Aviaţie Diverse

8, 9, poate chiar 10…

MiG-29 - Graf Ignatievo

MiG-29 – Graf Ignatievo

… noi avioane de lupta ar putea cumpara bulgarii.

“Noi” e doar un fel de a spune, bulgarii fiind dispusi sa accepte, pentru pretul corect, atat avioane la mana a doua cat si avioane noi.

Asa declarat-a ministrul bulgar al apararii, Krasimir Karakachanov, la inceputul lunii: Bulgaria ar putea cumpara, in cele din urma, pana la zece avioane multirol cu care sa-si inlocuiasca din ce in ce mai batranele MIG-uri 29.

Epopeea inlocuirii MIG-urilor 29 bulgaresti treneaza de vreo zece ani fiind pe agenda mai multor guverne ce s-au succedat la Sofia. Cel mai nou asemenea plan, aprobat de parlament in 2016 dar neimplementat, prevedea achizitia a 8 avioane.

Karakachanov dixit: “Am facut o modificare. In noul proiect, numarul minim este 8. In cadrul negocierilor, vor fi optiuni pentru 8, 9 sau 10 (avioane). Nu voi intra in detalii despre dicutiile pe care le-am purtat in avans, sau despre ce propuneri ne-au fost facute pana acum”.

Conform planului din 2016, bulgarii ar fi trebuit sa cumpere 8 avioane multirol livrabile intre 2018 si 2020, contra sumei de 1.5 miliarde de leva (cam 750 milioane de euro sau 920 milioane de dolari). Printre ofertanti s-au gasit italienii cu Eurofighter Typhoon, la mana a doua, portughezii/americanii cu F-16, tot la mana a doua, si suedezii cu Gripen noi.

In Iunie anul trecut bulgari declarau Gripen castigtor dar achizitia a fost pusa in asteptare.

***

Eppur si muove! Cam asta ar fi fraza dupa care se ghideaza bulgarii…

4 avioane de asalt Su-25 au fost readuse in stare de zbor, potrivit declaratiilor din Aprilie ale aceluiasi Krasimir Karakachanov. Se fac eforturi pentru trecerea prin RK a 10 monolocuri Su-25K si a 4 bilocuri Su-25UBK. Anuntul a venit la patru luni dupa ce, in Decembrie 2017 Frogfoot-urile bulgaresti au fost consemnate la sol din cauza expirarii resursei intre reviziile capitale.

Reluarea operatiunilor aeriene cu C-27J Spartan a fost demonstrata in mod foarte vizibil in cadrul 18-2 ETAP-C (cursul european de imbunatatire a pregatirii tactice a aviatiei militare de transport) la care au participat un C-130 Hercules polonez si 3 C-27J Spartan (cate unul din Romania, Lituania si Bulgaria).

Criza Spartanilor bulgaresti a inceput in Martie 2017, cand contractul de sprijin logistic (contract pe 5 ani cu valoare de 25 milioane de euro) incheiat cu Leonardo ajungea la final, in bugetele pe 2017 si 2018 nefiind alocate fonduri pentru remedierea acestor neajunsuri. Intreaga “flota” de C-27J bulgaresti (de fapt trei exemplare, cu numerele de serie 071, 072 si 073) a fost consemnata la sol in Ianuarie anul acesta, dupa ce Spartanul cu numarul 073 a fost implicat intr-un accident.

Fortati de imprejurari bulgarii au fost nevoiti sa inceapa cu Leonardo negocierile pentru un nou pachet de sprijin logistic destinat avioanelor Spartan. Se pare ca in curand va fi semnat un contract cu valoarea de 17.5 milioane de euro in baza caruia va fi asigurat sprijinul logistic pentru 500 ore de zbor/an pentru cele 3 avioane Spartan bulgaresti. Contractul , valid pana in 2021, va acoperi reparatiile avionului avariat in accidentul din Ianuarie si instalarea sistemelor de autoprotectie pentru toate cele 3 avioane.

De asemenea exista un contract pentru revitalizarea a 3 motoare Ivcenko AI-25, utilizate la propulsia avioanelor de antrenament Aero L-39 Albatros. In cazul in care contractul nu va fi semnat in timp util, flota de L-39 va fi consemnata la sol iar bulgarii vor ramane si fara avioane de antrenament.

Anterior bulgarii au semnat cu RSK MiG un contract pentru asigurarea sprijinului logistic al MiG-urilor 29. Pana in 2022 12 monolocuri MiG-29A si 3 bilocuri MiG-29UB ar trebui sa beneficieze de sprijin logistic. E de asteptat ca lucrarile sa fie executate la uzina de reparat avioane TEREM din Plovdiv, proaspat reintrata in posesia statului, contra sumei de aproape 29 milioane de leva.

Marius Constantin

 

 

21 Comments

    • au…ca ei au o flota de mig 29 si mig 23….sper ca sti ca astea-s avioane nu mig 21….apropo …ai fost sa vezi domeniul skiabil bansko?…ai fost pe litoralul lor de la stara planina in sud???pai mamaia noastra nu e nici macar la nivelul cooperativei albena…..ridem dar risu e pe noi

      • Statiunile alea au fost construite de firme germane si rusesti, dupa anul 1990.Marele merit al bulgarilor a fost ca au atras investitorii germani in Bulgaria si mai ales in industria turistica bulgareasca.

    • dute in bulgaria si vezi cite case de chirpici au aia(0)….vezi ca aia au si o autostrada cu numele de tracia ce leaga sofia de varna +mai multe drumuri expres….noi nici una…ci cioturi care se termina in neant

      • Da am fost la ei pe litoral.
        De la Albena până la Sozopol.
        Cunosc bine litoralul lor.
        Sunt departe față de noi.
        Întrebarea era dc au bani pt avioane noi.
        Ei vb de mai mulți ani despre cumpărare…..

        • Da dar cele vechi sunt avioane nu mig 21.vezi ca intre frumosul sozopol si ahtopol mai sunt ceva statiuni.

    • bulgarii au mig 29….noi o antichitate de risu curcilor mig 21…pilotii bulgari au avut curajul sa zboare pe bimotoare(mid 29) ….piloteii romani sunt incapabili de bimotoare…apropo mig 21 e di anii 60 ,iar mig 29 e di anii 80….deci risu e pe noi…..de ce nu am achizitiona si noi doua escadrile de batrine f15

      • 1- MiGul nostru 21 LanceR da de pamant cu harbul lor de MiG 29
        2- Sa iti aduc aminte ca avem si F-16 nu doar MiG 21?
        3- Rasul e in alta parte nu la noi…poate la tine.

        • hai sa nu ne suparam…totusi mig-ul 21 e din anii 60…deci de grigore antipa..ce zici se doua escadrile de f15.ehe…cum ar fi.

          • Compara electrocasnicele alea de pe avioanele din anii 60 cu alea rusesti din anii `80. Pana una-alta avioane alea mai cu concept mai vechi de 20 de ani inca mai zboara si fac misiuni de patrulare aeriana pe cand alea bulgaresti asteapta sa fie reparate ca sa mai prinda si ele un zbor.
            Cand si-or repara bulgarii motoarele de L-39 ca sa mai aibe inca piloti activi sa ne lasi si noua mesaj de pe domeniul skiabil blansko.

      • Avioanele noastre au o avionica mult mai moderna decat au bulgarii pe MIG29 ceea ce face mai letal MIG21 decat MIG29 bulgaresc.

  • Ce relatie buna au cu rusii, devreme ce isi permit sa incheie contracte direct cu firma constructoare.
    Oare cate tari NATO isi permit modernizarea / suportul de echipamente militare cu “Rassia”?

  • mie imi plac situatiile de Bruce Lee il bate pe Van Dame dar razboiul este joc de echipa si noi pana la Patriot operationalizat mai avem cle lunga, ei stau mai bine la rachete sol aer, parca au o varianta din anii ,90 de S 300 asa ca nu prea ar trebui sa comparam doar avioanele de vanatoare.

    • Au un S-300 NEFUNCTIONAL. Ca multe altele pe la ei pt ca bugetul lor,, si asa minuscul, e mai mult fictiv

      • nu vreau sa va supar caci si eu is roman,dar la capitolul militar suntem de nota patru si nu numai noi si polonezii,cehii ,slovacii,ungurii,bulgarii si asta curios datorita a politici marxiste a ue…daca vorbim de armata germaniei astia sunt de nota unu si cred ca bulgarilor,sau ungurilor nu le-ar trebui mai mult de doua zile sa ii ocupe…atentie mare cu discutiile noastre cu sua,israel,polonia,ungaria…probabil cehia si slovacia,cred ca sua incearca sa ne rupa de ue si sa formeze o noua uniune…eu oi fi nebun …dar tramp incepe sa faca tot ce a perorat in campanie.

  • Nu au bulgarii banii necesari pentru avioane noi.Cred ca bulgarii vor opta pentru F16 SH si pentru faptul ca tarile NATO cu care Bulgaria se invecineaza au in dotare F16 asa ca problemele logistice ar putea fi rezolvate in cooperare cu vecinii membri NATO.

Leave a Comment

%d bloggers like this: