Armata Romana Fortele Aeriene

10 aeronave IAR-99 Standard vor fi modernizate la Avioane Craiova

Ministerul Apărării Naționale, prin Direcția Generală pentru Armamente, și Avioane Craiova S.A. au semnat vineri, 14 august, la Craiova, în prezența premierului Ludovic Orban și a ministrului apărării naționale, Nicolae-Ionel Ciucă, contractul pentru „Revitalizarea și modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naționale în configurația IAR-99 SM”.

IAR-99 Soim

IAR-99 Soim

Contractul, în valoare de 275 de milioane de lei fără TVA, are o durată de patru ani, ultima aeronavă modernizată urmând a fi livrată în termen de 48 de luni de la semnarea documentului.

Ministrul apărării naționale a apreciat importanța semnării acestui contract atât pentru Armata României, cât și pentru industria națională de apărare, și a exprimat speranța că „prima aeronavă modernizată va intra în testele de verificare după 22 de luni”.

Obiectivul principal al revitalizării și modernizării avioanelor IAR-99 Standard în varianta IAR-99 Standard Modernizat – IAR-99 SM este realizarea unor aeronave de școală și antrenament necesare pregătirii avansate a piloților pentru trecerea la zborul pe aeronavele F-16 Fighting Falcon din dotarea Forțelor Aeriene Române. Totodată, programul de înzestrare are ca scop menținerea capabilității aeriene de sprijin aerian apropiat și intervenția împotriva țintelor aeriene de viteză mică.

„Prin acest program, dincolo de antrenamentul de zbor, piloții vor putea fi pregătiți și pentru antrenamentul de luptă și vor folosi această capabilitate pentru sprijinul aerian în acțiuni militare concrete”, a spus ministrul Ciucă.

Prin semnarea contractului cu Avioane Craiova S.A, Ministerul Apărării Naționale respectă strategia asumată în implementarea programelor majore de înzestrare, respectiv angajarea, la nivelul maxim posibil, a resurselor din industria de apărare din România.

Lucrările de revitalizare și modernizare ale aeronavelor IAR-99 Standard la Avioane Craiova S.A. se vor realiza și prin implicarea altor operatori economici români și străini, ceea ce va conduce la dezvoltarea pe orizontală a industriei naționale.

Ministrul apărării naționale a concluzionat că proiectul început astăzi este unul complex, de anvergură, și „sperăm ca el să reprezinte un punct de plecare pentru dezvoltarea și evoluția tehnologică în industria aeronautică românească, ale cărei produse sunt atât de necesare Forțelor Aeriene Române”.

Biroul presă

19 Comments

  • Care sunt aialalti operatori romani si straini implicati in modernizare? Si mai ales in ce consta modernizarea?

    “Ministrul apărării naționale a concluzionat că proiectul început astăzi este unul complex, de anvergură” – complex, sa zicem, dar si complexul poate fi de mai multe feluri (L39NG -aripi redesenate, motor nou, electronica noua); dar de avnvergura? Pai modernizezi mai putin de jumate din aparate, si te astepti ca modernizarea sa dureze <3 luni per aparat dupa primele 22 de testare.

    Deci inteleg ca dau bani pentru un ceva ce se va testa, iar daca va fi bun, se va implementa in modernizare. Sper sa fi calculat bine, si sa nu zica ca dupa alea 22 de luni trebuie sa modifice modificare, bineinteles cu sume suplimentare. Ca la ce sume vorbim, se apropie de pretul unui avion de antrenament nou

  • Vor moderniza toate aparatele IAR99 dar,incep cu cele 10 aparate IAR99 Standard pentruca celelalte 11 IAR99Soim sunt in litigiu,la tribunal[Avioane Craiova cu Elbit Israel]pentru dreptul intelectual asupra modernizarii cabinei lui IAR99 Soim,si pentru a nu mai pierde timpul pana apare hotararea tribunalui,se incepe modernizarea cu doar cele 10 avioane.

    • nu cred ca le vor moderniza pe toate in primul rand nu se justifica financiar acest lucru.
      Nu vad care ar fi punctele cheie care sa faca justificabila remodernizarea IAR 99 Soim.
      Si acum stim si ca judecata dureaza mult in tara asta, si probabil Elbit are dreptate aici.
      Avem noi un stil sa distrugem colaboratorii mai vechi, vezi si Damen.

  • Interviu cu directorul PATROMIL,domnul Manole din iunie-mai 2020,in care printre altele spune modul incorect,prin care Damen a tratat statul roman in procesul de achizitie a corvetelor[Damen oferea in anul 2016 -4 corvete care costau 1,6 miliarde de euro,in aceasta suma nu era inclusa modernizarea fregatelor,iar dupa 2 ani,in 2018 aceleasi corvete dar si modernizarea fregatelor costau doar 1,25 miliarde euro].Naval Group ofera cooperare industriala masiva catre industria romana de specialitate,neoferita de Damen Romaniei.Blocarea si tergiversarea nejustificata a semnarii contractului ,in justitie.Asa ca mai bine ne informam inainte de a lansa acuzatii grave.

    • Bla, bla, bla – deci nimic concret – pana la urma Fincantieri si Damen au santiere aici, Naval Group ba! Apoi normal ca licitatia concurentiala duce preturile mai jos decat achizitia directa sau Gov to Gov – Mai trebuie sa te uiti si ce prevede modernizarea fregatelor si ce armament au corvetele pe ele si daca asta este optim sau nu.
      Daca tu primezi doar cel mai mic pret fara sa pui in balanta armamentul sau supravietuirea in caz de lovire a corvetei atunci nu stii sa faci un caiet de sarcini si aici il pun in acelasi grup si pe directorul Patromil la fel ca altii ca nu sunt in stare sa faca un caiet de sarcini coerent si in care sa primeze cine este cel mai bun si sa nu fie cu dedicatie.

    • cele 2 achizitii de corvete, plus modernizarea fregatelor, pot suna la fel dar pot fi diferite – nu cred ca s-a ieftinit nimic.

      diferenta e ca francezii zic in piata ca nu vor face in tara primele doua corvete (probabil nici pe ultimele 2) si ca legislatia nu ii obliga sa se tina de treaba asta – agentii economici isi pot organiza cum vor ei activitatea productiva. Sunt obligati insa sa faca un centru de mentenanta la Marea Neagra, si cu ala vom ramane – adica vor zice uite aici, SNC (care era deja).

      Tzeapa corvetelor – un amestec de prostie si hotie neaosa plus ceva smecherie legala – comerciala (de partea franceza).

      Intre timp, industria navala autohtona e cam in rahat – navele de aprovizionare facute de Damen nu mai au cautare din cauza crizei, care a scazut mult pretul petrolului – si asta va duce la concedieri masive la Galati si Mangalia.

  • Corveta Sigma 10514 oferita Romaniei are ca armament 8 rachete antinava Harpoon block 2[asta a fost varianta oferita Romaniei,corveta poate fi inarmata si cu EXOCET block3],12 rachete antiaeriene VL Mica,2x2tunuri super rapide de 20mm sau30mm,2×3 torpile de 324 mm,echipaj 100 plus 20 oameni pt.comando,tonaj 2335 tone.Corveta Gowind 2500 tone ,echipaj 65 plus 15oameni pt.comando.Gowind este mult mai automatizata decat SIGMA10514[DESI are 2500 t-versus2335,are nevoie de un echipaj care sa conduca nava cu 35 de oameni mai putin].Armament Gowind-8 rachete antinava Exocet block3c[ultima varianta],care este peste Harpoon block2,16 rachete antiaeriene Mica VL[PLUS 4 rachete antiaeriene],2 x2tunuri super rapide NARVAL de 20mm,torpile3x2 de324mm.Ambele ofera posibilitatea imbarcarii un elicopter de 10tone.Sigma are caracteristici stealth-Gowind este intregime stealth.Asa ca se vede care este avantajul Romaniei prin alegerea corvetei Gowind.Nu vad cum si-a batut joc Romania de firma Damen,situatia este chiar invers prin blocarea contractului de catre Damen,timp de aproape 2ani.Nu ce experienta ai tu in realizarea de caiete de sarcini pentru achizitia de armament pentru Romania.Patromil asociatia tuturor caompaniilor romanesti producatoare de armament din Romania[de stat sau private] Manole a fost si directorul departamentului de inzestrare al ministerului al apararii.As vrea sa ma combati cu argumente si nu cu povesti.

    • Tocmai ca uiti / omiti anumite chestii intentionat – da-mi un link cu dotarea pe care ai pus-o la SIGMA si dotarea pe care ai spus-o pentru Gowind si mai vorbim.
      Dupa informatiile mele in oferta Damen s-a strecurat si un RAM ceea ce inseamna un al 2-lea layer defensiv pe langa rachetele care culmea conform cu ultimele informatii nu erau cele 12 MICA VL ci erau ESSM. Pentru mine 12 ESSM + 21 RAM sunt peste 16 MICA VL.
      Bun si ca sa fie foarte clar nu am spus niciodata ca Gowind nu este o corveta buna si ca nu are o rezerva de tonaj mai buna dar Naval Group nu are santier naval in Romania, asta este un handicap din start pentru MApN – cate nave s-au facut la Damen si Tulcea (Fincantieri) si cate s-au facut la Santierul naval Constanta?
      Mai este un aspect – gradul de automatizare sporit al navei – este foarte bun atata timp cat nava de lupta nu este lovita pentru ca in cazul in care o nava cu un grad mare de automatizare este lovita nu ai suficienti membri ai echipajului ca sa minimizezi pierderile si risti sa te duci la fun repejor la fel cum au facut-o norvegienii mai acum un an.
      Argumente nu povesti sunt santierele navale din Romania – offset-ul nu trebuie facut de dragul offset-ului ci ca sa aduca in tara capabilitati noi tehnice sau avantaje economice. Nu ma impresioneaza PATROMIL-ul , prea multe interese dincolo de MApN si de dotarea Armatei Romane, in calitate de director al departamentului de inzestrare al MApN – ce a facut domnul Manole, care sunt meritele sale dupa ce a tras linie la final?
      Apoi cu privire la caietele de sarcini de prea multe ori observ din afara cum se “dau” o serie de contracte cu clauze aberante care nu tin nicidecum de viziunea noastra de a ne dota mai bine si nici nu tin de aspecte tehnice care sa fie relevante. Pur si simplu caietele de sarcini se fac doar ca sa favorizeze pe cineva / acea firma- “care trebuie” care de-obicei are legaturi cu politicul si baietii destepti.
      Uite de exemplu caitul de sarcini pentru Corvetele noastre – cum poti favoriza doar pretul cel mai mic la o achizitie si sa nu ai punctaj separat pentru:
      Armament, capcitatea de ducere a luptei in medii diferite, cooperare industriala/offset, gradul de integrare in productia locala.
      Sistemele de senzori, timp in care poti sa livrezi cele 4 nave, trasnfer de tehnologie si intre toate acestea sa pui si pretul?
      Nu era mai buna o evaluare cu un punctaj transparent asa cum a facut Polonia la achizitia F 16 ? Sigur ca era mai bun pentru oamenii care isi apara tara sub drapel!
      La fel si MApN-ul acum da cu batul in balta cu pregatirea de HG pentru rachetele antinava ale bateriilor de costa, alta chifla care iarasi nu are legatura cu capabilitatea acelor rachete sau lipsa ei.
      Pun pariu ca in maxim 6 luni noi cei din industria privata automotive/ IT/ TCm putem sa facem un caiet de sarcini mai coerent si mai putinsusceptibil de a fi influentat de soptitori din interior.
      In felul acela cu punctaj transparent era mult mai greu sa poti sa dai si pretul ce mai mic si sa oferi si o dotare ca lumea platformei ca pana la urma corveta este o platforma cu armament.

  • Erata-am vrut sa scriu,Nu stiu ce experienta ai tu in realizarea de caiete de sarcini pentru achizitia de armament pentru Romania.Si Patromil asociatia tuturor companiilor romanesti de armament [private sau de stat].

  • Sigma 10514 [Pola class]pentru Mexic are 107,14m. lungime,latime 14m.,deplasament 2575 tone,echipaj 122 marinari.Armament -tun 57mm.,HarpoonESSM,SEA RAM,torpile,tunuri ultra rapide 2x25mm Rafael TYPHOON,6 mitraliere de 12,7 mm MK2,1ELICOPTER MH-60R Seahawk-pretul cu armamentul respectiv peste 400 milioane euro per/corveta.SIGMA 10514 pentru Romania -lungime 105 m.lungime ,14m . latime ,pescaj 3.7m.,echipajul corvetei 100 marinari,tonaj 2365 tone.Aceste dimensiuni identice cu corveta construita pentru Indonezia,care este inarmata cu 8 rachete exocet3,12 rachete antiaeriene VL MICA,torpile,elicopter de 10 t.,2x2tunuri ultrarapide de 20/30mm.

    • Poti da o sursa a celor spuse aici? Eu am vazut alt film de prezentare cu ESSM si RAM instalate. Apropos si daca erau 12 MICA VL +RAM tot este mai bine ca 16 MICA VL fara al doilea layer defensiv.

    • Cauta in acelasi site pe care l-ai pus in link si spune-mi care este ultima varianta de echipare prezentata? Inca ceva daca nu este asa mare deranj in imagine de ce nu pune Naval Group – varianta lor de Corveta pentru Romania? La Damen a aparut un film cu dotarile cu Harpooon ER, ESSM si RAM si nu cred ca prezentau una la BSDA si voiau sa vinda altceva MApN-ului.

    • Sincer oricare din variantele de T7 A Red Hawks pragatit pentru misiuni LIFT / FA 50 Golden Eagle asamblate din kit-uri la Craioova mi-ar surade dar si mai mult mi-ar surade sa fie IAR Craiova preluata de Boeing/ Airbus/ Locked Martin – s-ar taia nodul gordian si s-ar evita o grmada de presiuni politice care apar in acest moment si oamenii care lucreaza acolo ar avea un viitor.

  • In nr.78 din Stiinta si Tehnica este un interviu cu directorul INCAS,in care se spune ca institul are capacitatea de a realiza un avion similar cu T50,un avion supersonic [1,3-1,5 mach] de antrenament avansat si atac usor.Asta a fost rolul demonstratorului IAR 99TD- de a se incerca echipamente si solutii noi.Din pacate am pierdut nr78 pe 2018 din Stiinta si TEHNICA,daca are cineva nr.78 din Stiinta si TEHNICA si poate sa il posteze pe situl RESBOIU. Damen cu Sigma 10514 cu Harpoon ,Essm,Ram costa peste 400 milioanen de euro [vezi cat plateste Mexicul pentru o corveta,care 107 ,14m-lungime],fata de 300 milioane de euro -corveta pentru Romania[lungimea ei este de 105 m.]

    • Nu cred că o am, dar vedem. Poate facem rost de articol.

      O mai cumpăr când îmi sare în ochi din vreo vitrină. Îmi plac editorialele anti NATO și anti UE ale lui Mironov, d-aia dau banii pe ea. :)) Glumesc, o cumpăr pentru articolele lui Tănăselia, Presură (parcă) și pentru cele cu meseriașii de la INCAS.

    • Cu tot respectul pt.”Stiinta si Tehnica”,dar nu-I suficient sa apari numai acolo,o prezentare cuprinzatoare,inclusiv imagini,macar intr-o revista de profil cunoscuta,te face credibil.Daca au capacitatea pomenita,sa arate studiul teoretic, cum fac cei din Ucraina cu prezumtivul lor avion de antrenament si atac usor.
      sau ca aici:elicoptere din Lituania!!Si o noua forma de organizare-start-up.(Si in Moldova se-a facut ceva galagie cu elicoptere,oare >..?!).Ma rog,teorie,dar au ajuns prin America si le fac propuneri JETCOPTER-military.
      https://www.flightglobal.com/business-aviation/jetcopter-targets-funding-for-innovative-vtol-design/134245.article

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: