati si voi niste elicoptere, sau pur si simplu astia de la Airbus incearca si ei sa vanda.

                La momentul actual nu elicopterele sunt prioritatea, realizarea unui sistem aa ar fi prioritar.

                Dar daca se vor lua elicoptere, si probabil ca exista discutii in sensul asta din moment ce aia de la Bell promoveaza AH-1Z si UH-1Y iar astialalti de la Airbus una doua arunca fitile ca sa cumpere statul elicoptere de le ei.

                Nu spre elicoptere de atac ar trebui sa ne orientam, ci spre un elicopter multirol, cum sunt UH-1 Venom, H225M.

                Inlocuirea flotei de 50-60 de Pume cu 30-40 de elicoptere multirol si 20-25 de elicoptere de atac este utopica, inseamna niste miliarde de euro pe care nu ii avem.

                Romania trebuie sa tinda catre inlocuirea Pumelor cu un singur tip de elicopter polivalent, asa cum fac Cehia si Ungaria.

                Si tinand cont ca este putin probabil sa existe sume pentru achizitie mai mari de cateva sute de milioane de euro, ca armata se asteapta ca disponibilitatea tehnica a Pumelor sa scada in urmatorii ani, ca ai o flota de elicoptere veche de 30-40 de ani, ca ai nevoie de elicoptere pentru transport, operatiunile unitatilor de forte speciale samd

                Nu de elicoptere de atac avem neaparata nevoie ci de un elicopter multimisiune asa cum este H225M de ex.

                Poti sa il folosesti pentru transport, pentru fortele speciale, poti sa il folosesti in misiuni anti-blindate(putand incorpora rachete Spike-ER), operatiuni navale(putand lansa torpile si Exocet AM39).

                Achizitia a cateva elicoptere de atac ar insemna sa o luam iarasi pe un drum pe care stim pe care stim ca o sa il putem strabate decat pe jumatate.

                  • Da` IAR de la Puma incoace ce-a mai realizat? In afara de Socat si Puma Naval? Adica dupa tine ar trebuii sa comandam inca niste Pume (eventual de data asta sa le modernizam si cu o degivrare).

                • Iar de optiunile adormitilor din Cehia si Ungaria ma doare fix in cot si nici acolo. Aia nu stau la primire ca noi. Pana in Ungaria si Cehia rusii tre sa treaca prin Ucraina si Muntii Carpati. E drum lung pana la Budapesta si mai lung pana la Praga. Comparativ Romania, Polonia si Turcia sunt intr-o cu totul alta liga dpdv al nevoilor de aparare. Turcii au elicoptere de atac dedicate, polonezii urmeaza sa ia iar noi avem nevoie de ele la fel. Sunt de acord ca aven multe lacune in dotarea cu armament si ca apararea AA e mai urgenta, dar dotarea unei tari strategice la marginea NATO nu se face prin “iau de aici ca sa am dincoace”.

                • Un sistem aa performant poate reprezenta un element de descurajare mult mai valabil decat un numar mai mare sau mai mic de elicoptere.

                  20-25 de elicoptere de atac (AH-1Z, AH-64E, Tiger), costa cam 1,5-2 mld $, si le poti folosi pentru mai putine tipuri de misiuni.

                  30 de H225M costa cam 1 mld euro si le poti folosi pentru un spectru mai larg de misiuni, inclusiv misiuni de lupta impotriva blindatelor.

                  Noi ne comparam mai degraba cu cehii si ungurii pt ca avem resurse mai apropiate de ale lor decat ale polonezilor sau turcilor.

  • O licitaite ptr 30-36 de elicoptere de transport mediu ar fi ceva dupa 2018. Dar as incerca un program similar cu cel polonez care sa inlocuiasca toata flota actuala sau cea mai mare parte. 50-60 de bucati elicoptere de transport mediu, usor (si scoala) si navale.

    • sunt destul de bune – si h215 asta tot din puma se trage, deci zicem ca avem cunostine despre aparat, nu e chiar nou… Acum sa vedem la ce pret – dar inainte de 2020 nu prea il vad….

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: