Aviaţie

313 Qaher a fost prezentat public in Iran

IAR-80 - Muzeul Aviatiei

IAR-80 – Muzeul Aviaţiei

Văzând imaginile cu prezentarea publică a avionului de luptă iranian Qaher 313 – cum a fost anunţat şi preluat – m-am gândit la cupola cabinei de la replica greşită a IAR-80 de la Muzeul Aviaţiei. Cam pe acolo ar fi, în mintea mea, cupola bombată-înalt a produsului iranian.

Nu ştiu dacă se vede bine în poza de mai sus. Cupola replicii de IAR-80 este una dintre greşelile de care suferă replica celui mai îndrăgit avion românesc. Se vede bine? Haideţi că mai lipesc o poză:

IAR-80 Muzeul Aviatiei

IAR-80 Muzeul Aviatiei

Şi încă una, din partea stângă:

IAR-80 Muzeul Aviatiei

IAR-80 Muzeul Aviatiei

N-am să dezvolt sluţirea elegantului original, dar trebuie să menţionez că am urmărit reacţia prietenilor cu care am vizitat acest muzeu şi mă refer la reacţia celor care văd pentru prima dată această replică. Cupola sare prima în ochi şi încep exclamările de dezamăgire.

Mai aproape de centrul sălii unde expusă această replică, o altă cupolă greşită sluţeşte unul dintre avioanele pe care le îndrăgesc cel mai mult – un Yak-23 Flora…

F-313 Qaher

F-313 Qaher

În imagine, cupola produsului iranian. Posibil ca mie să îmi scape acum, aşa că vă rog să îmi spuneţi dacă aţi văzut o cupolă la fel de bombată… la fel de înaltă, mai precis.

Nu este oare un dezavantaj?

F-313 Qaher

F-313 Qaher

Nu îmi dau seama pe unde ar fi compartimentul paraşutei de frânare…

 

F-313 Qaher

F-313 Qaher

Remarcăm că este faţetat, dar şi că are “winglet”-uri orientate… în jos.

Nu pot să nu mă întreb: dacă e de bine, cum dracu’ de “ceilalţi” nu s-au gândit să le folosească aşa?

F-313 Qaher

F-313 Qaher

Văzându-l din unghiul acesta, parcă îmi pare rău că nu e ceva grotesc făcut în Photoshop sau 3D Max.

 

F-313 Qaher

F-313 Qaher

Mai multe nu îmi permit să zic.

Însă cei de la Lenta, citând Reuters, spun că ministrul Apărării Ahmad Vahidi a lăudat produsul iranian pentru că are suprafeţe reflective mici, care îl fac greu detectabil radar şi că poate îndeplini misiuni de luptă la altitudini mici.

Oare d-aia i-au făcut cupola aşa? Ca să vadă pilotul mai bine vârful ierbii? Oare suplinesc lipsa tehnologiei adecvate cu ochii pilotului?

Stadiul produsului nu a fost precizat, însă în filmuletele ăsta…

 

 … apare ceva asemănător, zburând.

Realitate? Aeromodel?

De urmărit…

Mulţumiri lui Albert pentru semnalarea subiectului.

 

 – Iulian Iamandi –

57 Comments

  • Uimitor, f-22 e miss defect.
    Mie imi place, si e o noua idee cu aripile respective si daca mai e si utilizabil, bravo lor, macar au curaj si energie.
    Filmuletul cu zborul? pare un RC, miscarile sunt prea bruste, tipice machetelor.

  • O fi oare supersonic?

    Prea stealth nu cred ca sa fie, foloseste suprafete canard, stiu ca astea nu se prea pupa cu un RCS redus, cel putin la ceilalti, la iranieni o fi alta poveste.

    F-313? Asta ca sa umileasca F-35-ul si sa ii incurce pe americani peste 100 de ani cu denumirea stranepotului de F-35 :)))))

  • cupola pare enorma pentru ca avionul e mic.
    Monomotor, iar ochiometric pare cam 60% din F22 sau PAK-FA, ca dimensiuni.
    De fapt, cupola unui Hawk, IAR99 sau alte de-astea gen “antrenament/combat usor” e la fel de mare.
    Cred ca au vrut sa scoata ceva relativ stealth, usor, ieftin si simplu, pentru aparare AA la joasa inaltime si CAS; exact ce le trebuie, in cazul unui atac al sua, care nu misca fara cateva mii de avioane. Mai trebuie (doar) sa-l fabrice si sa-l invete pilotii.

    Si J20 ala chinezesc era la-nceput “in photoshop”, si-acu nu mai rade nimeni.

    Nu prea ma topesc dupa astia cu Coranul, da’ hai sa fim sinceri si sa recunoastem ca-i o chestie laudabila pentru o tara relativ mica, demonizata si sub embargou, dar care are vointa si organizare. Ca Romania nu-i in stare de ni’ca, desi nu-i sub embargou si nu-i nici in “razboi rece” cu nimeni, e alta poveste.

      • Salut,
        Da, cred ca ai dreptate, asta ar fi scopul primar. Nu m-as mira sa fie subsonic. Sigur are raza de actiune scazuta. Un fel de IAR93 stealth…

        Cred ca mai tineti minte scenariile de-aici, Ukraina vs Romania. Majoritatea cazuseram de acord ca singurul mod de a utiliza cu oarece efect Lancerele ar fi fost atacurile “hit-and-run” asupra coloanelor inamice, ideal cu dispersoare de submunitii gen KMGU. N-ar fi avut rost sa lupte pt suprematie aeriana cu un inamic superior tehnic si numeric.

        Cred ca s-au inspirat de-aici 🙂

        Probabil se gandesc sa faca mari probleme unei eventuale forte de invazie, tinand in sah coloanele de blindate si terorizand elicopterele de atac, fiind in acelasi timp greu de detectat. Americanii nu stau prea grozav la aparare AA mobila gen Shilka, Tunguska; n-au avut nevoie. Din cate stiu, au ceva Vulcan 20mm pe platforme de M113…

        De alfel, mare parte din Iran e foarte muntos si accidentat, relieful favorizeaza genul asta de lupta aeriana de gherila la joasa inaltime.

        Si-nca ceva: daca li s-ar permite vreodata sa-l exporte, ar avea un succes extraordinar. Oarecum stealth, monomotor… s-ar umple Africa, America de sud si Asia de gandaci de-astia 🙂

      • Stiu, dar uite cat de sus e “tronul” pilotului. Scaunul “sus” e configuratia tipica pentru avioane de atac la sol, combinata cu botul “turtit in jos” asigura o vizibilitate buna in fata si pe laturi. La fel ca la Su25 (care are geamuri mai mici insa, pentru rezistenta sporita a sticlei blindate), A10 mai ales, plus toata “grupa mica” de antrenament si atac usor.

        Ca o paranteza, si-n ww2 multe avioane (mai ales cele ambarcate) aveau sistem de ridicare a scaunului, pentru ameliorarea vizibilitatii la aterizare. Spit avea, Zero avea… si-s si altele dar nu mai tin minte.

  • a pus un baiat punctele pe i si pe j, intr-un comentariu pe acelasi blog (il dau in original pt cunoscatorii de rusa, cei care nu stiu, bagati in google translate)

    1)Смущают малые размеры радиопрозрачного носового обтекателя. Возможности РЛС будут явно весьма скромными. Без подсветки с земли ему в бою придется туго.
    2)Также есть вопросы по дальности полета – машина очень маленькая. Для ударов по территории Израиля, чтобы угомонить вконец потерявших всякие берега пейсатых явно не хватит.
    3)Не видно ОЛС. Атаковать тепловыми ракетами, подкравшись незаметно сзади ему будет трудно.
    4)Не заметно узлов подвески. Что касается внутренних, есть ли у Ирана ракеты, выстреливаемые из внутренних отсеков? До сих пор они пользовались всяким старьем.
    5)Беспереплетный фонарь? А он из радиопоглощающего стекла? Или металл внутри кабины будет светить на экране локатора противника как маяк в ночи?
    6)Посадка у летчика как в жигулях-классике: коленками уши подпираешь. Не для длительного патрулирования.
    В общем, легкий перехватчик ПВО: подпрыгнул, атаковал по наводке с земли, сел на маленький аэродром – и тут же в укрытие. Замена ветшающим комплексам ПВО С-200?

    Но для страны с уровнем промышленности как у ирана – однозначно респект.

  • S-ar putea ca americanii sa fi intarziat prea mult declansarea unui razboi impotriva Iranului si sa avem parte de tensiuni amplificate din cand in cand, precum in multele decenii de sah reciproc cu Coreea de Nord si intr-o mai mica masura cu Cuba.

    Relatiile iraniano-nord-coreene fiind excelente, putem premoni care avion va lua locul MiG-29 in varful aviatiei coreei de nord.

    Culmea ar fi sa apara un avion de generatia a cincea dezvoltat si de catre coreea de nord si sa nu aiba legatura cu asta iranian, ori cu ceva chinez, ori in mod direct cu oricare altul.

  • Avionul e cam ciudat, insa iranienii nu sunt chiar prosti. Sa mentii in uz aparatele F14 in conditiile unui embargo destul de strict nu este chiar ceva la indemana oricui..
    F14 este un avion complex si greu de intretinut.
    Apoi aviatia militara iraniana a fost foarte puternica si in timpul razboiului irakiano-iranian, cu toate epurarile care au urmat momentului 1979. Pilotii lor au dovedit ca stiu bine ce fac si au cam bagat groaza in irakieni.
    Hai sa le acordam un pic de credit.

  • Pilotul e prea mare pt dimensiunile avionului. Zici ca e un copil intr-o basculanta de plastic. Avionul e prea mic pt a incapea intr-o sala de sport dintr-o baza militara (este evident ca locatia unde l-au prezentat nu e un hangar militar). Din toate fotografiile asta reiese: ca e o jucarie care nu are nici o treaba cu avioanele militare.

    Vedeti si voi:

    http://www.iranianuk.com/page.php5?id=20130202221544031

    • Probabil ca este un mock-up la scara redusa, dar modificat din proiect ca sa poata fi folosite ca propaganda scenele cu un pilot in carlinga, presedintele care se uita la butoanele nefunctionale, cadranele din autocolant aplicat, apoi presedintele dand mana cu pilotul care iese din cabina. In ideea de “hai sa ii bagam in ceata pe pelicani”.

    • Oare nu ne dau si nou vreo 12 jucarii din astea. platim cat face dar macar is noi. Poate vor si zbura nu ca junghiurile care vor sa le luam de aiurea care or mai trebuiasca si reparate.

    • Asa, si? A aparut ceva pe BBC care sa nu fi fost luat in considerare pe aici? As zice ca te-ai repezit la primul care a zis contra de parca ai fi stat la panda… 🙂

      BBC, indiferent ce ar fi aparut acolo, nu ar fi fost detinatorul adevarului absolut. Iar daca te impresioneaza brand-ul, nu uita de marturisirile Cristianei Amanpur care a recunoscut ca a mintit pentru a manipula de la un brand cu un renume la fel de greu, iar subiectule se invarteau in jurul unei alte tari din zona Golfului Persic.

      Poate ca BBC doar pune umarul la construirea unei imagini emanatoare de pericol a iranului. Te-ai gandit la asta?

      Caci altfel am fi citit si la ei o urma de indoiala macar si ar fi fost logic sa fi tratat si ei cu semne vizibile de indoiala… este prima aparitie a Qaher si fara ochelari sau lupa pot fi vazute detalii care pun la indoiala ce vor iranienii sa lase a se intelege.

    • Mai au putin si’l fac bombardier strategic purtator de bombe nucleare. Sigur ca nu au interes sa bagatelizeze, orice arma “serioasa” creata de iranieni este adaugata ca pericol potential la dosarul unei interventii armate.

    • Sincer cred ca daca nu faceau iranienii prezentarea asta presa straina ar fi gasit o sosie a lui Ahmadinejad si ar fi facut-o ei in locul iranienilor. Cum altfel ar putea justifica in fata propriilor cetateni taierea banilor de la programe sociale si redirectionarea lor spre cheltuieli militare daca nu ar aparea astfel de “amenintari” din partea “dusmanilor democratiei”? Mai tii minte de armele de distrugere in masa ale lui Saddam? Ce zicea presa straina in 2003? “Saddam este pe punctul de a detine bomba atomica”.

  • Chestia aia prezentata de iranieni 90% e un mock-up care nu poate zbura, 10% e o aeronava usoara cu performante gen Vmax 5-600km/ora, nici vorba de supersonic sau invizibil. Dar cel mai probabil e la fel de “avion” ca un decor de film. Cred ca discutiile referitoare la el sunt prea serioase.

    • Din ce spune ministrul lor, Qaher 313 este un avion de lupta stealth, destinat sa fie folosit in principal in zboruri la joasa altitudine.

      http://www.emirates247.com/news/iran-unveils-domestically-built-fighter-jet-2013-02-02-1.493417

      Colegul Partizan se pare ca a intuit cel mai bine.

      Acum ramane de vazut cat de stealth va fi, lucru de care ma indoiesc cel mai tare in primul rand datorita suprafetelor canard, cand faci un avion invizibil radar nu ii pui canarduri, ala nu mai e avion stealth si nici de generatia a 5 a in frunte cu J-20.

      Interesant lucru este ca iranistanezii au un fix, atunci cand scot o fasole de avion urla sus si tare ca este la acelasi nivel cu F/A-18(nu specifica care varianta), la fel au facut si cu F-5E-ul ala facut la ei, HESA Saeqeh, lucru de care ma indoiesc sincer.

      Ca o curiozitate, pe pagina de wiki a IRIAF, Qaher asta este prezentat ca un viitor avion de suprematie aeriana, langa MiG-29, F-14 si Mirage F1..adunatura de vechituri.

  • victor..uita-te la cupola, acum am vazut poze mai mari. E atat de valurita ca nu se vede nimic prin ea. Nu 90% ci 100% ca “avionul” ala qaher 313 e o tigaie de plastic si fibra de sticla. Ce au prezentat aia se poate realiza cu pana in 10.000 EUR in 2 luni fara mari emotii. Probabil si-au pierdut in buna masura simtul ridicolului. Uite cam cum arata “chederul” cupolei :)) http://i47.tinypic.com/24zxgsw.jpg sau restul interiorului in general.

  • La urma-urmei si iranienii recunosc ca este numai un mock-up tehnologic.Nu cumva este o etapa obligatorie in traiectoria realizarii unui model functional?Ca si indienii vin la Aero-INDIA tot cu o macheta 1:8 ptr. AMCA(s-a realizat structura geometrica definitiva).Polonezii si eu au realizat un model 1:1 ptr. PZL SKORPION de care sunt mandrii nevoie mare.Probabil in etapa respecyva se studia centrarea instalatiilor,viabilitatea proiectului…

    • in ziua de azi cand exista proiectare 3D asistata de calculator nu mai este necesara etapa “mock-up-ului” tehnologic. Ce se aduce pe la airshowuri e mai mult in scop publicitar decat functional. Macheta virtuala 3D are avantajul ca foloseste sectiunile reale de material si deci poti calcula cu adevarat daca-ti incap cabluri electrice sau instalatii hidraulice, samd. Ce au prezentat iranienii e o facatura de recuzita ce nu are nici o legatura cu aviatia decat cel mult cateva ceasuri de bord luate de pe la cine stie ce avion agricol. Faptul ca vitezometrul (indicatorul din stanga-sus cu verde si rosu) e marcat cu rosu in dreptul vitezei de 260kts (aprox.500km/ora) spune mult despre cat s-au efortat baietii cand au facut insailatura asta.

      • Stelian,dar admisiile ,ca dimensiuni, ptr. un motor j85 sunt suficiente?Ca si aici am citit multe observatii.Cineva motiva dimensiunile cu nu stiu ce chestie inspirata de la Su-24,nefiind spec. in domeniu n-am inteles. Motorul j85 il fac iranienii.

        • @albert Nu stiu daca ar fi prizele de aer suficiente pentru J85, pentru a face o astfel de apreciere ar trebui de stiut dimensiunile cu precizie cat de cat exacte ale admisiilor, daca are admisii secundare cum are Yak-130, etc. Bizara e amplasarea admisiilor deasupra bordului de atac, intr-o zona in care presiunea e foarte scazuta la unghiuri mari de atac deci motorul ramane fara aer. Genul asta de priza se foloseste la drone care zboara in general “drept” sau la unghiuri mici de atac si unde exista un interes major in a ascunde discul compresorului de undele radar. Numai ca in configuratia monomotor cu 2 prize de aer a Qafar-ului prizele de aer oricum au forma de S deci ascund compresorul, e inutila plasarea lor deasupra bordului de atac. Iar aerodinamic e foarte dezavantajos. Dar cum spuneam mai sus, astea deja sunt fineturi si isi aveau rostul daca “chestia” prezentata era un avion si nu o butaforie.

          • Multumesc,Stelian.Da,iranienii au vrut sa dea o lovitura de imagine,dar partial au gresit.Era mai bine si ptr. ei daca spuneau ca prezinta o macheta,ca sa vada lumea macar tendintele.
            Ce-am mai aflat:ca ar lucra si la varianta cu doua motoare!.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: