Aviaţie

Airbus Helicopters mai cere inca 1,2 ha pentru dezvoltarea proiectului de la Ghimbav

IAR 330 Puma Naval (32)

IAR-330 Puma Naval

Airbus Helicopters, parte a grupului aerian european Airbus, a solicitat companiei IAR Ghimbav o suprafaţă suplimentară de teren, de 1,2 hectare, adiţională celei de 1,5 hectare deja aprobată, pentru dezvoltarea producţiei de elicoptere Super Puma MK1 în Braşov.

În urma solicitării Airbus, Consiliul de Administraţie al IAR Ghimbav a avizat luni punerea la dispoziţia Vadstena SRL, firmă înfiinţată de Airbus Helicopters în România, a unui teren adiţional în suprafaţă de 12.012 metri pătraţi, în baza unui contract de superficie. Respectiva parcelă va fi utilizată pentru construcţia capacităţilor industriale destinate proiectului de producţie a elicopterelor Super Puma MK1, potrivit informaţiilor dintr-un raport al IAR Ghimbav.
Propunerea Airbus urmează să fie discutată de acţionarii IAR într-o adunare programată la finele lunii noiembrie.
Ministrul Economiei, Constantin Niţă, şi Guillaume Faury, CEO al Airbus, au semnat în septembrie un memorandum de înţelegere cu Airbus Helicopters pentru ca IAR Braşov să ia parte la producţia de elicoptere Super Puma MK1. Acţionarii IAR Braşov au decis în iulie să pună la dispoziţia Vadstena un teren de 15.000 de metri pătraţi în localitatea Ghimbav, judeţul Braşov, pentru producţia elicopterelor Super Puma.
Elicopterul Super Puma are două locuri pentru piloţi şi până la 19 locuri pentru pasageri. Aparatul are, în versiunea EC225, o rază de acţiune de 1.135 de lilometri şi poate atinge o viteză maximă de 345 km/h. Elicopterele din familia Super Puma sunt recunoscute pentru aspectul robust, capacitatea foarte bună de ridicare a încărcăturii şi abilitatea de operare în condiţii de mediu ostile.
Airbus Helicopters, denumită anterior Eurocopter, are aproximativ 23.000 de angajaţi la nivel mondial, şi este prezentă în România prin Eurocopter România, unde deţine 51% din acţiuni, diferenţa fiind controlată de IAR.
Eurocopter România, creată în 2002, a dezvoltat activităţi legate de piaţa civilă şi militară şi este principalul centru industrial din cadrul grupului care execută lucrări de reparaţie/revizie şi modernizare pentru elicopterele Puma şi Alouette de pe piaţa mondială. Din 2008, Eurocopter România a lansat activităţile pentru elicopterele Super Puma, asigurând lucrările aferente de întreţinere, reparaţiile capitale şi upgrade-urile.
Fabrica IAR Braşov, înfiinţată acum 90 de ani, a produs până în 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar după cel de-al doilea război mondial a fost transformată în unitate de producţie de tractoare. În 1968, fabrica de avioane a fost redeschisă sub numele ICA Braşov şi s-a specializat în producţia de elicoptere în parteneriat cu Aerospatiale Franţa, în prezent subsidiară a Eurocopter.
IAR este listată pe piaţa Rasdaq a BVB, iar Ministerul Economiei deţine 64,9% din acţiuni.   

sursa: bizbrasov.ro

2 Comments

  • Deci eu inteleg asa:

    Exista:

    – o firma “IAR Ghimbav” a statului (cea care are “reparatiile” si terenurile si “datoriile” si merge pe pierdere)

    – o firma “Eurocopter Romania” (care are licenta si a luat ceva spatiu si are profit din ce vad pe net) detinuta de “IAR Ghimbav” (adica aia cu pierderi de mai sus si-a dat particica profitabila cu tot cu spatiu ei de functionare) si Airbus Helicopters

    – o firma “Vadstena” detinuta tot de Airbus Helicopters dar facuta “special” pt. SuperPuma (mai exact pentru a construi de la zero capacitati de productie pentru noile SuperPuma langa cele similare deja existente de la “IAR Ghimbav” unde se faceau Iar 330 Puma)

    – si inca o firma “Premium Aerotec” care e tot a lui Airbus, se afla tot acolo si vrea terenurile IAR, inteleg ca produce (sau vrea sa produca) tot pentru Airbus dar nu elicoptere! si vor si ei niste terenuri (vad pe net ceva si cu Tender legat de firma asta)

    Am inteles eu bine?!?

    Ori nu am inteles eu nimic din economia de piata ori chestia asta pute (scuzati termenul)… practic se “descompune” firma mama care ramane numai cu datoriile iar celelalte au facut rost de terenuri si angajati (si capacitati?) de la astia…

  • Pana la urma nu am gasit nimic despre acest MK1. Are cineva datele tehnice? E prima varianta de SuperPuma? In cazul asta mai bine remotorizau Pumele vechi!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: