Armata Romana Fortele Aeriene

Airbus Helicopters ar putea produce elicoptere Super Puma Mk1 in Romania

IAR 330 Puma

IAR 330 Puma

Airbus Helicopters, parte a grupului aerian european Airbus, este interesat să deschidă o linie de fabricaţie de elicoptere civile Super Puma în România.

Informaţia este prezentată într-un raport al firmei de reparaţii şi întreţinere a elicopterelor IAR Braşov remis Bursei.

Astfel, pe ordinea de zi a unei AGA programate pentru 29 mai figurează “analizarea şi luarea unor decizii pe marginea solicitării Airbus Helicopters privitor la implicarea SC IAR SA în proiectul de deschidere a unei linii de fabricaţie elicoptere de tip SuperPuma MK 1 în România”.

Compania IAR Braşov este controlată de stat, care deţine 64,9% din acţiuni prin intermediul Ministerului Economiei.

Elicopterul Super Puma are două locuri pentru piloţi şi până la 19 locuri pentru pasageri. Aparatul are, în versiunea EC225, o rază de acţiune de 1.135 de lilometri şi poate atinge o viteză maximă de 345 km/h.

Elicopterele din familia Super Puma sunt recunoscute pentru aspectul robust, capacitatea foarte bună de ridicare a încărcăturii şi abilitatea de operare în condiţii de mediu ostile.

Airbus Helicopters, denumită anterior Eurocopter, are aproximativ 23.000 de angajaţi la nivel mondial, şi este prezentă în România prin Eurocopter România, unde deţine 51% din acţiuni, diferenţa fiind controlată de IAR.

Eurocopter România, creată în 2002, a dezvoltat activităţi legate de piaţa civilă şi militară şi este principalul centru industrial din cadrul grupului care execută lucrări de reparaţie/revizie şi modernizare pentru elicopterele Puma şi Alouette de pe piaţa mondială.

Din 2008, Eurocopter România a lansat activităţile pentru elicopterele Super Puma, asigurând lucrările aferente de întreţinere, reparaţiile capitale şi upgrade-urile.

Fabrica IAR Braşov, înfiinţată acum 90 de ani, a produs până în 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar după cel de-Al Doilea Război Mondial a fost transformată în unitate de producţie de tractoare.

În 1968, fabrica de avioane a fost redeschisă sub numele ICA Braşov şi s-a specializat în producţia de elicoptere în parteneriat cu Aerospatiale Franţa, în prezent subsidiară a Eurocopter.

Sursa: http://www.zf.ro/companii/elicopterele-militare-super-puma-ar-putea-fi-construite-in-romania-12527663

23 Comments

  • Daca e pentru IAR, le tin pumnii si mult succes, daca tot pentru eurocopter vine placinta e clar ca le dam strainilor de papa si devine din nou frustrant!

    • kala daca te gandesti ca au nevoie sa zic de 1000 de arbeiteri calificati sa isi faca treaba
      care vin ponteaza fac treaba aia pentru care sunt calificati si la sf lunii iau salariul, bugetele, cas etc sunt platite fix inainte sa isi ia arbeiterul salariul

      In codul fiscal e trecuta treaba aia cu transfer prices, daca statul e corupt si nu o aplica, asta este, sa functioneze cat mai poate asa ca stat impotent cu votantii lor cumparati cu galeti si sticle de ulei si cate un pui

      Dar aia 1000 de arbeiteri calificati stau acasa cu familiile lor si fac munca pentru care au pregatire, platesc taxele la stat pe salarii, cas etc in loc sa mearga la capsuni ca muncitori necalificati si sa isi lase familiile de izbeliste in grija cate unui batran de acasa si taxe ioc
      Copiii vad ca se traieste muncind cinstit, fie invatand o meserie fie mergand la scoala “pe bune”, nu ca acuma cand or dai tunul cu statul ori la capsuni, pentru ambele e suficient sa fii analfabet la ce buna scoala ?

      Oricum e un mare castig, daca le aduc la brasov
      superpuma are si comenzi civile multe ca elicopter de salvare, transport la platforme petroliere etc
      Daca la noi vin si ne zic sa luam in schimb fo’ 12 elicoptere de atac fabricate nu stiu unde, si in schimb ei aduc comnezi utilaje know how sa faca tz super pume la brasov iarasi e ok, odata ca armata are dupa atatia ani o scula moderna de care are nevoie, hai sa zicem 12 bucati, si arbeiterii tai sunt acasa la brasov si au servitz si iti platesc taxe, si cand isi iau potol etc iarasi platesc taxe statului roman cu tva accize etc etc, si cand tragi linie ca stat doar mutzi niste bani dintr-un buzunar intr-altul,

      e foarte bine sa le faca in tara, totusi e o traba de varf pe care nu o face oricine

      • Ideea sa le aduca la IAR, eu prefer IAR-ul pentru ca ne va fi mai usor sa dotam armata sau civilia cu ele, altfel erucopterul negociaza dupa bunul plac cu statul si vom avea elicoptere noi ca si pana acum.
        Deci militam pentru IAR?

        • pt ca nu exista cerere

          in perioada interbelica si in timpul razboiului a existat cerere, bani si vointa. Acum nu prea mai exista nimic. Pt ce sa faci un avion (gen IAR-95) cand tu nu ai motoare, radare si nici armament?
          Asa si cu elicopterele – de care sa fie? ceva mic a la 316? sau mediu a la 330? Si cine sa le cumpere? ca nu degeaba am cumparat 3rd hand F-16 – ca nu sunt bani….

        • @albert: fara suparare dar ceea ce spui mai sus arata ca nu cunosti nici istoria industriala a Romaniei nici principiile de functionare ale industriei contemporane. Dealtfel in nenumarate randuri discutiile se invart in cerc cate 100 de postari pt. ca problematica se pune fara cunoasterea celui mai elementar ABC al functionarii industriei in zilele noastre. Ametecati politica (mai corect spus politicianismul ieftin) cu realitatile industriei si nu e OK. Imaginea aia postata nu e decat o randare 3D facuta probabil in 3dsMax, o chestie pe care orice hobby-st in ale aviatiei si graficii 3D o poate face in vreo 2 zile. Si daca tot ai amintit de creativitate uita-te cat de mult seamana cu Aerospatiale Puma chestia respectiva.

        • Albert pai uite cate au disparut ca sa apara airbus,
          acuma e ge care cumpara alstom, ge par exampli cu francezii mai au biznisul ala cu motoare de avion, turbinele ge de la brazi toate 3 si alea cu gaze si cea cu aburi si generatoarele sunt tot facute in franta, ce interes crezi ca au astia sa cumpere ditamai grupul industrial concurent ? (ma rog ge e mult mai diversificat da in partea care se cheama la ge “bending wire business”, astea ramase de la edison nu tot ce au cumparat de zeci de ani incoace)

          nu poti concura un gigant de asta care are cifra de afaceri comparabila cu pib-ul unei tari
          gandeste-te daca la o companie de asta mare, actionarii ar fi votat niste persoane ca cele care au ajuns la noi “in frunte”, cu tot cu amante secretare neveste etc etc – pur si simplu nu poti
          Nu suntem suedezi, nu avem institutiile lor, nu suntem nici urss sa aduni niste capete luminate sa le construiesti orase prin siberia
          Nu suntem nici statele unite sa racolam capetele luminate din intreaga lume, ca nu prea ai ce sa le oferi ca sa vina aici in romania
          De aia e bine sa ne stim lungul nasului si sa ne propunem chestii realizabile

          Infrastructura aia orizontala, mare parte exista, ca ziceati de turbomecanica si am pomenit ge, sunt inca acolo, in afara de teren si un depozit de gaze si doua hale nu le-a mai trebuit nimic din ce fusese acolo, “crema” industriei romanesti pre-1989
          Mai e honeywell tot acolo cu turbosuflantele

          Nu am fost in stare nici inainte de 89, nici acuma, sa facem cateva milioane de repere cate ar trebui sa faci un avion
          si daca ar fi sa ne ambitzionam sa o facem, dupa chixurile cu rombac , spey civil etc am fi dusi cu pluta sa mai repetam din nou aceeasi greseala

          • Da,nu am fost in stare inainte de 89.Stiai ca ex-yugoslavii au ajuns la faza constructiei in metal a supersonicului NOVI AVION ?Ma rog au reusit cam 60%.

    • @ Cezar asa cum spune asi Paul nu trebuie luat acelasi tip pentru dotarea Fortelor Aeriene, poti lua altceva de exemplu 12 Tiger in varianta vanduta Spaniei sau Australiei cred ca sunt ok.
      De-asemenea IAR 316 Aluette este la capat de drum si trebuie inlocuit cu EC 135 /145 sau de ce nu cu EC 635 varianta militara.
      Exista destule produse Eurocopter care pot fi achizitionate problema este sa avem un program multianual clar, macar cum este acum cel al multirolului care se va finaliza in 2016-2017.

      • Sa cumperi Tiger pentru Armata inseamna sa arunci bani pe geam in momentul de fata. E scump si cam nefiabil. IAR-316B poate fi inlocuit relativ usor cu EC 635, EC645 si/sau AS 550 Fennec. Prioritatea sa fie elicopterele de transport mediu Cougar si/sau Caracal. Trebuie remotorizat Puma Naval si as mai da o comanda de 3.

        Pentru atac as investi numai in 12-24 de bucati de Ah-24 E Apache.

        De asemenea pentru transport as evita NH-90 o perioada.

  • Si unde sa vezi ca si cehii cauta un elicopeter care sa inlocuiasca Hind-urile (deci sa aibe capacitate de transport si atac). As zice ca UH-60 are sanse mari dar cine stie…

    Actualele Pume incep sa fie cam vechi (cu exceptia navalelor) asa ca un potential inlocuitor produs in Romania ar fii foarte bine venit. Pacat ca nu prea mai exista orizontala (in special Turbomecanica)…

  • Paul et al. Cum e cu IAR – companie în moarte și fără viitor? Cu toate scârbele plasate acolo și fără nicio perspectivă, activele și contextul își cam spun cuvântul, nu credeți boieri mari?
    Fu bună investiția aceea.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: