C-27J Spartan 2707

C-27J Spartan 2707

Ceremonia prilejuită de sosirea în ţară a celui de-al şaptelea avion de transport tactic C-27J Spartan a reprezentat încă o ocazie de a cunoaşte şi înţelege Armata României.

Cu această ocazie am fost mai mult observator decât jurnalist sau pasionat.

De ce spun asta?

Povestea sună cam aşa… Cel mai des trec poarta Bazei 90 Transport Aerian la evenimentele-sărbătoare, ocazii în care mă las vrăjit de virtuozitatea evoluţiilor aeriene, iar la sol discut cu militarii de la nivel de pasionat.

La evenimentele oficiale, sunt un jurnalist concentrat pe declaraţiile înalţilor reprezentanţi ai statului, ai Armatei şi ai Bazei.

De data aceasta am fost observator.

Piloţii Bazei 90 Transport Aerian

Piloţii Bazei 90 Transport Aerian

Personajul principal al ceremoniei trebuia să fie avionul Spartan cu numărul 2707, dar pentru mine n-a fost.

Cunoaşteţi din media o parte importantă din activităţile militarilor din imaginea de mai sus.

Cetăţeanul contribuabil ştie deci că la nevoie Armata pune la dispoziţie avioane şi elicoptere militare pentru zboruri umanitare sau în sprijinul populaţiei afectate de calamităţi.

Acele aeronave însă, nu zboară singure!

I-am privit pe militarii Bazei cu mare respect, numărându-mă printre cei care cunosc câte ceva din importanţa misiunilor pe care le efectuează.

Din poziţia de observator, mi-am zis că merită mai mult şi mai bun. Şi că… undeva acolo sus, trebuie să vină acel moment în care să fie înţeleasă importanţa unor decizii pentru binele ţării.

C-130 Hercules "6166"

C-130 Hercules “6166”

Se conştientizează oare suficient care este importanţa Bazei 90 Transport Aerian?

Dincolo de misiunile umanitare evidenţiate în media, Baza 90 este baza.

Aparatele de zbor şi aviatorii de aici asigură transportul în şi din teatrele de operaţii sau misiuni la distanţă, aprovizionarea forţelor noastre dislocate “peste mări şi ţări”, dar şi mijloacele din care efectuează salturi militarii paraşutişti.

Vizita ministrului Apararii la Baza 90 Transport Aerian

Vizita ministrului Apararii la Baza 90 Transport Aerian

Gândurile mi-au fost întrerupte de apariţia ministrului Apărării, însoţit de general-locotenent Nicolae Ciucă şeful Statului Major General, general-maior Laurian Anastasof şeful Statului Major al Forţelor Aeriene şi general de flotilă aeriană Lian Someşan şeful resurselor SMFA.

Însoţiţi de comandantul Bazei 90 Transport Aerian, general de flotilă aeriană Viorel Pană, înalţii oaspeţi s-au oprit la dispozitivul format din piloţii bazei pentru a-i saluta cu strângeri de mâini şi a schimba câteva cuvinte cu aceştia.

În misiunea mea de observator, m-am bucurat să văd aceste momente. N-a fost prima dată când i-am văzut pe dumnealor abordând discuţii cu militarii. E bine. Sunt generali tineri cu plusuri chiar şi la comunicare, militari care cunosc foarte bine Armata cu tot ceea ce o constituie.

Îi felicit pentru această acţiune cu impact asupra moralului piloţilor.

Felicitări şi ministrului Duşa, pentru învestirea în funcţii înalte de comandă a unor militari tineri, cu viziuni moderne, dar mai ales cu experienţă.

Sosirea lui 2707

Sosirea lui 2707

La un moment dat, a apărut “Spartanul Pompier”. Aşa îl numeau în direct cei din jur pe “2707”.

Sună frumos motoarele de pe Spartan.

Sună a putere ţinută în frâu atunci când avionul efectuează manevre pe pistă, iar în timpul zborului nu te mai saturi să le auzi.

Dincoace de ceea ce se întâmpla în calea obiectivelor camerelor tv, în jur am văzut atenţie, curiozitate şi bucurie: vine!

C27J Spartan "2707"

C27J Spartan “2707”

Şi tot ca observator, am realizat care este impactul ceremoniilor de prezentare ocazionate de sosirea în ţară a avioanelor Spartan:

– sunt ale noastre;

– sunt noi-nouţe şi mai ales moderne şi foarte capabile;

– în misiuni strict militare, dar şi în cele de sprijin şi ajutorare pentru civili, avioanele Spartan sunt în slujba contribuabilului;

– pas cu pas, în funcţie de buget, se face ceva;

– chiar dacă sunt avioane de transport, introducerea în dotare a avioanelor Spartan întăreşte capabilităţile Armatei României.

Spuneam mai pe la începutul acestei scrieri că nu “2707” a fost pentru mine persojanjul principal. Încă o mai afirm şi, am să repet încă o dată expresia “din poziţia mea de observator”… m-a bucurat enorm să văd că echipajul Spartanului a obţinut foarte mare atenţie din partea reporterilor şi cameramanilor reprezentând un număr mare de televiziuni.

N-am auzit întrebările, după cum nu am prins nici răspunsurile. Am zâmbit mulţumit şi am zâmbit mulţumit că cei doi piloţi zâmbeau. M-am străduit să prind câteva cadre bune în aglomeraţia creată şi apoi am urcat în “2707”.

Trapa Spartan "2707"

Trapa Spartan “2707”

Despre proaspăt sositul “2707”, cei de la Alenia Aermacchi spun că este o superbitate de prim avion din Europa care foloseşte sistemul inovativ de luptă împotriva incendiilor şi că l-au testat timp de câteva săptămâni într-o zonă montană din România pentru a demonstra capabilităţile sistemului numit Caylym Guardian.

Sistemul permite avionului C-27J să lanseze până la şase containere peste focul de pădure. Fiecare container are capacitatea de 1000 de litri de apă sau lichid special pentru stingere. Sistemul permite lansara rapidă şi precisă, care provoacă un nor de lichid bine concentrat pe ţintă.

Containerele sunt biodegradabile, dar pot fi şi recuperate de pe sol de către pompieri.

Apropos de containere, acestea au dimensiunile standard tip A22 şi pot fi instalate pe acioane de tipul C-130 şi C-27J fără echipamente costisitoare sau modificări, putând fi lansate de la altitudini mai mari (1500 picioare) decât o fac avioanele pompier tradiţionale, aspect care sporeşte semnificativ siguranţa misiunii şi permite operaţiuni pe timp de noapte.

Testele comune au avut rezultate bune atât în aer cât şi la sol, demonstrând flexibilitatea mare a avionului C-27J a cărui secţiune mare a fuzelajului permite gestionarea încărcăturilor şi indeplinirea misiunilor mai bine decât în cazul altor avioane.

Antonov An-26

Antonov An-26

Sosirea în ţară a ultimului avion de transport C-27J Spartan reprezintă finalizarea părţii de început a unui nou capitol din Istoria Aviaţiei României.

Această parte de început a reprezentat şi pensionarea avioanelor Antonov An-26 şi aproape încheie capitolul “An-ul duce greul” din istoria aviaţiei noastre, capitol la care încă mai scriu avioanele An-30, echipajele şi tehnicii care slujesc împreună sub drapel.

Continuarea însă trebuie să ţină cont şi de alte nevoi, pe lângă cele pe care le poate acoperi platforma C-27J Spartan în configuraţia standard achiziţionată pentru Forţele Aeriene Române.

Alenia Aermacchi ne mai poate furniza avioane Spartan în două configuraţii care ne sunt foarte necesare.

Orientara Armatei României într-o direcţie modernă şi de actualitate, prin constituirea COS, a Brigăzii de Informaţii Militare “Mareşal Alexandru Averescu”, a Brigăzii 6 Operaţii Speciale “Mihai Viteazul”, a SSOS, DSLI, DCSL, au rezultat în nevoia dotării cu echipamente şi sisteme avansate.

Strict raportat la ceea ce ne poate oferi Aleni Aermacchi şi bazându-ne pe avantajul major al comonalităţii, operatorii din structurile enumerate mai sus ar putea beneficia de achiziţia altor două avioane Spartan: MC-27J Praetorian şi EC-27J Jedi.

Buget fericit!

 

– Iulian Iamandi –