Diverse Marină

Saab primeşte o comandă suplimentară pentru radarul Sea Giraffe AMB în cadrul progamului LCS al Marinei militare a SUA

LCS-2 si LCS-4 cu Sea Giraffe

LCS-2 si LCS-4 cu Sea Giraffe

Firma de apărare şi securitate Saab a primit o comandă suplimentară din partea General Dynamics pentu livrarea radarului naval Sea Giraffe AMB pentru Navele de Luptă de Litoral ale Marinei militare a SUA, LCS 28 şi LCS 30.

Această comandă evidenţiază creşterea continuă a Saab pe piaţa SUA. Denumirea militară pentru SUA a Sea Griaffe AMB este AN/SPS-77. Lucrările vor avea loc la facilităţile Saab din Syracuse, statul New York, în SUA, şi la Gothenburg, în Suedia.

„Sea Giraffe AMB este livrat în prezent pentru cinci clase de nave de suprafaţă ale SUA, ca parte a trei programe separate ale Marinei militare a SUA, iar aceasta comandă suplimentară consolidează şi mai mult potiţia Saab de principal furnizor de radare pentru Marina militară a SUA. Sea Giraffe AMB a fost dezvoltat şi s-a dovedit că îndeplineşte cerinţele pentru misiunile Marinei militare a SUA, de la supravegherea aeriană şi de suprafaţă, până la controlul traficului aerian. Saab se mândreşte că este un partener de încredere pentru Marina militară a SUA, sprijinind un set tot mai mare de misiuni radar complexe pe întreaga flotă şi în jurul lumii”, spune Erik Smith, Preşedinte şi CEO al Saab Apărare şi Securitate SUA.

Până în prezent, radarul Sea Giraffe a fost instalat pe navele de luptă de litoral LCS 2 (USS Independence), LCS 4 (USS Colorado), LCS 6 (USS Jackson), LCS 8 (USS Montgomery), LCS 10 (USS Gabrielle Giffords) şi LCS 12 (USS Omaha) ale Marinei militare americane. Sisteme suplimentare se află în stadii diferite de producţie şi testare pentru a se încadra în graficele de construcţie LCS. Saab a mai primit un contract suplimentar de la General Dynamics, cu opţiuni pentru livrarea altor 11 sisteme din program, până în 2024.

În octombrie 2017, Marina militară a SUA a anunţat că va desfăşura radarul Sea Giraffe AMB pe cea mai nouă clasă de nave ale Pazei de Coastă a SUA, Offshore patrol Cutter (OPC). În plus, Saab dezvoltă un derivat al Sea Giraffe AMB, cunoscut ca AN/SPN-50, pentru a se conforma cerinţelor de control al traficului aerian ale Comandamentului Sistemelor Seriene Navale al SUA pe port-avioaneşi pe navele din clasa de asalt amfibiu.

Sea Giraffe AMB este un sistem de radar multirol, cu rază medie, 3D, pentru aplicaţii navale. El permite supravegherea simultană aeriană şi de suprafaţă şi este potrivit pentru mediile navale solicitante, de la operaţiunile de litoral, până la cele din larg.

18 Comments

  • un LCS probabil nu vom vedea in marina romana, dar macar un OPV ar fi o prioritate, chiar inainte sa vorbim de fregate si corvete.

    e o chestiune de suveranitate sa poti sa iti patrulezi zona teritoriala si cea economica exclusiva – mai ales ca acum e si petrol pe acolo.

      • nu, politia de frontiera e responsabila, prin garda de coasta, pentru doar 12 mile marine in larg.

        zona economica exclusiva a Romaniei e pana la 200 mile in larg. aia trebuie patrulata de armata, care insa nu prea are cu ce face acest lucru – avioane ioc, nave de patrulare, ioc, forte de interventie in caz de ceva nici atat.

        • Nu stiu exact la ce te referi prin patrularea ZEE ca nu iti vine nimeni cu barca sa-ti fure petrol si gaze cu galeata si sa fuga inapoi in apele internationale.
          Pe acelas model cu patrularea spatiului aerian – nu stau avioane 24/24 pe cerul patriei dand tarcoale la granita sa nu intre nimeni nebinevenit.
          Platformele care sunt acum in Marea Neagra si extrag pentru noi hidrocarburi nu-s patrulate de armata si nu au nici o problema. Iar viitoarele platforme de asemenea nu au de cine sa fie amenintare. Ca daca e de o tara invecinata – atunci e act de agesiune – deci razboi. Daca e cu omulezi vezi/albastrii – pai cam tot pe acolo e si nu prea ai ce face impotriva. Ca ai o nava care patruleaza pe la granita cu bulgarii si tie iti vin omuletii la granita cu ucrainienii. Deci companiile care foreaza trebuie sa-si asigure singure siguranta platformei/muncitorilor.
          Ca de aia nu se inghesuie lumea sa plece pe platforma in Nigeria…

          • E vorba de suveranitate, macar trebuie sa patrulezi sa te vada lumea pe acolo si pentru asta trebuie sa ai cu ce.

            Nu trimiti fregatele, ar costa enorm, dar nici nu merge sa ii trimiti pe unii cu salupa sa patruleze 200 mile, iti trebuie un OPV, pentru asta sunt facute. Nici nu costa cine stie ce dar e mult mai util decat corvetele alea de care se tot vorbeste.

            Modernizarea marinei ar trebui sa inceapa cu OPV, nave purtatoare de rachete, apoi aparare de coasta si apoi trecem la corvete si fregate care sunt frisca de pe tort, nu baza.

            Modernizarile incep intotdeauna de jos in sus la oamenii chibzuiti.

            • Ete acilea un link cu ce au neozeelandezii
              https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_Royal_New_Zealand_Navy_ships
              Si banuiesti ca Noua Zeelanda are mult mai multa suprafata ZEE decat rahatul ala al nostru.
              Si ai nostri patruleaza cand sunt in exercitii si au iesiri pe mare, dar asta nu inseamna ca trebuie sa ai o prezenta permanenta in ZEE. Ca de aia radare, sateliti si altele…
              Pana una – alta Stefan cel Mare e OPV si patruleaza impreuna cu celelalte nave ale politiei de frontiera prin mare, mai incoace sau mai departe de 12 mile alea. Cu mai mult sau mai putin succes.
              Deocamdata amenintarea directa nu exista deci chiar nu vad motiv de ce am fi noi mai catolici decat Papa.

              • De acord cu ce au NZ, nu zice nimeni sa luam ceva mai impresionant ca sa patrulezi si sa faci search and rescue pe cata mare avem noi – 200 pe 100 de mile (vreo 35.000 km patrati).

                Aia vad ca au 2 offshore si 4 inland patrol vessels. Vorbim de o tara de 4 milioane de oameni.

                Eu cred ca ne trebuie cel putin o nava de patrulare si interventie -militara, nu civila. Merge si una gen Stefan cel Mare dar cu armament (aia are doar o turela anti-pirati).

                Daca e teritoriul tau dar nu dai pe acolo nu iti exerciti suveranitatea. Daca avem braconaj, nave inamice, migranti e bine sa putem sa ii intrebam de sanatate, acum nici nu stim ce e pe acolo ca nu putem vedea – nu avem nici avioane de supraveghere specializate.

                • “Aia vad ca au 2 offshore si 4 inland patrol vessels. Vorbim de o tara de 4 milioane de oameni.” – ideea e ca nu conteaza cata populatie au – important e cata suprafata au de acoperit cu alea 6 nave.

                  “Eu cred ca ne trebuie cel putin o nava de patrulare si interventie -militara, nu civila. Merge si una gen Stefan cel Mare dar cu armament (aia are doar o turela anti-pirati).” – Stefan nu e chiar nava civila, apartine unor structuri militarizate ale statului.
                  https://www.politiadefrontiera.ro/ro/main/i-nava-maritima-de-supraveghere-stefan-cel-mare-7537.html
                  Si turela aia este de ajuns pentru rolul de OPV. Daca ai nevoie de ceva mai mare inseamna ca ai deja o problema serioasa de agresiune a statului.

                  “Daca e teritoriul tau dar nu dai pe acolo nu iti exerciti suveranitatea. Daca avem braconaj, nave inamice, migranti e bine sa putem sa ii intrebam de sanatate, acum nici nu stim ce e pe acolo ca nu putem vedea – nu avem nici avioane de supraveghere specializate.” – Pai problema e ca nu e teritoriul tau, e doar ZEE. Braconaj, migranti e problema politiei de frontiera, nu a marinei. Nave inamice – eu inca nu am auzit ca navele inamice (care`s alea) au intrat in apele teritoriale romanesti…
                  Poate ai vre-o asemenea informatie.
                  Chestia asta nu s-a intamplat, dupa cunostintele mele, nici in cazul spatiului aerian. Acolo ei incearca sa vina pana la limita dupa care se indeparteaza…

                  • Legal, Politia de Frontiera prin Garda de Coasta e responsabila pe 12 mile marine de tarm. Restul trebuie supervizat de marina. Nava GC nu poate fi rechizitionata de armata sa faca ea patrulari pe unde vrea, pentru ca e luata pe fonduri europene si de altfel e mult timp pusa la dispozitia Frontex prin Grecia sau Italia.

                    Ideea era ca daca spatiul economic exclusiv nu poate fi patrulat inseamna ca nu iti exerciti suveranitatea asupra lui – poate oricine sa pescuiasca acolo si sa faca orice pana la urma.

                    Dat fiind ca nimeni nu il patruleaza, nici din aer ca nu avem cu bani si nici de pe mare, habar nu avem acum care e situatia lui – what you don’t know can’t hurt you…

                    Nu inteleg opozitia la ideea de a avea un OPV, vorbim de o nava de vreo 20 milioane de dolari care poate fi foarte utila macar pentru supraveghere.

                    • “Legal, Politia de Frontiera prin Garda de Coasta e responsabila pe 12 mile marine de tarm. Restul trebuie supervizat de marina. ” – exact – politia de frontiera are atributiouni in apele teritoriale, adica 12 mile fata de tarm. Restul e supervizat de marina si politie prin sistemele specifice de la tarm, precum si cele din apele teritoriale (atunci cand ele sunt disponibile) sau alte surse (aeriene, sateliti. etc.) Dar asta nu inseamna ca trebuie patrulate 24/7 tot anul.

                      OPV-ul politiei evident ca nu poate fi rechizitionata si oricum marina militara nu si-a facut in scop din asta. Scopul ei este sa patruleze in apele terotoriale, la granita lor, sau in ZEE pentru a-si face datoria (vezi link-ul de mai sus cu explicatia misiuni ei). Ca ai nostrii o trimit prin Grecia sau Italia e alta poveste. O trimit ca e cea mai noua si au siguranta ca se va intoarce. Ca pentru misiuni mai scurte le trimit si pe alea nemtesti, cu reparatiile la zi. Din motiv ca altele nu avem.

                      “Ideea era ca daca spatiul economic exclusiv nu poate fi patrulat inseamna ca nu iti exerciti suveranitatea asupra lui – poate oricine sa pescuiasca acolo si sa faca orice pana la urma.” – inseamna ca nu ai inteles conceptul de ZEE. Intre 12 si 200 de mile sunt ape internationale. Deci nu e nici o suveranitate asupra marii. Deci oricine are dreptul sa tranziteze, chiar si un trauler care “pescuieste” din mers, fara ca tu sa-i poti opri, atata vreme cat nu ai o dovada ca el desfasoara o activitate economica in ZEE tau. Iar ca sa faci asta chiar e imposibil. Ar insemna ca pentru fiecare nava care tranziteaza ZEE sa ai o nava/avion care sa o urmareasca pana la iesire din ZEE romaneasca. 24/7 365 zile pe an.

                      “Dat fiind ca nimeni nu il patruleaza, nici din aer ca nu avem cu bani si nici de pe mare, habar nu avem acum care e situatia lui – what you don’t know can’t hurt you…” – habar e – ca de aia s-au cumparat radare, sisteme electro-optice si altele. Ca nu vad ele la 201 mile – e alta treaba…

                      “Nu inteleg opozitia la ideea de a avea un OPV, vorbim de o nava de vreo 20 milioane de dolari care poate fi foarte utila macar pentru supraveghere.” – pai numai la marina avem 2 – T22R. Pana vor fi echipate la rang de fregate sunt OPV-uri. Cresterea numarului de nave al marinei nu e fezabil fara taierea altora, cu atat mai mult eficacitatea celor vechi e foarte scazuta.

  • Din pacate, fregatele alea nu sunt bune de OPV, nu au suficiente echipamente de supraveghere si costa o avere sa te plimbi cu ele.

    Corecta observatia ca trebuie sa mai si taie din navele vechi cand vin unele noi.

    Raman la parerea ca trebuie o crestere organica – in primul rand ne trebuie niste OPV-uri noi, militare si inarmate corespunzator. Intotdeauna prima conditie e sa ai cunoasterea situatiei. Pe urma ai optiunile – sa lupti, sa te ascunzi sau sa dai un telefon la un prieten…

    Deci as demara cu nave cu echipaj de 30-40 de persoane si echipament de supraveghere si interventie. Dupa aceea programele alea de miliarde cu corvete si fregate.

    Nu poti sa supraveghezi marea de pe tarm la distantele astea, nu cred ca radarele bat asa departe pentru ca esti limitat de orizont si ai nevoie de inaltime. Supravegherea s-ar face mai usor cu avioane si vapoare. Si daca ai putea vedea ceva in ZEE, nu ar fi prea util daca nu poti merge la fata locului. Nu degeaba OPV-urile sunt cele mai raspandite nave, bune la toate, inclusiv la salvare daca apare o situatie la unele din platforme sau vreo nava in pericol.

    Patrularea si interventia la distanta nu se face cu vedete rapide si alte din astea – sunt prea mici, nu au autonomie si ar trebui sa traga o cisterna dupa ele eventual, dar ce ar face fara alte echipamente cum sunt cele de life support?

    • Ca sa concluzionam ca o labartam mult prea mult:
      – ZEE sunt ape internationale – intra cine vrea
      – observarea si supravegherea se face in primul rand de la tarm – de aia exista radare (inclusiv OH) si electro-optice
      – toata lumea doreste taiarea unor nave vechi, eu unui chiar si daca nu sunt inlocuite cu unele noi
      -tu vezi marina in primul rand cu rol de patrulare in ZEE, deci echipata cu OPV-uri, dupa care mai vedem.
      – opv-urile sunt nave bune la toate si dar destul de inutile

      “Patrularea si interventia la distanta nu se face cu vedete rapide si alte din astea – sunt prea mici, nu au autonomie si ar trebui sa traga o cisterna dupa ele eventual, dar ce ar face fara alte echipamente cum sunt cele de life support?” – Pai cine a zis ca patrularea se face cu nave rapide? Si ce inseamna pt tine “interventia”? Nave cu autonomie mai mica da 600 de mile? Echipamente de life-support – aia e deja nava de salvare a vietii pe mare, sa nu confuzam…

      • Cu unele lucruri sunt de acord. limitarile unor astfel de nave exista, insa cred ca nu ai inteles ca nu e posibil sa faci observarea ZEE sau a unui teritoriu semnificativ de la tarm. Ca sa depasesti linia orizontului ai nevoie de inaltime (pamantul fiind rotund, daca stai la inaltime zero, vezi doar cativa km pentru ca tinta dispare sub curbura pamantului, indiferent ce aparate ai).

        Daca am avea inaltime de cateva sute de metri, radarele ar merge sa vada 200 m, EO nu – nu exista camere sa vada la 200 de mile – o camera termala buna, de ultima generatie, ar vedea un vapor la 30-40 km in conditii meteo bune (fara prea multa apa in atmosfera). Si daca s-ar inventa maine o camera care sa vada de 10 ori mai mult, la MN tot nu ai inaltimea necesara. Singurul mod de observare e prin patrulare pe mare sau din aer sau prin satelit, unde ai insa o intarziere mare si disponibilitate redusa la timp de zi.

        For an observer on the ground with eye level at h = 5 ft 7 in (1.70 m), the horizon is at a distance of 2.9 miles (4.7 km). For an observer standing on a hill or tower 100 feet (30 m) in height, the horizon is at a distance of 12.2 miles (19.6 km).

          • Ai dreptate, I stand corrected – surprinzator dar Romania are in Scomar radare OTH. Nu vad ele cine stie ce, nu sunt de precizie, dar destul sa iti spuna daca e ceva acolo sau nu.

            E bine sa cunosti devreme, insa si mai bine e sa poti sa mergi si pana la fata locului cu ceva. Probabil ideal ar fi un avion pentru confirmare si o nava de patrulare pentru interventie daca e cazul…

            • Si cu ce te ajuta un avion de patrulare care repereaza o barca pescuind ilegal in ZEE romana?

              Si inca nu m-am dumirit care sunt pericolele alea din ZEE de care tu vorbesti. As fi fericit daca mi-au putea da cateva exemple concrete.

              • nu e vorba doar de ZEE, ci de toata coasta si chiar mai departe, in apele internationale, trebuie sa ai cunoasterea situatiei iar OPV sunt populare in lume din aceasta cauza

                pericole pot fi pe timp de pace traficul ilegal de diverse, droguri, tigari, accidentele maritime, vapoare cu imigranti, pescuit ilegal, activitati ostile ale altora. Pe timp de conflict armat, probabil nu mai conteaza toate acestea prea mult, ci sa ai cu ce patrula zona.

                fata de fregate si corvete, care au uz doar in caz de razboi, cu OPV poti sa mai faci ceva si pe timp de pace. Ai putea chiar sa-l finantezi din vreun program extern

                • Pai coasta si apele internationale sunt patrulate de politia de frontiera si aparate de marina. In apele internationale si mai departe e treaba de blue water navy si nu vad scopul nostru in povestea asta.

                  “pericole pot fi pe timp de pace traficul ilegal de diverse, droguri, tigari, accidentele maritime, vapoare cu imigranti, pescuit ilegal, activitati ostile ale altora.” – traficul de droguri nu-l identifici cu un OPV, un avion, elicopter sau o fregata. Il identifici cu caini specializati.
                  Accidentele maritime nu se rezolva cu un OPV care patruleaza la Sulina si nava esueaza la Mangalia. Si nici cu avionul. Acolo ai nave de salvare pe mare si elicoptere.
                  Vapoarele cu imigranti – nu stiu ce vrei sa spui prin asta.
                  Pescuitul ilegal de asemenea nu-l rezolvi nici macar cu 10 OPV-uri. Noi nu suntem in stare sa stopam pescuitul ilegal in delta si tu vrei pe o suprafata de 5 ori mai mare?
                  Activitati ostile? nu stiu ce inseamna.

                  In caz de conflic armat cred ca nu conteaza sa ai cu ce patrula daca trage cu racheta dupa OPV. Doar fabricare de “eroi”.

                  “fata de fregate si corvete, care au uz doar in caz de razboi, cu OPV poti sa mai faci ceva si pe timp de pace.” – nu chiar – fregatele alea T22R sunt singurele care au rol de salvare pe mare furtunoasa cand toate celelalte nave ale politiei de frontiera nu pot iesi pe mare si remorcherul Grozavul e in reparatii. Ca pur si simplu nu ai altele si alea cele mai mari si cu turbine tin la furtuna. Altfel Dumnezeu cu mila…
                  Iar corvetele, daca vor fi moderne si vor avea ceva marime vor prelua probabil acest rol.

                  OPV finantat din program extern? cam care program? si poate co-finantat. Iar daca nu ai bani de co- atunci nu finanteaza nimeni nimic.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: