Aviaţie

Acord cadru intre Suedia si Elvetia

Gripen Demo, la AFS

Reprezentanti ai DDPS (Departamentul Federal pentru Aparare, Protectieia Populatiei si Sport) si ai FXM (agentia guvernamentala suedeza care reglementeaza exporturile de armament) au semnat un acord cadru referitor la achizitia de aeronave de lupta Gripen de noua generatie.

Parteneriatul intre Elvetia si Suedia a fost oficializat prin semnarea pe data de 29 iunie, la Meiringen a unui MOU (memorandum de intelegere). Semnatarii au fost Karin Enström, Ministrul Apararii al Suediei, respectiv omologul ei elvetian, Ueli Maurer.

Pe data de 24 august, conform sitului Administratiei Federale au fost stabilite detaliile eventualei achizitii a celor 22 aeronave Gripen de Noua Generatie. Acordul cadru treateaza aspecte legate de specificatiile tehnice, graficul de livrari, pret, valoarea si cantitatea de echipamente tehnice si de sol necesare operarii aeronavelor si antrenamentului personalului, evident, in cazul in care achizitia se concretizeaza.

O zi mai tarziu, pe 25 august, Guvernul Suediei publica pe situl oficial un comunicat de presa al Ministerului Apararii: se dadea publicitatii faptul ca s-a ajuns la un consens cu partea elvetiana si ca Guvernul va finanta dezvoltarea si achizitia a 40-60 de aeronave multirol JAS-39 Gripen E/F, fabricate de SAAB. Astfel pentru 2013, Guvernul Suediei va propune cresterea bugetului Ministerului Apararii cu 300 milioane de coroane pentru anii 2013 si 2014, urmand ca pana in 2023 sa fie investiti in programul Gripen E/F cate 200 milioane de coroane anual. In consecinta suedezii planuiesc sa investeasca in Gripenul de Noua Generatie peste 2 miliarde de coroane (2.2 mai exact) pe langa fondurile investite pana acum in programul de cercetare dezvoltare. Cele 40-60 Gripen E/F ar urma sa devina operatioanale in 2023.

Mai multe detalii au inceput sa apara ieri in mass-media. Astfel, Bloomberg titra, citandu-l pe Ueli Maurer – Ministrul Apararii al Elvetiei, ca tara cantoanelor va merge inainte cu achizitia celor 22 Gripen E/F, contractul putand fi semnat in 2013 iar prima transa urmand sa fie platita un an mai tarziu. Asta daca nu se ajunge la referendum…Daca achizitia  va fi supusa totusi scrutinului populatiei, contractul ar putea fi semnat undeva pe la mijlocul lui 2014. Inca un aspect foarte important: valoarea tranzactiei este de fix 3.1 miliarde de franci elvetieni (aproximativ 3.2 miliarde $) , include costurile de cercetare dezvoltare si este garantata de Guvernul Suediei.

Conform declaratiilor lui Maurer, prima transa in valoare de 300 milioane de franci va fi platita in 2014, esalonarea urmatoarelor transe (si valoarea lor) urmand sa fiestabilita dupa semnarea contractului.

JAS 39 Gripen C

Conform acordului cadru, termenul de livrare pentru primele 3 exemplare Gripen E/F este inceputul lui 2018 (primul trimestru), pana la sfarsitul lui 2019 urmand sa fie livrate 11 exemplare dintre cele 22 comandate. Livrarile ar urma sa fie finalizate pana in 2021. Totusi, graficul livrarilor nu corespunde cu solicitarea initiala a elvetienilor: livrarea era necesara in 2016, cand “batranele” F-5 Tiger II, fabricate de catre Nrothrop, ar trebui pensionate (e oarecum ciudata afirmatia, avand in vedere ca s-au fabricat in licenta incepand cu 1976-1977 deci oricum sunt mai tinere decat MiG-urile 21 LanceR, iar piese de schimb sunt din abundenta).

Problema elvetienilor a fost preintampinata de suedezi care au oferit spre inchiriere 11 JAS-39 Gripen C/D (8 molocuri si 3 bilocuri) din stocurile Svenska Flygvapnet. Perioada de inchiriere ar fi de 5 ani, incepand cu 2016 pana in 2020, pretul fiind de 44 milioane de franci.

Facand trimitere la oferta de inchiriere Maurer declara: “We could have the C/Ds a little longer without having to pay as much. That would be a good solution.” (ca doar nu era sa inchei scrierea fara sa “ard” si un citat 😀 )

Sursa:

Stiu ca am dat deja 3 surse (le gasiti in text), da’ ma gandesc ca poate vreti sa aflati ce s-a discutat ieri la Thun, la conferinta de presa tinuta de Ueli Maurer… Mare grija, mare atentie! Update-uri la cateva minute… A! Sa nu uit, link-ul e in germana si il gasiti AICI

PS:

Macheta Gripen E, in culorile Braziliei (via Aereo)

Ofensiva suedeza e pe val: dupa semnarea contractului cadru cu elvetienii si anuntarea unei investitii de cateva zeci de milioane se zgomotei verzi in India, suedezii se pregatesc din timp pentru FX-3. Pentru cine nu stie despre ce este vorba, FX este programul Braziliei de achizitie a unui nou avion multurol, destiant inlocuirii “batranelor” F-5 Tiger (lancerizate de ei tot cu Elbit), o adevarata telenovela care are toate sansele sa devina un fel de “Tanar si nelinistit” al competitiilor pentru achizitionarea de avioane de lupta. Ma rog…Sa nu ma indepartez prea tare de subiect…

Ieri, pe twitter-ul personal Carl Bildt, Ministrul de Externe al Suediei, anunta ca il astepta pentru o itrevedere de cateva ore pe omologul sau brazilian, Antonio Patriota. Ma intreb oare cam care au fost subiectele abordate…

– Griffon236 –

Continuare de PS, B2B:

Suedezii de la Saab Aeronautics au îmbunătăţit zilele trecute oferta pentru Brazilia, care doreşte să cumpere 36 avioane multirol în cadrul competiţiei FX. Simplu şi pe scurt, dacă Saab iese pe locul cu coroniţa pe cap, au promis de pe acum că vor da în leasing o tranşă de Gripen C/D aflate în uz până ce avioanele Gripen NG vor fi gata. Sursa: Season via Aereo

– Resboiu –

———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.

40 Comments

  • Cred cà elvetienii i-au ars pe suedezi.

    Pretul previzional al unui Gripen NG elvetian: 140 milioane de CHF, pret garantat în mod normal.
    Pretul previzional al unui Gripen NG suedez: 250 milioane de CHF în cel mai bun caz.

    Dacà socotim pretul total a productiei a 82 Gripen NG la 18,08 miliarde CHF (3,1 pentru Elvetia, 15 pentru Suedia), asta face 220 de milioane per avion.
    Deci vânzându-le 140 de milioane CHF bucata elvetienilor, suedezii pierd 1,76 miliarde de CHF, adicà pretul la 8 Gripen NG.
    Basca offsetul.

    Dacà nu vor fi probleme în Elvetia, pot sà fie din partea populatiei suedeze!

    (CHF = franc elvetian)

    • Bre…Suedezii au dat doar preturi in SEK, nu in CHF… Partea lor este de 2.2 miliarde incepand cu 2013 pana in 2023 (pentru 60 de bucati…e rezonabil)ce-i drept nu e inclus pretul pentru R&D, adica ce s-a injectat pana acum in Gripen Demo)…
      Deci, cum ai ajuns la concluzia la care ai ajuns? Zi-ne si noua, ca sa nu murim ignoranti…
      🙂

      • Cà este exprimat în CHF sau SEK sau ROL, nu are nici o importantà (la câteva procente de pierdere de schimb), dacà se dà o datà de referintà pentru a calcula evantual schimbàrile de curs.

        “…Ainsi la Suisse a passé commande de 22 avions à un prix fixe de 3,1 milliards. Tandis que la Suède veut en acquérir de 40 à 60 exemplaires pour un montant de quelque 15 milliards de francs suisse.

        Plus cher aux Suédois

        Pour le coup, la Suède accepte grosso modo de payer ses Gripen E/F dans une fourchette de prix qui oscille entre 250 et 375 millions de francs suisses l’unité. Tandis qu’elle assure vendre le même avion à la Suisse à un prix fixe de 140 millions l’unité…”

        http://www.24heures.ch/suisse/suisse-derniere-chance-gripen/story/27632585

        si cred cà elvetienii sunt bine plasati sà-si comenteze târgul…

        • De la Aviation Week citire:

          “Sweden plans to buy 40-60 Saab JAS 39E/F fighters after reaching agreement on the joint development, acquisition and operation of the next-generation Gripen with Switzerland, which plans to buy 22.

          Initial operational capability is scheduled for 2023, and Swedish Defense Minister Karin Enstrom says the estimated life-cycle cost over 30 years for the new Gripen fleet will be SEK90 billion ($13.6 billion).

          Ceea ce ar putea explica evaluarile si comparatiile facute de elvetieni, care in mod incontestabili sunt cei mai in masura sa-si comenteze targul…

          🙂

          • Nu, elvetienii nu povestesc nimic de costul de exploatare/întretinere.

            Numai costul cercetare/dezvoltare si cel de productie à 82 de aparate.

  • Credeam ca nu le va iesi suedezilor in Elvetia. La ce le trebuie lor avioane atat de capabile? Ce ar putea face cu Rafale, Typhoon, Super Hornet sau Gripen?

    Noroc ca l-au luat pe cel mai prost la capabilitati. Oricum le vor tine degeaba.

    • mda, la prima vedere Elvetia pare o gluma ca armata. daca intri in detalii insa vezi ca sunt extrem de bine pregatiti si au cerinte foarte inalte in toate domeniile. De notat ca au si vreo 20 de avioane F-18 luate relativ recent.

      re. Gripen, elvetienii nu au luat ce era mai ieftin, ca luau C/D si nu dadeau 3 miliarde pe ele – ci la jumate.

      au selectat Gripen E/F cu AESA, Meteor, IRST, motor mai puternic, distanta mai mare decat C/D.

      as zice ca au forte aeriene foarte ambitioase, desi tara e relativ mica fata de Romania e mult mai bine aparata desi aparent nu ii ataca nimeni.

      in schimb, noi suntem la granita UE si a NATO dar suntem varza, speram sa ne apere NATO, UE, etc in caz de ceva si nu prea contam pe fortele proprii, practic le-am facut un grup mic expeditionar mai bine dotat si restul vai de capul lor.

      • Ba da au luat mai ieftin. Gripen a iesit castigator de pe locul trei in evaluare. Elvetienii sa inhameaza la dezvoltarea unei variante noi cu riscurile de rigoare. Lucru subliniat de prisos in raportul comisiei de aparare a parlamentului elvetian.

    • Irelevant! Elvetienii ar putea sa nu cheltuie nici macar un franc pe armament. Gripenul foloseste oricum armele pe care ei le au deja in arsenalul F-18… AIM-9, AMRAAM, Bombe din seria Mk-8x…

        • Nimeni n-a spus altceva, ideea e ca se poate folosi, fara probleme armamentul cumparat pentru F-18 (pe care Gripen ar trebui sa-l completeze, su sa-l inlocuiasca)…

          • Cà poate sà foloseascà armamentul prevàzut pentru F-18, este o chestie; cà este ilogic din pdv militar sà multiplici platformele de luptà dar sà mentii cantitatea de munitie, este alta.

            Doar munitia eventual compatibilà de pe F-5 înlocuite poate sà vinà în minus la armamentul prevàzut pentru Gripen.

        • F-18 elvetiene vor trebuie si ele inlocuite si foarte probabil in mai putin de un deceniu, maxim trei cincinale, iar daca s-a mers pe Gripen, in mod aproape sigur le vor inlocui tot NG-uri, o varianta poate viitoare de Gripen, si foarte aproape de imposibil sa se aleaga Tranche 3, Rafale, ori poate F-35.

          In opinia mea, e mult si Gripen pentru nevoile elvetienilor. O varianda downgradata era mai potrivita. Sa nu uitam ca nici F-18 elevetiene nu au capabilitatile F/A-18 din celelalte tari.

          • În afarà de aparate, este si un aspect de personal.
            F-5 sunt pilotate de militia elvetianà (civili cu veleitàti militare).
            F-18 sunt pilotate de militari profesionisti, cum va fi cazul Gripen.
            Va fi vorba si de o schimbare de doctrinà de apàrare.

            • Nu stiam de militia elvetiana ca piloteaza F-5, dar cred ca am intuit bine: lor le era necesar ceva downgradat. Nu vad Gripen elvetiene implicate in misiuni de razboi. Pana si suedezii s-au multumit sa pozeze libienii buni si libienii ne-buni.

              Tunul de bord, o sirena si un far ar fi dotari suficiente. Poate cand va veni randul mai capabilelor F-18 ar trebui sa se gandeasca la ceva mai fioros, dar tot asa… de forma.

              • Unul din criteriile principale alea achizitiei a fost capabilitatea multirol. Generalul Gigax declara (nu mai tziu minte unde, ca-s batran) ca de o perioada indelungata Fortele Aeriene Elvtiene si-au pierdut capabilitatile aer-sol si de recunoastere, situaia trebuind neaparat corectata.

                • Ma ud cu apa… Este suficient sa aiba capacitatea de a reveni din aer pe sol si pe cea de a se recunoaste intre ei. Ca nu-i vad in campanii, prin Iran, Coreea de Nord, China, şold-la-şold cu baietii mari.

                  • resboiule nu rade de o tara care isi tine tancurile prin garaje
                    si cand suna adunarea, ies cumintzi si disciplinati cu pusca din dotare scoasa din rastelul cu sticle de vin
                    unde cred ca o luna sau doua luni pe an toti se “mobilizeaza”

                    • 🙂

                      Ce sa fac si eu…

                      Chiar m-ai facut sa imi imaginez un tanc parcat intr-un garaj cu sticle de vin, sau sticle de vin parcate intr-un tanc, etc. 🙂

                      O fi bun vinul elvetian? Mie mi s-a facut pofta de unul de prin zona de la tata, de pe dealurile din zona Macinului.

                • le corecteaza acuma 🙂 si inarmeaza gripenul elvetzian cu bricege swiss army carora nu le rezista nici un dop de vin si nici o sticla de bere

                  oricum – nici pe departe de ras de armata elvetziana
                  ca nu a fost angrenata in conflicte din cauza doctrinei – nu inseamna ca nu au capabilitati serioase pentru o tara de marimea lor
                  In ce tara e oerlikon de exemplu ? noi avem ceva de dimensiunea aleia ? n-avem, ca am dat tot la fier vechi sau am vandut pe firfirei la “investitori strategici”, sa le dea ei la fier vechi

  • eu ma uit la pretul de inchiriere pe 5 ani a 11 avioane C/D (8 single + 3 biloc) de numai 44 milioane.

    o fi pe an sau in total? cred ca e pe an, ca altfel e chiar incredibil de ieftin.

    chiar si daca e 44 milioane pe an, mi s-ar parea o afacere buna si pentru Romania sa inchirieze avioane Gripen C/D – la banii astia ni le-am permite si noi.

    de fapt, cred ca le-ar putea inchiria Tiriac – tot are el Tiriac Air, ce-ar fi sa-si faca si flota de lupta.

      • nu e gluma, am citit pe o pagina de strategie ca e o firma olandeza (parca) care strange bani sa cumpere o flota de avioane de lupta ca sa le inchirieze tarilor NATO pentru exercitii.

        se orientasera catre Gripen, dar considera si Mig-uri.

        • Pai…se orienteaza probabil la fel ca si americanii pe partea de subcontractare… Americanii au vreo 2 firme care asigura servicii “Agresor”: ATAC (cu avioane Kfir, Hunter si A-4) asigura DACT si razboi electronic pentru US Navy…

    • Sunt 44 milioane de franci pe an si acopera, ca si in cazul Cehiei si Ungariei, mentenanta, piesele de schimb, si upgrade-urile periodice…

      • Conform prezentarii “prezentate” ( 😀 ) de Maurer la Thun, costul anual al leasingului este cu “doar” 10 milioane CHF mai mare decat cel al operarii aeronavelor F-5…

  • Ceea ce mà tulburà în acordul àsta e cà SAAB promite elvetienilor un Gripen E/F operational pentru 2018, dar pentru suedezi numai în 2023!

    Cam bizarà chestie.

  • Am dat de un blog elvetian care explicà detaliile tehnice:

    http://psk.blog.24heures.ch/archive/2012/08/28/gripen-l-accord-suisse-suede.html

    “L’Equipement spécifique aux engagements air-air et l’exploration et aux engagements air-sol. Paquet logistique pour les Forces aériennes. Paquet logistique pour l’industrie suisse. Systèmes pour la planification et l’évaluation des missions. Systèmes d’entraînement pour les pilotes. Instrumentation pour les essais en vol. Programme de vérification pour les avions de série, tirs de missiles compris. Paquet de données techniques. Coopération stratégique entre Saab, l’industrie aéronautiquesuisse, FXM et armasuisse.

    Le Gripen comprend un nouvel équipement avec : Turboréacteur à double flux General Electric F414G plus puissant (même type que celui du Boeing F/A-18E/F Super Hornet) avec 33% de plus de poussée; peut atteindre la supercroisière;
    Augmentation de la charge utile permettant d’emporter 1000 kg d‘armes supplémentaires;
    Deux points d’emport supplémentaires sous le fuselage (nouvel état 10);
    Capacité de stockage du kérosène plus importante (capacité des réservoirs accrue de 1400 litres); Renforcement du train d’atterrissage. Nouveau positionnement sous les ailes et élargissement; Antenne radar ES-05 RAVEN AESA (Active Electronically Scanned Array + le Swashplate) de Selex Galileo; IRST (Infrared Search and Targeting / Capteur infrarouge de détection et de poursuite de cibles passif) et nouveau système de guerre électronque (GE); Amélioration du système d’autoprotection. Protection contre les systèmes de la guerre électronique obtenue grâce à un système d’alerte radar équipé de détecteurs multiples et à un système de détecteurs de départ de missile (Missile Approach Warning System, MAWS); Nouvelle avionique, cockpit inclus. Avionique intégralement modulaire.”

    Pentru livràri, contrariu a ceea ce spuneam mai sus:

    “Suisse : 11 Gripen E 2018-2019 et 11 2020 à 2021.
    Suède : 3 Gripen en 2018, 2 en 2019, 3 en 2021 et le reste dès 2021”

    Si despre ceea ce spunea “Resboiu” mai sus à propos de capacitatea aer-sol:

    “«Dans l’exploration aérienne, nous disposons encore d’une compétence de base, alors que le savoir-faire dans le domaine du combat contre des objectifs au sol s’est presque complètement perdu. Il n’y a plus que quelques officiers suisses qui maîtrisent encore cette forme de combat.» Dans un premier temps, il n’est prévu de s’équiper que d’un seul type d’arme, une bombe à guidage laser INS/GPS. «Il s’agit de reconstituer une compétence de base minimale au profit des Forces terrestres. Cela implique, outre l’acquisition du système d’arme, la formation du personnel spécialisé et en particulier des commandants de tir d’aviation». Le défi n’est pas mince: «C’est un savoir-faire que nous pourrons reconstituer avec l’aide des Suédois.»”

    adicà numai câtiva ofiteri mai stiu sà bombardeze si cà pentru început, va fi numai o singurà armà, o bombà cu ghidaj laser INS/GPS.

    Pe de altà parte, contractul nu prevede decât varianta E, deci nici un biloc, fiindcà se estimeazà ca simulatoarele sunt suficiente pentru formatia pilotilor.

    • E vorba de prezentarea de care scriam mai devreme pe care o gasesti aici:
      http://www.vbs.admin.ch/internet/vbs/it/home/aktuell/mitteilung/120828a.parsys.83513.downloadList.19965.DownloadFile.tmp/120828kasernengesprf.pdf

      Suedezii promiti livrari incepand din 2018, nicidecum operationalizare (tocmai d’aia C/D-urile vor fi inchiriate pana in 2020, cu optiune pentru prelungide a leasingului).
      In privinta Flygvapnet, 5 ani de la prima livrare si pana la completa operationalizare (planificata) sun mai mult decat suficienti…

      • Operationalizarea completa e in 2023…Taman cand generatia a 5-a e operationala de cel putin 5 ani… In other words is a joke.

          • Ma refer la transa a II-a de generatia a 5-a. F-35, PAK/FA, J-20, AMCA (poate). Pur si simplu nu va fi competitiv cu aia. In plus va avea prb si cu colegii de generatia 4.5. In 2018-2023 vine MLU la Rafale, care si acum e peste Gripen si modernizari la Eurofighter… Deci rapid obsolescence.

        • nu cred ca este chiar asa, generatia a 5-a va fi un varf de lance in toate fortele aeriene si cma atata, semnalele USAF si USN + semnalele date de Rusia si China spun clar acest lucru, din ratiuni de cost per unitate toate fortele aeriene importante nu vor putea schimba toata flota cu avioane de generatia a 5-a.
          Practic generatia 4-4.5 va coabita cu generatia a 5-a si va face dirty-job-ul si misiunile de politie aeriana si point defence.
          Cine stie pana in final cum va arata configuratia Gripen E/F si F 16 V.
          Si inca ceva Suedia ae foarte multe Gripen C/D relativ noi in care pot fi implementate sistemle de pa Gripen E/F ceea ce duce la necsitatea de a avea avioane noi abia de prin 2020 incolo.
          Inclusiv Raven-ul AESA poate fi implementat pe Gripe C/D.

  • baieti destepti elvetienii, au ales cea mai eficienta varianta. un monomotor decent, mai ieftin si cu mentenanta mai putin costisitoare si complicata. la suprafata lor (care e cam cat oltenia+jud arges si teleorman)si tinand cont ca alpii ocupa cam jumatate din tara, au ales cel mai bine.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: