Armata Romana Fortele Aeriene

2707, Spartanul “Pompier”

C-27J Spartan 2707

C-27J Spartan 2707

Ceremonia prilejuită de sosirea în ţară a celui de-al şaptelea avion de transport tactic C-27J Spartan a reprezentat încă o ocazie de a cunoaşte şi înţelege Armata României.

Cu această ocazie am fost mai mult observator decât jurnalist sau pasionat.

De ce spun asta?

Povestea sună cam aşa… Cel mai des trec poarta Bazei 90 Transport Aerian la evenimentele-sărbătoare, ocazii în care mă las vrăjit de virtuozitatea evoluţiilor aeriene, iar la sol discut cu militarii de la nivel de pasionat.

La evenimentele oficiale, sunt un jurnalist concentrat pe declaraţiile înalţilor reprezentanţi ai statului, ai Armatei şi ai Bazei.

De data aceasta am fost observator.

Piloţii Bazei 90 Transport Aerian

Piloţii Bazei 90 Transport Aerian

Personajul principal al ceremoniei trebuia să fie avionul Spartan cu numărul 2707, dar pentru mine n-a fost.

Cunoaşteţi din media o parte importantă din activităţile militarilor din imaginea de mai sus.

Cetăţeanul contribuabil ştie deci că la nevoie Armata pune la dispoziţie avioane şi elicoptere militare pentru zboruri umanitare sau în sprijinul populaţiei afectate de calamităţi.

Acele aeronave însă, nu zboară singure!

I-am privit pe militarii Bazei cu mare respect, numărându-mă printre cei care cunosc câte ceva din importanţa misiunilor pe care le efectuează.

Din poziţia de observator, mi-am zis că merită mai mult şi mai bun. Şi că… undeva acolo sus, trebuie să vină acel moment în care să fie înţeleasă importanţa unor decizii pentru binele ţării.

C-130 Hercules "6166"

C-130 Hercules “6166”

Se conştientizează oare suficient care este importanţa Bazei 90 Transport Aerian?

Dincolo de misiunile umanitare evidenţiate în media, Baza 90 este baza.

Aparatele de zbor şi aviatorii de aici asigură transportul în şi din teatrele de operaţii sau misiuni la distanţă, aprovizionarea forţelor noastre dislocate “peste mări şi ţări”, dar şi mijloacele din care efectuează salturi militarii paraşutişti.

Vizita ministrului Apararii la Baza 90 Transport Aerian

Vizita ministrului Apararii la Baza 90 Transport Aerian

Gândurile mi-au fost întrerupte de apariţia ministrului Apărării, însoţit de general-locotenent Nicolae Ciucă şeful Statului Major General, general-maior Laurian Anastasof şeful Statului Major al Forţelor Aeriene şi general de flotilă aeriană Lian Someşan şeful resurselor SMFA.

Însoţiţi de comandantul Bazei 90 Transport Aerian, general de flotilă aeriană Viorel Pană, înalţii oaspeţi s-au oprit la dispozitivul format din piloţii bazei pentru a-i saluta cu strângeri de mâini şi a schimba câteva cuvinte cu aceştia.

În misiunea mea de observator, m-am bucurat să văd aceste momente. N-a fost prima dată când i-am văzut pe dumnealor abordând discuţii cu militarii. E bine. Sunt generali tineri cu plusuri chiar şi la comunicare, militari care cunosc foarte bine Armata cu tot ceea ce o constituie.

Îi felicit pentru această acţiune cu impact asupra moralului piloţilor.

Felicitări şi ministrului Duşa, pentru învestirea în funcţii înalte de comandă a unor militari tineri, cu viziuni moderne, dar mai ales cu experienţă.

Sosirea lui 2707

Sosirea lui 2707

La un moment dat, a apărut “Spartanul Pompier”. Aşa îl numeau în direct cei din jur pe “2707”.

Sună frumos motoarele de pe Spartan.

Sună a putere ţinută în frâu atunci când avionul efectuează manevre pe pistă, iar în timpul zborului nu te mai saturi să le auzi.

Dincoace de ceea ce se întâmpla în calea obiectivelor camerelor tv, în jur am văzut atenţie, curiozitate şi bucurie: vine!

C27J Spartan "2707"

C27J Spartan “2707”

Şi tot ca observator, am realizat care este impactul ceremoniilor de prezentare ocazionate de sosirea în ţară a avioanelor Spartan:

– sunt ale noastre;

– sunt noi-nouţe şi mai ales moderne şi foarte capabile;

– în misiuni strict militare, dar şi în cele de sprijin şi ajutorare pentru civili, avioanele Spartan sunt în slujba contribuabilului;

– pas cu pas, în funcţie de buget, se face ceva;

– chiar dacă sunt avioane de transport, introducerea în dotare a avioanelor Spartan întăreşte capabilităţile Armatei României.

Spuneam mai pe la începutul acestei scrieri că nu “2707” a fost pentru mine persojanjul principal. Încă o mai afirm şi, am să repet încă o dată expresia “din poziţia mea de observator”… m-a bucurat enorm să văd că echipajul Spartanului a obţinut foarte mare atenţie din partea reporterilor şi cameramanilor reprezentând un număr mare de televiziuni.

N-am auzit întrebările, după cum nu am prins nici răspunsurile. Am zâmbit mulţumit şi am zâmbit mulţumit că cei doi piloţi zâmbeau. M-am străduit să prind câteva cadre bune în aglomeraţia creată şi apoi am urcat în “2707”.

Trapa Spartan "2707"

Trapa Spartan “2707”

Despre proaspăt sositul “2707”, cei de la Alenia Aermacchi spun că este o superbitate de prim avion din Europa care foloseşte sistemul inovativ de luptă împotriva incendiilor şi că l-au testat timp de câteva săptămâni într-o zonă montană din România pentru a demonstra capabilităţile sistemului numit Caylym Guardian.

Sistemul permite avionului C-27J să lanseze până la şase containere peste focul de pădure. Fiecare container are capacitatea de 1000 de litri de apă sau lichid special pentru stingere. Sistemul permite lansara rapidă şi precisă, care provoacă un nor de lichid bine concentrat pe ţintă.

Containerele sunt biodegradabile, dar pot fi şi recuperate de pe sol de către pompieri.

Apropos de containere, acestea au dimensiunile standard tip A22 şi pot fi instalate pe acioane de tipul C-130 şi C-27J fără echipamente costisitoare sau modificări, putând fi lansate de la altitudini mai mari (1500 picioare) decât o fac avioanele pompier tradiţionale, aspect care sporeşte semnificativ siguranţa misiunii şi permite operaţiuni pe timp de noapte.

Testele comune au avut rezultate bune atât în aer cât şi la sol, demonstrând flexibilitatea mare a avionului C-27J a cărui secţiune mare a fuzelajului permite gestionarea încărcăturilor şi indeplinirea misiunilor mai bine decât în cazul altor avioane.

Antonov An-26

Antonov An-26

Sosirea în ţară a ultimului avion de transport C-27J Spartan reprezintă finalizarea părţii de început a unui nou capitol din Istoria Aviaţiei României.

Această parte de început a reprezentat şi pensionarea avioanelor Antonov An-26 şi aproape încheie capitolul “An-ul duce greul” din istoria aviaţiei noastre, capitol la care încă mai scriu avioanele An-30, echipajele şi tehnicii care slujesc împreună sub drapel.

Continuarea însă trebuie să ţină cont şi de alte nevoi, pe lângă cele pe care le poate acoperi platforma C-27J Spartan în configuraţia standard achiziţionată pentru Forţele Aeriene Române.

Alenia Aermacchi ne mai poate furniza avioane Spartan în două configuraţii care ne sunt foarte necesare.

Orientara Armatei României într-o direcţie modernă şi de actualitate, prin constituirea COS, a Brigăzii de Informaţii Militare “Mareşal Alexandru Averescu”, a Brigăzii 6 Operaţii Speciale “Mihai Viteazul”, a SSOS, DSLI, DCSL, au rezultat în nevoia dotării cu echipamente şi sisteme avansate.

Strict raportat la ceea ce ne poate oferi Aleni Aermacchi şi bazându-ne pe avantajul major al comonalităţii, operatorii din structurile enumerate mai sus ar putea beneficia de achiziţia altor două avioane Spartan: MC-27J Praetorian şi EC-27J Jedi.

Buget fericit!

 

– Iulian Iamandi –

 

34 Comments

  • Fix de Spartani facand pe pompierii aveam noi nevoie.
    Sa iei cel mai scump aparat de transport din categoria sa si sa-l faci pompier arata inca odata de ce suntem acolo unde suntem. Pentru misiunea asta sunt aparate specializate, mult mai performante decat spartanul si mai ieftine ca pret.

    • Or fi si avioane specializate pentru combaterea incendiilor, dar ce te faci cu comonalitatea? In plus, 2707 poate indeplini si misiuni de transport ca oricare dintre celelalte avioane Spartan, ceea ca inseamna ca un avion pompier ar fi fost blocat strict pentru astfel de misiuni.

  • “An-ul duce greul”
    mai sunt doua doar, si cred ca operational e doar ala “transport VIP”, care nici ala nu cred ca a fost prea folosit ca mai sunt la Spartan de “transport VIP” si desigur, mai noi si mai safe si mai silentioase ca batranele AN-uri
    tichiile de margaritar pentru VIP-urile noastre lipseau, restul le are brava armata pe toate
    noroc ca avem destule “VIP”-uri de transportat

        • “Aceste trei aeronave vor dispune si de un modul VIP, existand posibilitatea ca, in functie de misiune, un avion sa fie configurat exclusiv pentru transport personal sau tehnica, fie pentru transport combinat.”

          Aici?

          Pai zice ca primele trei avioane urmau sa dispuna de un modul VIP. Modulul ala, daca este nevoie, este luat cu stivuitorul si bagat in cala avionului care urmeaza sa efectueze misiunea. Nu sunt avioane VIP, am urcat in toate cele sapte avioane Spartan si ma puteti crede pe cuvant. Sunt platforme adaptabile in functie de specificul misiunii. Cum foarte bine a zis colegul Marius, sunt adevaratele avioane multirol ale Fortelor Aeriene Romane.

          • pai stiu cum sunt “kiturile”
            Voiam sa zic, la 7 spartane sa nu ai 3 kituri de alea, cam mult
            si ca totusi sunt avioane militare, trebuie sa arunce desant, sa faca carausie cu diverse echipamente pe unde o cere situatia etc

            Nu sa care politrucii zilei in vizite oficiale sau plimbari de agrement
            Numa atata
            In afara de asta si mie imi place spartanul
            si e totusi o scula noua nu ceva pe care dam bani sa stea sa rugineasca la noi in batatura poate ne hotaram la vreo “modernizare” gen hawk sau fregatele

              • 🙂
                chiar nu merita nici un politruc sa fie discutat pe aici

                bine ca au venit toate spartanele si ca sunt luate de noi
                si sper sa le ia si celorlati, aviatia de vanatoare, elicoptere scule noi, in aceleasi conditii ca si spartanele

  • În pofida rezervelor unora, există alții care cred că „pompierul” era mai necesar decât alte acareturi-agregat.
    Când mă gândesc la toate incendiile inaccesibile din ultimii 15 ani și la cum NU s-a putut interveni, cu victimele și pierderile rezultate de lipsa dotării… zâmbesc încrezător și urez bun venit acestei platforme.
    Consider, în continuare, că transportul e cel mai „dotat” și că depășește nevoile generale – ceea ce e bine. Altele la rând acum.
    Mi-a plăcut abordarea particulară, cu accent pe ce contează – oamenii și scriitura!

    • flogger deviceuri zburatoare mai au, par exampli supt mi17 care sunt de alea adevarate, zbori desupra lacului, alimentezi tzucalul la punct fix, zbori la incendiu golesti tzucalul etc si repeti ciclul asta cat te tine motorina la elicopter sau termini cu incendiul

      cu jucareaua asta, care trebuie alimentata la o baza aeriana, e din categoria “elicopterul cu ajutoare” gen “divele” de la tembeliziunile de stat si private care isi faceau reclama ducand 10 baxuri de apa plata cu elicopterul armatei la cate vreo batranica cu putzul inundat

      6000 de litri la o alimentare care trebuie facuta pe o baza capabila sa primeasca spartanul si nu dintr-o balta , si 6 containere a22 biodegradabile la o misiune care si alea costa bani, cine recupereaza ceva cu o tona de apa in el aruncat in foc de la 1000 de metri si si “biodegradabil”

      aici sunt cu sacii de apa – ma rog improvizatie a la dorel
      https://www.youtube.com/watch?v=FJalG_YKbWc
      dar au si ceva device care l-au folosit la incendiul de la moara lui asan in bucuresti

    • http://www.aleniaaermacchi.it/-/innovative-firefighting-system-for-c27j-spartan

      containerele sunt din carton
      clar sunt recuperabile, poate biodegradabile dar nu “reutilizabile”

      si nu e nici un echipament special
      Containers feature standard dimensions type A22 which can be installed on aircraft of C-130 and C-27J’s class without any peculiar equipment or modification and can be launched at higher altitudes (1.500 feet) than traditional firefighting aircraft, thus significantly increasing mission safety and allowing night operations.

      Pui 6 containere de dimensiuni standard si le arunci din avion ca si orice alt container aruncat din avion prin trapa

      • Pai, nu e bine? In caz de necaz ai 7 Spartani gata sa toarne peste foc cate 6000 litri de apa la o singura trecere. Fata de 900 litri cat incarca bamby-bucket-ul de la Mi-8/17. Spartanul poate folosi absolut orice baza aeriana/aeroport civil, in cazul “pompierului” singura limitare e data de debitul de pompare a hidrantilor de incendiu folositi pentru incarcarea containerelor de placaj.

        • doar 900 de litri galeata ??
          mi17 are 5 tone “underslung load”, daca il folosesti ca macara zburatoare
          mi8 3 tone

          ma rog, cine stie ce galeti si-or fi cumparat
          sper sa il foloseasca pe spartanul cel nou la orice altceva in afara de “transport vip”
          si de incendii, doamne fereste
          ideea de baza e ca orice spartan se poate folosi ca pompier zburator, doar sa ai cutiile alea de carton (cardboard zice nu plywood) in care sa pui 1 tona de apa

              • cum zicea victor mai jos, daca ai un incendiu, e treaba de interne, si sper sa aiba destule elicoptere si destule galeti sub elicopter si piloti antrenati sa intervina

                Cand trimiti insa armata la stins incendii, deja trebuie sa fie calamitate sau dezastru umanitar sau cum s-or fi clasificand astea, care sa nu poata fi rezolvata de MI

                sper sa nu mearga spartanul “pompier” cu containerele lui de carton la incendii de vegetatie forestiera in munti sau mai stiu eu unde nu ajung cu autospecialele
                si sa doteze MI-ul cu scule adecvate
                si sa il foloseasca la aruncat parasutisti chestii de astea la care se foloseste un avion militar de transport

  • Domne da totusi, armata nu se ocupa cu stinsul incendiilor ci cu aprinsul lor.

    De 220 milioane de euro, nu ar fi fost mai bine sa se fi cumparat 2 regimente de SPYDER/NASAMS/VL-MICA ?

    In caz de razboi Spartanele de sute de milioane de euro o sa valoreze cat 2 cepe degerate, cateva sisteme SHORAD ti-ar fi adus o contributie cat de cat semnificativa intr-un razboi cu un inamic superior tehnic si numeric gen Rusia.

    • Spartanii nostri au fost ieftini ca braga: 270 milioane de euro pentru 7 bucati. Australienii au platit 800 milioane de dolari pentru 10 bucati. Observati vreo diferenta? 🙂
      Spartanii asigura misiuni de transport, lansare de parasutisti, aero-ambulanta si evacuare medicala, stingerea incendiilor…

      Una peste alta, MULTIROLUL este deja operational in Fortele Aeriene Romane.

        • Nop! Difera doar furnizorul: noi le-am tocmit direct cu Alenia, ei cu americanii. Exceptand faptul – evident de altfel – ca noi suntem primul client pentru sitsemul de stingere a incendiilor, nu exista diferente.

        • marius cine stie ce comunica fiecare
          poate noi socotim la spartan doar flyaway cost, l-ai luat din fabrica si l-ai zburat acasa si pa
          si la australieni o fi cine stie cate chestii, pe cati ani intinsi

          mira-m-as sa coste ceva mai putin la noi

      • Tot alea de la oile australiene sunt mai ieftine ca spartanele mioritice

        http://www.defenseindustrydaily.com/ferry-dust-australias-light-aerial-transport-replacement-07160/

        May 31/12: Aircraft contract. L-3 Communications Integrated Systems, LP in Greenville, TX receives a $321.8 million firm-fixed-price contract to buy 10 C-27J aircraft, 10 option kits, 1 lot each of production cost and software reports, and 1 lot each of contractor logistic support cost and software reports.

        restul oho
        Dec 13/12: Support. L-3 Communications Corp. in Waco, TX receives an $80.3 million firm-fixed price contract for long-lead spare aircraft parts required to support the C-27J.
        + A$ 58.2 million intellectual property rights contract with Alenia) – asta inseamna licente, australienii pot face local aproape orice la spartanele lor
        Inca un stoc de piese
        March 13/14: Support. L-3 Communications Integrated Systems in Waco, TX receives a $38 million firm-fixed-price contract modification for RAAF C-27J spare parts (q.v. Dec 13/12), including non-long-lead critical parts.

        mai sunt
        deci avioanele livrarea 10 kituri de ce o fi (avem si noi un kit de “VIP” mi se pare) au fost mai putin ca la noi

        • http://www.dsca.mil/major-arms-sales/australia-c-27j-aircraft-and-related-support
          Dec. 19, 2011 – The Defense Security Cooperation Agency notified Congress Dec. 16 of a possible Foreign Military Sale to the Government of Australia for 10 C-27J aircraft and associated equipment, parts, training and logistical support for an estimated cost of $950 million.

          The Government of Australia requested a possible sale of 10 C-27J aircraft; 23 AE2100D2 Rolls Royce engines; 12 Electronic Warfare Self Protection Suites; 12 AAR-47A(V)2 Missile Warning Systems; 12 ALE-47(V) Threat Adaptive Countermeasures Dispensing Systems; 12 APR-39B(V)2 Radar Warning Receivers; 13 AN/APN-241 Radar Systems; 44 AN/ARC-210 Warrior Very High Frequency/Ultra High Frequency Communication Systems; 12 KY-100 Units; 12 HF 9550 Radios; 12 APX-119 Identification Friend or Foe (Mode 4); 14 Blue Force Trackers; 12 Portable Flight Mission Planning Systems; support and test equipment; repair and return; spare and repair parts; aircraft ferry and tanker support; personnel training and training equipment; publications and technical data; Operational Flight Simulator, Fuselage, and Maintenance trainers; U.S. Government and contractor representative engineering, logistics, and technical support services; and other related elements of logistics and program support. The estimated cost is $950 million.

          La care se adauga ce ai pus tu mai sus… 🙂

          Si inca ceva:
          “In May 2012, when it announced that it was buying ten C-27Js, the Australian government said the contract would cost A$1.4 billion, including support and the added cost of buying the airplanes through the US Foreign Military Sales process.

          Alenia also said its part of the Australian deal was worth only €800 million — €80 million, or about US$104 million, per aircraft – but this is roughly double what Peru is paying.

          At the time, the Australian defense department had commented that “Items fitted to the C-27J such as secure communication, navigation and surveillance equipment, encryption equipment and aircraft self-protection systems are supplied by the United States Government and are not shown in commercial valuations” to justify the contract’s high cost. ”
          Luat de aici:
          http://www.defense-aerospace.com/article-view/feature/149884/the-story-behind-peru%E2%80%99s-c_27j-buy.html
          Conform http://www.defenseindustrydaily.com/alenias-c27j-staked-to-lead-role-in-negotiations-for-romanian-contract-02847/
          “Romania’s Ministry of Defence has began exclusive final negotiations for 7 light tactical transports, plus support et. al. The planes will also be equipped with a complete (but as-yet unspecified) self-protection system to allow them to carry out missions in high-threat areas. ”
          Potrivit ghidului tehnic printat de Alenia:
          Self protection (option):
          RadarWarningReceiver.
          Missile WarningSystem.
          LaserWarningReceiver.
          Countermeasures dispensing system (chaff & flares).

          Mai e specificata si “protectie balistica”.
          Una peste alta, diferenta de pret rezulta din racordarea la lantul logistic USAF ( si – poate – din cauza faptului ca cei 10 nu au fost contractati direct de la Alenia ci de la L3 )

  • Bre, ia vedeti voi ce face un adevarat aparat de stins incendii de genul http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_415 si apoi faceti comparatia cu ragalia noastra multiroala care in loc sa salveze padurile de incendii arunca cu proiectile cu apa care fac prapad cand ajung peste un copac de la inaltimea de la care sunt aruncate.
    In plus, un aparat ca cel de mai sus, se alimenteaza singur in cateva secunde din lacuri de acumulare de care tara asta nu duce lipsa, pe cacand spartanul polivalent trebuie sa aterizeze/decoleze – operatiuni care dureaza mult, plus sa fie incarcat cu cutiile cu apa care iar dureaza si apoi sa se deplaseze de pe un aeroport la locul dezastrului.

    • din astea am impresia ca au pe la ume in spaniolandia
      chestia e ca ptr a se realimenta au nevoie de o procedura specifica …de viteza ,etc ,aproximare ,ptr a nu rupe bodegile alea interne si a se asigura ca le incarca la o singura trecere …nu ca iau trei litri pe fund …din cauza ….probabila sa nu mai poata executa o alta trecere ptr reincarcare …decat dupa largare
      motive expuse …rezulta ca trebuie sa pescuiasca in niste balti ce au lungime si profunditate sa nu le zgarie pescajul si relieful sa permita aproximarea
      spaniolezii au un sistem hidraulic …ptr orase ce foloseste apa acumulata in niste bazine …cum ar fi alea ale noastre de pe la hidrocentrale ..dar cu acumulari mai mari
      si barcutele astea sburatoare in general se alimenteaza de pe acolo
      oricum ,necesitatea unor aparate dedicate e dictata si de anumite statistici …sa le spunem ,de incendii ,de posibilitatea realimentarii ..etc
      asa ca nu vad unde e buba ca o canistra cu apa din carton rupe un copac pe jumate ars …cand unii nu se scandalizeaza ca se defriseaza carpatii ptr lemn de foc ptr gratare in austria …si ies peleti(din tara) …in loc sa iasa mobila de calitate macar si turisti incantati

      • niko pai aia clar, bombardierul ala face un touch and go, si touchul ala destul de lung ca sa incarce apa, normal ca nu poate face asta in orice baltoaca

        da un elicopter cu bambi bucket si un pilot dibace, scoate 3000 de litri de apa dintr-o piscina de exemplu, si face asta de cate ori e nevoie
        de aia ziceam ca mi se pare mie ca e mai eficient asa

        • nu spun ca elicopterele cu sistemul asta expus de tine nu au utilitatea lor
          sigur ca o au si au si modul de intrebuintare al incarcaturii ,in anumite conditii ,mai focalizat ..mai eficient
          doar ca spartanii…folositi eficient ,complementar pot avea rolul sau
          eu in discutii mai vechi am mai spus ca probabil o unitate ptr dezastre ,calamnitati ar fi eficienta ..plus ca aduce oamenilor sentimentul ca banii dati pe toate chestiile specifice diferitelor ministere cu atributii au in final …un scop ,ce poate fi dovedit practic(sa speram ca nu vom descoperi cat traim scopul armatei..ma refer cel principal)
          trecand peste astea…vreau sa spunca igsu mi se pare (e opinia mea) un strutocamiloi
          de ce?
          e un fapt cunoscut si acceptat mai peste tot in lume ca…in caz de forta majora,dezastre coordonarea devine esentiala
          si cum poti coordona tu eficient …echipe ce nici macar nu fac aplicatii in comun??
          dupa aia strigam toti …-vai pompierii nu stiau sa umfle barca si au uitat cheile de la motor in sertaroricum la o statistica ,un patron ,al accidentelor grave ,calamnitati ,etc descoperim mai usor necesitatile unei astfel de structuri in romania
          incendiile forestale ,etc ,de mare amploare scapate de sub control nu au fost o problema scapata de sub control la noi(comparativ cu grecia ,italia ,spania …unde necesitatea cere aparate dedicate)
          deci pe partea de incendii s-ar acoperi in teorie o necesitate cu spartanele si probabil cu sisteme ptr elicopere (expuse de tine)
          in schimb la noi sunt frecvente inundatii ,alunecari de teren(nu chiar de foarte mare amploare),ninsori ,etc…ce ar impune existenta unei unitati dotate cu mijloace tipice terestre care sa faca o munca eficienta
          cand se trece pe cod rosu de ninsori sau inundatii ce face igsu??..
          doamne fereste de vreo catastrofa mai de amploare …ca o sa vedem acolo coordonare …macar pe partea de a limita si constrange pierderile
          oricum existenta unei astfel de structuri ,unitati nu trebuie sa inlocuiasca drumarii la dezapeziri ..ci sa fie coordonatorul activitatii in zona pe perioada evenimentelor
          parerea mea ca igsu ar trebui regandit ..si-a aratat limitarile in doua evenimente care nici macar nu au fost de amploare

  • Avem spartane de stins incendii, dar care fac prapad cu copacii,
    Avem spartane care cara accidentati pe la spitalele de urgenta in locul beliscopterelor SMURD,
    Avem spartane care cara refugiati cand mai izbucneste cate un razboi printr-o tara araba si trebuie sa ne repatriem panaramele in tara cu plozi cu tot ca maciuca romaneasca le putea,
    Avem spartane de VIP-uri ca nu le mai ajung cursele facute cu flota TAROM care au bagat-o in faliment

    Dar oare spartane de transport cargo si trupe pentru armata nu ne-a dat prin cap sa avem sau sa le folosim pentru misiunile de mai sus sunt aparate specializate care trebuie sa le faca, nu spartanul militar.

    • Esti platit bine pentru dezinformare, sau asa gandesti tu?

      Care prapad cu copacii? Copacii aia se presupune ca sunt deja in flacari. Ce inseamna prapad? Un container din ala rupe un copac. Tu ai vazut vreodata si altceva in afara de asfalt? Dupa tine copacii sunt desi precum graul? Ai idee cat este de mare un container din ala? Prapad…

      Raza de actiune si viteza unui elicopter SMURD nu se compara cu cele ale unui Spartan. Un elicopter SMURD cati raniti poate transporta si cati incap intr-un Spartan care ii aduce cu viteza cel putin dubla?

      Nu stiu pe unde crezi tu ca te afli de vorbesti cu expresiile astea – “trebuie sa ne repatriem panaramele in tara cu plozi cu tot ca maciuca romaneasca le putea,”. Limbajul asta e permis prin alte parti, nu si aici.

      Spartane VIP? Care sunt Spartanele VIP?

      • @ Iulica

        1 Nu sunt platit pentru dezinformare si asa gandesc.
        2 Un copac care arde nu este distrus intotdeauna de flacari, mai are sanse sa se refaca daca nu este ars de tot sau carbonizat mai bine zis, iar daca tu ii arunci in cap cu un bidon ce contine X cantitate de apa risti sa-l rupi in doua si in loc sa salvezi padurea te asiguri ca va fi distrusa plus ca un container are rol combativ cu incendiul doar acolo unde pica fata de o cisterna de pompieri care lasa o dara de apa din aer si astfel iti creaza delimitari ca sa nu mai poata inainta focul intr-o anumita zona ca sa-l tii controlat. Daca ai uitat, iti reamintesc ca am facut armata la pompieri si am lucrat si in civil cu legislatia PSI, deci stiu cum se mananca combaterea incendiilor.
        3 Raza de a actiune a unui elicopter tu o compari cu raza de actiune a unui avion.
        BRAVO mai zici ca administrezi blog militar.
        Sa stii ca exista si avioane specializate pentru caratul de raniti, nu numai elicoptere.
        4 Inteleg ca a depasit o anumita bariera limbajul meu cu acele afirmatii, dar va ramane in continuare o convingere personala ceea ce am spus mai sus despre domnisoarele maritate cu arabeti care s-au intors in ultimii ani in convoaie umanitare din: Libia, Irak, Siria, LIban, Israel, cam ciudat ca n-am facut asemenea “poduri aeriene umanitare” si catre tari precum Franta, MB, Germania, USA ci doar prin tari de lumea a 3-a din nordul africi si peninsula arabia, ori stim cu totii ca o fata inteligenta si care isi vede de treaba, chiar si din Romania, nu s-ar uita la un arab sau african.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: