Armata Romana Diverse Fortele Aeriene

7 octombrie 2016 – zi de referinta in istoria Fortelor Aeriene Romane

Achiziţia avioanelor multirol F-16, care au intrat oficial în serviciul Forţelor Aeriene Române la data de 7 octombrie 2016, a stârnit o multitudine de controverse, voci vehemente au criticat acestă decizie, alte voci au salutat şi apreciat pasul curajos către o nouă eră supersonică.

Avem certitudinea că procesul amplu de analiză din în perioada 2005-2012, care a condus la fundamentarea începerii programului major de înzestrare “Avion multirol al Forţelor Aeriene”, a fost efectuat în cunoştinţă de cauză, de către experţi care au avut acces la toate datele astfel încât să ia cea mai bună decizie pentru România. Scopul final a fost achiziţionarea unor aparate de zbor, care, cu costuri minime, să îndeplinească toate cerinţele necesare. Aceste aparate au fost aeronavele F-16 MLU (Mid-Life-Update), care se regăseau în stocurile Forţelor Aeriene ale Republicii Portugalia.

O analiză interesantă, efectuată de Ella Moroiu şi care răspunde la cele mai cârcotaşe întrebări, se poate citi aici.

Avionul multirol F-16 Fighting Falcon se regăseşte în flota a 27 de state, dintre care 10 membre ale NATO şi operează în 80 de baze aeriene. Popularitatea avionului face ca piaţa echipamentelor, a pieselor de schimb, a serviciilor logistice, să fie accesibilă şi să ofere soluţii la costuri avantajoase.

Din personalul Forţelor Aeriene Române, 80 de militari au finalizat programul de instruire desfăşurat în Portugalia: 6 piloţi, 3 ofiţeri planificatori de misiune, 22 ofiţeri ingineri, 45 maiştri militari, 2 specialişti în metrologie, 2 ofiţeri specialişti în domeniul războiului electronic. Personalul navigant a executat 1207 ore de zbor. Ceilalţi 3 piloţi, împreună cu alţi 5 specialişti, vor continua pregătirea în Portugalia până în luna aprilie a anului viitor.

pilot-f-16-vlad-cretu

Locotenent comandor Vlad (Dodo) Creţu

pilot-f-16-catalin-miclos

Căpitan comandor Cătălin (Miki) Micloş

capitan-comandor-dan-motanu-moise

Comandor Dan (Motanu) MOISE

În cadrul evenimentului din 7 octombrie 2016, organizat pentru celebrarea intrării oficiale în serviciul Forţelor Aeriene Române a avioanelor multirol F-16, invitaţii au putut vedea primele 6 aeronave (5 în comandă simplă şi 1 în dublă comandă), modernizate la standardul F-16 MLU 5.2R, care au aterizat la Baza 86 Aeriană pe data de 29 septembrie 2016.

F-16 RoAF sosesc la Baza Aeriana 86

Sosirea aeronavelor F-16 la Baza Aeriană 86

drapele-ceremonie

Drapelele sub care s-a desfăşurat ceremonia de intrare în serviciu a aeronavelor F-16

sosirea-oficialitatilor

Sosirea oficialităţilor

sosirea-oficialitatilor-la-ceremonia-de-intrare-in-serviciu-f-16-7

Sosirea oficialităţilor

sosirea-oficialitatilor-la-ceremonia-de-intrare-in-serviciu-f-16-5

Şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, General-Maior Laurian Anastasof şi Viceprim-ministrul Costin Borc

sosirea-oficialitatilor-la-ceremonia-de-intrare-in-serviciu-f-16-4

Sosirea oficialităţilor

sosirea-oficialitatilor-la-ceremonia-de-intrare-in-serviciu-f-16-3

Sosirea oficialităţilor

sosirea-oficialitatilor-la-ceremonia-de-intrare-in-serviciu-f-16-2

Sosirea oficialităţilor

sosirea-oficialitatilor-la-ceremonia-de-intrare-in-serviciu-f-16-1

Sosirea oficialităţilor

seful-statului-major-al-fortelor-aeriene-laurian-anastasof-1

Şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, General-Maior Laurian Anastasof

Ministrul Apărării Portugalia

Ministrul Apărării Republicii Portugalia, José Alberto Azeredo Lopes

prim-ministrul-romaniei-dacian-ciolos-2

Premierul Dacian Cioloş

ministrul-apararii-nationale-mihnea-motoc

Ministrul Apărării Naţionale Mihnea Motoc

semnarea-documentelor-predare-primire-aeronave-f-16

Semnarea documentelor de predare-primire a avioanelor multirol F-16

ministrul-apararii-nationale-al-portugaliei-jose-alberto-azeredo-lopes-si-ministrul-apararii-nationale-al-romaniei-mihnea-motoc

Ceremonie F-16

macheta-f-16

Ceremonie F-16

Sunt aşteptate, până la finele acestui an, încă 3 avioane F-16 Fighting Falcon, urmând ca ultimele să intre în dotarea Forţelor Aeriene Române în anul 2017.

 

f-16-roaf-static-display-6

F-16

f-16-roaf-static-display-3

F-16

f-16-roaf-static-display-2

F-16

f-16-roaf-static-display-5

F-16

f-16-roaf-static-display-1

F-16

Camuflajul Carpathian Ghost le face greu de detectat vizual în condiţiile de mediu specifice României, astfel că ajută aeronavele să-şi îndeplinească cu succes misiunile de apărare aeriană.

prima-decolare-f-16-dupa-intrarea-oficiala-in-serviciul-roaf

Zbor demonstrativ F-16

f-16-zbor-demonstrativ-3

Zbor demonstrativ F-16

f-16-zbor-demonstrativ

Zbor demonstrativ F-16

f-16-zbor-demonstrativ-2

Zbor demonstrativ F-16

f-16-roaf-zbor-demonstrativ

Zbor demonstrativ F-16

f-16-zbor-demonstrativ-1

Zbor demonstrativ F-16

f-16-roaf-zbor-demonstrativ-5

Zbor demonstrativ F-16

f-16-roaf-zbor-demonstrativ-2

Zbor demonstrativ F-16

f-16-aterizare

Zbor demonstrativ F-16

Mai jos puteţi vedea şi auzi noile noastre aeronave F-16:

Pentru a fi la curent cu filmările noastre, va invitam sa va abonați la canalul de Youtube Resboiu TV cu un click pe Subscribe.

– Adina Călin –

 – Marius Constantin –

45 Comments

  • Nu a fost nici o vînzare Dragoșe. A fost o donație de 12F-16 în total,așa c-antre tovarăși. Și la Egipteni tot la fel: 12F-16 noi-nouțe. Noi sîntem singurii care am cumpărat 12 rapandule expirate,de cînd era bunicămea gagică sexy,cu armament expirat și modernizat pe hîrtie și cu banii plătiți înainte ca la prostituate. Acum ne m-ai mirăm de ce bulgarii strigă în cor ‘Fack you multirol’!

    • Una peste alta bine ca au venit, or sa vina si celelalte 6, or sa mai vina inca 12 bucati, si vechituri-nevechituri, le avem si in caz de ceva suntem peste Ungaria + Bulgaria + Serbia in materie de aviatie militara. Si asta in momentul de fata. Ceva s-a miscat, greu, dar s-a miscat si e bine ca s-a intamplat asta.

      • Si tu si mai multi pe aici (inclusiv onorabilul gsg9) aveti un fix nesanatos cu numarul de maini prin care au trecut F-urile astea. F-16A pana la block 20 noi aveau o resursa de zbor de 6000 ore. Astea luate de la portughezi au pe la 4000. Un MiG-29 nou avea resursa pe la 3500. Despre ce vechituri vorbesti? Americanii le-au dat portughezilor aproape noi, portughezii n-au prea avut bani sa le zboare si ni le-au dat noua intr-o stare in care nu multe F-uri second hand se gasesc. La vreo 10 mil $ bucata si cu o resursa de 4000 ore de zbor greu gasesti un deal mai bun. Singurul neajuns consta in faptul ca daca mai vrem A-uri MLU nu prea se mai gasesc (de vanzare vreau sa zic) cu o resursa de zbor si o conditie atat de buna ca astea portugheze. Ce mai e de dat prin alte parti e mai uzat si va necesita o prelungire a resursei, ori asta costa.

        • stimabile, matale esti bun in echipa de presa a Nasosului, sa’i aduci o cafelutza acolo si sa’i tzii sulul de hartie igienica

          nu e nici o 8sesie cu 2nd handul, it’s a fact, not an 8session , ca nu’s aparate noi cumparate acuma din fabrica, sau poate ne ajuti matale cu alte informatzii mai up’to’date? practic sunt la mana a treia 🙂 , explica’i matale Nasosului cum sta treaba ca poate saracul se face ca nu stie…

          ca poate nu toata lumea se imbraca exclusiv de la 2nd hand cu pantofi in uz aproape noi si nu conduce numai masini aproape’noi cu “100k km” la bord din GermaniSTAN 😉

          ca inca mai au resursa, or mai avea, n’am comentat ca nu mai au resursa sau ca nu’s in stare sa zboare, oricum 4000h inseamna 30-40 de ani mioritici, adica plenty

          insa faptul ca au stat in hangar si ca mai au resursa nu este singura informatzie importanta

          cealalta informatie ar fi ca nu mai sunt ultima generatie de tehnica disponibila fix la modelul asta, nu’s block52+ cu ultimele radare, motoare, electronice, sisteme, si fara sa ma duc in sus la succesorul lui pt ca la noi nu are rost discutzia

          de bun simtz ar fi fost aparate noi cat mai up-to-date si in numar suficient

          cu un AESA, makes a lot of a difference

          cu motoare mai bune

          cu sisteme mai moderne

          ca tehnologia cacam progreseaza, nu prea sta dupa romani…

          ca nu s’a putut mai mult, OK, acolo nu prea se mai poate nimic 🙂 🙂

          cam trist, dar asta e…

          in schimb târla aia de generali si bagatori de seama adunatzi gramadau ca sa serbeze cu fast cele 6 avioane asta se poate, cu cat fastul e mai mare cu atat e situatia mai cacanie, nasosi diplomatici si specialisti la tehno’cratitza, tontzi astia probabil sunt la prima mana si foarte scumpi, si in general ne’necesari, piloti…mai putzini, ca din astia nu mai e asa mare nevoie

          avioane iti cumperi odata la 20-30 de ani (la romani merge si mai mult) si cacatzii astia n’au fost in stare nici atunci sa cumpere Armatei niste avioane moderne, noi si in numar suficient…

          in ceasul al 25lea dupa ani de câcâiala au ales cateva din ce au gasit mai ieftin si mai bun din ce renuntza altii si ca sa’si mascheze incompetentza si esecurile si dezastrul din Armata Romana si fuga de raspundere ni le prezinta cu tupeu ca tehnica ultramoderna “in uz” si ca nu, nu’s 2nd handuri, pai cum plm nu’s 2nd handuri, ca asta sunt 🙂 🙂

          nu le’o fi rusine de pilotzii aia si de personalul tehnic, de Aviatia aia fosta Militara pe care au adus’o in sapa de lemn?

          ca de public nici atat, astia mint precum respira, cu mult tupeu…

          tehnica e din ce in ce mai scumpa si se vinde pe hartia aia igienica verde

          pe care aia o tot arunca pe piata prin quantitative easing, deci se devalorizeaza as we speak

          pentru aia nu’i asa mare problema, ca ei o arunca pe piata in cantitatzi direct proportzionale cu cat vrea pla lor

          pt ailaltzi cu economii puternice cu pensionari, vanzatoare si paznici la mall, muncitori ieftini la corporatii care’si exporta profitul, bugetari fara “numere”, exportatori de materii prime ieftine, pt astia e mai greu sa adune sumele necesare in hartia igienica verde, sa sustzina furtisagul generalizat si sa mai si manance ceva, hence 2nd handul

          stai linistit ca mai gasesc ei o duzina de MLU’uri “in uz” nou’noutze din ce mai arunca altzii, Nutzi fa griji ca astia sunt descurcaretzi atat la adunatul vechiturilor cat si la prezentatul lor pe post de avioane noi cu resursa mare si ultramoderne

          ca de aia l’au si pus p’ala cu nasul mare la Minister, ca sa adulmece MLU’urile de vanzare, probabil le dibuieste dupa miros 🙂 🙂 si in plus daca minte nu’i mai creste nasul 🙂 🙂

          banii de alte avioane vin acuma, am citit ca se duce acuma ANAFul pe la administratorii de bloc sa toarne aia care’si mai inchiriaza apartamentul pe 200 si nu’si platesc birurile, sa vezi cum apar la bujet banii de cateva escadrile de F35 nou noutze de data asta 🙂 🙂

          in rest, sa ramanem 8timisti precum ministrii sau macar ca matale 😉

          astea sunt, cu astea defilam, pilotilor sanatate, cer senin, ore de zbor si mai ales fara accidente ca si asa nu avem alte avioane decat 2nd handurile 🙂 🙂 astea

          • Bre da repede treci la atac. Eu n-am zis că achiziția de avioane noi cu offset si RK în țară n-ar fi fost o opțiune mai bună și de preferat. Dar pentru asta avem nevoie de decidenți capabili să gândească și să planifice de pe un deceniu pe altul și nu de pe o zi pe alta. Si nu-i avem. Asta ce înseamnă? că trebuie să lăsăm arma aviație să moară și dup’aia să o resuscităm din nimic la a doua venire a lui…. Am mai zis și cu altă ocazie că achiziția asta e o cârpeală. Numai că, pentru o cârpeală, ce s-au ales e mai mult decât decent. Se putea și mai rău. Se putea să le ia bulgarii pe astea înaintea noastră iar noi să ne alegem cu niste căzături uzate pentru care să plătim prelungirea resursei. E treaba lui Năsosu ce declară. Dar din motive de F-35 cu întârzieri și majorări cine are F-uri 16 block mai sus de 20 și cu resursă bogată nu le vinde, cel puțin nu acum in ceasul al doisprezecelea pentru RoAF. Ai zis bine mai sus, nu își reglează nimeni achizițiile militare după nevoile pieței second hand. Ești nevoiaș și te-ai trezit în ultima clipă că ai nevoie de avioane, stai la coadă și primești ce ți se dă.

          • Bre, va certati degeaba.

            In 2012-2013 doar de avioane la mana a doua am avut bani.

            24 F-16 costau cam 1-1,3 mld $, si nici macar nu s-au gasit sau nu au fost resurse pt atatea

            24 de F-16 costau 2,5 mld $, cum ne spunea Gitenstein.

            24 Gripen noi costau cam 2 mld $, daca ne uitam la oferta din 2002 pt Cehia.

            Cand ar fi putut sa fie bani de F-16 noi, 2005-2008, Romania avea capitala la Balaceanca si presedinte era Johny Walker betziv constantzean.

  • “Avem certitudinea că procesul amplu de analiză din în perioada 2005-2012, care a condus la fundamentarea începerii programului major de înzestrare “Avion multirol al Forţelor Aeriene”, a fost efectuat în cunoştinţă de cauză, de către experţi care au avut acces la toate datele astfel încât să ia cea mai bună decizie pentru România. Scopul final a fost achiziţionarea unor aparate de zbor, care, cu costuri minime, să îndeplinească toate cerinţele necesare. Aceste aparate au fost aeronavele F-16 MLU (Mid-Life-Update), care se regăseau în stocurile Forţelor Aeriene ale Republicii Portugalia.”

    Chiar asa certitudini certe aveti, stimata autoare? Nu vreau sa fiu rau si nici sa reinviu stereotipuri si prejudecati de gen, dar aparitia domnitelor care se ocupa de securitate si aparare nationala cu aceeasi dezinvoltura cu care pozteaza poze cu pisici sau dau sfaturi despre moda, tocanite sau cresterea copiilor este o pleasca pentru figurantii din funtea fortelor noastre armate, si ma refer in special la cei cocotati acolo politic. Domitele (ma refer aici si la E. Moroiu, care printre altele punea intrebarea geniala “de ce 12 avioane noi, ne pregatim de razboi? – lol) sunt singurele care preiau cu copy/paste si considera litera de evanghelie ceea ce spun caraghiosii respectivi. Si ne mai si servesc asta cu ceea ce, in alt context, ar putea fi considerat tupeu maxim. In cazul domniilor dumnealor insa as paria pe orice ca e doar sfanta inocenta. Despre muuultele afaceri cu “inzestrarea” facute in armata si fortele aeriene romane (de prin 1920), despre impostura generalizata din anumite zone de la noi, de dupa 1989, despre echilibrul international, despre influentele din partea aliatilor si a factorilor politico-economici dominanti de la ei (fregatele, F 16 vechi versus orice altceva, etc), despre tehnica de aviatie. Tare sunt curios ce ne-ar raspunde oricare dintre cele doua domnisoare daca le-am ruga sa ne detalizeze putin oricare din capabilitatile F 16, sau ale armamentului, sau ale conceptelor utilizate legate de aviatie. Culmea, si spre marea mea dezamagire, am inteles ca, cu unele exceptii, cam asta este starea de “pregatire” si “expertiza” a unor conite din fortele armate, politie sau jandarmerie, pe care eu in mintea mea le vedeam un fel de GI Jane ce care eram chiar mandru. Or, din ce spun domnii astia din sistem, majoritatea lor sunt acolo ca sa ia niste banuti (asigurati), ca sa dea bine la orice cameraman si ca sa-si faca selfie-uri in uniforma… dragele de ele. Acuma supra bunelor intentii spuneam ca eu unul sunt incredintat ca exista… dar o fi bine asa, sa vorbim despre ce nu avem habar (ergo ne lipseste orice capacitate de-a fi critici/critice), pentru informare, bobor si pentru ce-ar trebui sa insemne presa?

    • puteti sa elaborati subiectul si sa ne explicati ce anume putea cumpara Romania de aceiasi bani si cu ce specificatii tehnico-tactice ?

  • Nu stiu de ce naiba, astia din MApN nu prezinta cateva date ale contractului ca nu e niciun secret in contabilitate. Unii spun ca am platit 628 mil $ pe niste rampandule, altii ca le-am primit de pomana si am platit armele, training-ul, amenajarea de la Borcea-Fetesti si modernizarea la MLU 5.2R. Realitatea cred ca e undeva pe la mijloc, am primit moca 3 avioane din stocurile USAF, am platit portughezilor 9 bucati plus modernizarea si training-ul (“N” $olarei) iar de restul sau dat comisioane, sau luat cateva rachete si pod-uri.

    Cat gresesc?

  • Adica pakistanezii nu s-au inteles cu americanii pt F-16C Bl.52 si vor sa cumpere F-16th de la iordanieni..
    Daca are cineva o alta stire sa posteze linkul.

  • La un calcul grosier:

    RoAF 12 F-16 A/B MLU (echivalent aprox. Bl.50) -628 mil. Usd, (52,3 mil./aparat),
    Pakistan 8 F16C Bl.52 699 mil. Usd, (87,3 mil./aparat),
    Egipt 24 F-16C/D Bl.52 la 3,2 Md. Usd, (133,3 mil./aparat),

    Interesanta este “virgula 3”, in rest numai ei stiu sigur din ce se compun cifrele..

    • Se pierde, totusi, din vedere un aspect. Egiptul si Pakistanul opereaza deja F-16. Pretul platit de noi pentru F-16 include si infrastructura. Am scris pe aici cam tot ce se putea scrie despre F-16. Pe avioane s-a platit foarte putin: 108.2 milioane de euro din totalul de 186.2 milioane de euro platibile, in transe, portughezilor. Restul s-a pana la 186.2 milioane s-a platit pentru instructie antrenament si upgrade de la MLU 4.3 la MLU 5.2. https://dre.pt/application/dir/pdf1sdip/2013/08/16000/0502005021.pdf
      457 Milioane de dolari pentru armament, platibili americanilor. 32 milioane de euro pentu Baza de la Borcea. inca ceva banuti pentru o statie TACAN (tot pentru Borcea), cateva containere de iluminare laser intr-un deal comun cu Indonezia sau Tailanda (nu mai tin minte exact)… Se cam apropie de suma de 628 milioane EURO care se tot vehiculeaza.
      Inca ceva, dupa calculele mele, cei 628 milioane includ si TVA-ul (asta inseamna ca de fapt contractul a costat cam cu 20% mai putin)

  • Dragos, te bag in spam. Ca de obicei dezinformezi, distragi, trollezi.

    Ti-am mai spus sa nu mai calci pe aici. Ca sa fiu mai explicit: aici este casa mea, daca in viata reala ti-ai bate joc in casa mea si m-ai sfida, te-as arunca afara.

    Spunele rusilor ca pe Resboiu s-au prins ce hram porti si ca trebuie sa te muti pe alt site-tinta.

  • Acest articol m-a emoționat. Chiar am lăcrimat un pic…
    Apoi i-am văzut poza lui Cioloș și m-a bufnit plânsul de-a binelea!

  • E mult de discutat, Nicu 4. Nu vorbim neaparat in limita acelorasi bani (ca MApN nu da din buzunarul lui, e vorba despre decizii referitoare la prioritati, interceptoare versus Cumintenia Pamantului sau terenuri de forbal in sate sau Spartane, de ex.) si nici musai in termeni de (doar) F-16 SH. Discutia trebuia sa fie un fel de dezbatere, macar in cadrul comunitatii de aparare nationala/securitate, daca o nu licitatie in lege, in privinta a ceea ce trebuie sa sa cumpere PE BANII NOSTRI, ca se pare ca tindem sa uitam asta. Incepand cu tipuri de aparate (de ce nu Grippen, de ex.), cu noi vs. sh, cu specificatii – nu sa aflam noi din presa, cand pregatirea pilotilor in Portugalia era aproape definitivata, care sunt specificatiile exacte ale avioanelor procurate. Putem, daca vreti, discuta si de necesarul de zburatoare multirol pentru securitatea nationala – un necesar facut exact din pix (cel de 48), ca o revizuire in jos din motive de criza a unor necesare mai mari anterioare (72 parca).
    Ceea ce eu spun, si nu tocmai de ieri, pe aici dar mai mult prin alte parti, e ca dincolo de utilitatea certa a procurarii aparatelor modelul decizional in sine adoptat in cazul lor este un exemplu clar de ASA NU, la nivel de transparenta, documentare, constructie a actului decizional. Macar din acest motiv smecherii din posturi decizionale politico-militare NU trebuie pupati in bot, si nu trebuie (mai ales din partea presei) sa li se dea de inteles ca am fi toti niste decerebrati care “halim” tot ce ne servesc.
    Securitatea si apararea nationala, zic eu, nu se fac din hartii si din simulari mentale, si din jocuri cu conceptele, care de care mai complicate. Daca vrem sa vedem un model cu adevarat eficient (desi perceput de ei insisi ca nefiind de ajuns) al unei tari mai mari, mai populate, mai bogate dar prezentand si destule similitudini (si cu destule probleme cu care se confrunta in ultimii ani) trebuie doar sa ne uitam la Polonia.

    • de acord cu tine in mare parte …cu doua mici exceptii
      una …e concluzia ..”exemplului”…polonia
      a doua …toti detractorii si …multi din cei ce arunca cu chestii ..nu prea concrete aduceti subtil mereu argumentul…gripen
      care dupa mine ar fi trebuit bagat in ecuatie …discutie de catre decidentii nostri ptr a negocia competitiv sau comparativ
      pana una alta argumentele aduse majoritar in discutie se rezuma concret …nu subtil ci direct si in forma fizica asa
      -f 16 operat in conditii de desert ,de clima tropicala …umeda rece …pana la aproape polara …in conditii diverse …si presupusele , doar presupusele de a fi operate in conditii mai ..cum sa le spun rudimentare …operate doar in cateva tari din care ar fi sa enumaram elvetia si suedia ..niste tari ce spala si asfaltul cu sampon pantene
      nu pakistan …sau venezuela sau etc
      chestia cu viata reala bate filmul
      a doua e ca daca nu vrei sa mergi la remorca …trebuie sa fii tu “boul” care trage caruta
      deci noi nu avem nevoie de exemple precum polonia sau vaticanul
      avem propriile noastre nevoi …identitate si imagine in regiune
      si trebuie sa stim sa ne le gestionam plecand de la baza
      cum e baza politicii
      de la sate catre centru ..de la primari la parlament si etc
      asa descoperi nevoile si poti sa faci proiectii de viitor
      ce e cert..pasul unu e facut …pasul doi..escadrila doi etc??? pe cand
      problema cu fregatele …cu programele in genenral vizibile …e ca atunci cand se ajunge la partea politica ..decizionala ..faptul ca suntem o natie foarte criitica …indecisa si nu exista un suport clar ptr o decizie si asa firava fara un …fara un castig politic etc..sa se…..amane
      se amana …se amana sperand ca vom gasi o solutie magica buna la toate
      nu exista asa ceva
      am mai spus trebuie plecat de la principii de baza …fara exemplele altora
      unul ar fi ca orice ban dat de noi trebuie sa produca maxim beneficiu ptr noi…deci productie ,implicare industrie nationala, offset etc
      transparenta …tot timpul ar trebui sa fie prezenta , societatea romaneasca incepe sa se maturizeze pe coordonatele adoptate dupa revolutie …asa ca transparenta nu are cum sa strice
      dezbaterile tehnice sunt oricand utile …dar inca “persista o intransigenta” in multi dintre noi in a apara anumite solutii tehnice ,produse etc drept “panaceei universale” facute cu un scop anume ce trebuie sa-l indeplineasca sau o fac
      tehnica e doar o suma de compromisuri ingineresti ptr a obtine o solutie …produs etc
      deci …dezbaterile sunt bune…ca etapa incipienta a unui proces decizional …sa-i spunem( asta ultima a sunat precum discursul lui constantinescu)

  • apropo felicitari echipei ptr efort
    si apropo …nu stiu dar mie mi se pare cea mai reusita schema de camuflaj ptr f 16
    de la insemnarea aparatelor ..totul ,foarte reusit …alaturi de su 27 cel mai frumos avion din epoca reactivelor ..si e in curtea noastra

      • eu sper sa ..cum e o expresie pe la moldova , sa prinda cheag ..sa vina mai multe , sa le “intre pe sub piele” atat pilotilor cat si tehnicienilor ..macar in masura in care a fost mig-ul 21 ..care are inca multi fani la noi
        si sa se faca exercitii in comun cu migul …si sa se faca poze ,concluzii ..unele altele ..e un inceput de drum ptr noi

  • Da, recunosc, avioanele sunt frumoase. Tot respectul pentru pilotii romani dea zi si din trecut, si pentru instructorii lor.

    Cu Grippenul aveti dreptate, exista o doza de risc in a te baza pe un aparat netestat in lupta… Dincolo de asta e relativ greu sa discernem cat din patrunderea pe piata a aparatelor concurente (sa zicem cele vestice, lasandu-i pe dinafara pe rusi si chinezi – americane, comune europene, franceze, suedeze) e data de performante strict tehnice si cat de factori/presiuni politice. Sa ne gandim doar la abordarile agresive ale americanilor (si nu doar ale lor) pentru a-si asigura piata aviatica militara (dar si civila) fata de competitori.
    Chiar ochiometric, avionul Saab imi pare un interceptor mic, usor, nu stiu daca ar merge intr-o Pakistan, India sau China. Nici industria suedeza nu are o capacitate de a produce numere foarte mari. Fata de tarile de mai sus insa, pentru noi era cu siguranta un aparat in mai mare masura eligibil (fara a spune c-ar fi fost neaparat mai bun decat F 16).

    • sistemele de arme foarte specializate …gen avioanele de lupta vor fioricand legate de factorul politic ..apartenenta etc
      eu nu as critica achizitia in sine ..modul cum s-a desfasurat ci faptul ca nu exista o viziune pe termen lung
      pare un heirupism permanent cu praguri mici saltate
      asta in parte e vina noastra a cetatenilor
      de ce ???
      ptr ca nu exista un suport..o intelegere ptr ca factorul politic sa aiba o acadea de mestecat ..ceva de castigat
      dezbaterile si articolele de opinie sunt bune ptr a dezvolta pe marginea diferitelor sisteme ,situatii ..la marginea informatiilor mai”secrete”
      dar astea usor se transforma intr-un fel de can can fara rost
      e clar ca sua are o politica agresiva si o “inchegare” militara mai profunda a ue …nuland…fuck eu , interesele sua sunt atinse …cand romanii calca pe langa pres apar ambasadorii si se filmeaz cu steaguri din intamplare …si spun declaratii ..ni se arata voalat pisica
      cand se vorbeste de armata ue …apar polonezii cu “independentismul” si dau contractul din pix sua …iar pisica neagra
      dar realitatea e ca si gripenul are motor made in sua …si nu exista un motor comun in ue macar asa intre alea din aceeasi clasa ptr ca suruburile de la m88 nu merg la eurojet sau invers…frantujilor le place cap stea
      pana nu va fi trebuie sa fim pragmatici si sa procuram de unde e convenabil si acceptat
      strict tehnic eu zic ca trebuie profitat de “valul” de imagine buna adus de prima escadrila de f 16 ptr a “pune presiune” sa se demareze achizitia urmatoarelor

  • Citiți aici o analiză obiectivă, cu toate datele tehnice, a acestei achiziții nefericite pentru armata română: http://www.ziaruldegarda.ro/avioanele-f-16-romanesti-o-mare-teapa/ .

    Iată și dovada faptului că aceste avioane nu au fost luate decât cu scopul de a mai băga niște bani în buzunarele aliaților, de a face profit pentru alții, nu de a oferi armatei române capabilități robuste de luptă aeriană (telegramă wikileaks):

    https://www.facebook.com/252355051479310/photos/a.252371351477680.57270.252355051479310/905134219534720/?type=3&hc_ref=PAGES_TIMELINE .

    Asta demontează și așa-zisul ”proces de analiză” cu toate datele pe masă, în fapt o slugărnicie instinctivă față de americani a guvernului român.

  • pt Alin Samusan: tu imi dai sa citesc dintr-un ziar de care nu am auzit niciodata si care, pe langa ca pare rusofil are un articol care spune ca “Fiica lui Corneliu Vadim Tudor candideaza la Camera Deputatilor. PRM tinteste 11% la alegerile din decembrie”…. si tu vrei sa fie acel “ziar” credibil? ….iar cealalta sursa e un cont obscur de facebook ….

    • Pai pentru cine nu il cunoaste pe Samusan, sa va spun eu cam cum sta treaba: tavarisci Samusan ii ridica in slavi pe rusi, si nu numai, ii pupa in cur si-i linge mai rau decat au facut-o cacanarii de la revolutie, alde iliescu si baietii. Este de ajuns sa va uitati la poza lui de profil sa vedeti cu ce casca se afiseaza, iar de restul de poze, nu mai spun nimic. Gurile rele (sic) spun ca l-ar fi vazut iesind de la ambasada rusa. Asta poate nu inseamna nimic. Sau poate inseamna, cine stie?!?!?!

  • You can put lipstick on a pig, but it is still a pig! – o veche zicala americana. Sunt prea vechi Iuliane! Sun prea vechi! Si daca ne abonam la inca doua escadrile de AM/BM achizitia devine o gluma – in 10 ani vor fi prea vechi si vor costa bani multi de intretinut. Macar a 3-a escadrila sa fie de C/D-uri – noi!

    • Lasa ca le tinem 10 ani si dupa aceea le dam la bulgari , probabil nu se vor hotari pana atunci ce/daca isi cumpara :)…
      Serios vorbind acum, nu vad clasa noastra politica, indiferent cine ajunge la butoane, cumparand avioane noi, indiferent de model…si oricum, in ritmul in care le cumparam si noi, pana vine ultima escadrila expira prima….

  • Gata, mi-am revenit din plâns și pot să spun calm și sigur pe mine că, în opinia mea, acesta este cel mai slab articol care a apărut vreodată pe acest site. Subiectul abordat este enervant iar pozele cu politicieni și mai și!

  • Agarici,

    Referitor la comentariul tau, ala de sus, primul, am si eu ceva de… comentat.

    Tu ne jignesti colega?

    Am cateva indoieli in ceea ce priveste soliditatea temeliei de pe care ti-ai lansat atacul la adresa ei:

    Sunt sanse mari sa nu lucrezi in domeniul in care Adina isi desfasoara activitatea, dupa cum nici specializarile ei cel mai probabil nu le ai. Aviatie. Civila, dar AVIATIE.

    Sunt sanse mari sa nu posezi calificarea de jurnalist de razboi. Adina a dobandit aceasta calificare anul asta, in urma absolvirii cursului organizat de catre Ministerul Apararii Nationale. Si, n-a fost deloc usor. Dimpotriva, mai ales ca pregatirea de care a avut parte a fost cu instructori din fortele speciale, mai exact scafandri de lupta, Batalioul 307 Infanterie Marina, genisti, marinari de la bordul navelor de lupta.

    Adina, “domnita”, a facut salturi la cateva zeci de kilometri pe ora din RHIB-urile sacafandrilor. A facut scufundari. A luat parte la incursiuni de noapte pe barcile infanteristilor marini. A avut parte de instruire – la nivelul cursului pentru jurnalisti de razboi – apropiat de SERE. Etc. Chiar “etc”, si cel putin noi stim ce inseamna acel curs.

    A tras cu rezultate bune si foarte bune cu urmatorul armament: pistol Cugir 9 mm, pistol Glock, SMG-uri Mini UZI si UMP, pusca de asalt PA Md. 86. Trage mai bine decat multi dintre barbatii care participa la competitiile la care a luat parte.

    Este un fotograf bun, cunoscut in segmentul fotografiei de aviatie.

    Despre activitatea colegei mele in echipa Resboiu, am numai aprecieri. Si, crede-ma: e greu sa se lucreze cu mine. “Domnita” n-a fost deloc menajata in colectivul nostru si fiecare dintre noi stie ca Adina este umar la umar cu noi, la bine dar si la greu. D-aia, pentru noi ea este “Adina noastra”.

    Fotografiile pe care le vezi pe Resboiu sunt realizate cu camerele foto si obiectivele personale. Deplasarile pana la evenimente, prin tara, le sustine asa cum este la noi: pe banii proprii, deseori cu propriul mijloc de transport.

    In cei cativa ani de cand ne este alaturi, valoarea materiala implicata si cheltuita… sa zicem doar ca nu i-a fost returnata de catre cititorii acestui site la care accesul este gratuit.

    Nu am decat cuvinte de lauda si multumire la adresa ei. A indurat soare si zile cu canicula, deshidratare, insolatie, ploi, vant, zapada, ger, in poligoane, pe piste, pe nave militare.

    Este o luptatoare, nu o domnita.

  • Nu contest,dar asa un articol triumfalist pentru aceasta achizitie amarata parca nu prea se cade,chiar daca tragi bine cu Glock-ul….nu suntem nascuti ieri.

    • nu neg ca la nivel de tara poate nu e cea mai scumpa achizitie totusi cum “domnita” in viziunea ta pierde proportiile ..articolului “triumfalist” si tu pierzi proportiile catalogang achizitia drept amarata
      nu avem simtul …masurii banilor …probabil vreo 600 milioane sunt de ici de colo si sa cumperi vreo 6 avioane de astea e precum se duce nenea cu turban la dassault si spune …da si tu vreo 3 bucata falcon la asa 20-25 milioane cu de toate …abs ,frana de mana si airbag
      glock, neglock …complexitatea aviatiei de vanatoare …noua, second hand merita macar respect…arma in sine ,daca oricum nu respectam statul roman

Leave a Comment

%d bloggers like this: